Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ihastunut työkaveri - vituttaa mennä töihin

Vierailija
01.05.2025 |

Jos teillä viriää ihastus työkaverianne kohtaan, älkää kertoko sitä hänelle itselleen. Ainakaan jos hän on naimisissa eikä osoita selkeää kiinnostusta. (Ystävällinen käytös ei ole = kiinnostus! ) Itseäni vituttaa mennä töihin yhden ihastuneen takia, joka tuntuu saaneen ylikierroksia kevätauringosta, vaikka ei mitään vastakaikua tunnustukselleen aikanaan saanut. En halunnut, että hän menettäisi kasvonsa, vaan jatkoin työtoveruutta aivan kuin ennenkin ja toivoin tunteen laantuvan ajan kanssa. 

Nyt vain valitettavasti tuntuu siltä, että kohta joudun jo sanomaan ikävästi, koska käytös on liian tuttavallista, vihjailevaa ja itselläni olo epämukava. Joudun vieläpä tekemään vähän tiiviimmin töitä tämän henkilön kanssa erään projektin tiimoilta seuraavien viikkojen aikana. Yök. Olen nainen ja kyseessä mies, vieläpä merkittävästi (15v) vanhempi. 

Kommentit (140)

Vierailija
61/140 |
01.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos asiallisista vastauksista. Nuo trollit ohitan, aivan kuten olen ohittanut työkaverinkin vihjailut ja ajatellut, että huomiotta jättäminen auttaa kaikista parhaiten. Moni on ehdottanut esimiehen puheille menoa. Tilanne on se, että työskentelen itsenäisenä ammatinharjoittajana organisaatiossamme, enkä näin ollen ole virallinen alainen kellekään. (Olen kuitenkin parin viime vuoden ajan tehnyt lähes 100% töistäni tuohon kyseiseen paikkaan ja koen olevani osa työyhteisöä. Mielelläni soisin kaiken myös jatkuvan näin.)

Vierailija
62/140 |
01.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paras keino torjua ihastus on opetella ahdistunut ja kierä ilme. Se vaan päälle kun mies on lähellä. Jos siitä ei tajua niin jo on kumma.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/140 |
01.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kerro esihenkilölle. Oikeasti inhottavaa. Minulla oli ahdistava työkaveri. Vääntyi aina seuraan ja kerran pyysi kahvillekin. Koin todella epämiellyttäväksi tilanteet. Lähdin pois tuolta työpaikasta. Kovasti mietin esihenkilölle kertomista, mutta olin jo päätöksen tehnyt lähdöstä. 

Esihenkilölle kertominen on vasikoimista.

Vierailija
64/140 |
01.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

So, sun pitäisi olla onnellinen asiasta.

Vierailija
65/140 |
01.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

15 v ei ole merkittävästi vanhempi. Mutta kun on naimisissa, tekee väärin ja kun ap:ta ei kiinnosta.

Vierailija
66/140 |
01.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerro esihenkilölle. Oikeasti inhottavaa. Minulla oli ahdistava työkaveri. Vääntyi aina seuraan ja kerran pyysi kahvillekin. Koin todella epämiellyttäväksi tilanteet. Lähdin pois tuolta työpaikasta. Kovasti mietin esihenkilölle kertomista, mutta olin jo päätöksen tehnyt lähdöstä. 

Ai kauhea, ihan hirveää. Kyllä se on parempi että työpaikalla on pelkkiä vihamiehiä/naisia :D

Helppo naureskella, jos ei ole kokenut tuollaista. Tilanteet olivat epämiellyttäviä. Tuli liian lähelle, kyseli ihan outoja juttuja. Tuli samaan aikaan kahville perässä ym. Saattoi alkaa yhtäkkiä hokemaan, että olet ihana, mahtava ihminen... Todella kiusallista. 

Nää miehet kyllä ymmärtäisi jos joku toinen mies alkaisi käyttäytymään noin heitä kohtaan. :D Mutta näkevät naiset alempana, joita miehet saa kohdella miten mielivät.

Vierailija
67/140 |
01.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos asiallisista vastauksista. Nuo trollit ohitan, aivan kuten olen ohittanut työkaverinkin vihjailut ja ajatellut, että huomiotta jättäminen auttaa kaikista parhaiten. Moni on ehdottanut esimiehen puheille menoa. Tilanne on se, että työskentelen itsenäisenä ammatinharjoittajana organisaatiossamme, enkä näin ollen ole virallinen alainen kellekään. (Olen kuitenkin parin viime vuoden ajan tehnyt lähes 100% töistäni tuohon kyseiseen paikkaan ja koen olevani osa työyhteisöä. Mielelläni soisin kaiken myös jatkuvan näin.)

Yleisesti työsuojelusta voi kysyä asiaa, koska itsenäiset työnharjoittajat eivät ole sen enempää vapaata riistaa työpaikan/asiakkaiden läähättämisen kohteiksi kuin oman työpaikan työntekijätkään.

Mies jatkaa tekojaan, koska ei usko eikä kunnioita sinua. Pitää sinua mukavana likkana, joka jättää kyllä miehensä kunhan hän vaan tarpeeksi pitkään kärttää. Koska hän on tietysti a) 15v vanhempi ja b) mies, niin hän tietää kyllä paremmin sinunkin asiasi :D Kuuluu samaan sarjaan kuin (setä)miesselittäjät, jotka tietävät aina kaikesta enemmän ja paremmin kuin naiset, vaikka nainen olisi alansa asiantuntija tai puhuttaisiin PMS-oireista ja kuukautisista.

Vierailija
68/140 |
02.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko työpaikkasi sellainen, että sinne voisi oma puolisosi tulla käymään jollain verukkeella? Jos, niin pyydä häntä piipahtamaan ja sitten osoittakaa hellyyttä toisillenne julkisesti niin, että se ihastuskin näkee sen.

Jos siis sinulla on joku mies. Toki voit jonkun ystäväsikin lavastaa poikaystäväksesi, näyttelemään pientä esitystä, jos olet sinkku.

Luulisi, että jos jaksaa vastata, niin jaksaisi ensin lukea ja ymmärtää aloituksen.

Ei tämä mikään virallinen psykologivastaanotto ole, vaan keskustelupalsta, joten relaa. Kommenttini sisälsi neuvon sekä varatulle, että sinkulle, josta voi sitten poimia oikean statuksen, jos neuvo kiinnostaa. Täällä kommentoidaan asioita usein laajemmin kuin pelkän aloituksen pohjalta.

Ei. On epäkohteliasta vastata alkuperäisen aiheen vierestä. Ja vastauksesi ei ollut mikään yleisluonteinen kaikille sopiva, vaan vastasit suoraan ap:lle tyylillä, mikä kertoi ettet ollut edes lukenut aloitusta. Todella tylyä ja vähättelevää. Turha yrittää nyt selitellä.

Vierailija
69/140 |
02.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo olkapäihin koskettaminen on erittäin raskauttavaa. Älä katsele tuollaista hetkeäkään. Kerro esimiehelle.

Vierailija
70/140 |
02.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos teet töitä yhteisellä työpaikalla, siellä on pääasiallista määräysvaltaa käyttävä taho, jonka vastuulla on kaikkien työpaikalla toimivien työturvallisuus, yleensä se on työn tilaaja eli kuka on sinut paikalle palkannut. Ko. tahon vastuulla on perehdyttää sinut yhteisen työpaikan pelisääntöihin ja toimintatapoihin sekä selvittää mahdollinen häirintä ja epäasiallinen käytös.

Ole yhteydessä tämän häiritsevän tyypin esihenkilöön ja hänen vastuullaan on puuttua asiaan.

Jos myös häiritsijä on itsenäinen ammatinharjoittaja, voit kääntyä tilaajan, yhteisen työpaikan työsuojeluvaltuutetun tai sitten oman ammattiliittosi luottamushenkilön puoleen. Yleensä ammattiliitosta saa myös lakiapua tarvittaessa.

t. työsuojelupäällikkö

Vierailija
71/140 |
02.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Esihenkilölle kertominen on vasikoimista.

Hömppä. Normaalit työssäkäyvät ihmiset eivät käytä tuollaisia luuseririkollisten termejä. -eri

Vierailija
72/140 |
02.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naiset yleensä ilmaisevat kiinnostuksensa juurikin ystävällisellä käytöksellä eikä suoraan sanomalla. Tästä syystä miesten on helppo erehtyä suuntaan tai toiseen. Koska erehtymisestä rangaistaan nykyisin valitettavasti metoolla, ovat miehet ovat muuttuneet enimmäkseen ylivarovaisiksi ja sinkkuus on lisääntynyt ja syntyvyys laskenut.

Vierailija
73/140 |
02.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Naiset yleensä ilmaisevat kiinnostuksensa juurikin ystävällisellä käytöksellä eikä suoraan sanomalla. Tästä syystä miesten on helppo erehtyä suuntaan tai toiseen. Koska erehtymisestä rangaistaan nykyisin valitettavasti metoolla, ovat miehet ovat muuttuneet enimmäkseen ylivarovaisiksi ja sinkkuus on lisääntynyt ja syntyvyys laskenut.

Paskat. Ystävällisyys ei ole kiinnostuksen merkki. Ihmiset hymyilevät ja ovat ystävällisiä yleensä kaikille. Vain sosiaalisesti kömpelöt ihmiset tulkitsevat ystävällisyyden kiinnostuksena.

Ja jos tiedät, että ihminen on perheellinen ja elää parisuhteessa, niin 99% todennäköisyydellä hän ei ole kiinnostunut sinusta. 

Vierailija
74/140 |
02.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millaisessa tilanteessa ihastuneesta työkaverista voi tai kannattaa kertoa esihenkilölle ja mitä esihenkilö voi tehdä tuollaisessa tilanteessa? Mielestäni ihastuneet työkaverit pyrkivät osoittamaan ihastustaan ja kiinnostustaan sellaisilla tavoilla, että siihen on vaikea tarttua. 

Vierailija
75/140 |
02.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi olla helpoin vetää omat rajat tapaus kerrallaan.

"Hei Mikko, kosketit minua tuossa aiemmin olkapäähän, ja haluaisin kertoa että en pidä koskettelusta työpaikalla. Ethän tee sitä jatkossa."

"Tarkoitus on varmasti olla kohtelias, mutta itse en pidä siitä että ulkonäöstäni mainitaan mitään, edes positiivisia asioita, koska ulkonäköasiat eivät kuulu töihin."

Vihjailuihin myös heti stoppi.

Jos työkaveri ei ala tajuta, sitten pitää ottaa ihan puhutteluun ja sanoa, että parempi jättää minut rauhaan, tai järjestän sellaisen myrskyn että joudut vaihtamaan työpaikkaa.

Oikein suututtaa tuollaiset sedät jotka ovat tottuneet vallankäyttöön ja naisten ahdisteluun. Ja sitten itketään täällä kun meetoo ja naisille ei enää uskalla edes puhua. No ei varmaan kannatakaan, jos paras mihin pystytte on tuollaista.

Vierailija
76/140 |
02.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paskat. Ystävällisyys ei ole kiinnostuksen merkki. Ihmiset hymyilevät ja ovat ystävällisiä yleensä kaikille. Vain sosiaalisesti kömpelöt ihmiset tulkitsevat ystävällisyyden kiinnostuksena.

Ja jos tiedät, että ihminen on perheellinen ja elää parisuhteessa, niin 99% todennäköisyydellä hän ei ole kiinnostunut sinusta. 

Kerropa miten sinä naisena ilmaiset kiinnostuksen? Onko se epämääräistä monitulkintaista merkkien antamista vaiko sitä, että sanot sen miehelle suoraan? Jos se on ensin mainittua, niin kerropa miten miehen muka tulisi erottaa se tavallisesta ystävällisyydestä?

Vierailija
77/140 |
02.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerropa miten sinä naisena ilmaiset kiinnostuksen? Onko se epämääräistä monitulkintaista merkkien antamista vaiko sitä, että sanot s

Naisena kysyisin mieheltä ensin seurusteleeko hän. Jos hän seurustelee, niin jättäisin rauhaan. Jos ei seurustele, pyytäisin treffeille. Treffien jälkeen voi pyytää uusille treffeille, soitella jne. Jos myös se toinen soittelee sinulle päivittäin ja teillä on kivaa yhdessä, niin silloin hyvältä ystävältä voi jo suoraan kysyä kaikesta, myös seurustelun aloittamisesta. Ei ole mitenkään epämääräistä ja vaikeaa mielestäni.

Vierailija
78/140 |
02.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko itse ihan varma ettei ole vaan ystävällinen. Millaisia nuo vihjailut ovat?

Vierailija
79/140 |
02.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai kauhea, ihan hirveää. Kyllä se on parempi että työpaikalla on pelkkiä vihamiehiä/naisia :D

Helppo naureskella, jos ei ole kokenut tuollaista. Tilanteet olivat epämiellyttäviä. Tuli liian lähelle, kyseli ihan outoja juttuja. Tuli samaan aikaan kahville perässä ym. Saattoi alkaa yhtäkkiä hokemaan, että olet ihana, mahtava ihminen... Todella kiusallista. 

Nää miehet kyllä ymmärtäisi jos joku toinen mies alkaisi käyttäytymään noin

Miksi aina mies? Eikö mies voi kokea tuollaista ahdistavaa kohtelua naisilta??? Todella moni mies nimittäin kokee. Ei se ole miehelle yhtään mukavampaa

Vierailija
80/140 |
02.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi olla helpoin vetää omat rajat tapaus kerrallaan.

"Hei Mikko, kosketit minua tuossa aiemmin olkapäähän, ja haluaisin kertoa että en pidä koskettelusta työpaikalla. Ethän tee sitä jatkossa."

"Tarkoitus on varmasti olla kohtelias, mutta itse en pidä siitä että ulkonäöstäni mainitaan mitään, edes positiivisia asioita, koska ulkonäköasiat eivät kuulu töihin."

Vihjailuihin myös heti stoppi.

Jos työkaveri ei ala tajuta, sitten pitää ottaa ihan puhutteluun ja sanoa, että parempi jättää minut rauhaan, tai järjestän sellaisen myrskyn että joudut vaihtamaan työpaikkaa.

Oikein suututtaa tuollaiset sedät jotka ovat tottuneet vallankäyttöön ja naisten ahdisteluun. Ja sitten itketään täällä kun meetoo ja naisille ei enää uskalla edes puhua. No ei varmaan kannatakaan, jos paras mihin pystytte on tuollaista.

Tämä on jostain syystä vain monelle aivan liian vaikeaa. Helpompi on sietää epämukavuutta hymyillen ja omasta mielestään jotenkin ilmeilyllään vihjaillen. Samalla keräten kierroksia, jotta uskaltaa jossain kohtaa ärähtää ikävästi ja aiheuttaa kunnon shown. On juu ihmisiä, jotka eivät puhetta usko, ja silloin on syytä viedä asia eteenpäin. Mutta valtaosa kyllä ymmärtää, vaikkeivät kummoisia ajatustenlukijoita olekaan. 

Eli opetelkaa tunnistamaan rajanne ja osoittamaan ne muille ystävällisesti ihan alusta alkaen. Koska ne eivät kaikilla kulje samassa kohdassa, ei voi myöskään vaatia, että kaikki ne automaattisesti tietäisivät. Niinkään ei voi olla, että kaikki toimivat herkkähipiäisimmän mukaan, vaikka siitäkin osa tykkäisi.