Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kun aikuisenakaan en voi antaa anteeksi, että äiti monesti luki salaa tekstarit kun olin teini

Vierailija
04.05.2025 |

Näistä on jo 15v ainakin. En ole aktiivisesti vihainen, mutta en silti sydämessäni voi unohtaa ja välit äitiin ovat edelleen huonot

Kommentit (102)

Vierailija
41/102 |
04.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitini luki päiväkirjaani yli 60 vuotta sitten ja suuttuessaan "heitteli" valittuja paloja. Kaipa se nuoren pilkaaminen oli sitten mukavaa, jostain syystä päiväkirjaan jäi yli puolet tyhjää.

Vierailija
42/102 |
04.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huippusuositut äly-tv:t kärähtivät taas törkeästä vakoilusta: Tallentavat 2100x sekunnissa kaiken mitä ruudulla näkyy,

Yksityiset kuvat...

https://www.tekniikkatalous.fi/uutiset/huippusuositut-aly-tvt-karahtiva…

Ap onko ok????

Kahden erittäin suositun eteläkorealaisen valmistajan Samsungin ja LG:n älytelevisiot tallentavat useita kertoja sekunnissa ruutukaappaukset kaikesta, mitä niillä katsotaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/102 |
04.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap haittaako, että lukevat Aplella????

No?

Miten on?

2021

Apple alkaa nuuskia puhelinten sisältöä

Applen "neuralMatch"-järjestelmä skannaa pilvipalveluun ladattuja kuvia ja tutkii

https://yle.fi/a/3-12049609

Vierailija
44/102 |
04.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ahaa. No Ap. Saakonm tiedustella, että onko ok, että tuntemattomat ihmiset lukevat Whatsapp, Facebook viestisi ja katsovat kuvasi?

Tähän jos vastaat nyt ekana! Entä jos äitisi olisi tuolla töissä? Mieti äitisi.

Et ap vastannut

Vierailija
45/102 |
04.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinun pitää ajatella niin, että vaikka keino oli väärä, oli päämäärä se, että sinulla olisi kaikki hyvin. Rakkautta se oli, vaikkakin tapa sen toteuttamiseen oli kyseenalainen. Sinä olet oppinut sen, miten tärkeää yksityisyys on myös nuoruudessa.

Hölynpölyä. Uteliaisuutta, kontrollinhalua, rajojen ylittämistä. 

Vierailija
46/102 |
04.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Windows alkaa ottaa kuvankaappauksia näytöltä ja tallentaa pilveen

Vierailija
47/102 |
04.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä on jo mielenterveys ongelmia jos ei tuollaisesta pääse yli. Kännykkä ei ole lapselle perusoikeus ja vanhemmat todella saa seurata mitä lapset sillä tekevät.

Tämä! On erittäin tärkeää, että vanhempi tietää, kenen kanssa ja missä puuhissa alaikäinen lapsi liikkuu. Tuttavapiirissä on perheitä, joiden lapset olisi välttyneet huumekuolemilta ja rikolliskierteistä jos heidän vanhempansa olisi tienneet, mitä he puuhaavat. Itse kyllä luen lapseni puhelinta niin kauan kun hän on alaikäinen ja olen vastuussa hänen terveydestään ja kehityksestään.

Käsittämätöntä, että jonkun mielestä kännykkä on joku lapsen perusoikeus. Te ette varmaan ole itse vanhempia lainkaan. 

Vierailija
48/102 |
04.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on totta

Vierailija
49/102 |
04.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä luin poikani viestit, oli tuolloin 15-16. Pistin huumetesteihin, ja pidin asiallisen keskustelun vaaroista. Näytin lapsuuden valokuva-albumit, joissa jo menehtyneitä tuttuja. Olin niin huolissani, ja enkä syystä. Rakastan häntä, ja enkä koskaan olisi voinut vaan antaa olla. Äidin vaisto. Oli siis lähellä pilata elämänsä. Luojan kiitos niin ei lopulta käynyt.

Useamman vuoden ollut jo työelämässä, joitakin merkintöjä jäi rikosrekisteriin, ja sulki ovia armeijassa. Mutta en kadu hetkeäkään että luin viestit. 

Taisi olla vähän eri juttu ja tilanne. 

Vierailija
50/102 |
04.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kakspiippunen juttu.

Se, kenen viestit luetaan, tuntee olonsa petetyksi.

Kyseessä kuitenkin nuori ihminen, jolla ei välttämättä elämänkokemusta tarpeeksi erottamaan esim. groomingia.

Vanhempi yrittää suojella lastaan ikäviltä seurauksilta, mutta ei pysty lukematta viesteistä erottamaan, kuka on loinen ja kuka viestin lähettäjistä turvallinen.

Sinulle tulee mahdollisesti itsellesikin vastaan vielä sama tilanne lapsen vanhempana. Jätätkö silloin lukematta viestit, koska et halua pahoittaa lapsesi mieltä ja annat hänen tulla pahimmassa tapauksessa vaikka raiskatuksi? Ja raiskaus ihan ok, kunhan et nyt vaan lukenut viestejä - koska haluat pitää kiinni kannastasi, että vanhempasi tekivät sinua kohtaan väärin?

Vai ymmärrätkö vanhempasi perimmäisen tarkoituksen suojella sinua, annat anteeksi, luovut mielipahastasi ja suojelet omaa lastasi rikkomalla ehkä hänen yksityisyyttään?

Valintoja, valinto

Oletko kuullut lakisääteisestä yksityisyyden suojasta?

Vierailija
51/102 |
04.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taannoin Microsoft esitteli Windows 11 -käyttöjärjestelmään sisäänleivotun Recall-toiminnon. Käytännössä kyseessä on yhtiön Copilot+-tekoälypaketin osasesta, jonka avulla käyttäjän tekemisistä napsitaan jatkuvasti kuvakaappauksia.

Microsoftin mukaan vapaus onkin bugi ja se estetään

https://www.mikrobitti.fi/uutiset/kohua-herattaneen-windows-ominaisuude…

Eikö haittaa AP?  Vai lopettaa Windows käytön? Ja siirtyy Linux???

Vierailija
52/102 |
04.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä on jo mielenterveys ongelmia jos ei tuollaisesta pääse yli. Kännykkä ei ole lapselle perusoikeus ja vanhemmat todella saa seurata mitä lapset sillä tekevät.

Tämä! On erittäin tärkeää, että vanhempi tietää, kenen kanssa ja missä puuhissa alaikäinen lapsi liikkuu. Tuttavapiirissä on perheitä, joiden lapset olisi välttyneet huumekuolemilta ja rikolliskierteistä jos heidän vanhempansa olisi tienneet, mitä he puuhaavat. Itse kyllä luen lapseni puhelinta niin kauan kun hän on alaikäinen ja olen vastuussa hänen terveydestään ja kehityksestään.

Käsittämätöntä, että jonkun mielestä kännykkä on joku lapsen perusoikeus. Te ette varmaan ole itse vanhempia lainkaan. 

Kännykkä ei ole, mutta yksityisyys ON. Toimintasi on muuten rikollista lain silmissä, ellei lapsesi anna itse lupaa viestien lukemiseen.

Vierailija
53/102 |
04.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Torvi, rikot lakia!

Vierailija
54/102 |
04.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kännykkä ei ole, mutta yksityisyys ON. Toimintasi on muuten rikollista lain silmissä, ellei lapsesi anna itse lupa

No kuka haastaa oikeuteen Metan, LG:n, Microsoftin? EU?

Vierailija
55/102 |
04.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Etkö opeta lapsellesi oikean ja väärän eroa. Juttele lapsesi kanssa mistään? Ole kiinnostunut hänen arjestaan? Luota ja kannusta lastasi.

Sen sijaan ratsaat ja kyttäät? Koska rakastat? 

Ketä muita "rakastat" tuolla tyylillä? Puolisiasi?

Vierailija
56/102 |
04.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö kuumota?

Vierailija
57/102 |
04.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maalla syntynyt ja kasvanut isäni yritti tentata, missä olin milloinkin ollut ja mitä tehnyt. Helsingissä syntynyt ja kasvanut äitini esitti yksiselitteisesti, että kysellä ei saa.

Tottakai saa kysellä! Viestien ja päiväkirjojen lukeminen taas on jo ihan eri asia.

Myös tenttaaminen ja ystävällismielinen juttelu ovat ihan eri asia.

Vierailija
58/102 |
04.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huoli alaikäisestä menee ohi yksityisyydensuojan.

Vierailija
59/102 |
04.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun äiti luki minun päiväkirjat ja saamani kirjeet, sekä ne, joiden kirjoittaminen minulla oli vielä kesken. Tuo selvisi vasta kun olin 18-vuotias. En anna asiaa äidille anteeksi ikinä.

Minun äiti ei, koska oli normaali. Nykyään seonneet viranomaiset ja avustajansa penkovat kotia minkä ehtivät. Epäilemättä luettu myös päiväkirjat. Hulluja kun ovat. 

Vierailija
60/102 |
04.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ime paskaa. Lapsella on oikeus yksityisyyteen!