Videopelien pelaamisesta vanhempana
Näin lähemmäs viisikymppisenä kysyisin mielipiteitänne pidättekö pelaamista hyväksyttävänä vanhemmalla iällä?
Häpeätkö sitä että pelaat edelleenkin, miellätkö pelaamisen lasten ja nuorten sukupolvien harrastukseksi vai katsotko että pelaaminen on hyväksyttävää kaikenikäisille?
Itse olen pelannut reilusti yli 30 vuotta ja pelaan edelleenkin koska rinnastan sen nimenomaan elokuvien katseluun mutta sillä erotuksella että pääsen itse vaikuttamaan tarinan kulkuun.
Kommentit (31)
Koko ikäni olen tietokonepelejä pelannut miksi niistä nyt 59-vuotiaana luopuisin? Onneksi pelitarjonta on laajentunut myös meille varttuneempienkin kiinnostuksen kohteille osuvimmiksi vaikka suurin osa peleistä on nopeatempoisia nuorisolle suunnattuja räiskintä
Strategiapelejä tykkään pelata säännöllisesti, historiallisia ja fiksusti käsikirjoitettuja hyvin toteutettuja fantasiaelementtejäkin sisältäviä pelejä myöskin, joista ei tule rakkoja peliohjaimesta ikuisesti jatkuvien lähes mahdottomien boss fightien takia.
Pelaan pojan kanssa, mukava yhteinen harrastus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyväksyttävä?
Kuka hitto enää viisikymppisenä ajattelee sitä onko omat harrastukset muiden mielestä hyväksyttäviä?
En ajattelekaan vaan kysyin asiaa juuri teiltä. En välitä siitä mitä minusta ajatellaan, en ole koskaan hävennyt. Kannattaa erottaa se kysymys ja minun mielipiteeni tekstissä, jonka kirjoitin.
Asia selvästi vaivaa mieltäsi koska ylipäätään pohdit asiaa.
Pelaan aikuisten pelejä, joten eipä todellakaan hävetä. Sitten ehkä olisi outoa minunkin mielestäni, jos jostain lasten pelejä pelaisi vielä viisikymppisenäkin.
Mutta mun pelaamat, tarinavetoiset pelit on kyllä paljon kehittävämpää viihdettä kuin esim salkkareiden tai temppareiden tuijotus, mitä muut monet keski-ikäiset harrastaa. Pelatessa tulee kehittäneeksi myös esimerkiksi tarinankerronan taitoa, saa kokea jännitystä kun hahmojen selviytyminen ja tarinan lopputulos riippuu omista valinnoista ym.
Pelasin Civilizationia 90-luvulla, pelaan Civilizationia 2020 luvulla.
Vierailija kirjoitti:
Pelasin Civilizationia 90-luvulla, pelaan Civilizationia 2020 luvulla.
Pelasin GTA sarjaa 2000-luvun alussa. Sittemmin olen odotellut 15 vuotta jatkoa. Toivottavasti ehtii ilmestyä ennenkuin kuolen.
Pelaan itse juuri FF VII remakea. Vaikka originaali on tuttu lapsuudesta, tarina ja juonenkäänteet ovat edelleen mukaansa tempaavia. Pelin käsikirjoitus pesee mennen tullen minkä tahansa 2020 luvun Disney tuotoksen.
Mulla setä 7kymppinen ja pelaa tietokonepelejä. Jämähtänyt klassikkoon Diablo2 mitä pelaa joka päivä tunnin tai pari uudestaan ja uudestaan.
Voikin olla että parhaat tarinankertojat löytyvät nykyään peli- eikä elokuvabisneksestä.
Miksi se olisi vähemmän "hyväksyttävää" kuin vaikka lautapelien, korttipelien tai pallopelien pelaaminen?
Minusta pelaaminen on kehittävämpää toimintaa kuin vaikkapa urheilun tai sarjojen katselu. Leffat menevät kenties edelle, kirjat ehdottomasti. Mutta toisaalta eihän täällä kehittymisen vuoksi eletä, vaan siksi kun on pakko elää, minulta ei kysytty haluanko.