Miksi laihat näyttävät kaikissa vaatteissa paremmalta? Miten ei-laihan pitäisi pukeutua?
Huom: aiheena ei ole hoikat vs. lihavat, vaan laihat vs. muodokkaammat hoikat, joten turha spämmätä ketjuun mitään laihdutusvinkkejä.
Äitini oli nuorempana hyvin laiha - sellainen "kulmikkaan" laiha kuin muotinäytösten mallit, joskin lyhyempi - ja hänen päällään kaikki omituisetkin vaatteet näyttivät upealta. Aihe tuli mieleen, kun näin tänään samalla tavalla laihan nuoren naisen, jolla oli päällään hyvin kummallinen telttamainen asu - ja silti hän näytti tyylikkäältä.
Minä olen perinyt jostain hyvin erilaisen ruumiinrakenteen kuin äitini. Olen kyllä hoikka, mutta minulla on isot rinnat ja takapuoli. Enkä ole tähän päivään mennessä keksinyt vaatteita, joissa näyttäisin tyylikkäältä.
Löysissä vaatteissa näytän pullukalta joka yrittää peitellä tukevuuttaan, ja ihonmyötäisissä vaatteissa näytän aina tyrkyltä, vaikka ihoa ei olisi esillä senttiäkään. Ja perinteisiä pukeutumisneuvoja en ole ikinä pitänyt hyvinä, esim. rintaville aina suositeltavat kietaisumekot ja -topit saavat minusta nuorenkin naisen näyttämään täti-ihmiseltä. (Itse en voi niitä käyttää siksikään, että rintani eivät pysy kietaisupääntien sisällä!)
En tajua, miten ei-laihan olisi tarkoitus pukeutua. Onko mitään ideoita? Olen oikeastaan jo tottunut siihen, että näytän tynnyriltä jättineulepuseroissani yms., mutta joskus elämässäni olisi kiva pukeutua nätistikin. Jos vain tietäisi, miten se tehdään!!
Kommentit (58)
Näyttääkö? Minusta pyöreys voi olla todella kaunista vompattimaiseen tyyliin. Kaikenlaiset kehot voivat olla kauniita, myös vanhat ja ryppyiset. Ihmisyys on kaunista. <3
Vierailija kirjoitti:
Ap, sun pitää vaan hyväksyä oma ruumiinrakenteesi, ja pukeutua sitten niin kuin haluat.
Haluatko miellyttää itseäsi vai muita? Kirjoituksesi perusteella haet näyttävyyttä, ei niinkään mukavuutta. Tuolla keholla et voi näyttää samalta kuin ne lautamaiset mallilaiheliinit. Turha yrittää omia sitä tyyliä.
Voisin nähdä sinulle sopivina vaatteina istuvat, vyötäröä korostavat mekot ja leveälahkeiset housut yhdistettynä lyhyeen toppimaiseen yläosaan.
Koska pelkäät tyrkky-lookia, käytä tosiaan peittäviä vaatteita. Lyhyt yläosa voi olla myös vyötäröltä alas laajeneva laajeneva peplum. Suosi laskeutuvia materiaaleja, ei mitään tönkköä marimekkoa. Vartalonmyötäisen asun tyrkkymäisyyttä voi myös lieventää käyttämällä yläosan päällä ohutta (neule)liiviä tai esim. lyhyttä farkkutakkia.
Alle kolmikymppiselle sopii lyhyet yläosat, mutta kun ikä alkaa nelosella, olisi kiva pukeutua vähän aikuismaisemmin, muttei kuitenkaan mummotyyliin (neuleliivit ym.). Sepä vain ei tiimalasilta noin vain onnistu. Juhliin löytyy kolttuja kyllä helposti, mutta perusarkeen kivojen vaatteiden löytäminen on ihan hlvettiä.
Ei ap
Vierailija kirjoitti:
Hahaa, ymmärrän sinua. Mulla ei ole isot rinnat, vaan olen X:n mallinen: leveät hartiat, kapea vyötärö, iso perse ja paksut reidet. Vaikeaa löytää kivoja vaatteita itselleni sopivassa tyylissä. Joo, tokihan mulle sopisi joku aika naisellinen tyyli, mutta kun se ei ole lainkaan oma. Musta tuntuu, että vartaloni näyttää helposti härskiltä. Esim. eilen mulla oli leveät, mutta kuitenkin ylhäältä kireät farkut ja crop-mallinen pitkähihainen paita. Tuli välillä sellainen olo, että asu on kuitenkin liikaa 45-vuotiaalle, että olen pelkkää persettä.
Mikä on crop?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hahaa, ymmärrän sinua. Mulla ei ole isot rinnat, vaan olen X:n mallinen: leveät hartiat, kapea vyötärö, iso perse ja paksut reidet. Vaikeaa löytää kivoja vaatteita itselleni sopivassa tyylissä. Joo, tokihan mulle sopisi joku aika naisellinen tyyli, mutta kun se ei ole lainkaan oma. Musta tuntuu, että vartaloni näyttää helposti härskiltä. Esim. eilen mulla oli leveät, mutta kuitenkin ylhäältä kireät farkut ja crop-mallinen pitkähihainen paita. Tuli välillä sellainen olo, että asu on kuitenkin liikaa 45-vuotiaalle, että olen pelkkää persettä.
Mikä on crop?
Se on sellainen lyhyt malli, päättyy just korkeavyötäröisten housujen vyötäröön.
Ps. Jos ei tiedä jotain sanaa, voi myös kokeilla googlaamista. Kuvahaku on juuri tällaisessa yhteydessä erityisen kätevä.
Mun mielestä perus arkipukeutumiseen tiimalasille toimii parhaiten kun vaatteet istuu lantiolta ja vyötäröltä. Lahkeiden/helman kapeudella ja leveydellä voi sitten oman mielen mukaan korostaa tai häivyttää alaosan muodokkuutta.
Yläosissa sitten katsoo että joko vaate on vyötäröltä istuva tai sitten sen verran lyhyt, että näkyy missä vyötärö on. Ohuet makkarankuorimaiset paidat korostaa rintoja ja löysät isot (ja liian pitkät) yläosat tekevät tukevamman vaikutelman.
Kaula-aukolla saa myös tasapainotettua rintoja, liian korkea kaulus esim. poolo ja liian matala kaula-aukko korostavat. Joten jos haluaa että rinnat ei "ylikorostu", niin kannattaa kokeilla kaula-aukkoa, joka on hieman avarampi kuin perus t-paidassa, mutta ei niin avonainen että rintavako näkyy.
Tyylikkään vaikutelman saa mielestäni kivasti niin, että valitsee joko löysemmän ja lyhyemmän yläosan ja kapeamman alaosan, tai istuvamman yläosan ja leveämmän alaosan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä on crop?
Se on sellainen lyhyt malli, päättyy just korkeavyötäröisten housujen vyötäröön.
Ps. Jos ei tiedä jotain sanaa, voi myös kokeilla googlaamista. Kuvahaku on juuri tällaisessa yhteydessä erityisen kätevä.
Miksi käytät kesken suomenkielisen tekstin outoa vieraskielistä sanaa? Mitä järkeä on kirjoittaa niin, että lukija joutuu googlailemaan ymmärtääkseen tarkoituksesi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä on crop?
Ps. Jos ei tiedä jotain sanaa, voi myös kokeilla googlaamista. Kuvahaku on juuri
Miksi käytät kesken suomenkielisen tekstin outoa vieraskielistä sanaa? Mitä järkeä on kirjoittaa niin, että lukija joutuu googlailemaan ymmärtääkseen tarkoituksesi?
Koska se on ihan tavallinen vaatetermi, joka ei ole monellekaan vieras. Uusia sanoja ja termejä oppii lukemalla. Mulle itselleni ei ole mitenkään vierasta googlata sanaa tai termiä, kun luen tekstejä. Luen paljon sellaisia juttuja, joissa on mulle uutta terminologiaa, ja luen suomen lisäksi useammalla vieraalla kielellä. Nykyään on niin helppoa, kun ei tarvitse hakea sanakirjaa tai painaa jotain asiaa mieleen tai kirjoittaa muistiin, jotta voi käydä sitten kirjastossa tarkistamassa asian.
Vierailija kirjoitti:
Marimekon telttoihin!
Et tainnut lukea avausta. Ne just eivät sovi isorintaiselle ja kapeavyötäröiselle.
Vierailija kirjoitti:
Laiha pienillä muodoilla näyttää hyvältä löysissä vaatteissa, koska muodot "ei työnnä" vaatteita joka suuntaan. Jos taas on hoikka tiimalasi -vartalotyypiltään niin näyttää hyvältä vaatteissa, jotka korostavat vyötäröä.
Hartioiden muoto ja ryhti vaikuttaa tähän myös paljon.
Esim. itse olen normaalivartaloinen kapeavyötäröinen, rinnat ja lantiokin löytyy, ja minulle sopii (myös) löysät vaatteet. Oikein semmoset teltat näyttää mulla niin hyvältä, että sitä on useasti hämmästelty miten hienosti ne mulle laskeutuu.
Asiaan ei vaikuta niinkään vartaloni muoto vaan se, että hartiani ovat suorat, leveähköt ja ryhdikkäät. Kaverilleni taas ei sovi teltat eikä löysät vaatteet ollenkaan, vaikka hänkin on pitkä ja ryhdikäs, mutta hänen hartiansa ovat alaspäin viistävät eivätkä suorat, niin se tekee sen ettei löysät vaatteet sovi.
Hartioiden malli vaikuttaa pukeutumiseen paljon.
Yritä etsiä vaatteita, jotka on leikattu ns. slimmatusti eli niin, että vaate on vyötärön kohdalta kapeampi. Eli slimmattuja paitoja, t-paitoja ja paitapuseroita. Andiatalla on hyvin istuvia bleisereitä. Vaate voi siis kuitenkin olla ryhdikästä materiaalia, kunhan on muotoonommeltu. Linkkaamassasi paidassa on se ongelma, että se on niin ohutta ja vartaloa nuolevaa materiaalia, että se paljastaa jokaisen nyppylän.
Jos haluat häivyttää rintoja, käytä yläosana mustaa. Joku vaaleanpunainen, pörröinen materiaali, kuten joku suositteli, tekee rinnoistasi jättimäiset. Ja kuten moni on todennut, korosta vyötäröä. Jos käytät housuja, hyvä keino on pukea paidanhelma housujen alle. Tai jos pidät villapaitaa housujen tai hameen päällä, niin senkin olisi hyvä olla vyötärön kohdalta kapea. Kokeile muotoilla vaatteita hakaneuloilla vaatteiden sivusaumoihin sisäpuolelle, niin näet miten se vaikuttaa.
Lisäyksenä 52-kommenttiin vielä, että ei poolokauluksia, kuten joku jo sanoikin, vaan on hyvä jos kaula-aukko on niin iso että näkyy vähän ihoakin. Se keventää vaikutelmaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laiha pienillä muodoilla näyttää hyvältä löysissä vaatteissa, koska muodot "ei työnnä" vaatteita joka suuntaan. Jos taas on hoikka tiimalasi -vartalotyypiltään niin näyttää hyvältä vaatteissa, jotka korostavat vyötäröä.
Hartioiden muoto ja ryhti vaikuttaa tähän myös paljon.
Esim. itse olen normaalivartaloinen kapeavyötäröinen, rinnat ja lantiokin löytyy, ja minulle sopii (myös) löysät vaatteet. Oikein semmoset teltat näyttää mulla niin hyvältä, että sitä on useasti hämmästelty miten hienosti ne mulle laskeutuu.
Asiaan ei vaikuta niinkään vartaloni muoto vaan se, että hartiani ovat suorat, leveähköt ja ryhdikkäät. Kaverilleni taas ei sovi teltat eikä löysät vaatteet ollenkaan, vaikka hänkin on pitkä ja ryhdikäs, mutta hänen hartiansa ovat alaspäin viistävät eivätkä suorat, niin se tekee sen ettei löysät vaatteet sovi. 
Minulla on suorat ja leveät hartiat ja isot rinnat, olen hoikka. Telttamaiset vaatteet ovat minulle kaikkein epäpukevimmat. Näytän sellaisissa hartioiden ja rintojen ansiosta jopa pönäkältä, vaikka en edes ole sellainen.
Jos on yhtään peppua, niin sopii hyvin kapea, suora kynämallinen hame. Nyt on taas muodissa ne silkkimäistä kangasta olevat suorat hameetkin. Itse en voi käyttää niitä, koska ei ole minkäänlaista takapuolta. Rajoittaa kaikkia mekkoja ja hameita, kun laskeutuvalla kankaalla näyttää selkäpuoli lautasuoralta, ei mitään kumpua siinä, missä pepun pitäisi olla. Sama farkuissa, en voi käyttää, kun vyötåröstä sääreen on takaa yhtä tasaista luotisuoraa viivaa. Eli luulisi että juuri ap:lla olisi helpointa löytää pukevia vaatteita.
Laihat ovat kauniita ja vaatteet istuvat hyvin.
Lihavien naisten ongelma on säkittävät isot vaatteet. Ne tekvät isosta naisesta jätti ison.
Jo levenevät farkut tekee isommaksi ja ovat tyylittömät.
Eli isolle naiselle sopii parhaiten tiukat ja kireät vaatteet. Esim pillifarkut. ja nahkatakki toki on aina cool kaikilla.
Jos jalassa tiukat nahkahousut niin vienti lisääntyy helpostikin 500%. Tämä on täysin selvä faktahomma.
Laihakin voi olla ns tyylitajuton ja pukeutua väärin niin että näyttää - no just esim liian laihalta.
Mutta uskon että laihan on helmpompi tosiaan löytää toimiva tyyli jos siihen haluaa ja osaa panostaa ja esim itse hyvin hoikkana voin käyttää häpeilemättä niin farkkuja kuin minihamettakin. Farkut ovat korkeavyötäröiset jotta vyötärö ja pyöreä pylly tulee esiim. Hame leveä ja pieni paita jne.
esim just farkut sopii harvalle keski-ikäiselle.
Itse kuitenkin ihan minkä vain muotoisena panostaisin urheilullisuuteen. Se tuo ryhtiä, energiaa ja raikkautta ja varmasti vahvaa ja toimivaa kehoa on helppo rakastaa. Näen jumppatunneilla hyvin erilaisia kehoja ja kaikki ovat kauniita kun niitä rääkätään.
Kaikki vartalot on kauniita ja hyvät vaatteet löydettävissä jos ei ole ylipainoa.
Painin saman ongelman kanssa kuin ap. Mikään vaate ei istu kauniisti, paitsi juurikin joku fiftari-tyylinen kellohelmamekko, mutten minä arjessa halua sellaisia käyttää, eikä se oikein 40+-ikäiselle sovi enää juhliinkaan, kun en ole tyyliltäni muuten fiftari.
Sellainen rennon tyylikäs pukeutuminen ei vain onnistu tällä vartalotyypillä. Näyttää joko ylipukeutuneelta, tyrkyltä tai läskiltä. Itse olen jo luovuttanut asian suhteen. Kunhan vaatteet ovat ehjät ja puhtaat, se riittää.