YLE: Kiinassa työttömät peittelevät työttömyyttään ja käyvät "feikkitoimistossa"
"Monet kiinalaiset työttömät haluavat peitellä työttömyyttään sosiaalisen paineen vuoksi.:
"Tämä on synnyttänyt uudenlaista liiketoimintaa, kertoo Ranskan yleisradio France Télévision huhtikuun lopussa julkaistussa jutussaan."
"Yrittäjät vuokraavat niin sanottuja feikkitoimistotiloja työttömille, jotka teeskentelevät käyvänsä töissä."
"Kuvitteellista yritystä Chongqingin kaupungissa johtava Yulong Li laskuttaa leikkityöntekijöiltään kuusi euroa päivässä siitä, että nämä käyttävät hänen toimistoaan."
"Työttömät pitävät toimistolla feikkipalavereja, pelaavat tietokoneilla ja pelikorteilla. Videon perusteella näyttää siltä, että leikisti töissä käymisellä on työttömille ainakin sosiaalista merkitystä."
Kommentit (25)
Kieli pitkällä olenkin jo vuosia odottanut, millaista bisnestä tytöttömien kustannuksella aletaan tehdä.
Paras oma ajatukseni on ollut puhdas korruptiomalli, jossa Kelan työntekijät ottavat 5-10% tukien hakijan tuista. Jollet maksa et saa välttämättä mitään.
Tuollaiset feikkityöt, joissa työttömät maksavat käydäkseen jossain, on myös ihan "toimiva" ajatus.
Seuraavaksi yritykset voisivat ottaa töihin, kunhan työnhakijalla on varaa maksaa työpaikan saamisesta.
Miksei näitä ole jo käytössä Suomessa. Jotain väsynyttä rekryfirmabisnestä, jossa rekryfirmat ottavat omat kymmenyksensä haalimalla listoilleen kaikki työnhakijat ja yrityksen ilmoittaessa avoimesta työpaikasta, vain rekryfirma ehtii tarjota työntekijöitä, vapaiden työnhakijoiden edellä.
Mä oon feikannut Suomessa. Kun en puolison tulojen takia saanut 2000- luvun alkupuolella mitään, perustin toiminimen. Ei mulla mitään ajatusta ollut mutta keksin siihen kaikkea. Tein mysteeriostoja ja laitoin gallupvastailuista saadut palkkiot tuloksi. Töitä oli vain muutama tunti kuukaudessa. Koetin siihen löytää tekemistä mutta ujona en oikein osannut markkinointia. Lopulta lähdin kouluun kun tuli sopiva aikuiskoulutus hakuun. Sain siihen työkkärin hyväksynnän ja sitten sain myös työmarkkinatuen. Nyt olen töissä.
Eli siis toisin sanoen Kiinassa työttömät maksavat että saavat osallistua kuntouttavaan työtoimintaan. Tossahan on loistava idea Suomeenkin.
Vierailija kirjoitti:
Eli siis toisin sanoen Kiinassa työttömät maksavat että saavat osallistua kuntouttavaan työtoimintaan. Tossahan on loistava idea Suomeenkin.
Totta, laitetaan toteutukseen
T: hallitus
Työttömyyttä Pitääkin häpeillä, ei se mikään ylpeys pidä olla.
Vierailija kirjoitti:
Ei kuntouttavaan ole edes ilmaiseksi pakko osallistua eikä tule karenssia.Pitää tietää omat oikeutensa.
Vierailija kirjoitti:
Työttömyyttä Pitääkin häpeillä, ei se mikään ylpeys pidä olla.
En minä häpeä yhtään. Ei mua kiinnosta mitä musta ajatellaan.
Suomessa työttömät eivät ujostele. Vuosikymmeniä maataan kotona päivärahalla, ollaan kortistossa.
Vähän sama idea kuin D-Fens Rankassa Päivässä, voi ajaa joka päivä ruuhkaisen työmatkareitin vaikkei töissä olekaan!
Vierailija kirjoitti:
Kieli pitkällä olenkin jo vuosia odottanut, millaista bisnestä tytöttömien kustannuksella aletaan tehdä.
Paras oma ajatukseni on ollut puhdas korruptiomalli, jossa Kelan työntekijät ottavat 5-10% tukien hakijan tuista. Jollet maksa et saa välttämättä mitään.
Tuollaiset feikkityöt, joissa työttömät maksavat käydäkseen jossain, on myös ihan "toimiva" ajatus.
Seuraavaksi yritykset voisivat ottaa töihin, kunhan työnhakijalla on varaa maksaa työpaikan saamisesta.
Miksei näitä ole jo käytössä Suomessa. Jotain väsynyttä rekryfirmabisnestä, jossa rekryfirmat ottavat omat kymmenyksensä haalimalla listoilleen kaikki työnhakijat ja yrityksen ilmoittaessa avoimesta työpaikasta, vain rekryfirma ehtii tarjota työntekijöitä, vapaiden työnhakijoiden edellä.
Kelan työntekijät ovat feikkitöissä.
Suomessa julkisella maakunnissa on 400 000 konttoristia. Tuskin kovin moni mitään hyödyllistä tekee. Nauttii kuitenkin hyvää palkkaa suojatyöpaikastaan.
Minä olin puoli vuotta feikkitöissä. Luonto ei kestänyt työttömyyttä, ja tuppauduin puoliväkisin yhden tuttavan professorin ryhmään aloittelemaan projektia. Sain sieltä pienen työpisteen ja tein rahoitushakemuksia vaikka en ollut missään työsuhteessa. Menin sinne joka aamu ja lähdin illalla.
Sitten onneksi sain kuitenkin oikean työn, ja vielä tuon proffan suosituksilla. Se ehkä pelkäsi että olisin jäänyt pysyvästi muuten hänen harmikseen.
Käytännössä kuntouttava työtoiminta, mutta ei ole tuhatpäinen virkailija-armeija sitä pyörittämässä.
Vierailija kirjoitti:
Käytännössä kuntouttava työtoiminta, mutta ei ole tuhatpäinen virkailija-armeija sitä pyörittämässä.
Toisi muuten säästöjä. Kiinassa työttömätkin tuottaa liikevaihtoa.
Aikanaan häpesin työttömyyttäni ja lähdin joka arkiaamu muka töihin, mutta kävelinkin entisen työpaikkani lähellä olevaan kaljabaariin ja istuin päivät siellä. Puolitoista kuukautta jaksoin tätä kunnes kunto ei enää kestänyt päivittäistä juopottelua.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa työttömät eivät ujostele. Vuosikymmeniä maataan kotona päivärahalla, ollaan kortistossa.
Asia on juurikin päinvastoin Suomalaiset ovat niin ujoja että eivät kehtaa näyttää tunteitaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asia on juurikin päinvastoin Suomalaiset ovat niin ujoja että eivät kehtaa näyttää tunteitaan.
Miten niin, omalla naamalla märistään milloin missäkin kun on niin köyhää ja ne kaikki viisi lastakin on nepsyjä, eikä voi edes töitä hakea kun ei se 16 vuotias nepsy osaa pukea vaatteita päälle itse
Suomessa jos työtön kävisi feikkitöissä niin te-toimisto katsoisi henkilön työlistyneeksi ja ottaisi tuet pois.