Kuinka kauas sukulinjasi voidaan jäljittää?
Kommentit (174)
1470-luvulle ulottuu pisin sukuhaara. 1500-1600 lukujen taitteeseen ulottuu useita sukuhaaroja
"Lucy" (jos joku ei tiedä mitä tämä tarkoittaa, voin pyydettäessä selventää).
Nun sisko on päässyt sukututkimusta tehdessään 1550 -luvulle asti. Tosin vain yhdestä sukuhaarasta, muut on tyssänneet jo sitä ennen. Tyssääminen on tapahtunut tyypillisesti siksi, että kirkonkirjat on palaneet kirkon mukana.
Riippuu sukuhaarasta: suurin osa ainakin 1700-l, Turun saaristossa 1500-l ja yksi sukuhaara 1300-l koska tuli osuma aateliseen. Vain yksi linja tyssähti osittain 1800-l alkuun kun isää ei oltu merkitty kirjoihin lainkaan. Ainoastaan äidin puolta pystyin jatkamaan ( piika joo).
Olen tehnyt sukututkimusta kaikkien neljän isovanhempani suvuista ja olen päässyt kaikissa neljässä tutkimuksessa 1700-luvulle. Valitettavasti vanhemmat kirkonkirjat ovat usein kosteuden pilaamia, joten niistä ei saa juurikaan selvää. Ja osa kirkonkirjoista ym. dokumenteista on kadonnut, kun velivenäläinen poltteli kirkkoja ja muita rakennuksia ja niiden mukana paljon monenlaista tietoa sisältäviä tuomiokirjoja ja muita asiakirjoja.
Suoraa äitilinjaa taaksepäin vuoteen 1620, jolloin esiäitini oli syntynyt. Hänen ja minun välissä on muistaakseni 11 äitiä. Miehensä oli palvellut Saksassa hakkapeliittana 30-vuotisessa sodassa ja tullut elävänä vielä takaisinkin, alkaen hieman myöhemmin rälssitilan isännäksi.
Muita sukulinjoja myöten olen päässy pisimmillään 1400/1500-luvuille.
Itävallan viimeiseen keisariin, Kaarle I.
Vedenpaisumuksen jälkeiselle vuosisadalle. Esi-isäni on ollut " kunnon mies" sekä pitkäikäinen.
Vierailija kirjoitti:
Riippuu sukuhaarasta: suurin osa ainakin 1700-l, Turun saaristossa 1500-l ja yksi sukuhaara 1300-l koska tuli osuma aateliseen. Vain yksi linja tyssähti osittain 1800-l alkuun kun isää ei oltu merkitty kirjoihin lainkaan. Ainoastaan äidin puolta pystyin jatkamaan ( piika joo).
Usein tuollaisissa tilanteissa lapsen isä on ollut talon/ kartanon isäntä(porrasta). Silloin ei isää kirjoihin voinut merkitä, eikä vihille mennä. Jos lapsen isä olisi ollut tallipoika tai renki, niin asia olisi avioliitolla ollut korjattavissa.
1100-luvulle