Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jooga pois kirkoista

Vierailija
01.05.2025 |

Viime vuosina Ev. lut. kirkkoihin on ilmestynyt "kristillisen joogan" harrastuspiirejä. Miten voi olla mahdollista, että hindulaiseen uskontoon kuuluvaa tapaa harjoitetaan kristillisissä kirkoissa? Miten meidän luterilainen kirkkomme voi olla niin lapanen, että hyväksyy kirkkoihinsa kaikenlaisen humpuukin? En voisi mitenkään kuvitella, että ortodoksi- tai katolinen kirkko menisi tuollaiseen eksytykseen mukaan. 

Kommentit (460)

Vierailija
341/460 |
03.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tärkein syy sille, että en pidä kristillistä joogaa pahana on se, että Jumala on aina suurempi. On meillä aika onnettoman heikko jumala, jos joku asento vieläpä kristilliseen rukoukseen liitettynä altistaa demoneille ja riivaukselle.

Vierailija
342/460 |
03.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mitenkään kannata joogaa tai sen tuomista kirkkoon, ja pidän tiettyjä joogan muotoja aika selkeästi kristitylle sopimattomina. Innokkaimpaan joogan vastustukseen tuntuu kuitenkin liittyvän kaksi ilmiötä, joita en pidä hyvinä: epäterve henkivaltojen pelko, ja asioiden tuomitseminen pelkän nimen perusteella.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
343/460 |
03.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tärkein syy sille, että en pidä kristillistä joogaa pahana on se, että Jumala on aina suurempi. On meillä aika onnettoman heikko jumala, jos joku asento vieläpä kristilliseen rukoukseen liitettynä altistaa demoneille ja riivaukselle.

Ei kyse ole Jumalan vahvuudesta, vaan siitä noudatammeko hänen tahtoaan:

Minä olen Herra, sinun Jumalasi, joka johdatin sinut pois Egyptistä, orjuuden maasta.

3Sinulla ei saa olla muita jumalia.

4Älä tee itsellesi patsasta äläkä muutakaan jumalankuvaa, älä siitä, mikä on ylhäällä taivaalla, älä siitä, mikä on alhaalla maan päällä, äläkä siitä, mikä on vesissä maan alla. 5Älä kumarra äläkä palvele niitä, sillä minä, Herra, sinun Jumalasi, olen kiivas Jumala. Aina kolmanteen ja neljänteen polveen minä panen lapset vastaamaan isiensä pahoista teoista, vaadin tilille ne, jotka vihaavat minua. 6Mutta polvesta polveen minä osoitan armoni niille tuhansille, jotka rakastavat minua ja noudattavat minun käskyjäni.

2 Moos 20.

Vierailija
344/460 |
03.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen Herra, sinun Jumalasi, joka johdatin sinut pois Egyptistä, orjuuden maasta.

4Älä tee itsellesi patsasta äläkä muutakaan jumalankuvaa, älä siitä, mikä on ylhäällä taivaalla, älä siitä, mikä on alhaalla maan päällä, äläkä siitä, mikä on vesissä maan alla. 5Älä kumarra äläkä palvele niitä, sillä minä, Herra, sinun Jumalasi, olen kiivas Jumala. Aina kolmanteen ja neljänteen polveen minä panen lapset vastaamaan isiensä pahoista teoista, vaadin tilille ne, jotka vihaavat minua. 6Mutta polv

Tuossa ei kielletä asettumasta sellaiseen asentoon, jossa jotkut muut palvovat omaa jumalaansa.

Oletko muuten itse ottanut selvää, mihin kaikkiin asentoihin muiden uskontojen edustajat liittävät uskonnollisia merkityksiä? Jos et, et voi millään tietää palvotko sinäkin tietämättäsi jotain epäjumalaa. Eikö siis olisi tärkeää perehtyä asiaan oikein kunnolla, koska epäjumalanpalvelus on vakava synti?

Vierailija
345/460 |
03.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskis:

1. Osta venyttelykirja

2. Osta joogakirja

3. Kato niistä että on samat asennot kyseessä.

Nytkö sitten meidän pitäisi uskoa että se liike muuttuu synniksi sen mukaan miksi sitä kutsutaan?

Ihan älyvapaata toimintaa.

Vierailija
346/460 |
03.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

4Älä tee itsellesi patsasta äläkä muutakaan jumalankuvaa, älä siitä, mikä on ylhäällä taivaalla, älä siitä, mikä on alhaalla maan päällä, äläkä siitä, mikä on vesissä maan alla. 5Älä kumarra äläkä palvele niitä, sillä minä, Herra, sinun Jumalasi, olen kiivas Jumala. Aina kolmanteen ja neljänteen polveen minä panen lapset vastaamaan isiensä pahoista teoista,

Tuossa ei kielletä asettumasta sellaiseen asentoon, jossa jotkut muut palvovat omaa jumalaansa.

Oletko muuten itse ottanut selvää, mihin kaikkiin asentoihin muiden uskontojen edustajat liittävät uskonnollisia merkityksiä? Jos et, et voi millään tietää palvotko sinäkin tietämättäsi jotain epäjumalaa. Eikö siis olisi tärkeää perehtyä asiaan oikein kunnolla, koska epäjumalanpalvelus on vakava synti?

Siinä kielletään vieraiden uskontojen lähetystyön tekeminen, jota siis jooga on.

Vierailija
347/460 |
03.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Siinä kielletään vieraiden uskontojen lähetystyön tekeminen, jota siis jooga on."

Osa joogasta edustaa vierasta uskontoa, muttei suinkaan kaikki.

Ganges on hinduille pyhä joki, jossa uiminen on heille uskonnonharjoittamista. Tarkoittaako se sitä, että kristitty syyllistyy epäjumalanpalvontaan jos hän ui Gangesjoessa? Riippuuko vastaus siitä, tietääkö hän Gangesissa uimisen uskonnollisesta merkityksestä vai ei?

Vierailija
348/460 |
03.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et voi olla tosissasi. Se on venyttelyä. Mitä sinä pelkäät?

Ei ole pelkkää venytystä! Jooga on hindulaisuutta. Jokainen asento palvoo tiettyä hindujumalaa. Jooga ei sovi kristinuskoon millään tavalla, sellaista kun " kristillistä joogaa" ei ole olemassakaan. Jooga avaa oven demoneille.

Tulihan se!

Se on totuus joogasta! Pelkäätkö totuutta?

En itse asiassa. Tunnen hindulaisuutta ja myös buddhalaisuutta - muiden uskontojen ja aatteiden ajatukset kiinnostavat minua. En silti myrkyty näistä aatteista .

Kaikki uskonnot hapuilevat pimeässä kukin oman traditionsa mukaisesti yrittäessään tavoittaa sen jota kutsumme Jumalaksi ja taivaaksi. Meidän ei tarvitse muuttua hindulaisiksi vaan voimme tavoitella sitä oman uskontomme kautta. 

Joogan fyysinen puoli sisältää silti suurta kehollista ymmärrystä. Kannattaa venytellä.

Vierailija
349/460 |
03.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jooga ei sovi meidän kirkkoon. Vaikka et ymmärtäisi sen taustoista mitään yms. Se ei siis sovi kirkkoon. Eikä uskovaiselle. Muut voivat tehdä mitä haluavat.

Vierailija
350/460 |
03.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Siinä kielletään vieraiden uskontojen lähetystyön tekeminen, jota siis jooga on."

Ganges on hinduille pyhä joki, jossa uiminen on heille uskonnonharjoittamista. Tarkoittaako se sitä, että kristitty syyllistyy epäjumalanpalvontaan jos hän ui Gangesjoessa? Riippuuko vastaus siitä, tietääkö hän Gangesissa uimisen uskonnollisesta merkityksestä vai ei?

Miksi viestiä on miinustettu jo kahdesti? 

Tässä vähän faktaa siitä, että Gangesissa uiminen on hinduille uskonnollinen harjoittamista, jos joku epäilee sitä: https://www.wisdomlib.org/concept/swimming-in-the-ganges 

Jos kristityn tulee pysytellä erossa kaikista tavoista joilla joku muu harjoittaa omaa uskontoaan, eikö hänen tule samalla pidättäytyä myös Gangesissa uimisesta? Mutta voiko joessa uiminen olla epäjumalanpalvelusta ja syntiä vain siksi, että joku muu on antanut sille uskonnollisen merkityksen?

Vierailija
351/460 |
03.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi viestiä on miinustettu jo kahdesti? 

Tässä vähän faktaa siitä, että Gangesissa uiminen on hinduille uskonnollinen harjoittamista, jos joku epäilee sitä: https://www.wisdomlib.org/concept/swimming-in-the-ganges 

Jos kristityn tulee pysytellä erossa kaikista tavoista joilla joku muu harjoittaa omaa uskontoaan, eikö hänen tule samalla pidättäytyä myös Gangesissa uimisesta? Mutta voiko joessa uiminen olla epäjum

Kun et nyt oikein näytä "hiffaavan" juttua, niin sanotaan nyt että kyllä kannattaa pysyä erossa muiden uskontojen muistakin rituaaleista, oli se sitten pyhiinvaellus pyhälle joelle, paastoamista tiettyyn aikaan tai vaikka esi-isille uhraamista. 

Vierailija
352/460 |
03.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Kun et nyt oikein näytä "hiffaavan" juttua, niin sanotaan nyt että kyllä kannattaa pysyä erossa muiden uskontojen muistakin rituaaleista, oli se sitten pyhiinvaellus pyhälle joelle, paastoamista tiettyyn aikaan tai vaikka esi-isille uhraamista"

Et tunnu itse "hiffaavan" pointtiani. Ymmärrätkö, mitä eroa näillä on?

a) Gangesiin pulahtaminen uskonnollisin motiivein, tarkoituksena puhdistautua synneistä ja ties mitä muuta

b) Gangesiin pulahtaminen, kun tekee mieli uida ja Ganges nyt vaan sattuu olemaan sopivasti lähellä

Vierailija
353/460 |
03.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Papit pois kirkoista! Satukirjan tarustojen kertominen totena pitää kriminalisoida, lasten aivopesusta puhumattakaan, kirkkolaitos verotuksineen kaataa, ja kirkot museoiksi. Elämme jo 2020-lukua emmekä mitään pimeätä keskiaikaa.

Kukahan sen sunkin ruumiin sitten hautaa ja minne? Suomessa kun kirkolla on hautausvelvollisuus ja siksi ne verotulotkin. 

Vierailija
354/460 |
03.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toinen esimerkki: Musiikin ystävä ihastuu kauniiseen lauluun, jossa lauletaan koskettavalla tavalla luonnon kauneudesta ja ihmeellisyydestä. Hänelle paljastuu myöhemmin, että laulu on peräisin joltain kaukaiselta alkuperäiskansalta, joka ylistää sillä omia luonnonjumaliaan. Laulun sanoissa ei kuitenkaan ole mitään kristinuskon vastaista, ja sitä lauletaan myös täysin ei-uskonnollisissa yhteyksissä.

Saako kristitty laulaa tällaista laulua? Saako hän käyttää luonnosta puhuessaan siitä peräisin olevia ilmauksia? Saako hän edes ajatella niitä hiljaa mielessään, joko ajatellen neutraalisti kuinka upea luonto onkaan tai ollen kiitollinen Jumalalle, joka on luonut niin ihmeellisen maailman?

Vierailija
355/460 |
03.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monilla ihmisillä olisi  helpompi olla, jos eivät yrittäisi määräillä toisia ihmisiä omaan tahtoonsa.

Tätäkin ketjua lukiessa on varmaan kaikille tullut jo selväksi, että osa ei hyväksy joogaa kirkoissa, vaikka siihen liitettäisiin etuliite. - kristillinen. 

Jos heillä olisi oikeasti hätä hukkuvista, niin melalla päähän lyöminen tuskin auttaa ketään.

Olette täyttäneet velvollisuutenne palstalla ja tähän olisi hyvä lopettaa. 

Vierailija
356/460 |
03.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monilla ihmisillä olisi  helpompi olla, jos eivät yrittäisi määräillä toisia ihmisiä omaan tahtoonsa.

Tätäkin ketjua lukiessa on varmaan kaikille tullut jo selväksi, että osa ei hyväksy joogaa kirkoissa, vaikka siihen liitettäisiin etuliite. - kristillinen. 

Jos heillä olisi oikeasti hätä hukkuvista, niin melalla päähän lyöminen tuskin auttaa ketään.

Olette täyttäneet velvollisuutenne palstalla ja tähän olisi hyvä lopettaa. 

Huomaatko, että teit äsken juuri sen mistä syytit muita: yritit määräillä muita omaan tahtoosi?

Vierailija
357/460 |
03.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä vain ja huomasitko nyt kuinka naurettava tämä ketju on? 

Vierailija
358/460 |
03.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taivuttaessani päätäni vasemmalle tunsin kuinka vieras henkivoima otti minut valtaansa.

Vierailija
359/460 |
03.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

4Älä tee itsellesi patsasta äläkä muutakaan jumalankuvaa, älä siitä, mikä on ylhäällä taivaalla, älä siitä, mikä on alhaalla maan päällä, äläkä siitä, mikä on vesissä maan alla. 5Älä kumarra äläkä palvele niitä, sillä minä, Herra, sinun Jumalasi, olen kiivas Jumala. Aina kolmanteen ja neljänteen polveen minä

Siinä kielletään vieraiden uskontojen lähetystyön tekeminen, jota siis jooga on.

Siinä kielletään uskonnot. Kumpikaan jooga tai kristinusko ei ole uskonto. 

Vierailija
360/460 |
03.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

4Älä tee itsellesi patsasta äläkä muutakaan jumalankuvaa, älä siitä, mikä on ylhäällä taivaalla, älä siitä, mikä on alhaalla maan päällä, äläkä siitä, mikä on vesissä maan alla. 5Älä kumarra äläkä palvele niitä, sillä minä, Herra, sinun Jumalasi, olen kiivas Jumala. Aina kolmanteen ja neljänteen polveen minä panen lapset vastaamaan isiensä pahoista teoista, vaadin tilille ne, jotka vihaavat minua. 6Mutta polv

Tuosta käskystä käy ilmi se, että aikanaan on ollut useita jumalia, joista yksi korotettiin asemaansa. Erittäin rakastava ja rakastetteva tyyppi kaikin puolin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan yhdeksän