Montako kertaa olet aikuisiälläsi jättänyt äänestämättä?
miksi?
Kommentit (23)
Muuten olen äänestänyt aina. Se on mun mielestä velvollisuus.
Enää en edes kuulu kirkkoon, joten ei ole oikeuttakaan äänestää.
En voi tajuta idiootteja, jotka antavat muiden hoitaa asiat puolestaan eivätkä edes yritä vaikuttaa. Jos kaikki nukkuvat äänestäisivät, Suomi olisi muuttuisi saman tien.
Viimeksi en äänestänyt EU-vaaleissa. En löytänyt sopivaa ehdokasta ja toisaalta en usko suomalaisten europarlamentaarikkojen juurikaan voivan vaikuttaa suomalaisten elämään.
koska ois pitäny kävellä 5 km, enkä jaksanut lähteä. tänään kans mietin, että jaksanko vaivautua äänestyspaikalla. mitään vaikutusta ole yhdellä äänellä.
Minusta jokaisella on paitsi oikeus, myös velvollisuus vaikuttaa yhteiskuntaan, jonka osa itsekin on. Jos pitää järjestelmää huonona, kannattaa äänestää tyhjää.
Eiköhän yllättävä suuri hylättyjen äänten määrä nostaisi enemmän kohua ja keskustelua itse järjestelmästä kuin se, että taaskaan reilu 30% äänioikeutetuista eivät viitineet lähteä uurnille. Koska näinhän asia yleisesti tulkitaan, oli äänestämättä jättämisen taustalla kuinka hieno ideologinen sanoma tahansa.
Ensimmäiset kunnallisvaalit, joissa sain äänestää.
Olin menossa, mutta tuli joku este (en muista enää mikä). Olisin kyllä pystynyt muuttamaan muita suunnitelmia, mutta en viitsinyt koska oli jotain tärkeämpää, silloin ei kiinnostanut niin paljon.
äänestänyt joka kerta kun olen Suomessa asunut. Ne vuodet kun asuin Brittein saarilla en äänestänyt. Ei jotenkin tullut seurattua kotimaan tilannetta.
Oltiin just muutettu uudelle paikkakunnalle, enkä oikein tuntenut ehdokkaita.
yksittäistä ihmistä ajatellen pieneltä, pisaralta meressä. Mutta hei, onko muuta vaihtoehtoa? Barrikaadeille en ole valmis menemään tai muuten kouhkaamaan, joten menen sivistyneesti antamaan ääneni.
en ymmärrä politiikasta hölkäsen pöläystä joten annan mieluummin sellaisten äänestää jotka tajuavatkin jotain asiasta, en viitsisi kuitenkaan huonoa ehdokasta äänestää
Asuin eri paikkakunnalla kun missä olin kirjoilla. Ei vaan tullu lähettyy monen kymmenen kilometrin päähän äänestämään.
Nyt oli tarkoitus mennä, mutta vaalikone antoi ehdokkaan, joka pääsee ilman minun ääntänikin.
Kun meillä on kerran niin arvokas mahdollisuus, niin miksi sitä ei käyttäisi. Eikä meillä edes kukaan käy vääristelemään vaalituloksia, " oikean" tuloksen aikaansaamiseksi. Eikä tule mitään sanktioita siitä, että on äänestänyt väärin, kukaan ei painosta äänestämään jotain tiettyä jne.
Kannattaisi em. asioista olla iloinen ja antaa äänensä - sillä on oikeasti merkitystä!!!!!
Vierailija:
en ymmärrä politiikasta hölkäsen pöläystä joten annan mieluummin sellaisten äänestää jotka tajuavatkin jotain asiasta, en viitsisi kuitenkaan huonoa ehdokasta äänestää
Kyllä varmasti löydät ehdokkaan, joka miellyttää sinua enemmän kuin joku toinen. Tai jos et löydä ehdokasta, anna äänesi puolueelle, joka on edes piirunverran mieluisampi kuin toinen. Tuskin sinusta on aivan sama onko vallassa esim. Suomen Kommunistinen Puolue tai Liberaalit?!
Ei se niin iso vaiva ole käydä äänestyskopissa, vai onko?
Vierailija:
Nyt oli tarkoitus mennä, mutta vaalikone antoi ehdokkaan, joka pääsee ilman minun ääntänikin.
jos ei edes yritä äänestää sitä miten haluis asioiden olevan tai vielä parempi olisi itse pyrkiä eduskuntaan jotta saisi vaikuttaa asioihin.
Koen, että naisena minun TÄYTYY äänestää, koska kaikilla maailman naisilla ei ole äänioikeutta, reilu sata vuotta sitten ei vielä suomalaisillakaan.