Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mua pelottaa niin paljon että mun pojalle tapahtuu jotakin pahaa mopoillessa

Vierailija
03.05.2025 |

Pystyn ainoastaan silloin rauhoittumaan kun poika on kotona. Viime syksynä oli niin lähellä että ei olisi tullut iso suru kotiin kun poika oli jäädä mopolla takana tulevan auton alle. Pelottaa koko ajan, että uusi vahinko tulee. Mä en olisi alun perinkään halunnut mopoa ostaa, mutta miehen mielestä se on tärkeä itsenäistymisen kannalta. Ei varmaan edes ole psrustelua syytä pelätä, koska poika on hyvin rauhallinen, mutta vahinkoja voi silti sattua ja se pelottaa. Onko muilla samoja fiiliksiä? 

Kommentit (40)

Vierailija
21/40 |
03.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oppiko se tuosta tilanteesta mitään. Kannattas ainakin opetella ajamaan

Vierailija
22/40 |
03.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä oli samoja fiiliksiä, mutta kun tuli pihaan kevari niin se vasta hirvitti.

Nyt onneksi autoiässä.

Mopokortteja korotettiin täällä korkeimpaan mahdolliseen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/40 |
03.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt kiinnostaa että miten mopolla voi jäädä takana tulevan auton alle? Eikö ollut valot kunnossa? 

Oli, mutta kaatui ilmeisesti liukkaaseen tiemerkintään ja takana tullut auto oli ajanut melkein päälle. Mun kuuleman mukaan oli ollut ihan senteistä kiinni. Onneksi paria mustelmaa kummempaa ei sattunut, mutta säikähdin paljon kun poika tuosta kertoi. 

Oli onnea matkassa. Onni senkin takia, että nyt hän on yhtä kokemusta viisaampi, osaa varoa liukkaita kohtia, ja tietää, kuinka äkkiä kaikki voi päättyä. Omat poikani ovat molemmat kaksipyöräisillä olleet liikkeellä, niin aina katson paljon tarkemmin omaakin ajamistani, jos edessä menee motoristi.

Vierailija
24/40 |
03.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei varmaan olis kannattanut sulle ees kertoa. Ehkä ei enään edes kerro jos huomaa että meet paniikkiin niin helposti.

Vierailija
25/40 |
03.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lopulta jos jotain käy, niin peiliinkatsomisen paikka se teillä itsellä tulee olemaan. Miten poika kasvatettu ja miksi mopo annettu käyttöön.  Joku poika voi näyttämisen halusta hurjastellakin. Teini-ikäisillä ei aina järki päätä pakota. Ja päälle mopolla on aina häviäjä liikenteessä, jos siellä joku muu töpeksii.

Kun Suomessa syntyy enemmän tyttöjä kuin poikia, niin ne määräthän alkaa tasoittua tuossa juuri sen takia, että poikien rajut harrastukset aina jonkun prosentin vie.

tämä oli ihan uskomattoman tilannetajuton kommentti. Toki mopo-onnettomuutta ei olisi, jos ei olisi mopoa. Mutta mopo nyt saa ihan lain mukaan olla tietyn iän täyttäneillä ja sillä mennään. Onneksi useimmiten kaikki menee hyvin.

Useimmiten niin. Pari nykyisin kuolee vuosittain ja reilu 200 loukkaantuu. Paljon luvut laskenut kymmenessä vuodessa. En tiedä, onko mopoilun määrä vähentynyt. Ainakin täällä päin on. Mutta riskejähän tuo harrastus lisää ja pari perhettä saa ikävän uutisen vuosittain kotiinsa. Ja vakavia onnettomuuksia myös on vaikka henki ei lähtisikään. Se, että joku on laillilsta ei suinkaan tarkoita sitå, että se olisi turvallista.

Vierailija
26/40 |
03.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toinen äiti täällä, ymmärrän pelkosi. Itse kun ajan autoa, yritän aina suojata edellä ajavaa mopoilijaa, jättää kunnon turvavälin, ohitan rauhallisesti. Aina mielessäni toivotan nuorille turvallista matkaa, kun näen mopoilijoita. Nämä nuoret ovat niin liikuttavia elämänilossaan ja menoissaan, rohkeita ja sitten myös kamalan ajattelemattomia välillä. Turvallista matkaa pojallesi ja kaikille moponuorille. Ajakaa viisaasti, ajakaa turvassa.

Opin ajamaan pyörien kanssa autolla liikenteessä, kun kerran oli moottoripyöräilevä poikakaveri, joka sanoi, että ajattele pyörää kuin siinä olisi auto ja pidä riittävät turvavälit.

Vierailija
27/40 |
03.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kunhan pidätte huolen ettei viritä mopoa... 80 alueella en meinannut saada autolla mopoa kiinni, ja kun vihdoin menin ohi toljotti mopokuski puhelinta. Ohjasi tätä pikkurakettia yhdellä kädellä katsomatta tiehen.

Poliisit ratsasi mun pojan mopon. Rupesivat purkamaan, mutta eivät keksineet viritystä.

Vierailija
28/40 |
03.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toinen äiti täällä, ymmärrän pelkosi. Itse kun ajan autoa, yritän aina suojata edellä ajavaa mopoilijaa, jättää kunnon turvavälin, ohitan rauhallisesti. Aina mielessäni toivotan nuorille turvallista matkaa, kun näen mopoilijoita. Nämä nuoret ovat niin liikuttavia elämänilossaan ja menoissaan, rohkeita ja sitten myös kamalan ajattelemattomia välillä. Turvallista matkaa pojallesi ja kaikille moponuorille. Ajakaa viisaasti, ajakaa turvassa.

Ihanaa että muitakin samalla tavoin ajattelevia liikenteessä! Itse toimin samoin,  myös tuo että toivotan mielessäni turvallista matkaa nuorille mopojensa kanssa liikenteessä. Uskovaisena ihmisenä myös toisinaan nopeasti rukoilen heille siunausta ja varjelusta, kun heitä liikenteessä vastaan tulee.

Pidetään huolta omista ja toistemme nuorista! 

Vierailija
29/40 |
03.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen paikannut poikaa teipeillä ja haavalapuilla mopo-onnettomuuksien jälkeen. Kun on paikattu kasaan, niin seuraavaksi taas pihalla pärähtää. Pojat paranee ja nousee aina uudestaan.

Kunnes ei enää parane ja nouse.

Vierailija
30/40 |
03.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopettakaa se mopojen hankkiminen niille nuorillenne, sellaisia ei tarvitse kukaan.

Vierailija
31/40 |
03.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lopulta jos jotain käy, niin peiliinkatsomisen paikka se teillä itsellä tulee olemaan. Miten poika kasvatettu ja miksi mopo annettu käyttöön.  Joku poika voi näyttämisen halusta hurjastellakin. Teini-ikäisillä ei aina järki päätä pakota. Ja päälle mopolla on aina häviäjä liikenteessä, jos siellä joku muu töpeksii.

Kun Suomessa syntyy enemmän tyttöjä kuin poikia, niin ne määräthän alkaa tasoittua tuossa juuri sen takia, että poikien rajut harrastukset aina jonkun prosentin vie.

Mopo menee siellä autojen seassa eikä aina näy vaikka miten olisi valot. Esim autoletkassa, autot jos ajaa liian lähellä toisiaan niin ohos yhtäkkiä onkin myös mopo siinä lähellä valkoista viivaa. Samoin pyöräilijät. 

Aina ei ole mopoiijan syy jos jotain sattuu. 

Ei ole kauan siitä, kun kuorma-auto osui tien reunaa ajaneeseen pyöräilijään. Ei kait nähnyt pyöräilijää. Tai kun mopoautoilijat kuoli kun vastaantuleva rattijuoppo ajoi TARKOITUKSELLA päin. 

Ap, yritä päästää irti murehtimisesta. Voin sanoa ettei se lopu ikinä, ei kevari-iässä, ei ajokortin saatuaan, ei omaan kotiin muutettuaan. Aina voi sattua jotain, vaikka kotona olleessaankin. Ainoa keino on yrittää päästää irti. Että tapahtuu asioita joille ei mahda mitään ja se pitää vaan hyväksyä. 

Vierailija
32/40 |
03.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kunhan pidätte huolen ettei viritä mopoa... 80 alueella en meinannut saada autolla mopoa kiinni, ja kun vihdoin menin ohi toljotti mopokuski puhelinta. Ohjasi tätä pikkurakettia yhdellä kädellä katsomatta tiehen.

Poliisit ratsasi mun pojan mopon. Rupesivat purkamaan, mutta eivät keksineet viritystä.

Ei niiden tarvitse kun ajaa itse testiajo sillä. Sen jälkeen alkaa sakkoa tulemaan!

Vierailija
33/40 |
03.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei varmaan olis kannattanut sulle ees kertoa. Ehkä ei enään edes kerro jos huomaa että meet paniikkiin niin helposti.

Hyvä että kertoi. Kyllä mä omasta lapsestani huomasin, että hänkin oli säikähtänyt kovasti. Muistaakseni seuraavana päivänä lähti kuitenkin jo mopolla kouluun uudelleen ja ehkä parempi niin, vaikka mua se pelottaakin. 

Vierailija
34/40 |
03.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä väliä kun kyseessä on poika?

T: Feministi

Vierailija
35/40 |
03.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sen verran voin sanoa, että vaikka mopoilijalla on omat oikeutensa, kannattaa muistuttaa, etteivät varsinkaan autoilijat aina muista niitä noudattaa, eli vaikka mopoilija olisi itse oikeassa, kannattaa katsoa kahdesti, ennekuin menee auton eteen, tai ajaa kylkeen koska ei ehdi väistää.

Ja se ei ole autoilijoiden muistista kiinni. Mopot näkyy liikenteessä huonosti. Varsinkin kun mopoilijoilla harvemmin on mitään huomiovaatteita. Omasta turvallisuudesta huolissaan olevilla vanhemmilla motoristeilla isompien moottoripyörillä on huomiovaatetusta päällä haalaria ja takkia, kypärää, että ne huomataan. Harvemmin näkee näitä mopoilijoilla!

Totta, enkä ehkä ihan tosissani tarkoittanut, että autoilijat unohtavat sääntöjä noudattaa, mutta koska autoilijan turvana on, no auton runko ja kori, he kiinnittävät omissa kiireissään huomiota vain muihin autoihin ja unohtavat ehkä velvollisuutensa muita kuin autoilijoita kohtaan.

Vierailija
36/40 |
03.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen paikannut poikaa teipeillä ja haavalapuilla mopo-onnettomuuksien jälkeen. Kun on paikattu kasaan, niin seuraavaksi taas pihalla pärähtää. Pojat paranee ja nousee aina uudestaan.

Kunnes ei enää parane ja nouse.

Toivotaan päteviä suojelusenkeleitä. Ei muuta voi tehdä.

Vierailija
37/40 |
03.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ei menis pyörällä? Kuntokin kohenis

Vierailija
38/40 |
03.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun poika ajaa enskaa tuolla jäisten puunjuurien yli, niin kyllä mua vähän pelottaa, vaikka luotankin pojan taitoihin.

Vierailija
39/40 |
03.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei niiden tarvitse kun ajaa itse testiajo sillä. Sen jälkeen alkaa sakkoa tulemaan!

Sakko ei tule virityksestä, vaan siitä, että ei ole kevytmoottoripyörän mukainen.

Vierailija
40/40 |
03.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olis tietty näppärää, jos mopoissa olisi vilkut. Autoilijat voisivat paremmin ennakoida mopojen reitit.

Jos mopo-onnettomuudet ovat vähentyneet, se johtuu siitä, että osa ajelee mönkijöillä ja mopoautoilla ja alaikäisinä jo autoillakin. Nykyisin on vielä sähkölaudat, joilla mennään aivan päättömästi. Moni teinikuski tulee aivan auton perässä kiinni niin, että vaikka minä ajan asuma-alueella 30-40 ja olen valmis iskemään jarrut pohjaan, jos jostain pihasta rynnii lapsi/kissa/jänis/orava/peura, se teinikuski löytää itsensä seuraavaksi minun takalasistani.

Olen muutaman vuoden sisään ollut kahden teinin hautajaisissa. Toinen kaasutteli viritetyllä mopolla ja menetti hallinnan ja luisui päin kiveä, niskat poikki. Toisessa oli kyseesä mopoauton ylinopeus risteyksessä, lähti käsistä, pyörähti katon kautta ympäri, törmäsi puuhun, matkustaja kuoli. Joten ap, pelkäät ihan syystä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi kahdeksan