Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi jotkut flippaa ihan täysin ja ottaa kauheasti kierroksia jos keskustelun aihe on pettäminen?

Vierailija
03.05.2025 |

Miksi asiasta ei osata keskustella asiallisesti? Luin taas yhtä ketjua pettämisestä ja siinä ketjun ap kertoi salasuhteestaan varattuun mieheen. Otsikon kysymys kirjoitettu ihan yleisellä tasolla ja ap vain kertoi oman kokemuksensa lisäksi. Jotkut sekosi ihan täysin ja aloittivat ap:n haukkumisen eivätkä osanneet keskustella itse aiheesta.

Tuon ketjun ap mainitsi erään toisen pettämiseen liittyvän keskustelun jonka mäkin muistan. Siinä ketjussa se ap ei edes ollut suhteessa varattuun, mutta paskat sai niskaansa silti. Ovatko jotkut noin epävarmoja omasta parisuhteestaan vai mitä selittää tuollaisen hullun käytöksen?

Ei, mulla ei ole suhdetta varatun kanssa vaan ihmettelen joidenkin ihmisten käytöstä aiheeseen liittyen.

Utelias

Kommentit (85)

Vierailija
1/85 |
03.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä ne flippaajat nyt on?

Utelias

Vierailija
2/85 |
03.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Herättäähän se tunteita, koska se on petettyä kohtaan todella loukkaavaa ja väärin. Yleensä petettyä yritetään syyllistää, että se on hänen oma vikansa. Ei ole, petetty on aivan ulkopuolinen siinä suhdesirkuksessa. Pettäminen ei ole pakollista. Aina voi erota ja jatkaa elämäänsä, ja lopettaa sen oman puolison ajan tuhlaamiseen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/85 |
03.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ex vaimo petti selän takana melkein puolivuotta nykyisen miehensä kanssa. Kerkesi lapset opettamaan uuteen mieheen, niin että kun minulle kerrottiin ja muutin pois, niin uusi mies asui samana päivänä siellä..

Näin pari vuotta tuon jälkeen pystyy katsomaan hiukan neutraalimmin tilannetta.

Näin petetyn silmin, pettämis kertomukset pistää etomaan. Sama koskee lähes kaikkia kohtalotuttuja. Etenkin jos pariskunnalla on lapsia.

Suhteestaan epävarmat ovat yleensä negatiivisiä kertojaa kohtaan. Erityisen agressiivisia mikäli ovat itse se jolla on hinkua liiton ulkopuolelle.

Sarjapettäjät ovat usein neutraaleja, koska eivät halua keskustelun leviävän heihin.

Liittoonsa luottavat yleensä pitävät suunsa kiinni. Paheksutaan sisäisesti, mutta ei lähdetä revittelemään muille.

Miksi jotkut flippaa? Kaikki liittyy aina omiin kokemuksiin (joko henkkoht tai läheinen), reagointi määräytyy kokemuksen mukaan. Useinmiten takaa ajava voima on syyllisyys (joko teoista tai pelkistä ajatuksista) tai viha. Sitä usein voimistaa koti tai yhteisökasvatus, esim uskonnollisuus. Etenkin kokemuksia läheisistä on pirun paljon, kun pettäjä itsekkyydessään ajattelee vain itseään, eikä muista että huomioi että hänen ympärillä on ihmisiä jotka tekee omat tulkintansa kaikesta. Etenkin jos tilanteeseen liittyy jollakin puolilla lapsia, niin siinä on takaraivossa piilevä core memory valmis ja vaikuttaa koko ihmis iän.

Vierailija
4/85 |
03.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pettäjä varastaa aikaa lapsiltaan ja puolisoltaan pettämiseen. Mitä hienoa siinä on. Jos on munaa, niin  eroaa ensin  ja sekoilee sitten siellä missä haluaa.

Vierailija
5/85 |
03.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pettämiskuvio on monen parisuhteessa elävän pelko. Osalla on siitä huonoja kokemuksia. Osa on naiveja ja luulee ettei se voisi koskea heitä. Aihe on kuuma peruna. Tabu. Sellaisen avaaminen nostattaa tunteita.

Vierailija
6/85 |
03.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika tunnevammaista tulla tuollaista edes kysymään. 

Siinä kolmas pyörä asettuu tavallaan sen petetyn  yläpuolelle. 

Ei tunteet ole mitenkään väärin tai tee ihmisestä huonompaa. On säälittävää, jos ei uskalla suhteen ongelmia ratkoa muuten kuin pettämällä. 

Petetyltä varastetaan aikaa, ja siitä syntyy oikeutetusti epäoikeudenmukaisuuden tunne. Pettämistä koskeviin ketjuihin hakeutuvat ne, joille asia on tavalla tai toisella omakohtainen. Siitä syntyy keskustelu, joka ei ole kylmänviileää. 

Toki tämä on usein tällaisten ketjujen tarkoituskin. Yllättävän moni on sillä tavalla traumainen tai elämän haavauttama, että joutuu hakemaan paremmuuden tunnetta esimerkiksi ärsyttämällä netissä petettyjä ihmisiä. 

Aika surkeaa. 

Vierailija
7/85 |
03.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinä ketjussa osa selvästi pelkää kuollakseen, että mies pettää. Se on niin iso uhka heidän maailmankuvalleen, että kieltäytyvät kohtaamasta sitä silmästä silmään ja kanavoivat suuttumuksensa miehen sijasta toiseen naiseen.

Vierailija
8/85 |
03.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minä ihan yhtä lailla katson kieroon paiskareita, siviileiltä varastavia, ja kaikkea muuta moraalitonta väkeä. Niin joo ja polygamisteja myös, uusperhe-elukoita. 

Vähän niinkuin ihmisillä on erilaisia koteja, pidän omastani siistinä ja draamattomana. Niin kaikenlainen pano- ja salkkarisekoilu eivät vaan kuulu sellaisiin asioihin, mitä haluaisin elämääni vähimmässäkään määrin. 

Enkä syytä siitä enempää pettäjää kuin pettämis- (tai rikos-) kumppania. Kaikki toimivat parhaan kykynsä mukaan ja nämä eivät pysty parempaan. Petturi ei pysty vastaamaan edes omasta moraalistaan, pettämiskumppanin moraail rajaantuu tiukasti omaan toimintaan. Mutta on olemassa paljon ihmisiä, jotka eivät osallistu tuollaiseen ja pysyttelevät kaikesta tuollaisesta muutenkin erillään.

Vierailija
9/85 |
03.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska täällä kokoontuu elämässään epäonnistuneet ihmiset joilla ei ole kykyä käydä normaalia keskustelua.

Vierailija
10/85 |
03.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

V-mäinen 120 kg av-mamma jonka mies tekee lähtöä ei tykkää salarakkaista.

Vierailija
11/85 |
03.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siinä ketjussa osa selvästi pelkää kuollakseen, että mies pettää. Se on niin iso uhka heidän maailmankuvalleen, että kieltäytyvät kohtaamasta sitä silmästä silmään ja kanavoivat suuttumuksensa miehen sijasta toiseen naiseen.

Miten se asia pitäisi kohdata, muuten kuin hyväksymällä ero?

Kyllä me tiedämme, että on vamppeja, ja liha on heikkoa. Mutta on myös raudanlujia moraaleja ja ihmisiä, jotka eivät taivu pilluansojen edessä. 

Ajattelevatko pettämiskumppanit tosissaan olevansa viattomia? Jos avaat oven murhaajalle, kun tämä kantaa ruumista, niin oletko silloin viaton? Rikosoikeudellisesti olet avunantaja rikokseen. Ihan samalla tavalla se pettämiskumppani osallistuu tietoisesti väärään toimintaan, kun tietää osallistuvansa väärään toimintaan. Toki joskus petturi voi huijata, mutta silloin oikea tapa toimia on narauttaa tämä puolisolleen.

Vierailija
12/85 |
03.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten se asia pitäisi kohdata, muuten kuin hyväksymällä ero?

Kyllä me tiedämme, että on vamppeja, ja liha on heikkoa. Mutta on myös raudanlujia moraaleja ja ihmisiä, jotka eivät taivu pilluansojen edessä. 

Ajattelevatko pettämiskumppanit tosissaan olevansa viattomia? Jos avaat oven murhaajalle, kun tämä kantaa ruumista, niin oletko silloin viaton? Rikosoikeudellisesti olet avunantaja rikokseen. Ihan samalla tavalla se pettämiskumppani osallistuu tietoisesti väärään toimintaan, kun tietää osallistuvansa väärään toimintaan. Toki joskus petturi voi huijata, mutta silloin oikea tapa toimia on narauttaa tämä puolisolleen.

Mistä tiedät mitä pari on sopinut. Jos minä kerron sinulle että meillä on avoin suhde, niin alatko inttämään vastaan?

Vierailija
13/85 |
03.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä minä ihan yhtä lailla katson kieroon paiskareita, siviileiltä varastavia, ja kaikkea muuta moraalitonta väkeä. Niin joo ja polygamisteja myös, uusperhe-elukoita. 

Vähän niinkuin ihmisillä on erilaisia koteja, pidän omastani siistinä ja draamattomana. Niin kaikenlainen pano- ja salkkarisekoilu eivät vaan kuulu sellaisiin asioihin, mitä haluaisin elämääni vähimmässäkään määrin. 

Enkä syytä siitä enempää pettäjää kuin pettämis- (tai rikos-) kumppania. Kaikki toimivat parhaan kykynsä mukaan ja nämä eivät pysty parempaan. Petturi ei pysty vastaamaan edes omasta moraalistaan, pettämiskumppanin moraail rajaantuu tiukasti omaan toimintaan. Mutta on olemassa paljon ihmisiä, jotka eivät osallistu tuollaiseen ja pysyttelevät kaikesta tuollaisesta muutenkin erillään.

Jotakin asioita katsotaan musta-valkoisina. Kaipaan Hammurabin aikoja. Siinäpä viisas mies. Samaa samalle, yhtä kukoistava palkinto kuin raateleva rangaistus.

Vierailija
14/85 |
03.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä avioliitossa oli jo ennestään vakavia ja ratkaisemattomia ongelmia, ja pettäminen oli vain niiden lopullinen seuraus ja ilmentymä.

Vierailija
15/85 |
03.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin itse tällainen nuorena. En pystynyt keskustelemaan koko aiheesta neutraalisti ollenkaan, koska pelkäsin niin hirveästi kumppanini menettämistä, itsetunto oli heikko ja olin nähnyt paljon pettämistä lapsuudenperheessäni. Jotenkin sitä on vaan vanhemmiten rauhoittunut eikä enää reagoi tällaisiin asioihin yhtä voimakkaasti tunteella, vaikka olen kyllä tullut joskus petetyksikin.

Vierailija
16/85 |
03.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika tunnevammaista tulla tuollaista edes kysymään. 

Siinä kolmas pyörä asettuu tavallaan sen petetyn  yläpuolelle. 

Ei tunteet ole mitenkään väärin tai tee ihmisestä huonompaa. On säälittävää, jos ei uskalla suhteen ongelmia ratkoa muuten kuin pettämällä. 

Petetyltä varastetaan aikaa, ja siitä syntyy oikeutetusti epäoikeudenmukaisuuden tunne. Pettämistä koskeviin ketjuihin hakeutuvat ne, joille asia on tavalla tai toisella omakohtainen. Siitä syntyy keskustelu, joka ei ole kylmänviileää. 

Toki tämä on usein tällaisten ketjujen tarkoituskin. Yllättävän moni on sillä tavalla traumainen tai elämän haavauttama, että joutuu hakemaan paremmuuden tunnetta esimerkiksi ärsyttämällä netissä petettyjä ihmisiä. 

Aika surkeaa. 

Anteeksi nyt, mutta tämä on keskustelupalsta eikä tämä aihe ole kielletty. Jos ei kestä aihetta, niin jo otsikosta näkee aiheen ja voi olla avaamatta ketjua. En mä tai muut täällä palstalla olla vastuussa muista ihmisistä. Eihän täällä voisi oikeasti keskustella yhtään mistään, kun aina löytyy joku traumakitisijä.

ap

Vierailija
17/85 |
03.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi sinä kyselet kaikenmaailman itsestään selviä juttuja koko ajan?

Kai nyt itsekin osaat jotain ajatella ja päätellä. 

Vierailija
18/85 |
03.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pettäjät ja varattuihin sekoavat ovat yhteiskunnan pohjasakkaa. 

Ei tietenkään millään pahalla, nolot luuserit. 

Vierailija
19/85 |
03.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi sinä kyselet kaikenmaailman itsestään selviä juttuja koko ajan?

Kai nyt itsekin osaat jotain ajatella ja päätellä. 

Koko ajan? Missä mä koko ajan kyselen kaikkea?

ap

Vierailija
20/85 |
03.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pettäminen on väärin, se on ihan ymmärrettävää että jos joku kertoo tekevänsä väärin niin ihmiset tuohtuu. Pettäminen ei ole laitonta, mutta se on todella suuri loukkaus sitä puolisoa kohtaan siksi sitä pidetään todella pahana tekona. Ja jos joku kertoo tietoisesti olevansa suhteessa varatun kanssa niin onko se joku yllätys että enemmistö tuomitsee sen?

Minulla ei ole miestä nyt niin se ei koske minua, mutta ehkä monet flippaa juuri siksi koska se voisi olla minun mies kenen kanssa pelehdit, etkä edes häpeä. Se on tavallaan henkilökohtainen asia, vaikka ei sitä ole.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme yhdeksän