Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Millä tavalla ns. "kilttimiehet" kuvailevat/määrittelevät kiltteyttään, paitsi sillä että eivät ole väkivaltaisia (vielä)?

Vierailija
03.05.2025 |

Vuosia täällä on kilttimiehet itseään kehuneet kiltiksi, mutta selitykset miten he eroavat normaaleista miehistä on olleet hyvin epämääräisiä ja ontuvia. Ylipäätään normaalit ihmiset, miehet ja naiset, ovat melko kilttejä, mutta eivät mitään täysin kynnysmattoja ole, eli pitävät puoliaan jos sille on tarvetta, mutta se ei ole mitään epäkiltteyttä.

Toki kyse voi olla myös siitä että mies käyttää hametta, eli kilttiä. 

Kommentit (126)

Vierailija
41/126 |
03.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiltti ei minun mielestäni pyri nauramaan muiden kustannuksella ja keräämään sitä kautta suosiota. Koulukiusaaja ei ole kiltti. En usko, että nämä itseään kiltiksi aikuisina luonnehtivat olisivat olleet koulussa niitä tyttöjen suosimia kovanaamakiusaajia. 

Normaali ihminen ei nauti uiden kiusaamisesta. 

Rintauidessa on paremmat mahdollisuudet kiusaamiseen kuin vapaauinnissa pää vedenpinnan alapuolella.

Ps. Tämä naljailu ei ollut kiusaamista.

Olisi hauska tietää, pitääkö monikin tällaista kuittailu-huumoria kiusaamisena.

Ylänuoli: ei pidä

Alanuoli: pitää

Vierailija
42/126 |
03.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole irl elämässä tavannut aikuista ihmistä, joka kertoo olevansa kiltti. Enkä kyllä myöskään ihmistä, joka kertoo olevansa paha. Molemmat tyypit herättäisivät kyllä ihmetystä. 

Totta. Itse kuvailen joskus toista ihmistä, että hän on niin kiltti, mutta ei sitä kukaan tosiaan itse sano. No ehkä joskus jos joku on joutunut sinisilmäisyyttään höynäytetyksi, hän saattaa sanoa, että olin liian killti kun suostuin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/126 |
03.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiltti ei minun mielestäni pyri nauramaan muiden kustannuksella ja keräämään sitä kautta suosiota. Koulukiusaaja ei ole kiltti. En usko, että nämä itseään kiltiksi aikuisina luonnehtivat olisivat olleet koulussa niitä tyttöjen suosimia kovanaamakiusaajia. 

Eli, sun mielestä "kilttejä" on kaikki normaalit ihmiset? Se tietysti onkin totta, että normaalit ihmiset ovat melko kilttejä yleisesti, pieni osa on sitten liian kilttejä, siinä kiltteydessäkin pitää olla kohtuus.

Vierailija
44/126 |
03.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mut on naisystävä määritellyt kiltiksi. Tai liian kiltti taisi viimeksi sanoa. Mielestäni olen vain avulias, huomaavainen ja kohtelias, sekä yritän osoittaa rakkauttani monella tavalla.

Kilttiä en omista, taisteluliivitnja ressukiväärin kylläkin.

Niin, olet varmaan sellainen mukava tavallinen kaveri. Mutta otapa seuraavan kerran erilainen testi: Hakkaa paistinpannu mutkalle liesitasoa vasten, paisko huonekaluja ja huorittele. Uhkaa lopuksi hirttää itsesi parvekkeelle. Tällaista pientä vaihtelua vaan. Älä toki oikeasti ketään vahingoita. Naisetkin kaipaa pientä testausta välillä.

Vierailija
45/126 |
03.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näillä naisilla on aivan omanlaisensa käsitys kiltteydestä.

Kiltit eivät lyö -vielä. VMP!

Niin, täällä kiltiksi mieheksi itseään kutsuvat vaikuttavat agressiivisilta, kun haukkuvat kuitenkin naisia vaikka sanovat olevansa kilttejä. Todennäköisesti kuitenkin pinnan alla kuplii halu väkivaltaan ja agressio on vain hädin tuskin hallinnassa.

Normaalit ihmiset ovat ihan kilttejä, niin miehet kuin naisetkin, eivät tee toisille pahaa tahallaan, mutta eivät silti ole mitään kynnysmattoja tai piiloagressiivisia.

Vierailija
46/126 |
03.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä palstamaailmassa kilttimiehet ovat jännämiesten vastakohta. Eli riittää kun ei ole isompaa päihdeongelmaa, tatuointeja ja taipumusta pikkurikollisuuteen. Sekä karismaa. Silloin on automaattisesti kilttimies.

Vierailija
47/126 |
03.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole irl elämässä tavannut aikuista ihmistä, joka kertoo olevansa kiltti. Enkä kyllä myöskään ihmistä, joka kertoo olevansa paha. Molemmat tyypit herättäisivät kyllä ihmetystä. 

?

Kiltteys on ääripää, joka herättää ihmetystä? Mitä ihme jengi täällä taas - kiltteys on ihmisen normaali tila.

Jos se on liiallista. Kaikki mikä on liian, on ääripäitä. Ja kyse tässä oli siitä, että se ei ole normaalia jos kulkee ympäriinsä kehumassa että on kiltti, tai paha, niitä ei yleensä sanota itsestä ääneen vaikka niin ajattelisikin.

Vierailija
48/126 |
03.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esimerkki:

- "Kukaan ei ole koskaan auttanut minua tai edes tarjonnut apuaan."

- "Olen joutunut aina pärjäämään yksin, halusin tai en."

- "En tarvitse apua, pärjään kyllä."

-"En haluaisi joutua pärjäämään yksin, mutta kukaan ei ikinä auta."

- "Kukaan ei koskaan auta tai tarjoudu edes auttamaan."

- jne jne

Minusta kohtuullisen ristiriitaista käytöstä, joka vaihtelee asiayhteydestä tai tilanteesta riippuen. Mutta tällaisia kommentteja saa, kun yrittää olla kiltti eli siis tarjota apuaan.

Vierailija
49/126 |
03.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kilttimies on naisten mielestä liian kiltti mies.

Sellainen mies joka haluaa olla varma, ettei loukkaa naista. Ja siksi se naista toisinaan ärsyttävä mutta samalla kutkuttava maskuliinisuus puuttuu. Te naiset ette ikinä tunnustaisi pelimiesmaailman termiä "paskatesti", mutta te teette sellaisia. Huomautatte miehelle tämän liiallisesta röyhkeydestä, ja mikäli mies pyytää anteeksi tai alistuu, mies on teille panokelvoton.

Kilttimies saattaa myös olla kiltti muillekin. Nainen haluaa miehen joka on epäitsekäs omalle pesueelleen, mutta vain heille. Jos mies on liiaksi auttelemassa muita, se on pois hyödystä jonka nainen saa itselleen.

Kilttimies saattaa myös vältellä kyynärpäätaktiikkaa siihen saakka, että päätyy tienaamaan vähemmän tai jää muuten heikompaan asemaan. Nainen kun lopulta haluaa voittajauroksen.

Itse tunnistan itsessäni ensimmäisen. Muutin käytöstäni siten, että päätin käyttäytyä röyhkeämmin, kunnes saisin litsarin poskelle tai joku oikeasti pyytäisi portsaria paikalle. Niin ei tapahtunut. Sain muutaman tylyn kommentin, mutta myös seksiä useammalta naiselta ja parisuhteen. Jos pitäisi valita, olisi parempi olla täysi k*sipää kuin liian kiltti. Se on harmi, mutta naiset ovat sellaisia kuin ovat.

Vierailija
50/126 |
03.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitä en ymmärrä, mitä kilttiä siinä on, jos vaikkapa käy kaupassa toisen puolesta, vaihtaa autoon renkaat ettei toisen tarvitse maksaa siitä liikkeessä tai tarjoutuu käyttämään naisen koiran ulkona, jos tällä venyykin työpäivä.

T. Upseeri mutta herrasmies

No onko se epäkiltteyttä? Eli itsekästä ja ilkeää käytöstä? Normaalit huomaavaiset ja kohteliaat ihmiset ovat kilttejä, mutta ei liian. Esim. jos käyt kaupassa toisen puolesta, vaikka hän on kieltänyt sinua tekemästä niin, tai vaihdat renkaat hänen autoonsa vaikka hän on sanonut, että älä tee sitä... jne. pääsetkö jyvälle?

Vierailija
51/126 |
03.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Totta. Itse kuvailen joskus toista ihmistä, että hän on niin kiltti, mutta ei sitä kukaan tosiaan itse sano. No ehkä joskus jos joku on joutunut sinisilmäisyyttään höynäytetyksi, hän saattaa sanoa, että olin liian killti kun suostuin.

Minä olen kuullut vaikka kuinka monen naisen kutsuvan itseään "kiltiksi ihmiseksi".

Ja tässä se taitaa ollankin. Mieheltä ei sallita samaa kuin naiselta. Kiltteys nähdään heikkoutena, kun taas naisessa se on positiivista (hoivavietti, pehmeys, empaattisuus, naisellisuus).

Vierailija
52/126 |
03.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

#miesviha

Selitä miten? En minä ole sanonut ettei saa olla kiltti, olen pyytänyt vain tarkennusta termiin jota he itse käyttävät. Minä en ylipäätään vihaa ketään. Toki jos joku kiduttaa eläimiä tai lapsia tms.

Vierailija
53/126 |
03.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä silitän kissaa aina jos näen sellaisen jossain. Kilttiä.

Minulla on kissa, joten olen pakosti kiltti. Silitän myös naisen mirriä aina tilaisuuden tullen. Viimeksi nuolin lyhyeksi leikatun turkinkin puhtaaksi, kun siihen oli tullut jotain märkää.

Vauva-miehen jokellusta...

Vierailija
54/126 |
03.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitä en ymmärrä, mitä kilttiä siinä on, jos vaikkapa käy kaupassa toisen puolesta, vaihtaa autoon renkaat ettei toisen tarvitse maksaa siitä liikkeessä tai tarjoutuu käyttämään naisen koiran ulkona, jos tällä venyykin työpäivä.

T. Upseeri mutta herrasmies

No onko se epäkiltteyttä? Eli itsekästä ja ilkeää käytöstä? Normaalit huomaavaiset ja kohteliaat ihmiset ovat kilttejä, mutta ei liian. Esim. jos käyt kaupassa toisen puolesta, vaikka hän on kieltänyt sinua tekemästä niin, tai vaihdat renkaat hänen autoonsa vaikka hän on sanonut, että älä tee sitä... jne. pääsetkö jyvälle?

Ei, mielestäni se on normaalia käytöstä. Kiltteyttä silloin, jos ei ole olemassa kuin kaksi ääripäätä.

Eikä ole kysymys mistään vastoin tahtoa ja kieltoja toimimisesta. Mutta jo auttamaan tarjoutuminen on kuulemma monesti jo liian kilttiä, koska "Kukaan muu ei ole koskaan..."

T. UMH

Vierailija
55/126 |
03.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole määritellyt itseäni "kilttimieheksi", mutta epäilen olevani sellainen.

Tämä tarkoittaa sitä, että olen ihmisille ystävällinen, avoin ja kohtelias.

Pyrin myös noudattamaan vanhaa herrasmiehen määritelmää pyrkimällä kunniallisuuteen ja hyvään käytökseen.

Palaute on suorastaan ylitsevuotavaa. Minua kuvitellaan yleisesti yksinkertaiseksi, hyväksi kiusattavaksi ja huijattavaksi. Tai jopa autistiksi.

Kemiaa ja kipinää ei luonnollisestikaan ole. 

Määrittelen "kilttimieheyden" suomalaiseen sosiaaliseen koodistoon sopimattomaksi, liian hyväksi käytökseksi.

"Määrittelen "kilttimieheyden" suomalaiseen sosiaaliseen koodistoon sopimattomaksi, liian hyväksi käytökseksi."

Tuossa se juttu, eli olet jotain liikaa. Liika ei ole missään hyväksi, kohtuus kaikessa.

Tottakai tuo mitä kuvailet on erittäin hyvä merkki ihmisessä, mutta onko sen kääntöpuoli se, että annat ihmisten kävellä ylitsesi mennen tullen ja palatessa? Kiusaaminen on sellaista, että sua kohdellaan niinkuin sinä annat itseäsi kohdella. Eli ei tarvitse olla agressiivinen sekopää, mutta jämpti joka sanoo tarpeen vaatiessa jämäkästi, että ei, tämä ei nyt käy. Itsensä puolia pitäminen ei ole epäkohteliasta.

Vierailija
56/126 |
03.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

?

Kiltteys on ääripää, joka herättää ihmetystä? Mitä ihme jengi täällä taas - kiltteys on ihmisen normaali tila.

Jos se on liiallista. Kaikki mikä on liian, on ääripäitä. Ja kyse tässä oli siitä, että se ei ole normaalia jos kulkee ympäriinsä kehumassa että on kiltti, tai paha, niitä ei yleensä sanota itsestä ääneen vaikka niin ajattelisikin.

Harvoin kukaan kulkee ympäriinsä julistamassa mitään. Itse voi toki ajatella olevansa sitä tai tätä tai jopa kertoa sen täällä palstalla. Mutta koska palsta anonymisoi käyttäjät (paitsi rekisteröityneet), niin täällä voi myös olla ihan rehellinen.

Vierailija
57/126 |
03.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mut on naisystävä määritellyt kiltiksi. Tai liian kiltti taisi viimeksi sanoa. Mielestäni olen vain avulias, huomaavainen ja kohtelias, sekä yritän osoittaa rakkauttani monella tavalla.

Kilttiä en omista, taisteluliivitnja ressukiväärin kylläkin.

Niin, eli olet liian kiltti hänen mielestään, eli on ok olla kiltti, mutta kuten kaikessa muussakin, se kohtuus. Mitään ei saa olla liian. Esim. mustasukkaisuus, saa olla vähän mustasukkainen, mutta liika menee vaaralliseksi ja on vakava mielenterveysongelma. Kohtuus kaikessa, myös luonteenpiirteissä. Kannattaa ottaa se hyvänä vinkkinä siitä, että vähän himmaat sitä avuliaisuutta, aina toiset ei halua apua ihan kaikkeen, ja itseään pitää osata tarpeen vaatiessa puolustaa, ja toki myös perheenjäseniään ja muita läheisiään kuten naisystävää. Enkä

Kyllä ketä tahansa kohtaan voi olla liian kiltti, jos antautuu kynnysmatoksi eikä koskaan ilmaise omia mielipiteitään. Jos on lapselleen liian kiltti, se on lellimistä ja lapsi kasvaa kieroon, eikä pärjää sitten kodin ulkopuolella missä kaikki ihmiset eivät olekaan hänelle ylikilttejä, ja hän huomaa ettei olekaan niin että hän saa aina tahtonsa läpi vaan pitää osata neuvotella ja perustella.

Vierailija
58/126 |
03.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta kiltti on ihan perus normaali kohtelias, ystävällinen, järjellisesti toimiva ihminen. Huolehtii läheisistään ja pyrkii tulemaan asiallisesti toimeen ulkopuolistenkin kanssa. Ei ole väkivaltainen vielä eikä myöhemminkään, ellei nyt ihan hätätilassa joudu puolustautumaan väkivaltaista hyökkääjää vastaan. Ehkä se "kiltti" on sitten jotain muuta.

Vierailija
59/126 |
03.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole määritellyt itseäni "kilttimieheksi", mutta epäilen olevani sellainen.

Tämä tarkoittaa sitä, että olen ihmisille ystävällinen, avoin ja kohtelias.

Pyrin myös noudattamaan vanhaa herrasmiehen määritelmää pyrkimällä kunniallisuuteen ja hyvään käytökseen.

Palaute on suorastaan ylitsevuotavaa. Minua kuvitellaan yleisesti yksinkertaiseksi, hyväksi kiusattavaksi ja huijattavaksi. Tai jopa autistiksi.

Kemiaa ja kipinää ei luonnollisestikaan ole. 

Määrittelen "kilttimieheyden" suomalaiseen sosiaaliseen koodistoon sopimattomaksi, liian hyväksi käytökseksi.

"Määrittelen "kilttimieheyden" suomalaiseen sosiaaliseen koodistoon sopimattomaksi, liian hyväksi käytökseksi."

Tuossa se juttu, eli olet jotain liikaa. Liika ei ole missään hyväksi, kohtuus kaikessa.

Minä ainakin olen (omasta mielestäni) kiltti ja epäitsekäs rakkaitani kohtaan. Töissä osaan olla sopivan itsekäs ja ventovieraita kohtaan voin olla tarvittaessa hyvinkin ilkeä. Mutta ei kukaan nyt itseään julkisesti ja omalla nimellä ja naamalla kehu kiltiksi tai nimittele pahaksi ihmiseksi.

Vierailija
60/126 |
03.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

?

Kyllä ihminen on lähtöjään itsekäs ja paha. Palstanaiset toimivat tästä hyvänä esimerkkinä :D

Ei todellakaan ole. Minä en tiedä kuin ihan muutaman ääripään, suurin osa ei halua kenellekään pahaa ja osaa käyttäytyä kohteliaasti. Eikä ole olemassa mitään palstanaisia, sinä että täällä palstalla joka on anonyymi, tiedä edes sitä kuka on nainen ja kuka mies, et ikää, etkä sitä puuko hän totta vai onko kaikki keksityyä ja vastailee itselleen omaan aloitukseensa muka eri henkilöinä. Tämän palstan perusteella ei voi tehdä mitään päätelmiä, kuin että osa kirjoittaa totta ja osa ei, kukaan ei tiedä missä suhteessa.