Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuinka kauas sukulinjasi voidaan jäljittää?

Vierailija
03.05.2025 |

Sadan vuoden taakse? Keskiajalle?

Kommentit (140)

Vierailija
21/140 |
03.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Genin mukaan olen sukua Jeesus Nasaretilaiselle ja palvelu näytti sukulinjatkin. En nyt ihan usko tuon noin yksinkertaista kuitenkaan olevan. 😄

Vierailija
22/140 |
03.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

1600-luvun loppupuolelle olen itse katsonut läpi kirkonkirjoja ja löytänyt jonkun esivanhemman. Silloin oli myös nälkävuosia, kaikenmoiset kulkutaudit levisivät, oli masentavaa katsella kuolleiden listoja.

Muistaakseni Aina Lähteenoja on tehnut sukututkimusta, josta löysin erään sukulaisen 1500-luvulta, hänellä oli oikein vaakunakin mutta aatelisuus oli näämmä kyseenalaistettu jo silloin. Joku Matts, en nyt tähän hätään muista oliko sukunimeä tai muuta lisänimeä. Soupas ehkä?

Kiinnostukseni lopahti vähitellen, kun kukaan omista elossa olevista sukulaisistani ei ollut yhtään kiinnostunut, ja se oli ennen netin tuloa melkoisen hankalaa ja aikaaviepää puuhaa. Nythän melkein kaikki on netissä, joten jos aloittaa sukututkimuksen nyt, löytää varmaan paljon helpommin sukuaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/140 |
03.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

1400-1500- paikkeille kaukaisimmat. Tätä aiemmin kirkonkirjojen pito oli ymmärtääkseni heikkoa Suomessa, joten kauemmas vaikea päästä. Sekä kirkonkirjojen kautta että geenitesteillä selvitetty. Tätini luultavasti on vaihtunut sairaalassa tai syrjähypyn tuotos. Muilta osin yhtenäistä.

Vierailija
24/140 |
03.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko Suomi sisäsiittoinen vai tuliko historian aikana vaihtelua? Miltä ajanjaksolta on sisäsiittoisuutta.

Suomalaiset eivät ole lainkaan sisäsiittoisia maailman mittapuulla. 

Vierailija
25/140 |
03.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

1500-luvulle. Äidin isoisän vanhemmista ei ole tietoa, joten sitä haaraa emme ole koskaan selvittäneet. Hän ikään kuin vain ilmestyi jostain.

Vierailija
26/140 |
03.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äidin puolelta Suomessa 1500-luvulle, isän puolelta osittain, ehkä hieman katkonaisesti, 1000-luvun Englantiin. 

Vierailija
27/140 |
03.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sata vuotta on lyhyt aika. Johan kaikkien aikuisten isoisovanhemmatkin yltää tohon.

Vierailija
28/140 |
03.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhin löydetty, nimetty sukulainen on muistaakseni 800 vuoden päässä. 

Vierailija
29/140 |
03.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen Aatamia ja Eevaa en ole löytänyt ketään sukulinjaltani ja heti heidän jälkeensä on pieni katkos, koska heillä oli vain kaksi poikaa. Olikohan esiäitini siinä vaiheessa joku simpanssi vai kuka/mikä?

Vierailija
30/140 |
03.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aatami ja Eeva 

Vierailija
31/140 |
03.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhin esi-isäni on jäämies Öz (DNA testin mukaan). Eli Pohjois-Italiassa/Itävallassa on sukua tiedettävästi.

T: Tuntematon 

Vierailija
32/140 |
03.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

!500-luvulle

Vierailija
33/140 |
03.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aatami ja Eeva 

Heidän sukulinjansa katkesi vedenpaisumukseen.

Vierailija
34/140 |
03.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

isoäidin kotitalon isäntään 1500 luvulle ja yksi aatelissuku haara 1200 luvulle

Vierailija
35/140 |
03.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap. Mun suku ei kuulu sulle. Etkä ylipäätään  tarvitse tuntemattomien  tietoja. 

AP kerää laitonta henkilörekisteriä, joten ilmoitin aloituksen asiattomaksi.

Vierailija
36/140 |
03.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noin 640. Olen suoraan alenevassa polvessa Kaarle Suuren jälkeläinen ja Genistä löytyy hänen isoisän isä, jonka syntymävuosi oli noin 640.

Vierailija
37/140 |
03.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap. Mun suku ei kuulu sulle. Etkä ylipäätään  tarvitse tuntemattomien  tietoja. 

AP kerää laitonta henkilörekisteriä, joten ilmoitin aloituksen asiattomaksi.

Joo, se onkin tosi mahdollista tällaisella anonyymillä palstalla.

Vierailija
38/140 |
03.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Noin 640. Olen suoraan alenevassa polvessa Kaarle Suuren jälkeläinen ja Genistä löytyy hänen isoisän isä, jonka syntymävuosi oli noin 640.

Niin kuin puolet eurooppalaisista on, myös minä.

Omalla kohdalla vanhin haara on ajan laskun alkuun asti tunnettu, mutta tuo on niin pitkä ajanjakso, että tuskin on pysynyt "puhtaana" eli todellisuudessa tuskin pitänee paikkaansa.

Vierailija
39/140 |
03.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todellisuudessa Suomi on maantieteellisesti ollut melko eristyksissä (etenkin keskisessä ja pohjoisessa osassa maata), ja varhaisina aikoina (erityisesti ennen 1800-lukua) joissain pienissä yhteisöissä esiintyi kohonnutta sukusiitosastetta. Esimerkiksi Itä-Suomen ja Lapin syrjäisillä alueilla väestöpohja oli pieni ja puolison valinnan mahdollisuudet rajalliset, mikä johti joidenkin perinnöllisten sairauksien yleisempään esiintymiseen.

Vierailija
40/140 |
03.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistaakseni 1400-luvulle asti. Vaikka minä en oikeastaan olisi halunnut tietää ainakaan sitä, että ijoku säni sukulainen ja äitini sukulainen ovat olleet sisar ja veli joskus 1700-luvulla. Ei siis ihme, että minusta tuli ihan ding dong, kun vanhempani ovat sukua keskenään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi kuusi