HS: Lauri Karvonen, 25, valmistautuu eläkejärjestelmän romahdukseen
https://www.hs.fi/suomi/art-2000011198511.html
Uutisessa oleva tiivistelmä.
"Eläketurvakeskuksen tutkimuksen mukaan vain 40 prosenttia alle 30-vuotiaista luottaa eläkejärjestelmään.
Kauppakorkeakouluopiskelija Lauri Karvonen, 25, ei usko saavansa riittävää eläkettä ja säästää itse vanhuuden varalle.
Karvonen uskoo eläkejärjestelmän romahtavan tai eläkkeiden leikkautuvan tuntuvasti hänen elinaikanaan."
Kommentit (70)
Vierailija kirjoitti:
Fiksu nuori mies. Nykyisen 20-40 -vuotiaan tulisi tienata vähintään 6000-8000€ / kk, jotta saisi saman elintason kuin 40-50 -luvulla syntyneellä perushoitajalla tai sairaanhoitajalla on nyt eläkkeellä.
Boomeri johtajamiesten eläkkeisiin yltääkseen täytyy olla jo todella iso kiho.
Ai ne on vieläkin kaikki miehiä.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa elää tätä hetkeä.
Joo kun kokkaripersumafia vie ensin hyvinvoinnin ja sitten itärajan naapuri infrastruktuurin, mutta tuleepa työtä kaikille, jotka siitä kaikesta selviää hengissä. Voi sit miettiä missä päin Venäj. kuuntelee balalaikaa. Muuttaisiko Pietariin vai Moskovaan. Joten nautitaan nyt kun vielä on jotain, mistä nauttia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eivät nykynuoret tule pääsemään eläkkeelle. Vaikka kuinka säästäisi niin valtio pitää huolen että suurin osa menee valtion loputtomaan piikkiin. Poislukien pieni sisäpiiri.
Tietenkin pääsee. Silloin kun tuo vinkuja pääsee eläkkeelle rahastojen arvon arvioidaan olevan noin 650 miljardia. Jos siitä ei riitä parille miljoonalle eläkeläiselle niin jo on.
Luuletko että ne rahat ovat tavallisten ihmisten käytössä? Ne ovat menneet hyväosaisille, maahanmuuttajille ja muiden maiden pelastamiseen.
No älä äänestä sitten kokoomusta niin ne pysyy siellä rahastossa. Tämä eläkejärjestelmän romahduksesta kohkaaminen on oikeistolta iänikuinen juoni purkaa koko eläkejärjestelmä, koska ne vain odottaa että tämä milleniaali sukupolvi on niin typerää ja kouluttamatonta, että antavat ne rahastot ryöstettäviksi. Meidän eläkejärjestelmää ei uhkaa mikään muu kuin oikeisto ja typerä kansa!
Vierailija kirjoitti:
Fiksu nuori mies. Nykyisen 20-40 -vuotiaan tulisi tienata vähintään 6000-8000€ / kk, jotta saisi saman elintason kuin 40-50 -luvulla syntyneellä perushoitajalla tai sairaanhoitajalla on nyt eläkkeellä.
Käytännössä ei kannata tehdä mitään. Ei ole mun mielestä fiksu.
Ei ole vörttiä tehdä mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käytännössä ei kannata tehdä mitään. Ei ole mun mielestä fiksu.
Ei ole vörttiä tehdä mitään.
Ne tekee joiden kannattaa tehdä. Mä oon tehny niin että kun melkein kannatti ja oli hauska työ, niin olin vain puoli vuotta.
Enempää en viitsinyt tuhlata elämää. Toki jos palkka olisi ollut suurempi, nin olisi kannattanut.
Ei oikein kannata työnteko.. Onneks työllä ei tarvitse elää, niin ei tavit tehäkään.
Kannattaa vain elää KELA:n rahoilla, kasvattaa yrttiä, ostaa kultaa käteisellä ja pitää sitä jemmassa. Eläkkeellä sitten elää Marokossa kultarahoilla ja sossun masseilla.
Jopa nuo nykyiset kylterit ovat tyhmiä.Propaganda uppoo.
Toki Lauri Karvoselta on järkevää säästää pahan päivän varalta ja vaikkapa lisäksi eläkepäiville. Hän tulee saamaan nykyrahassa laskien ainakin 3000 - 4000 euron kuukausieläkkeen ja mukavahan se on jos on sen päälle omiakin säästöjä. .
Mutta todennäköisemmin Karvonen menettää omat säästönsä kuin Suomen eläkekassat tyhjenisivät. 40 vuodessa ehtii tapahtua kaikenlaista, monta pörssiromahdustakin. Suomen eläkejärjestelmä on kestänyt jo monet myrskyt ja kestää jatkossakin. Eläköityvät ikäluokathan kutistuvat kovaa vauhtia ja kassavarat sen kun kasvavat.
Ehkä romahtamisella ei tarkoiteta varojen loppumista vaan sitä kenelle ne jaetaan. X, Y ja Z sukupolvet ovat maksaneet ja maksavat korkeaa eläkemaksua ja sivukuluja, mutta eläkkeen kertyminen on jos mahdollista vielä heikompaa kuin heitä edeltävillä sukupolvilla. Eli eläkekertymä voi jäädä hyvin pieneksi, vain hieman takuueläkettä suuremmaksi, vaikka tekisit töitä keskituloisen palkalla.
Pistää miettimään, että kuka noista rahoista hyötyy ja kenelle ne lopulta jaetaan jos suurimman osan maksaneet sukupolvet eivät niitä saa kuin murto-osan takaisin eläkkeinä.
Vierailija kirjoitti:
En tajua mistä nämä ovat saaneet päähänsä ettei rahaa ole? Eläkerahastot ovat tosiaan paisuneet älyttömiksi, samalla kun eläkeläiset vähenevät suurien ikäluokkien poistumisen vuoksi.
Ne pikkuiset puskurirahastot ovat ehkä kolmasosa nykyisestä vastuuvelasta.
Jos sinulla olisi 250 k€ säästöjä, ei muuta varallisuutta ja 800 k€ velkoja, kokisitko itsesi rikkaaksi?
Kun systeemiä pantiin pystyyn 1960-luvulla, kukaan ei osannut kuvitella, että syntyvyys romahtaisi ja elinikä pitenisi siten kuin on tapahtunut. Ei tuollainen ketjukirjepyramidi pysy pystyssä, ellei uusia pelaajia tule koko ajan lisää.
Jos pitää nuoresta pitäen vaan säästää omaa vanhuutta silmällä pitäen koska eläkettä ei ole tiedossa, niin miten siinä pystyisi välissä elättämään lapsia ainakin sen 18 vuotta? Syntyvyysongelma on valtion itse aiheuttama.
Ei tule romahtamaan Laurin elinaikana ainakaan. Ihan ihme höpötystä. Miettikää mikä kiinteistöomaisuus eläkefirmoilla on ja sitten muut sijoitukset päälle. Ei romahda ihan heti.
Sijoittaminen on sinänsä oikein fiksua mielestäni, mutta hymyilyttää vähän se, että jo silloin kun itse olin 25-vuotias, tuota eläkejärjestelmän romahtamista hoettiin. Ja siitä on 30 vuotta, eli osa panikoijista on jo ehtinyt eläkkeelle. Me vähän nuoremmat tietty vielä hetki odotellaan.
80-90- luvuillakin opiskeltiin velaksi, opintotuki oli niin pieni ja eläkkeellepääsy on siirtynyt 10 vuodella t. 55- vuotias
Itsekin uskon eläkejärjestelmän romahtamiseen (ja siitä saa syyttää suurten ikäluokkien itsekeskeisyyttä ja ahneutta).
En kuitenkaan jaksa stressata omasta toimeentulostani tai säästää. Nautin elämästä ja käytän rahaa suhteellisen huolettomasti - en törsäile, mutta en pihistelekään.
Olen asennoitunut niin, että jos elintasoni syystä tai toisesta joskus romahtaa eikä helpotusta tilanteeseen ole nähtävissä, niin on lukematon määrä erilaisia keinoja, joilla saan oman kitumiseni pysyvästi päättymään. En aio elää kärsimyksessä ja epätoivossa.
Muiden ihmisten puolesta kyllä surettaa.
Ei mene kauaa, ku Suomessa on päättäjinä semmottii joiden koko suku on aina elänyt Kela Goldilla. Eläkerahat he saa nopeasti tuhlattua.
No sairaat ja vanhukset voidaan hoitaa ihan kotonakin, kuten ennen vanhaan. Mutta veikkaanpa, ettei se persuille käy, että ottaisiko persu mieluummin mummonsa kotihoitoon.
Kyllä se on mukavampi, ettei ihmisillä ole enää mummoja ja vaivaisia nurkissa. Silloin pitäisi olla niin isot talotkin kaikilla.