Millä tavalla ns. "kilttimiehet" kuvailevat/määrittelevät kiltteyttään, paitsi sillä että eivät ole väkivaltaisia (vielä)?
Vuosia täällä on kilttimiehet itseään kehuneet kiltiksi, mutta selitykset miten he eroavat normaaleista miehistä on olleet hyvin epämääräisiä ja ontuvia. Ylipäätään normaalit ihmiset, miehet ja naiset, ovat melko kilttejä, mutta eivät mitään täysin kynnysmattoja ole, eli pitävät puoliaan jos sille on tarvetta, mutta se ei ole mitään epäkiltteyttä.
Toki kyse voi olla myös siitä että mies käyttää hametta, eli kilttiä.
Kommentit (126)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Kiltteys" on myös monen kohdalla tekosyy vastuunvälttelylle. Väitetään että ollaan "kilttejä" mutta oikeasti ollaan passiivisia, perässävedettäviä "Joo, ihan sama, päätä sä" - kivirekejä. Kyse ei ole oikeasta kiltteydestä vaan laiskuudesta ja vapaamatkustajuudesta.
Eksä vinkui javalitti, että minä aina päsmäröin ja päätän kaikesta. No ehkä, koska muuten mitään ei olisi koskaan tapahtunut. Nykyinen naisystävä kokee stressiä ja painetta, jos kysyn mitä tehdään, minne mennään, missä syödään tms.
Niin tai näin, aina väärin päin.
Eli olet yhdessä kiltin naisen kanssa jolla ei ole kovin häävi itsetunto. Kohtuus kaikessa, niin päsmäröinnissä kuin kiltteydestä. Idea parisuhteessa on tehdä asioita
Siksi juuri naiset rakastuvat renttuihin. Ihmisellä, varsinkin äidinvaistoilla varustetuilla naisilla, on taipumus olettaa, että kun tämä ihminen on viallinen, minä korjaan hänet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä silitän kissaa aina jos näen sellaisen jossain. Kilttiä.
Minulla on kissa, joten olen pakosti kiltti. Silitän myös naisen mirriä aina tilaisuuden tullen. Viimeksi nuolin lyhyeksi leikatun turkinkin puhtaaksi, kun siihen oli tullut jotain märkää.
Vauva-miehen jokellusta...
Vauva-naisen jokellusta...
Eipä onnistuisi tuokaan ilman miehiä.
Vierailija kirjoitti:
"Kiltteys" on myös monen kohdalla tekosyy vastuunvälttelylle. Väitetään että ollaan "kilttejä" mutta oikeasti ollaan passiivisia, perässävedettäviä "Joo, ihan sama, päätä sä" - kivirekejä. Kyse ei ole oikeasta kiltteydestä vaan laiskuudesta ja vapaamatkustajuudesta.
Omassa kaveripiirissä näkee hyvin ton. Ns kilttejä ja sit niitä vedetään perässä ja naiset valittaa niille miehille ja mikään ei toimi jne. Ne jätkä ei saa edes roskapussia vietyä ulos.
Sitten on kaksi poikkeusta. Nämä kaksi miestä on rakentanut itse talon ja on sellasia kunnon miehiä. Kävin just viikko sitten kaverilla kahvilla ja hänen se mies oli siinä ulkona. Hän sanoi, että sun pyöräs rohisee, että eikö noi vaihteet vaihdu kunnolla. Sanoin ei vaihdu.. Jätä se pyörä siihen niin katson sitä.. Menin sit takapihalle itse kaverin kanssa kahville, niin sen mies teki täyden pyörähuollon siihen. Sääti vaihteet, jarrut, renkaisiin ilmaa, pesi pyörän ja öljys ketjut jne. Pyörä oli kuin uusi.
Sitten hän lähti pelaa tennistä. Sanoin kaverille, että sulla on kunnon mies. Kaveri sano joo niio, ei ole mikään vtun nyhverö kitisijä.
Itse, kun mietin niin kuinka moni mies rakentaa itse talon. ON noissa eroa. Toinen ei saa roskapussia vietyä ja toinen rakentaa talon. JA tiedän tasan kenen suhde kestää ja kenen ei kestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mut on naisystävä määritellyt kiltiksi. Tai liian kiltti taisi viimeksi sanoa. Mielestäni olen vain avulias, huomaavainen ja kohtelias, sekä yritän osoittaa rakkauttani monella tavalla.
Kilttiä en omista, taisteluliivitnja ressukiväärin kylläkin.
Niin, olet varmaan sellainen mukava tavallinen kaveri. Mutta otapa seuraavan kerran erilainen testi: Hakkaa paistinpannu mutkalle liesitasoa vasten, paisko huonekaluja ja huorittele. Uhkaa lopuksi hirttää itsesi parvekkeelle. Tällaista pientä vaihtelua vaan. Älä toki oikeasti ketään vahingoita. Naisetkin kaipaa pientä testausta välillä.
Voit vielä sanoa tarvitsevasi rahaa pikavippien joita olet ottanut rahapelejä varten maksuun. Naisen hoivavietti herää ja saat vielä ylimääräistä rahaakin.
Kaikkea muuta ovat kuin kilttejä. Kokemuksesta voin kertoa, että äijä, joka sanoi alkuun, että eihän naisia saa pahoinpidellä, olikin tuomittu väkivaltarikollinen. Tuomittu useaan otteeseen naisiin kohdistuneesta väkivallasta.
Big 🚩🚩🚩🚩
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omassa kaveripiirissä näkee hyvin ton. Ns kilttejä ja sit niitä vedetään perässä ja naiset valittaa niille miehille ja mikään ei toimi jne. Ne jätkä ei saa edes roskapussia vietyä ulos.
Sitten on kaksi poikkeusta. Nämä kaksi miestä on rakentanut itse talon ja on sellasia kunnon miehiä. Kävin just viikko sitten kaverilla kahvilla ja hänen se mies oli siinä ulkona. Hän sanoi, että sun pyöräs rohisee, että eikö noi vaihteet vaihdu kunnolla. Sanoin ei vaihdu.. Jätä se pyörä siihen niin katson sitä.. Menin sit takapihalle itse kaverin kanssa kahville, ni
Minusta tuo pyörän laittelu oli oikein kilttiä. Saamattomuus, laiskuus, roskapussin viemättömyys ja perässä vedettävyys ei.
Vierailija kirjoitti:
Usein palstalla tällainen mies kertoo laveasti, miten naiset hänen mielestään ovat kaikki h u o r í a, mutta siitä huolimatta hän ei koskaan ole ollut väkivaltainen! Ihanaa.
Tosielämästä löytää aivan toisenlaisia miehiä, onneksi.
Niin, hieno logiikka. Naiset ovat h u o r i a kun eivät hänelle anna 😆
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitten on kaksi poikkeusta. Nämä kaksi miestä on rakentanut itse talon ja on sellasia kunnon miehiä. Kävin just viikko sitten kaverilla kahvilla ja hänen se mies oli siinä ulkona. Hän sanoi, että sun pyöräs rohisee, että eikö noi vaihteet vaihdu kunnolla. Sanoin ei vaihdu.. Jätä se pyörä siihen niin katson sitä.. Menin sit takapihalle itse kaverin kanssa kahville, ni
Onko miehillä avioehto vai rakenteleeko taloja maksuksi seksistä?
Nuoruudessa kilttimiehiä kutsuttiin kavereiden kesken spanieleiksi. He vain hymyilivät pää kallellaan tuijotellen ja hiihtelivät valittunsa perässä valmiina palvelukseen. Heidän vastakohtansa oli ehkä jonkin sortin pahis, mutta kiinnostuksen herättäjät eivät olleet näistä kumpaakaan.
Vierailija kirjoitti:
"Kilttimiehelle" perusystävällisyys on vaivan, työn ja tuskan takana ja siksi he odottavat siitä palkintoa itselleen. Heillä on sisäinen taipumus ja halu olla itsekkäitä, aggressiivisia ja töykeitä ja siksi "kiltteys" on heille valuuttaa ja vaihtokaupan väline. Siksi he myös uhkailevat alkavansa "kusipäiksi" eli toteuttamaan omaa luontaista käyttäytymistään jos kokevat että heidän suunnatonta ponnistelua olla ystävällinen ei arvosteta ja palkita tarpeeksi.
Erittäin kattava määritelmä.
Kilttimies kannattaa kirjoittaa yhteen, koska se on eri asia kuin kiltti mies.
Kilttis eli kildis, tuo passiivisaggressiivinen paskiainen
Vierailija kirjoitti:
Kilttimies on naisten mielestä liian kiltti mies.
Sellainen mies joka haluaa olla varma, ettei loukkaa naista. Ja siksi se naista toisinaan ärsyttävä mutta samalla kutkuttava maskuliinisuus puuttuu. Te naiset ette ikinä tunnustaisi pelimiesmaailman termiä "paskatesti", mutta te teette sellaisia. Huomautatte miehelle tämän liiallisesta röyhkeydestä, ja mikäli mies pyytää anteeksi tai alistuu, mies on teille panokelvoton.
Kilttimies saattaa myös olla kiltti muillekin. Nainen haluaa miehen joka on epäitsekäs omalle pesueelleen, mutta vain heille. Jos mies on liiaksi auttelemassa muita, se on pois hyödystä jonka nainen saa itselleen.
Kilttimies saattaa myös vältellä kyynärpäätaktiikkaa siihen saakka, että päätyy tienaamaan vähemmän tai jää muuten heikompaan asemaan. Nainen kun lopulta haluaa voittajauroksen.
Itse tunnistan itsessäni ensimmäisen. Muutin käytöstäni siten, että päätin käyttäytyä röyhkeämmin, kunnes sai
Osin olet oikeassa. Miehen roolihan on alunperin, jo jotain sata tuhatta vuotta, ollut oman heimon ja varsinkin oman perheen, oman puolison ja jälkeläisten puolustamista. Niin se vaan ikävä kyllä on, että meidän pitkä kehitys on geeneissä, eikä sitä muutama kymmenen vuotta länsimaista nykyaikaa pysty muuttamaan. Nainen etsii itselleen suojelijaa, nainen toki suojelee jälkeläisiiään ja omiaan siinä kuin mieskin, mutta nainen on haavoittuvampi koska saattaa olla tiineenä ja pientä avutonta lasta hoitava, miehelle on kehittynyt isommat lihakset ja suurempi agressiivisuuden tuova hormonitoiminta sitä varten, että mies pystyy puolustamaan perhettään kaikelta pahalta, oli se petoeläin tai muu vihollinen eli yleensä toiset miehet. Vaikka on kohtelias ja kiltti luonteeltaan, ei saa olla kynnysmatto, ei mies eikä nainen. Minulle parisuhde on sitä, että tarpeen vaatiessa minä ja mies olemme selät vastakkain muuta maailmaa vastaan. Minä pidän hänen puoliaan, ja hän minun. Usein naiset kykenevät puolustamaan paremmin verbaalisesti itseään ja omiaan ja mies fyysisesti, siihen on myös ihmisen kehitys syynä.
Anteeksi voi pyytää myös olematta nöyristelevän alistuva, joka on feikkiä näyttelemistä, sitä tekee varmasti kaikki eläimet, koira paras esimerkki. Ei nainen halua mitään feikkinöyristelyä, vaan rehellisen anteeksipyynnön eli vastuun ottamista, että minä tein väärin, anteeksi.
Ja mitä tulee tuohon, että auttelee muitakin. Se on ongelma, koska omassa perheessä pitäisi aikuisten tehdä työt yhdessä, mutta jos toinen huitelee esim. äitiään auttamassa monta kertaa viikossa, jää kotityöt ja vastuut lapsista jne. sille puolisolle. Tottakai kun rakastutaan ja perustetaan perhe, irrottaudutaan lapsuudenperheestä tai vaativista ystävistä, ja keskitytään ensin sinne omaan pesään.
Ei uroksen tarvitse olla voittaja, mutta ei myöskään sellainen joka aina muiden seurassa kierähtää selälleen tarjoten mahaansa anteeksipyyntönä olemassa olostaan.
Vierailija kirjoitti:
"Kilttimiehelle" perusystävällisyys on vaivan, työn ja tuskan takana ja siksi he odottavat siitä palkintoa itselleen. Heillä on sisäinen taipumus ja halu olla itsekkäitä, aggressiivisia ja töykeitä ja siksi "kiltteys" on heille valuuttaa ja vaihtokaupan väline. Siksi he myös uhkailevat alkavansa "kusipäiksi" eli toteuttamaan omaa luontaista käyttäytymistään jos kokevat että heidän suunnatonta ponnistelua olla ystävällinen ei arvosteta ja palkita tarpeeksi.
Tuo kusipääksi ryhtymisellä uhkailu on vain yksi tapa sanoa: "Jos annat pakit, vedän sinua turpaan."
Vierailija kirjoitti:
Puhekielessä kiltteys ei välttämätttä tarkoita sitä, että on hyvä ihminen, vaan piirteitä, jotka on perinteisesti määritelty feminiiniseksi: kiltti pelkää loukkaavansa toisen tunteita ja aiheuttavansa pahan mielen, hän on hoivaava ja huolta pitävä, hän ei ole erityisen kilpailuhenkinen eikä kunnianhimoinen, vaan yhteistoiminnallinen. Mikäli miehellä on paljon tällaisia ominaisuuksia, hän ei vetoa kovasti naisiin. Kyllä perinteiset rooliajatukset ovat edelleen voimissaan.
Sinulla näkyy olevan. Siksi oletkin kelvoton kumppaniksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kilttimies on naisten mielestä liian kiltti mies.
Sellainen mies joka haluaa olla varma, ettei loukkaa naista. Ja siksi se naista toisinaan ärsyttävä mutta samalla kutkuttava maskuliinisuus puuttuu. Te naiset ette ikinä tunnustaisi pelimiesmaailman termiä "paskatesti", mutta te teette sellaisia. Huomautatte miehelle tämän liiallisesta röyhkeydestä, ja mikäli mies pyytää anteeksi tai alistuu, mies on teille panokelvoton.
Kilttimies saattaa myös olla kiltti muillekin. Nainen haluaa miehen joka on epäitsekäs omalle pesueelleen, mutta vain heille. Jos mies on liiaksi auttelemassa muita, se on pois hyödystä jonka nainen saa itselleen.
Kilttimies saattaa myös vältellä kyynärpäätaktiikkaa siihen saakka, että päätyy tienaamaan vähemmän tai jää muuten heikompaan asemaan. Nainen kun lopulta haluaa voittajauroksen.
Itse tunnistan itsessäni ensimmäisen. Muutin käytöstäni siten, etKuvaatkin täydellisesti naisen itsekeskeisyyttä. Sen sijaan että kävisit joskus itsekin auttamassa miehen apua tarvitsevaa äitiä syyllistät miestäsi.
Se on hyvin simppeliä, kiltteys on ilkeyden ja pahuuden vastakohta.
Naiset vääntävät kiltteyden vaikka miljoonaan eri muotoon, jotta eivät joudu kohtaamaan sitä tosiasiaa, että naisen luontoon kuuluu kusipäisyydestä kiihottuminen.
Jos kuvailet kiltteyttä asioilla joilla ei ole mitään tekemistä kiltteyden kanssa, tiedät että olet kaasuvalottamassa itseäsi parasta aikaa.
Hyväksy se tosiasia, että kiltteys on kiva ja hyvä asia, mutta naisen mielestä tylsää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole irl elämässä tavannut aikuista ihmistä, joka kertoo olevansa kiltti. Enkä kyllä myöskään ihmistä, joka kertoo olevansa paha. Molemmat tyypit herättäisivät kyllä ihmetystä.
Totta. Itse kuvailen joskus toista ihmistä, että hän on niin kiltti, mutta ei sitä kukaan tosiaan itse sano. No ehkä joskus jos joku on joutunut sinisilmäisyyttään höynäytetyksi, hän saattaa sanoa, että olin liian killti kun suostuin.
Minä olen kuullut vaikka kuinka monen naisen kutsuvan itseään "kiltiksi ihmiseksi".
Ja tässä se taitaa ollankin. Mieheltä ei sallita samaa kuin naiselta. Kiltteys nähdään heikkoutena, kun taas naisessa se on positiivista (hoivavietti, pehmeys, empaattisuus, naisellisuus).
Näin varmasti onkin. Se on meillä sadan tuhannen vuoden kehityksen tulos. Myös muilla eläimillä on näin. Moni kuvittelee että naarasleijonat on kilttejä ja hurjalla harjalla varustetut urokset erittäin raivokkaita ja agressiivisia, mutta naarasleijonat metsästävät paremmin kuin urokset pienen kokonsa vuoksi, ja pitääkseen pennuistaan huolta. Meillä oli aikoinaan kotona maatilalla äitikissa joka tuli joskus pellolta jänistä suussaan raahaten, oli itse pienempi kuin se jänis, mutta jäntevä ja voimakas, toi pennuille syötävää. Ja hänen aikuinen poikansa, iso kolli halusi vielä imeä äitinsä tissiä... Naisen pitää vähintääkin esittää miehelle herkkää, pehmeää jne. jotta mies kiinnostuu naisesta, naisen voima on useasti vähintäänkin alitajuisesti miehelle uhka tai vähintäänkin merkki äidinvaiston puuttumisesta. Harvemmin mies haluaa naisensa olevan "miesmäinen" vaan pitää olla naisellinen, ja päinvastoin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitä en ymmärrä, mitä kilttiä siinä on, jos vaikkapa käy kaupassa toisen puolesta, vaihtaa autoon renkaat ettei toisen tarvitse maksaa siitä liikkeessä tai tarjoutuu käyttämään naisen koiran ulkona, jos tällä venyykin työpäivä.
T. Upseeri mutta herrasmies
No onko se epäkiltteyttä? Eli itsekästä ja ilkeää käytöstä? Normaalit huomaavaiset ja kohteliaat ihmiset ovat kilttejä, mutta ei liian. Esim. jos käyt kaupassa toisen puolesta, vaikka hän on kieltänyt sinua tekemästä niin, tai vaihdat renkaat hänen autoonsa vaikka hän on sanonut, että älä tee sitä... jne. pääsetkö jyvälle?
Ei, mielestäni se on normaalia käytöstä. Kiltteyttä silloin, jos ei ole olemassa kuin kaksi ääripäätä.
Eikä ole kysymys mistään vastoin tahtoa ja kieltoja toimimisesta.
No tuo ei kuulosta normaalilta. Omituisiin ihmisiin olet törmännyt.
Joonotota öööh, näköjään kiltteys tarkoittaa eri ihmisille niin eri asioita ettei tästä selvyyttä tule mutta saapahan jappasta loputtomiin niin kuuluuhan se aika siinäkin.
Puhekielessä kiltteys ei välttämätttä tarkoita sitä, että on hyvä ihminen, vaan piirteitä, jotka on perinteisesti määritelty feminiiniseksi: kiltti pelkää loukkaavansa toisen tunteita ja aiheuttavansa pahan mielen, hän on hoivaava ja huolta pitävä, hän ei ole erityisen kilpailuhenkinen eikä kunnianhimoinen, vaan yhteistoiminnallinen. Mikäli miehellä on paljon tällaisia ominaisuuksia, hän ei vetoa kovasti naisiin. Kyllä perinteiset rooliajatukset ovat edelleen voimissaan.