Ennen kaikilla oli raudanpuute, nyt vaihdevuodet
Kommentit (42)
Vierailija kirjoitti:
Näissähän on yhteistä se, että potilaat on naisia ja sairauksia on vähätelty. Nyt alkaa vasta tulla pintaan ja pässimmätkin vanhat mieslääkärit pakotetaan hoitamaan "naistenvaivoja".
Kusipäisiä lääkäreitä riittää ja valitettavasti niiden pahimpien mulqvistien luonnolliseen poistumaan tulee kulumaan vielä n. 10-20 vuotta. Tämän jälkeen gynekologisiin sairauksiin ja vaivoihin tulee jo saamaan paljon paremmin apua. Endometrioosi, PCOS, vaihdevuodet, PMDD (ja tuossa vain yleisimmät), hoito ollut näihin päiviin usein ala-arvoisen surkeaa ja virheellisiä mt-diagnooseja on ropissut.
Monelle runsaat kuukautiset aiheuttavat raudanpuutetta ja kun ne lakkaavat, on vaihdevuodet.
Sun tuttavapiiri, samoin kuin sinä itse, on vanhentunut. Eri-ikäisillä eri ongelmat.
Aloitus kuulostaa samalta kuin olisit itkenyt sitä, että ensin kaikilla on vauvoja ja nyt yhtäkkiä teini-ikäisiä.
Minulle on runsaat kuukautiset aiheuttaneet anemiaa ja raudanpuutetta, nyt vaihdevuodet ja niihin pakko ottaa estrogeenilisää, joka tekee sen että tyhjennysvuodot ovat aivan yhtä kauheita kuin kuukautiset aikanaan joten ojasta allikkoon. Nyt on sitten sekä vaihdevuodet että raudanpuute ristinä samaan aikaan.
Hyvä, että näistä asioista puhutaan nykyään eikä vaieta tai häpeillä.
Vierailija kirjoitti:
Sun tuttavapiiri, samoin kuin sinä itse, on vanhentunut. Eri-ikäisillä eri ongelmat.
Aloitus kuulostaa samalta kuin olisit itkenyt sitä, että ensin kaikilla on vauvoja ja nyt yhtäkkiä teini-ikäisiä.
Jaa, no en nyt tiedä näin 27 vuotiaana. Viittasin siihen että tällä palstalla kaikki stressi, väsymys, vatsavaiva, masennus, nivelkipu jne aloitukset aiheuttaa kysymyksen: onko vaihdevuodet. Eipä ollut ennen ykkösvaihtoehto asialle kuin asialle ilman että sukupuoli tai ikä on tiedossa. Siinä suhteessa muistuttaa tuota ferritiinipelleilyä.
Vierailija kirjoitti:
Ja näitä ennen kilpirauhasen vajaatoiminta.
Eipä mitään. Mulla ollut raudanpuute varmaan lapsesta asti ja nyt vaihdevuodet.
Mullapa onkin autismi, kilpirauhasen vajaatoiminta, raudanpuute, vaihdevuodet, pms ja masennus
Hähää olen korkeammalla säälipisteissä kuin sinä
Vierailija kirjoitti:
Ihan hyvin voi olla nuo kaikki. Ja tähän vielä reumaa, CFS, vaikea masennus, homeoireilua, ärtynyt paksusuoli , fibromyalgia ja aivosumu.
Vierailija kirjoitti:
Jep, kilpparin vajaatoiminta oli tosiaan ennen raudanpuutetta.
Meillä ei toimi miehilläkään täysillä ja eräällä naisella ei lainkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaa, no en nyt tiedä näin 27 vuotiaana. Viittasin siihen että tällä palstalla kaikki stressi, väsymys, vatsavaiva, masennus, nivelkipu jne aloitukset aiheuttaa kysymyksen: onko vaihdevuodet. Eipä ollut ennen ykkösvaihtoehto asialle kuin asialle ilman että sukupuoli tai ikä on tiedossa. Siinä suhteessa muistuttaa tuota ferritiinipelleilyä.
Mä olen 50-vuotias ja palstaillut nyt vajaa 20 vuotta (siitä saakka kun odotin esikoistani). Sanoisin, että tässä välissä palstalaisten ikärakenne on muuttunut aika paljon ja se tietysti vaikuttaa puheenaiheisiin.
Vierailija kirjoitti:
Minulle on runsaat kuukautiset aiheuttaneet anemiaa ja raudanpuutetta, nyt vaihdevuodet ja niihin pakko ottaa estrogeenilisää, joka tekee sen että tyhjennysvuodot ovat aivan yhtä kauheita kuin kuukautiset aikanaan joten ojasta allikkoon. Nyt on sitten sekä vaihdevuodet että raudanpuute ristinä samaan aikaan.
Mitkä vtun tyhjennysvuodot? Onko sulla jokin allas siellä joka täyttyy muutaman kuukauden välein?
Vaihdevuosiin ei ole mikään pakko ottaa yhtään mitään. Ja tuon määritelmä on kuukautisten loppuminen täysin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan hyvin voi olla nuo kaikki. Ja tähän vielä reumaa, CFS, vaikea masennus, homeoireilua, ärtynyt paksusuoli , fibromyalgia ja aivosumu.
Ainakin kilpirauhasen vajaatoiminta ja raudanpuute oireilevat usein aivosumuna.
32. Perusasioita, jos käyttää estrogenia vaihdevuosioireisiin on PAKKO käyttää myös keltarauhashormonia, muuten alkaa kohdun limakalvo kasvaa liikaa, ja se on syöpäriski. Se liika poistuu sillä keltarauhashormonilla, siitä tulee nimi tyhjennysvuoto. Käytännössä siis sama kuin menkat. Ei ole helppoa naisen elämä vielä mummuiässäkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olen 50-vuotias ja palstaillut nyt vajaa 20 vuotta (siitä saakka kun odotin esikoistani). Sanoisin, että tässä välissä palstalaisten ikärakenne on muuttunut aika paljon ja se tietysti vaikuttaa puheenaiheisiin.
no minä 2 vuotta..ehkä kaikista täällä sitten tulee esivaihdevuosi-ikäisiä nopeammin..
Kuukautiset voivat aiheuttaa anemian. Anemia vaikuttaa kilpirauhasen toimintaan, kilpirauhasen vajaatoiminta vaikuttaa puolestaan mm. kuukautisiin ja raudan imeytymiseen. Vaihdevuodet taas ovat normaali ilmiö naisen ikääntyessä. Ei ole erityisen jännää, vaan lähinnä vittumainen noidankehä.
Vierailija kirjoitti:
Joskus vielä aiemmin oli se krooninen borrelioosi ja sitten long covidhan oli muutama vuosi sitten suosittu. Mutta en ole kyllä osannut mieltää vaihdevuosia osaksi tätä jatkumoa :D Onneksi niihin sentään on olemassa ihan validi, vähähaittainen hoito.
kaikilla 30 v täyttäneillä toimistorotilla on ärtyneen suolen ja alhaisen ferritiinin lisäksi premenopaussi.Mikähän on seuraava trendi sairaus.
Vierailija kirjoitti:
No minkäs mä sille mahdan, että kilpirauhanen ei toimi kunnolla saatujen sädehoitojen vuoksi. Vi tuttaa suoraan sanottuna kun kuvitellaan muistisairaudeksi.
Ihmiset on ihme sopuleita. Naiset varsinkin. 🤦
Vierailija kirjoitti:
Näissähän on yhteistä se, että potilaat on naisia ja sairauksia on vähätelty. Nyt alkaa vasta tulla pintaan ja pässimmätkin vanhat mieslääkärit pakotetaan hoitamaan "naistenvaivoja".
Joo, ja lääkefirmat hyppii kattoon onnesta.
Jos ei vaihdevuosia niin vähintään esivaihdevuodet