Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi laihat näyttävät kaikissa vaatteissa paremmalta? Miten ei-laihan pitäisi pukeutua?

Vierailija
03.05.2025 |

Huom: aiheena ei ole hoikat vs. lihavat, vaan laihat vs. muodokkaammat hoikat, joten turha spämmätä ketjuun mitään laihdutusvinkkejä.

Äitini oli nuorempana hyvin laiha - sellainen "kulmikkaan" laiha kuin muotinäytösten mallit, joskin lyhyempi - ja hänen päällään kaikki omituisetkin vaatteet näyttivät upealta. Aihe tuli mieleen, kun näin tänään samalla tavalla laihan nuoren naisen, jolla oli päällään hyvin kummallinen telttamainen asu - ja silti hän näytti tyylikkäältä.

Minä olen perinyt jostain hyvin erilaisen ruumiinrakenteen kuin äitini. Olen kyllä hoikka, mutta minulla on isot rinnat ja takapuoli. Enkä ole tähän päivään mennessä keksinyt vaatteita, joissa näyttäisin tyylikkäältä.

Löysissä vaatteissa näytän pullukalta joka yrittää peitellä tukevuuttaan, ja ihonmyötäisissä vaatteissa näytän aina tyrkyltä, vaikka ihoa ei olisi esillä senttiäkään. Ja perinteisiä pukeutumisneuvoja en ole ikinä pitänyt hyvinä, esim. rintaville aina suositeltavat kietaisumekot ja -topit saavat minusta nuorenkin naisen näyttämään täti-ihmiseltä. (Itse en voi niitä käyttää siksikään, että rintani eivät pysy kietaisupääntien sisällä!)

En tajua, miten ei-laihan olisi tarkoitus pukeutua. Onko mitään ideoita? Olen oikeastaan jo tottunut siihen, että näytän tynnyriltä jättineulepuseroissani yms., mutta joskus elämässäni olisi kiva pukeutua nätistikin. Jos vain tietäisi, miten se tehdään!!

Kommentit (58)

Vierailija
21/58 |
03.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lihava nainen voi aina omaksua hippi tai etnotyylin kaapuineen mekkoineen ja tunikoineen mutta lihavan miehen on vaikea näyttää missään miehenvaatteissa hyvältä. Jos vyölläkään ei pysty pitämään housun vyötäröä kohdallaan niin siihen ei auta kuin henkselit. 

Vierailija
22/58 |
03.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä yritä peittää muotojasi minkään teltan alle. Sitten kaikki paidat, joissa ei ole olkasaumat oikealla kohdalla on ehdoton ei, tekee löysän ja ryhdittömän näköiseksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/58 |
03.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lihava nainen voi aina omaksua hippi tai etnotyylin kaapuineen mekkoineen ja tunikoineen mutta lihavan miehen on vaikea näyttää missään miehenvaatteissa hyvältä. Jos vyölläkään ei pysty pitämään housun vyötäröä kohdallaan niin siihen ei auta kuin henkselit. 

Henkselit ovat ylivoimainen asuste vyöhön verrattuna. Takin alta eivät näy eivätkä alusasuhenkselit näy paidan alta. Täytyy ihmetellä miksi suurin osa miehistä kiusaa itseään vöillä.

Vierailija
24/58 |
03.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap, sun pitää vaan hyväksyä oma ruumiinrakenteesi, ja pukeutua sitten niin kuin haluat. 

Haluatko miellyttää itseäsi vai muita? Kirjoituksesi perusteella haet näyttävyyttä, ei niinkään mukavuutta. Tuolla keholla et voi näyttää samalta kuin ne lautamaiset mallilaiheliinit. Turha yrittää omia sitä tyyliä.

Voisin nähdä sinulle sopivina vaatteina istuvat, vyötäröä korostavat mekot ja leveälahkeiset housut yhdistettynä lyhyeen toppimaiseen yläosaan. 

Koska pelkäät tyrkky-lookia, käytä tosiaan peittäviä vaatteita. Lyhyt yläosa voi olla myös vyötäröltä alas laajeneva laajeneva peplum. Suosi laskeutuvia materiaaleja, ei mitään tönkköä marimekkoa. Vartalonmyötäisen asun tyrkkymäisyyttä voi myös lieventää käyttämällä yläosan päällä ohutta (neule)liiviä tai esim. lyhyttä farkkutakkia.

Olet kyllä ihan oikeassa. Täytyy silti korjata, että en minä pukeudu mitenkään näyttävästi ja muita ajatellen, vaan nimenomaan mukavuus edellä. Mutta en koe ikinä näyttäväni mitenkään hyvältä tai tyylikkäältä. Perusunivormuni talvella on tosiaan iso harmaa neulepusero. Siksi mietinkin, että olisi kiva pukeutua joskus ihan nätistikin.

Ehkä osa ongelmaa on, että koska äitini oli laiha ja tyylikkäästi pukeutunut, minulle on jäänyt tietynlainen mielikuva siitä, mitä tyylikkyys on. Ja tietysti se, että olen teini-ikäisestä asti yrittänyt lähinnä keksiä keinoja peitellä rintavuuttani, koska olen saanut siitä ihan tuntemattomilta vastaantulijoiltakin kommenttia, ja se ahdistaa. Ja nuo kommentit tulivat ihan normaaleissa peittävissä asuissa, esimerkiksi farkuissa ja tämäntyylisessä pitkähihaisessa t-paidassa:

https://shop.mango.com/fi/en/p/women/t-shirts/long-sleeve/ribbed-long-s…

Vierailija
25/58 |
03.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isot rinnat on oikeasti vaikea juttu. Näyttää helposti pynäkältä varsinkin takkien kanssa.

Vierailija
26/58 |
03.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Miksi laihat näyttävät kaikissa vaatteissa paremmalta?"

Etkö todella tiedä tähän kysymykseen vastausta? Ei vaadi kummoistakaan ajattelukykyä tajuta mistä tämä johtuu

Vierailija
27/58 |
03.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen eri mieltä. Mielestäni vaatteet näyttää paljon paremmilta tiimalasimallisen ystäväni päällä kuin minun tasapaksumman päällä. Hoikkia ollaan molemmat. 

Vierailija
28/58 |
03.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen hoikka ja melko muodokas. Käytän ihonmyötäisiä vaatteita. En tiukkoja, vaan istuvia. Esim. neulemekkoja paksujen sukkisten kanssa. Jos se jonkun mielestä on tyrkkyä, se on sitten hänen ongelmansa, joka ratkeaa sillä että lakkaa arvostelemasta muiden vaatetusta.

Kaikissa muissa näytän muumilta. 

Vierailija
29/58 |
03.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap, sun pitää vaan hyväksyä oma ruumiinrakenteesi, ja pukeutua sitten niin kuin haluat. 

Haluatko miellyttää itseäsi vai muita? Kirjoituksesi perusteella haet näyttävyyttä, ei niinkään mukavuutta. Tuolla keholla et voi näyttää samalta kuin ne lautamaiset mallilaiheliinit. Turha yrittää omia sitä tyyliä.

Voisin nähdä sinulle sopivina vaatteina istuvat, vyötäröä korostavat mekot ja leveälahkeiset housut yhdistettynä lyhyeen toppimaiseen yläosaan. 

Koska pelkäät tyrkky-lookia, käytä tosiaan peittäviä vaatteita. Lyhyt yläosa voi olla myös vyötäröltä alas laajeneva laajeneva peplum. Suosi laskeutuvia materiaaleja, ei mitään tönkköä marimekkoa. Vartalonmyötäisen asun tyrkkymäisyyttä voi myös lieventää käyttämällä yläosan päällä ohutta (neule)liiviä tai esim. lyhyttä farkkutakkia.

Olet kyllä ihan oikeassa. Täyty

>>Ja nuo kommentit tulivat ihan normaaleissa peittävissä asuissa, esimerkiksi farkuissa ja tämäntyylisessä pitkähihaisessa t-paidassa:

https://shop.mango.com/fi/en/p/women/t-shirts/long-sleeve/ribbed-long-s >>>

Tuommoinen tyköistuva, elastinen ribbipaita onkin niin seksikäs vaate, että näyttää hyvältä jopa beigenharmaana, luisevan mallin päällä! 😄

Minulla on aika vastaava pusero, ja se on tosiaan huomattavasti "tyrkympi" kuin esim. kohtuullisen tyköistuva normaali t-paita. Kannattaa mennä liikkeeseen ja kokeilla erityylisiä yläosia. Löysä tunika on sinulle se epäedullisin vaihtoehto, ei niitä. Sen sijaan Marilyn Monroe -tyylinen pörröinen, pehmeä neule voisi olla söpö esim. vaalean/roosanpunaisena. Pituus korkeintaan lantion yläosaan. Turtleneck- tai muuten ylös asti nouseva kaula-aukko. 

Vierailija
30/58 |
03.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopeta tuo tyrkky-ajattelu. Se ettet peitä jotain ruumiinosaasi kaapuihin ei tarkoita että tyrkyttäisit. Tuo on todella omituinen ja vähän naisvihamielinenkin ajatus minusta. Tyrkyttääkö sinusta pitkä mies pituuttaan ihan olemalla olemassa? Pitkäsäärinen nainen sääriään jos ei pukeudu löysiin housuihin?

Vierailija
31/58 |
03.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laihat, siis oikeasti laihat, nimenomaan ei näytä paremmalta yhtään missään vaatteissa. Parhaalta näyttää kun on peppua, tissiä, reidet jne. Sulla on syömishäiriö, siinä kaikki. 

No ei se ahmimishäiriökään mitään kaunista katseltavaa ole...

Vierailija
32/58 |
03.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osta minimizer-rintsikat. Minä olen joskus isorintainen ja joskus pienempirintainen.

Vierailija
33/58 |
03.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En mä ainakaan näytä. Väljissä vaatteissa näytän ihan ryysyläiseltä.

Tukevan naisen kannattaa ostaa ei mitään väljiä säkkejä eikä peräksi antavia trikoovaatteita vaan samoja vaatteita kuin hoikat ja normaalikokoiset, mutta omaa numeroaan yhden numeron isomman. Kokemukseni mukaan vain hieman löysä vaate antaa hoikemman vaikutelman.  

Vierailija
34/58 |
03.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lopeta tuo tyrkky-ajattelu. Se ettet peitä jotain ruumiinosaasi kaapuihin ei tarkoita että tyrkyttäisit. Tuo on todella omituinen ja vähän naisvihamielinenkin ajatus minusta. Tyrkyttääkö sinusta pitkä mies pituuttaan ihan olemalla olemassa? Pitkäsäärinen nainen sääriään jos ei pukeudu löysiin housuihin?

Ap on tahtomattaan saanut kommentteja isoista/erottuvista rinnoistaan, ei pitänyt siitä. Joko ap ei itse pidä rinnoistaan tai ei ole sinut niiden kanssa. Jos ap olisi niistä innoissaan, häntä ei haittaisi, vaikka ne huomataan. Eli älä sinäkään pakota ihmistä tykkäämään. Aika moni haki lisää rintaa ihan viime vuosiin asti; nyt isot silikonit on out. Samoin naiset hakeutuvat rintojen pienennykseen, jos eivät koe isoja rintoja omakseen. Ikävä kyllä isot, erottuvat rinnat pannaan usein naisessa merkille, vaikka tämä olisi poliitikko tai tiedenainen. Kyllä minuakin harmittaisi profiloitua tahtomattani kulmuneina.

Vierailija
35/58 |
03.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tyylikkäitä henkseleitä on olemassa. 

Vierailija
36/58 |
04.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laihat, siis oikeasti laihat, nimenomaan ei näytä paremmalta yhtään missään vaatteissa. Parhaalta näyttää kun on peppua, tissiä, reidet jne. Sulla on syömishäiriö, siinä kaikki. 

No ei se ahmimishäiriökään mitään kaunista katseltavaa ole...

Liittyy aiheeseen miten? 

Vierailija
37/58 |
04.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaate kuuluisi valita ruumiinrakenteen mukaan. Ei tietenkään samannäköinen vaate pue kaikkia. Valitettavasti. Suurin osa perusvaatteista on tehty suoravartaloisille, kuten T-paidat ja puserot, jotka eivät pue kurvikasta lainkaan.

Jos on vaikka rintava ja lanteikas, mutta vyötärönseutu kapenee huomattavasti, on ns. tiimalasivartaloinen. Jos sellainen laittaa vaikka tavallisen suoran T-paidan päälleen, niin näyttää auttamatta ylipainoiselta. Tiimalasin kuuuluisi valita sellainen paita, joka myötäilee kapenevaa uumaa, on vähän sisäänotettu vyötärön kohdalta tms, joka tuo vyötärön hoikkuuden esiin, eikä piilota sitä suoralinjaisen vaatteen alle.

Suoralle siis suoria vaatemalleja, kurvikkaalle kurvikkaita vaatemalleja.

Vierailija
38/58 |
04.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hahaa, ymmärrän sinua. Mulla ei ole isot rinnat, vaan olen X:n mallinen: leveät hartiat, kapea vyötärö, iso perse ja paksut reidet. Vaikeaa löytää kivoja vaatteita itselleni sopivassa tyylissä. Joo, tokihan mulle sopisi joku aika naisellinen tyyli, mutta kun se ei ole lainkaan oma. Musta tuntuu, että vartaloni näyttää helposti härskiltä. Esim. eilen mulla oli leveät, mutta kuitenkin ylhäältä kireät farkut ja crop-mallinen pitkähihainen paita. Tuli välillä sellainen olo, että asu on kuitenkin liikaa 45-vuotiaalle, että olen pelkkää persettä.

Vierailija
39/58 |
04.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Miksi laihat näyttävät kaikissa vaatteissa paremmalta?"

Etkö todella tiedä tähän kysymykseen vastausta? Ei vaadi kummoistakaan ajattelukykyä tajuta mistä tämä johtuu

Ei vaadi kummoistakaan ajattelukykyä, mutta et osaa selittää asiaa.

Vierailija
40/58 |
04.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

50-luvun tyyli näyttää mielestäni hyvältä kurvikkaalla. Vintage-vaatteet ovat usein naisellisia olematta tyrkkyjä.