Joko jännittää, että jatkaako lapsesi opettajana ensi vuonna vai saatteko epäpätevän sijaisen arvonnassa?
Kannattaa katsoa onko lapsenne opella virkaa koulussa. Se on yksi merkki siitä, että on pätevä.
Kommentit (29)
Vierailija kirjoitti:
Miksi ajattelet, että sijainen olisi epäpätevä?
Epäpäteväksi tekee jo se, ettei ole suorittanut opettajan pedagogisia opintoja. Hyvä voi olla mutta silti epäpätevä.
Ei kukaan pätevä jaksa siinä ammatissa! Pieni osa on opetustyötä. Suuri osa oppitunnista menee siihen, että edes päästäisin aloittamaan opetettavaa aihetta. Välituntien aikana tapahtuneiden selkkausten selvittely ja lasten ohjaaminen omille paikoilleen, vie erittäin suuren osan oppituntien alusta. 1/3 osalla ryhmästä on erilaisia oppimisen haasteita. Opettaja voi olla paperilla pätevä, mutta se ei riitä enää tänä päivänä. Ryhmäkoot ovat myös aivan liian suuret.
Vierailija kirjoitti:
Mitä otsikon on tarkoitus merkitä?
Toivottavasti ei ole opettajan kirjoittama teksti. Ainakaan koulutetun opettajan.
Mä toivon, että vaihtuu, tää vakkari on ihan epäpätevä ja outo.
Ei jännitä, sillä oma lapsi on jo opiskelemassa opeksi.
Vierailija kirjoitti:
Aloittaja on itse ope ja katselen juuri koulussani, kun open paikkoja täytetään sellaisilla, jotka eivät ole edes lukiota itse käyneet. On kampaajaa ja kosmetologia tulossa opettamaan ensi vuonna sitten lapsianne. Viestithän he allekirjoittavat tyylillä "Mervi-ope" ja te uskotte, että heillä on koulutus opettajaksi.
Aloittaja muka opettaja? Aloitushan on vähä-älyisen.
Epäpätevä on opetusalan tai kuntasektorin kirjanoppineiden keksimä haukkumasana.
Se ei kuitenkaan tarkoita ollenkaan sitä, etteikö tämä epäpätevä voisi olla empaattinen, älykäs, ammattitaitoinen ja hyvä opettamaan sitä aihetta, jota opettaa. Ja lisäksi voi tulla lasten kanssa hiton hyvin toimeen, vaikkei olisikaan suorittanut kasvatustieteiden cum laude sisältöä.
Itse suhtaudun paljon suuremmalla epäluulolla nimenomaan näihin pätevöityneisiin.
Siihen porukkaan joka ideoi ja runttasi läpi vaikkapa nyt inkluusion ja seinättömät luokkahuoneet.
Omana kouluaikanani ollessani muistaakseni kolmannella luokalla, joku älypää keksi että laskennon tunnilla ei lasketakaan Matin perunakiloja tai Pekan omenoita, vaan Boolen algebraa?
Lapsella oli aivan ihana keski-ikäinen opettaja 2-4luokat. Ihan best ope, jäi äitiyslomalle ja muutti muualle.
Nyt vitosella ollut ihan karmea nuori ope, ei sijainen. Niin pilkun tarkka, töksäyttelee niin oppilaille kuin vanhemmille, wilmaviestit koko luokalle ja yksittäisinä ihan omituisia ja täynnä valitusta kaikesta. Vasta ilmoitti et jatkaa ens vuonna, ärsyttävää.
Päätä jo, onko lapsesi opettaja vai lapsi.