Ennen kaikilla oli raudanpuute, nyt vaihdevuodet
Kommentit (42)
Ajatella. Kuulitko vasta nyt, että 100% naisista saa vaihdevuodet? Aika moni mieskin muuten saa testosteronivajauksen. Eikö olekin jännää?
PS. Minulla on myös täydellinen raudanpuute, rautavarastot nollassa. Haittaa arkipäivän elämää aika lailla.
Ja näitä ennen kilpirauhasen vajaatoiminta.
Eipä mitään. Mulla ollut raudanpuute varmaan lapsesta asti ja nyt vaihdevuodet.
Totta. Mullakin on vaihdevuodet. :D
Vierailija kirjoitti:
Mulla molemmat 🤷
Minullakin.
Jep, kilpparin vajaatoiminta oli tosiaan ennen raudanpuutetta.
Vierailija kirjoitti:
Ajatella. Kuulitko vasta nyt, että 100% naisista saa vaihdevuodet? Aika moni mieskin muuten saa testosteronivajauksen. Eikö olekin jännää?
PS. Minulla on myös täydellinen raudanpuute, rautavarastot nollassa. Haittaa arkipäivän elämää aika lailla.
Se että kaikki lopulta kuolee ei tarkoita että kaikkien ongelma on se, että ne on kuolleita.
ap
Mulla oli raudapuute siihen asti, kunnes vaihdevuodet alkoivat. Siinä lähti ferritiinit kiitonousuun.
Vierailija kirjoitti:
Ja näitä ennen kilpirauhasen vajaatoiminta.
Eipä mitään. Mulla ollut raudanpuute varmaan lapsesta asti ja nyt vaihdevuodet.
Minulla on nuo kaikki kolme, kilpirauhasen vajaatoiminta on helpoin hoitaa tyroksiknilla, vaihdevuosiin on estrogeeni, raudanpuutteeseen en voi käyttää mitään verisairauden vuoksi, koska hemoglobiini nousisi vaarallisen korkeaksi, joten siitä täytyy kärsiä.
Vaihdevuodet toivat rauta-arvot kuntoon.
Vierailija kirjoitti:
Mulla molemmat 🤷
Sama juttu, varsin vttumainen yhdistelmä.
Näissähän on yhteistä se, että potilaat on naisia ja sairauksia on vähätelty. Nyt alkaa vasta tulla pintaan ja pässimmätkin vanhat mieslääkärit pakotetaan hoitamaan "naistenvaivoja".
Vierailija kirjoitti:
Jep, kilpparin vajaatoiminta oli tosiaan ennen raudanpuutetta.
AI niinkuin leikisti vai?
Mulla on kyllä molemmat. Lääkettä syön kilppariin ja rautaa purkista puutteeseen. Vaihdevuosia vielä odottelen.
Jossain vaiheessa oli vitamiininpuutos, ensin kohkattiin C-vitamiinista, sitten D-vitamiinista. Kaikkien piti syödä hirveästi vitamiinilisiä.
Vierailija kirjoitti:
Mulla molemmat 🤷
Niin mullakin. Saamerin esivaihdevuosimenkat!
Kilpparit
hemiraudat
Nuo loputtomat energianlähteet, ehtymätön rasvavara!
Joskus vielä aiemmin oli se krooninen borrelioosi ja sitten long covidhan oli muutama vuosi sitten suosittu. Mutta en ole kyllä osannut mieltää vaihdevuosia osaksi tätä jatkumoa :D Onneksi niihin sentään on olemassa ihan validi, vähähaittainen hoito.
Vierailija kirjoitti:
Mitä jännää siinä on, ap?
Ei kai siinä. Outoa vaan että 19 vee miettii esivaihdevuosia mut ei se varmaan muista ole..
Mulla molemmat 🤷