Voiko uskovainen olla narsisti?
Kommentit (146)
Vierailija kirjoitti:
Todellakin voi. Ulkokultaista. Yhdelle esitetään kauhean mukavaa, vaikka kertoo välillä huonot puolensa "rehellisesti" ja osaa ihmisistä sorsii, jos ei sovi heidän vaatimuksiin yhteiskunnassa. Eli tällaista menoa.
Kuullostaa niin tutulta. Eräs lähisukulainen on tuollainen.
Itsekin oon uskossa ja jotenkin se ko henkilön kaksinaamaisuus häiritsee. Esitetään niin harrasta uskovaa ja mukavaa miestä. Kotona sitten meinas tulla nyrkit pystyssä päälle, kun aikuinen lapsi on oppinut puolustamaan itseään sanallisesti. Tämähän ei narskulle käy.
Noh, aikuinen lapsi laittoi välit jäihin ja kärsi aikansa paniikki- ja ahdistusoireista. Narskua ei tunnu haittaavan, kun syy hänen käytökseen oli tottakai siinä aikuisessa lapsessa, olosuhteissa ja milloin missäkin.
Seurakunnassa käy yhä ja leikkii uskovaista. Todellisuudessa arvaamaton, sairas (henkisesti) ja katkera ihminen.
Tässäkin ketjussa huomaa ettei ihmiset ymmärrä että pelastava usko ja ihnisen kokema usko, ovat eri asioita.
Pelastava usko on uudestisyntyminen Pyhästä Hengestä, jolloin ihminen tulee Jumalan lapseksi. Pyhä Henki ohjaa uskovaa ja uskovan elämässä tapahtuu muutoksia, parannus. Eläminen Jumalan tahdon mukaisesti, eikä oman tahdon ja halujen mukaisesti.
Te jotka koette olevanne uskossa, mutta omat mieltymyksenne menevät uskon edelle, eikä tapahdu parannusta :
Pyytäkää että Jumala antaisi teille Pyhän Hengen. Että saisitte ottaa vastaan pelastavaa , henk koht uskoa Jeesukseen.
Todellakin voi ja sen uskon avulla vaan rukoillaan kaikkea käytöstä anteeksi uskoen siihen että Jumala kyllä antaa kun rukoilee. Terveisin narsistin uskovaisen isän tytär. Tajusin vasta isän kuoltua että kaikki se uhriutuminen oli narsismia.
Vierailija kirjoitti:
Tässäkin ketjussa huomaa ettei ihmiset ymmärrä että pelastava usko ja ihnisen kokema usko, ovat eri asioita.
Pelastava usko on uudestisyntyminen Pyhästä Hengestä, jolloin ihminen tulee Jumalan lapseksi. Pyhä Henki ohjaa uskovaa ja uskovan elämässä tapahtuu muutoksia, parannus. Eläminen Jumalan tahdon mukaisesti, eikä oman tahdon ja halujen mukaisesti.
Te jotka koette olevanne uskossa, mutta omat mieltymyksenne menevät uskon edelle, eikä tapahdu parannusta :
Pyytäkää että Jumala antaisi teille Pyhän Hengen. Että saisitte ottaa vastaan pelastavaa , henk koht uskoa Jeesukseen.
Jatkan vielä että; esim johonkin seurakuntaan kuuluminen, se että on "kastettu"vauvana, tai se että menisi kirkkoon joka viikko, eivät pelasta ilman henk koht, uudestisyntynyttä uskoa!
Vierailija kirjoitti:
Suurin osa tuntemistani uskovaisista on.
Tunnet sitten omituisia uskovia. Kyllä tottakai uskovainen voi olla narsisti. Kuten voi olla jopa psykopaatti. Mutta tuskin suurin osa on.
Monet uskovaiset ovat. Koko hommahan perustuu siihen. Ihmisen mieli tuottaa jumalakokemuksen ja uskon, ja sitten tätä omaa kokemusta palvotaan.
Ajatelkaa, miten egokeskeinen on esim. ajatus "tehkää toisille, kuten haluatte itsellenne tehtävän". Siinäkin *minä* on keskiössä. Yleisesti ottaen tuo on todella huono elämänohje.
Warren Buffet on muotoillut paremmin (vapaa suom.): "Kohdelkaa toisia kuin arvioitte heidän haluavan tulla kohdelluiksi".
En ymmärrä miten uskovaisuus yksistään estäisi sen, ettei voisi olla samanaikaisesti narisist. - Jokainen joka on seurannut nykyistä maailman menoa edes hieman tai tututunut historiaan edes ripauksen luulisi laittaneen merkille, että uskontojen nimissä on tehty paiti paljon hyvää niin myös täysin käsittämättömiä julmuuksia ja hirmutekoja. Tätä taustaa vasten olisi minusta hölmöä pitää yksistään uskoa tai uskovaisuutta asiana, joka estäsi narsismin. Mutta ehkä se, että kokee, että on jotain suurempaa ja merkittävämpää kuin oma napa ja jota kaikkea ei voi todistaa tai aukottomasti selittää/ kuvata vähän saattaa hillitä narsismia, - Tai sitten käy juuri päinvastoin kun uskoo olevansa kaiken yäpuolella ja jos ei jumala niin jumalasta seuraava.
Uskovainen mies
Narsisti voi ryhtyä uskovaiseksi vain sen vuoksi, että saa vaikutusvaltaa muihin ihmisiin. "Minä ja Jumala kerromme, mitä teidän syntisten pitää tehdä."
Narsistisuushan on narsistinen persoonallisuushäiriö, joten miksi ei voisi? Toki kyseisen häiriön mukainen käyttäytyminen muita ihmisiä kohtaan on monessa kohtaa syntiä, mutta kristilliseen uskoon kuuluu oman syntisyytensä tajuaminen ja parannuksessa eläminen. Ihan varmasti Jumala voi saada synnintunnon aikaan kaikenlaisissa ihmisissä.
Blogini: https://ilouutinen.blogspot.fi/
Vierailija kirjoitti:
Monet uskovaiset ovat. Koko hommahan perustuu siihen. Ihmisen mieli tuottaa jumalakokemuksen ja uskon, ja sitten tätä omaa kokemusta palvotaan.
Ajatelkaa, miten egokeskeinen on esim. ajatus "tehkää toisille, kuten haluatte itsellenne tehtävän". Siinäkin *minä* on keskiössä. Yleisesti ottaen tuo on todella huono elämänohje.
Warren Buffet on muotoillut paremmin (vapaa suom.): "Kohdelkaa toisia kuin arvioitte heidän haluavan tulla kohdelluiksi".
Älä ateistina määrittele moraalia, eikä sitä mikä on hyvää ja mikä on pahaa. Sinulta puuttuu standardit. Kaikki on vain sattumaa:
Maapallo syntyi tyhjästä. Tyhjästä ilmestyi vedeneläviä, jotka vähitellen siirtyivät kuivalle maalle, ja kalasta tuli vähitellen ihminen. Ihminen on vain bakteereja ja tähtipölyä, näin ateismin näkökulmasta!
Vierailija kirjoitti:
Narsisti voi tulla uskoon ja nähdä omat virheensä.
Mun narsistiäitini on vaan saanut kaikki syntinsä anteeksi eikä mitään syntejä/hänen tekojaan ole enää. Muissa kyllä näkee virheitä, jotka on syntisiä.
Vierailija kirjoitti:
Narsisti voi ryhtyä uskovaiseksi vain sen vuoksi, että saa vaikutusvaltaa muihin ihmisiin. "Minä ja Jumala kerromme, mitä teidän syntisten pitää tehdä."
Juuri esimerkiksi tuon mainitsemiesi syiden vuoksi uskonnoilla on se täysin hirveä ja kamala luonne; niillä halutaan käyttää vallan ja tai tois(t)en musertamisen välineenä.
Uskovainen mies
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri esimerkiksi tuon mainitsemiesi syiden vuoksi uskonnoilla on se täysin hirveä ja kamala luonne; niillä halutaan käyttää vallan ja tai tois(t)en musertamisen välineenä.
Uskovainen mies
Uskovaisena miehenä ymmärrät varmasti eron siinä että joku väittää olevansa uskossa, ja siinä että joku on pelastavassa uskossa?
Vierailija kirjoitti:
Narsistiäiti on konservatiivisen uskovainen.
Konservatiiviuskova, on sellainen joka uskoo Raamatun Sanaan Jumalan ikuisena ilmoituksena, joka on voimassa ikuisesti!
Minulle on käynyt niin, että rahat on aina riittänyt, vaikka pahoissa paikoissa olenkin ollut. Toki olen tehnyt asioita sen riittämisen vuoksi aina jo etukäteenkin.