Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Millä tavalla ns. "kilttimiehet" kuvailevat/määrittelevät kiltteyttään, paitsi sillä että eivät ole väkivaltaisia (vielä)?

Vierailija
03.05.2025 |

Vuosia täällä on kilttimiehet itseään kehuneet kiltiksi, mutta selitykset miten he eroavat normaaleista miehistä on olleet hyvin epämääräisiä ja ontuvia. Ylipäätään normaalit ihmiset, miehet ja naiset, ovat melko kilttejä, mutta eivät mitään täysin kynnysmattoja ole, eli pitävät puoliaan jos sille on tarvetta, mutta se ei ole mitään epäkiltteyttä.

Toki kyse voi olla myös siitä että mies käyttää hametta, eli kilttiä. 

Kommentit (126)

Vierailija
81/126 |
03.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kilttimies on naisten mielestä liian kiltti mies.

Sellainen mies joka haluaa olla varma, ettei loukkaa naista. Ja siksi se naista toisinaan ärsyttävä mutta samalla kutkuttava maskuliinisuus puuttuu. Te naiset ette ikinä tunnustaisi pelimiesmaailman termiä "paskatesti", mutta te teette sellaisia. Huomautatte miehelle tämän liiallisesta röyhkeydestä, ja mikäli mies pyytää anteeksi tai alistuu, mies on teille panokelvoton.

Kilttimies saattaa myös olla kiltti muillekin. Nainen haluaa miehen joka on epäitsekäs omalle pesueelleen, mutta vain heille. Jos mies on liiaksi auttelemassa muita, se on pois hyödystä jonka nainen saa itselleen.

Kilttimies saattaa myös vältellä kyynärpäätaktiikkaa siihen saakka, että päätyy tienaamaan vähemmän tai jää muuten heikompaan asemaan. Nainen kun lopulta haluaa voittajauroksen.

Itse tunnistan itsessäni ensimmäisen. Muutin käytöstäni siten, et

Miksi sinä puhut historiasta kun et siitä mitään ymmärrä. Koko kommenttisi on täysin joutavaa hölinää eikä perustu mihinkään.

Vierailija
82/126 |
03.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehet tykkäävät kun nainen nöyryyttää niitä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/126 |
03.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kilttimies on vilpittömän altruistinen toisin kuin aina jolllan tapaa häikäilemättömän laskelmoiva nainen. Naiselle ensimmäinen kysymys on aina millä tavalla voi hyötyä miehestä. Perheessäkin nainen asettaa aina oman etunsa etusijalle toisin kuin mies. Uhrautuvaisuus muiden hyväksi on naiselle liian jalo ajatus käsitettäväksi kuten altruismi yleensäkin. Kehitysmaissakin kilttimiehen kaltaiset altruistiset miehet kantavat todellisuudessa suurimman taakan perheen elatuksesta eivät suinkaan naiset.

Vierailija
84/126 |
03.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Puhekielessä kiltteys ei välttämätttä tarkoita sitä, että on hyvä ihminen, vaan piirteitä, jotka on perinteisesti määritelty feminiiniseksi: kiltti pelkää loukkaavansa toisen tunteita ja aiheuttavansa pahan mielen, hän on hoivaava ja huolta pitävä, hän ei ole erityisen kilpailuhenkinen eikä kunnianhimoinen, vaan yhteistoiminnallinen. Mikäli miehellä on paljon tällaisia ominaisuuksia, hän ei vetoa kovasti naisiin. Kyllä perinteiset rooliajatukset ovat edelleen voimissaan. 

Totta. Se on meillä geeneissä. Miehet etsii hoivaavaa äitihahmoa tuleville jälkeläisilleen ja naiset perhettään suojelevaa isähahmoa lapsilleen. Yleensä miehiin ei vetoa voimakkaat naiset, vaan haluavat myötäilevän "helpon" kumppanin joka ei sano koskaan vastaan.

Vierailija
85/126 |
03.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Kilttimiehelle" perusystävällisyys on vaivan, työn ja tuskan takana ja siksi he odottavat siitä palkintoa itselleen. Heillä on sisäinen taipumus ja halu olla itsekkäitä, aggressiivisia ja töykeitä ja siksi "kiltteys" on heille valuuttaa ja vaihtokaupan väline. Siksi he myös uhkailevat alkavansa "kusipäiksi" eli toteuttamaan omaa luontaista käyttäytymistään jos kokevat että heidän suunnatonta ponnistelua olla ystävällinen ei arvosteta ja palkita tarpeeksi. 

Piilonarsismilta kuullostaa. 

Vierailija
86/126 |
03.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en koskaan sano vastaan ja autan ihmisiä vaikka omalla kustannuksellani pyytämättä koskaan mitään vastapalveluksia. Yritän ymmärtää ja tulla toimeen myös sellaisten ihmisten kanssa joiden kanssa ei kuulemma kannattaisi olla missään tekemisisissä. Olen todella hyväuskoinen ja lainaan herkästi rahaa tai lupaan tehdä palveluksia. Viikonloppuna kuskaan ihmisiä enkä välttämättä pyydä edes bensarahoja, kun ei minulla muutakaan tekemistä ole.

Minua sanotaan hyvin usein liian kiltiksi, mutta jos en olisi sellainen niin kukaan ei haluaisi viettää aikaa minun kanssa. En ole komea enkä hyvässä kunnossa ja sosiaalisesti todella kömpelö. Olisin muuten täysin yksin.

Vierailija
87/126 |
03.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miesten katkeruudelle tuntuu olevan ominaista luulo, että paremmin pärjäävien salaisuus on jonkinlainen huijaaminen tms. vääryys. Yliopistossa samassa ryhmässä kanssani oli itseään älykkäänä pitävä nuorimies, joka ei kuitenkaan menestynyt tenteissä. Hänen mukaansa ne häntä paremmin pärjäävät luki vain tärpit, kun taas hän ainoana perehtyi koko tenttimateriaaliin. Vähän samalla lailla "kilttimiehet" luulee, että naisten keskuudessa suositut miehet on kaikki jotenkin pahoja huijareita. 

Vierailija
88/126 |
03.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miesten katkeruudelle tuntuu olevan ominaista luulo, että paremmin pärjäävien salaisuus on jonkinlainen huijaaminen tms. vääryys. Yliopistossa samassa ryhmässä kanssani oli itseään älykkäänä pitävä nuorimies, joka ei kuitenkaan menestynyt tenteissä. Hänen mukaansa ne häntä paremmin pärjäävät luki vain tärpit, kun taas hän ainoana perehtyi koko tenttimateriaaliin. Vähän samalla lailla "kilttimiehet" luulee, että naisten keskuudessa suositut miehet on kaikki jotenkin pahoja huijareita. 

No en minä ainakaan luule. Tiedän että heillä on paremmat geenit ja ovat luontaisesti sosiaalisempia tai pelkästään paremman nököisiä.

Vierailija
89/126 |
03.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naiset sekoittavat suosittujen miesten rentouden kiltteyteen. Eivät ymmärrä eroa.

Tottakai sinun on helppo olla mukava ja rento muille ihmisille kun kaikki asiat lähes poikkeuksetta kääntyvät kannaltasi hyvään lopputulokseen. Jos olet keskimääräistä paremman näköinen ja koulutettu, niin sinun on helpompi saada töitä, parisuhde, perhe, palkankorotuksia jne. Eli hyvin harvoin joudut elämässä kokemaan pettymyksiä tai tekemään vaikeita valintoja, mutta sitten onkin ISO kysymysmerkki kuinka tällainen mies toimii siinä vaiheessa kun tulee vaikeuksia. Hän ei välttämättä ole tottunut käsittelemään tunteitaan vaan saattaa turvautua väkivaltaan tai hylätä kumppaninsa tai sitten tehdä ratkaisuja vain omasta näkökulmastaan esim. aloittaa aikaa vievän harrastuksen kun on pieniä lapsia tms.

Oikeasti kiltti mies on kokenut elämässä takaiskuja eikä hänellä ole harhakuvia omasta erinomaisuudestaan. Hän pyrkii tasa-arvoiseen ja keskustelevaan parisuhteeseen jossa molemmat ovat tasa-arvoisia. Kiltit miehet ymmärtävät, että kiltteys ei ole maailmassa standardi (vaikka naiset täällä niin luulevat) ja odottavat jossain määrin naisen tekevän vastavuoroisesti samanlaisen panostuksen yhteiseen parisuhteeseen, mikä se sitten onkaan.

Vierailija
90/126 |
03.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan kyllä kouluajoilta miten tytöt seurusteli/kelpuutti vaan ne suosituimmat pojat.

Ja muistan myös varhaisaikuisuudesta ku festareilla/risteilyllä naisten huomio keskitty aina samaan mieheen ystäväporukastamme.

Vierailija
91/126 |
03.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Kiltteys" on myös monen kohdalla tekosyy vastuunvälttelylle. Väitetään että ollaan "kilttejä" mutta oikeasti ollaan passiivisia, perässävedettäviä "Joo, ihan sama, päätä sä" - kivirekejä. Kyse ei ole oikeasta kiltteydestä vaan laiskuudesta ja vapaamatkustajuudesta. 

Eksä vinkui javalitti, että minä aina päsmäröin ja päätän kaikesta. No ehkä, koska muuten mitään ei olisi koskaan tapahtunut. Nykyinen naisystävä kokee stressiä ja painetta, jos kysyn mitä tehdään, minne mennään,  missä syödään tms.

Niin tai näin, aina väärin päin.

No olet luonteeltasi siis ilmeisesti aika määräävä ja päsmäröivä (ja mahdoliseti myös kärsimätön ja nopeatempoinen), mutta itse olet jokseenkin sokea luonteenpiirteillesi. Kysymyksetkin esität vaativasti ja vastauksen pitäisi olla toisella salamana valmiina. Ärsyynnyt tietenkin, jos toinen ei välittömästi osaa vaikka sanoa, minne haluaisi syömään, (kun ei ollut edes miettinyt syömään lähtöä, kun koko idea oli sinun) jne.

Olet rasittava, etkä anna normaalia tilaa ja aikaa toiselle, ja sinulle normaali toisen huomioon ottaminen hänen ehdoillaan on vaikeaa. Kaiken pitäisi tapahtua juuri silloin kun sinä haluat. 

Ole hyvä, kun ymmärrät nyt ongelmasi, voit nyt tehdä sille jotkin, ja suhteesi voi parantua.

Vierailija
92/126 |
03.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Kilttimiehelle" perusystävällisyys on vaivan, työn ja tuskan takana ja siksi he odottavat siitä palkintoa itselleen. Heillä on sisäinen taipumus ja halu olla itsekkäitä, aggressiivisia ja töykeitä ja siksi "kiltteys" on heille valuuttaa ja vaihtokaupan väline. Siksi he myös uhkailevat alkavansa "kusipäiksi" eli toteuttamaan omaa luontaista käyttäytymistään jos kokevat että heidän suunnatonta ponnistelua olla ystävällinen ei arvosteta ja palkita tarpeeksi. 

Tuo kusipääksi ryhtymisellä uhkailu on vain yksi tapa sanoa: "Jos annat pakit, vedän sinua turpaan." 

Minä en ole uskaltanut edes edetä siihen tilanteesee, että olisin saanut pakit, eikä kukaan nainen ole ikinä lähestynyt minua. En todellakaan uskaltaisi uhata ketään väkivallalla ja koulussakin menin maahan makaamaan jos joku toinen poika uhkasi. m41

Vierailija
93/126 |
03.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Kiltteys" on myös monen kohdalla tekosyy vastuunvälttelylle. Väitetään että ollaan "kilttejä" mutta oikeasti ollaan passiivisia, perässävedettäviä "Joo, ihan sama, päätä sä" - kivirekejä. Kyse ei ole oikeasta kiltteydestä vaan laiskuudesta ja vapaamatkustajuudesta. 

Eksä vinkui javalitti, että minä aina päsmäröin ja päätän kaikesta. No ehkä, koska muuten mitään ei olisi koskaan tapahtunut. Nykyinen naisystävä kokee stressiä ja painetta, jos kysyn mitä tehdään, minne mennään,  missä syödään tms.

Niin tai näin, aina väärin päin.

No olet luonteeltasi siis ilmeisesti aika määräävä ja päsmäröivä (ja mahdoliseti myös kärsimätön ja nopeatempoinen), mutta itse olet jokseenkin sokea luonteenpiirteillesi. Kysymyksetkin esität vaativasti ja vastauksen pitäisi olla toisella salamana valmiina. Ärsyynnyt tietenkin, jos toinen ei välittömästi osaa vaikka sanoa, minne haluaisi syömään, (kun ei ollut edes miettinyt syömään lähtöä, kun koko idea oli sinun) jne.

Olet rasittava, etkä anna normaalia tilaa ja aikaa toiselle, ja sinulle normaali toisen huomioon ottaminen hänen ehdoillaan on vaikeaa. Kaiken pitäisi tapahtua juuri silloin kun sinä haluat. 

Ole hyvä, kun ymmärrät nyt ongelmasi, niin voit tehdä sille jotakin, ja parisuhteesi voi parantua.

Vierailija
94/126 |
03.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kelpaa alhaisenkin tason nainen. 

Eli on itse alhaisen tason mies. Ja siis, kelpaisi joku rassukka, josta ei yhtään tykkää. 

Nainen on kuin työpaikka. Jos se on kovin huono, niin silloin etsitään aktiivisesti uutta, mutta ei irtisanouduta tyhjän päälle, koska seksuaaliset tarpeet.

Aivan. Näin ajattelee jälleen kerran mies, jolle nainen ei ole ihminen, vaan väline ja hyödyke vain miestä itseään varten. Todella vastenmielistä. Onneksi on muunkinlaisia miehiä olemassa.

Vierailija
95/126 |
03.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä en koskaan sano vastaan ja autan ihmisiä vaikka omalla kustannuksellani pyytämättä koskaan mitään vastapalveluksia. Yritän ymmärtää ja tulla toimeen myös sellaisten ihmisten kanssa joiden kanssa ei kuulemma kannattaisi olla missään tekemisisissä. Olen todella hyväuskoinen ja lainaan herkästi rahaa tai lupaan tehdä palveluksia. Viikonloppuna kuskaan ihmisiä enkä välttämättä pyydä edes bensarahoja, kun ei minulla muutakaan tekemistä ole.

Minua sanotaan hyvin usein liian kiltiksi, mutta jos en olisi sellainen niin kukaan ei haluaisi viettää aikaa minun kanssa. En ole komea enkä hyvässä kunnossa ja sosiaalisesti todella kömpelö. Olisin muuten täysin yksin.

Kuulostat yhdelta luuserilta nuoruudestani. Kaikki vaan pummi rahaa häneltä ja hän ajatti kaikkia ilman mitään korvausta. Haki alkoholia ja tupakkaa kaupasta kunnes jäin kiinni siitäkin. Yritti joksus kaveriani lähestyä ja kaverini antoi hänen pussata poskelle. Osteli aikansa kaikkea kuvaa hänelle ja osa meni minullekkin. Naurettiin aina miten uuno tyyppi. Kuulemma asuu edelleenkin vanhemmillaan ja ajaa äitinsä autolla yrittäen kaveerata kenen kan ssa tahansa. n42

Vierailija
96/126 |
03.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ahaa 

Vierailija
97/126 |
03.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ahaa 

Vierailija
98/126 |
03.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ahaa 

Vierailija
99/126 |
03.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiltteys on sitä, että toimii muita kohtaan ja kohtelee muita, kuten toivoo itseään kohdeltavan, jopa uhrautuvasti ja epäitsekkäästi. 

Ilkeys taas on myös sitä, miten asiat esittää. "Mä en nyt jaksa puhua sun kanssa / kuunnella sua." on ilkeästi ilmaistu asia. Yhtä hyvin voisi sanoa, että Mä oon nyt tosi väsynyt ja olisi vielä hommiakin tehtävänä, jutellaan vaikka huomenna enemmän." Sama asia, jonka voi esittää kurjasti tai nätisti.

Vierailija
100/126 |
03.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuulostat yhdelta luuserilta nuoruudestani. Kaikki vaan pummi rahaa häneltä ja hän ajatti kaikkia ilman mitään korvausta. Haki alkoholia ja tupakkaa kaupasta kunnes jäin kiinni siitäkin. Yritti joksus ka

Aika kusipäiseltä porukalta kuulostatte.