Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten esittelet itsesi vapaamuotoisessa tilaisuudessa?

Vierailija
02.05.2025 |

Vappujuhlien jälkeen tuli mieleen kysyä tällaista. Kun olet hetken jutellut uuden ihmisen kanssa, ja esittäydytte ilman, että paikalla on ketään esittelemässä teitä toisillenne, mitä sanot? Kerrotko etunimesi, lempinimesi, koko nimesi, jotain nimen peräänkin?

Olen itse tottunut sanomaan koko nimeni, joskus vielä ammatinkin perään. Häissä tai muissa suvun juhlissa saatan ammatin sijasta sanoa, että olen morsiamen serkku tai vainajan lapsenlapsi. 

Olen nyt muutaman kerran huomannut, että aivan aikuiset ihmiset saattavat käyttää pelkkää etunimeään ja jopa vältellä minkään lisätiedon kertomista. Eikä siinä mitään, on vain aivan eri tapa kuin mihin itse olen tottunut. 

Kuinka te muut teette?

Kommentit (42)

Vierailija
21/42 |
02.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajattelen niin, että se riippuu persoonasta, miten esittelee itsensä. Asiallisempi tyyppi kertoo koko nimensä ja se on sopiva tapa. Toisaalta etunimen kertoja voi ajatella sen olevan turvallisempi ja tuttavallisempi tapa.

Vierailija
22/42 |
03.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esittelen itseni koko nimellä.  Jos erityisesti pyydetään jättää kertomatta sukunimeään noudatan silloin sitä toivetta esim. vertaistukitapaamisissa. 

Sukunimeni on harvinainen, kukaan ei koskaan muista sitä oikein, joten on ihan sama vaikka esittelisin itseni Mamma Pssfiusgtaeojnvqaoiasc- nimisenä. 

Olen ajatellut pelkän etunimen mainitsemisen johtuvan ehkä siitä, että niin on ihmisen helpompi muistaa toisensa?  Ainakin minut on.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/42 |
03.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valenimellä yleensä esittäydyn mikkihiiritilaisuuksissa. Jossen halua ihan suoraan valehdella käytän jotain harvinaisempaa lempinimeä tyyliin Jusse, Hanski, Simppa.

Vierailija
24/42 |
03.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei, olen X ja olen alkoholisti.

Vierailija
25/42 |
03.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä Palstanperän Mammastiina ja MUN MIES

Vierailija
26/42 |
03.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ammattia/työnimikettä en sano kuin silloin jos on töihin liittyvä juttu. Tosiaan tilanteesta riippuu mitä kerron.

Vierailija
27/42 |
03.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu kyllä myös mahdollisesta oleellisesta ikäerosta, mutta tämän suhteen maailma on käytännössä muuttunut. Liittyy sarjaan kysymyksiä, teititelläänkö vai ei, jos ei tunneta ennestään. 

Vierailija
28/42 |
03.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä sanon etunimeni ja tilanteesta riippuen kerron vaikkapa mistä tunnen tilaisuuden emännän tms. 

työtilanteissa sanon usein vain etunimen, joskus koko  nimen ja kerron mitä teen työkseni/miksi olen paikalla 

Vierailija
29/42 |
03.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etkö sä tiedä kuka mä oon???

Vierailija
30/42 |
03.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei ole tuttuja paikalla, kuljen porukasta porukkaan, jotta juttu ei ehdi kääntyä minuun. Jos oma vuoro lähestyy, lähden vessaan, hakemaan juotavaa tai syötävää tai pitää tarkistaa jotain puhelimesta sivummalla.

Opiskelin aikoinaan, mutta opinnot jäivät kesken, joten mulla ei ole edes ammattia kerrottavaksi. Jos sanon nimen lisäksi jotain, se liittyy jotenkin johonkuhun paikalla olevaan toiseen henkilöön. 

Vierailija
31/42 |
03.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

My name is Mamma, Av-Mamma.

Vierailija
32/42 |
03.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerron nimeni, yleensä vain etunimen, kun kerran ollaan vapaamuotoisessa tilaisuudessa. Jos kyseessä on juhlat, kerron mistä tunnen iäntäväen. Ei tulisi mieleenkään kertoa ammattia tilaisuudessa, mikä ei liity töihin mitenkään.

Vierailija
33/42 |
03.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelkkä etunimi. Miksi ihmeessä pitäisi vielä sanoa ammatti? onko tämä provo? 

Vierailija
34/42 |
03.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taidan olla outo, kun ei mulla ole ikinä tuollaisia tilaisuuksia. Paitsi töissä.

Vierailija
35/42 |
03.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moi olen hessu. Olen kelan orja. Suunnitelmia? Aion tappaa mahdollisimman monta kelan virkailijaa tai poliitikkoa ennen kuin poliisi ampuu mut.

Vierailija
36/42 |
03.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vapaamuotoisessa tilaisuudessa kerron ehdottomasti vaan etunimeni. 

Vierailija
37/42 |
03.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Liisa Lahtinen, sulhasen serkku ja Motonetin kassa, mukava tavata."

Vierailija
38/42 |
03.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ihmeessä kerrot ammatin perään?

Vierailija
39/42 |
03.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etunimi riittää koska en tykkää kertoa itsestäni tuntemattomille ja aina en jaksa tutuillekaan 

Vierailija
40/42 |
04.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etunimellä jos ei ole paikka jossa sukunimellä on erityisesti väliä. Sukunimeni on muutamalla kymmenellä, ja lisäksi kuuluisuus on sukulaiseni, joten en mielellään sitä toitota ympäriinsä