HS: Lauri Karvonen, 25, valmistautuu eläkejärjestelmän romahdukseen
https://www.hs.fi/suomi/art-2000011198511.html
Uutisessa oleva tiivistelmä.
"Eläketurvakeskuksen tutkimuksen mukaan vain 40 prosenttia alle 30-vuotiaista luottaa eläkejärjestelmään.
Kauppakorkeakouluopiskelija Lauri Karvonen, 25, ei usko saavansa riittävää eläkettä ja säästää itse vanhuuden varalle.
Karvonen uskoo eläkejärjestelmän romahtavan tai eläkkeiden leikkautuvan tuntuvasti hänen elinaikanaan."
Kommentit (70)
Fiksu nuori mies. Itsekin säästän vanhuuden varalle. Eläkkeelle saan jäädä tällä haavaa 50-luvun alussa, joten eiköhän tässä jonkinlainen potti saada kasaan. Perhettä minulla ei ole, mutta hyvät suhteet yläkertaan kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Fiksu nuori mies. Nykyisen 20-40 -vuotiaan tulisi tienata vähintään 6000-8000€ / kk, jotta saisi saman elintason kuin 40-50 -luvulla syntyneellä perushoitajalla tai sairaanhoitajalla on nyt eläkkeellä.
Boomeri johtajamiesten eläkkeisiin yltääkseen täytyy olla jo todella iso kiho.
No suuret ikäluokat oli mukana rakentamassa sotien jälkeisen hyvinvointi-Suomen jälkipolville ja olivat kyllä isommat eläkkeensä ansainneet etenkin, kun joko joutuivat opiskelemaan velkarahalla tai töihin ilman koulutuksia, jos ei ollut varaa opintoihin. Jälkipolvet ovat saaneet kaiken hyvän valmiina, esi-isät rakensivat.
Pyh. Ennen juurikin pääsi töihin kun vain halusi, ihan kaikki. Nykyään ei riitä mikään työtä saadakseen.
Luepa vähän historiaa. 70- luvulla paettiin työttömyyttä Ruotsiin. Äidit olivat paljon kotiäitejä. Ei pienillä paikkakunnilla mitään päiväkoteja ollut. Tuli vasta 80- luvulla ja hyvätuloiset eivät saaneet niihin lapsia, pitu palkata hoitaja jis ei ollut esim. mummoa apuna. Taloihin oli varaa kun ei tarvinnut joka muksulle olla omaa puhelinta eikä juurikaan matkusteltu ja ruuat tehtiin itse. Elektroniikkaa oli paljon vähemmän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Fiksu nuori mies. Nykyisen 20-40 -vuotiaan tulisi tienata vähintään 6000-8000€ / kk, jotta saisi saman elintason kuin 40-50 -luvulla syntyneellä perushoitajalla tai sairaanhoitajalla on nyt eläkkeellä.
No suuret ikäluokat oli mukana rakentamassa sotien jälkeisen hyvinvointi-Suomen jälkipolville ja olivat kyllä isommat eläkkeensä ansainneet etenkin, kun joko joutuivat opiskelemaan velkarahalla tai töihin ilman koulutuksia, jos ei ollut varaa opintoihin. Jälkipolvet ovat saaneet kaiken hyvän valmiina, esi-isät rakensivat.
Suuret ikäluokat olivat vaippakansaa kun viimeinen sotakorvausjuna lähti Neuvostoliittoon. Suomi oli jo jälleenrakennettu suurten ikäluokkien siirtyessä työelämään, ja tutkim
Aika pienellä lainalla olet pärjännyt. Mulla on tutkinto naapurimaasta ja lainaa on 80 000€. Kattaa alemman korkeakoulun ja ylemmän korkeakoulun. Pääsin töihin, mutta maailman tilanne on mitä on niin nyt työttömänä ja ei kovin valoisalta näytä. Tutkinto on ollut yksi niitä hyvin haluttuja ja meillä kuukauden keskipalkat 10-vuoden uran jälkeen on siellä 65 000kr paikkeilla.
Vierailija kirjoitti:
Ei tule romahtamaan Laurin elinaikana ainakaan. Ihan ihme höpötystä. Miettikää mikä kiinteistöomaisuus eläkefirmoilla on ja sitten muut sijoitukset päälle. Ei romahda ihan heti.
250 varoja, 800 velkoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maahanmuuton kustannusten takia Suomi menee konkurssiin.
Thaimaassa ulkomaalaiset ei niin vaan pääse töihin tai voi perustaa yrityksiä. Siellä laitetaan työssä ja omistamisessa oma väki edelle. Isoissa maissa ei toimisi, että työt jaettaisiin muille maille vierahille.
Thaimaassa et saa omistaa taloa yms. jos et ole kansalainen. Ainoastaan vuokraus onnistuu.
Kannattaa muistaa että syntyvyys on kohta nollassa joten jossain vaiheessa eläkeläiset loppuvat kuten suomalaisetkin. Kukaan ei elä ikuisesti ja mitä vähemmän syntyy lapsia niin sitä vähemmän heistä joskus tulee eläkeläisiä. Hyvä Suomi!!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eivät nykynuoret tule pääsemään eläkkeelle. Vaikka kuinka säästäisi niin valtio pitää huolen että suurin osa menee valtion loputtomaan piikkiin. Poislukien pieni sisäpiiri.
Tietenkin pääsee. Silloin kun tuo vinkuja pääsee eläkkeelle rahastojen arvon arvioidaan olevan noin 650 miljardia. Jos siitä ei riitä parille miljoonalle eläkeläiselle niin jo on.
Luuletko että ne rahat ovat tavallisten ihmisten käytössä? Ne ovat menneet hyväosaisille, maahanmuuttajille ja muiden maiden pelastamiseen.
Kuules. Ei valtio voi käyttää kuin omaansa eläkerahastoaan pikavippeihinsä. Ei valtiolla ole mitään oikeutta muihin eläkerahastoihin. Lisäksi ne on suojattu perustuslailla.
Vierailija kirjoitti:
Voi jestas! Siis 60 prosenttia nuorista uskoo, että eläkejärjestelmä tulee romahtamaan! Missä on meidän nuorisomme usko tulevaisuuteen? Minusta tuo vaikuttaa täysin perusteettomalta pelolta!
Normaalia ajattelua nuorten keskuudessa. Olen itse kolmekymppinen ja omana elinaikanani IHAN kaikesta on leikattu ja tehostettu. Hinnat toki nousseet.
En usko että kakusta on jäljellä murujakaan kun itse pääsen eläkeikään niin tietysti säästän itsekin. Haluan eläkeikää lähestyessä olla mahdollisimman omavarainen. Maksan taloa omaksi (=ei vuokra/lainakuluja) ja eläkeikää lähestyessä haluan olla mahdollisimman omavarainen. Omat aurinkopaneelit, puutarha, sijoitukset.
Olisi pelottavaa pysyä ikivuokralaisena ja yrittää luottaa siihen että jostain taikasamposta sitten kyllä tulee rahaa. Eläkemaksut olen toki tähän asti maksanut mutta niidenkään kanssa ei ole ollut mikään ongelma hinata eläkeikää vain aina ylöspäin. Omat isovanhemmat oli eläkeläisiä koko elinikäni - eli siis viisikymppisestä saakka - ja itse saan tehdä töitä ainakin 67-68 -vuotiaaksi.
Eläkeikä hivutetaan vuosi vuodelta ylemmäs. Sitten kun Karvosen ikäluokka olisi pääsemässä, on raja varmaan jo 90 vuodessa.
Fiksua säästää eläkkeelle jo hyvissä ajoin. Mä oon nyt nelikymppinen ja reilu kymmenen vuotta salkkua kasvatettu. Vielä kymmenen vuotta jos tekis töitä (olettaen että niitä saa), voi jäädä lorvimaan pääomatuloilla.
Muistakaa eläkeläisten haukkujat sitten kommenttejanne, kun olette itse vaikkapa työkyvyttömänä.
Ei vanhuuseläke ole ainoa eläke ja boomeritkin ovat jo suurin osin montussa. Suurin ikäpolvi on nykyään 90-luvulla syntyneet.
Yrittäkää edes pysyä ajantasalla vanhojen hokemien sijaan.
Vierailija kirjoitti:
Ei se ole uskon asia vaan ihan faktaa, että kaikki sukupolvet 70- ja 80-luvuilta lähtien imetään kuiviin, eikä takaisin saa edes omiaan. Boomerin euro sentään tuli takaisin kymmenenä.
Mutta pa koloiseen sijoitettu euro tulee kahtena takaisin. Miksi emme sijoita enemmän pa koloisiin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin. Monet heistä on ensin työttömiä ja jää sitten eläkkeelle. Sairaan ja vanhustenhoidon kustannuksetkin tulee tietysti veronmaksajan maksettavaksi.
No sairaat ja vanhukset voidaan hoitaa ihan kotonakin, kuten ennen vanhaan. Mutta veikkaanpa, ettei se persuille käy, että ottaisiko persu mieluummin mummonsa kotihoitoon.
Kyllä se on mukavampi, ettei ihmisillä ole enää mummoja ja vaivaisia nurkissa. Silloin pitäisi olla niin isot talotkin kaikilla.
Sehän se on se trendi et jokainen hoitaa itse omat vanhuksensa. Toinen trendi on sit työmarkkinoiden prekaarisuus, eli siinäpä sitten hypitään ja pompitaan määräaikaisten työpestien perässä ympäri Suomea ja muuta maailmaan vanhukset ja mahdolliset lapset perässä roikkuen.
Ehkä fiksuinta siinä tilanteessa ostaa mahdollisiman iso asuntoauto talon sijaan. Ja jättää nyt ainakin ne lapset hankkimatta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin. Monet heistä on ensin työttömiä ja jää sitten eläkkeelle. Sairaan ja vanhustenhoidon kustannuksetkin tulee tietysti veronmaksajan maksettavaksi.
No sairaat ja vanhukset voidaan hoitaa ihan kotonakin, kuten ennen vanhaan. Mutta veikkaanpa, ettei se persuille käy, että ottaisiko persu mieluummin mummonsa kotihoitoon.
Kyllä se on mukavampi, ettei ihmisillä ole enää mummoja ja vaivaisia nurkissa. Silloin pitäisi olla niin isot talotkin kaikilla.
Sehän se on se trendi et jokainen hoitaa itse omat vanhuksensa. Toinen trendi on sit työmarkkinoiden prekaarisuus, eli siinäpä sitten hypitään ja pompitaan määräaikaisten työpestien perässä ympäri Suomea ja m
Ryhdyin kuvittelemaan sitä pätkätyöläistä isossa asuntoautossa ja peräkärry perässä. Äänestäkää lisää oikeistoa, niin tuo muuttuu normaali todellisuudeksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pyh. Ennen juurikin pääsi töihin kun vain halusi, ihan kaikki. Nykyään ei riitä mikään työtä saadakseen.
Eikä tarvinnut olla koulutettu päästäkseen fyysisesti helppoihin ja kivoihin sisätöihin.
Jotku maailmanloppuun, pitää elää myös. ) Tämä hetki on vain varmaa. Tietysti on fiksua säästää jos tulot/menot sallii.
Mennään kai kohti Usan mallia.. vakuutukset pitää olla joka paikkaan.
Lapsien koulua varten säästetään.
Sama oli 90 luvulta alkaen kun monet aloittivat eläkesäästämisen eli ne varttuneemmat boomerit niin kyetessään alkoivat maksaa omia eläkkeitään pakollisten maksujen lisäksi, kun osattiin aavistaa ettei varsinaista eläkettä paljon tule. Että eipä tilanne paljon ole muuttunut.
Mutta eikös ole erinonomainen asia että jopa opiskelijalla on raha-asiat niin hyvin että hän voi siirtää 20% nettotuloistaan osakesalkkuunsa. Tämä on nykyistä suomalaista (opiskelija)köyhyyttä.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa muistaa että syntyvyys on kohta nollassa joten jossain vaiheessa eläkeläiset loppuvat kuten suomalaisetkin. Kukaan ei elä ikuisesti ja mitä vähemmän syntyy lapsia niin sitä vähemmän heistä joskus tulee eläkeläisiä. Hyvä Suomi!!!
Nimenomaan. Pahin skenaariohan olisi se että meillä on suuri joukko eläkeläisiä ja paljon lapsia. Onneksi lapsia on vähän ja syntyvyys alenee koko ajan. Juuri siksi koulutuksessa syntyy säästöjä koska koululaisia ja opiskelijoita on aina vaan vähemmän ja vähemmän.
Entiset suurimmat ikäluokat eivät ole enää suurimpia ja eläkeläisten määrä pienenee, silti eläekassojen varallisuus kasvaa koko ajan, viime vuonnakin 20 miljardilla.
Puhumattakaan maastamuutosta, kun täällä ensin koulutetaan kalliilla rahalla huippuosaajia yliopistoissa, jotka sitten lähtee muualle tienaamaan ja tilalle saadaan "huippuosaajia".