Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hammaskiven poisto jännittää

Vierailija
29.04.2025 |

Minulla on paha hammaslääkäri kammo ja viimeisestä käynnistä on kulunut jo 8 vuotta. Hammaskiveä on kertynyt ainakin alahampaille ja pelottaa mennä. Saan varmasti kuulla saarnan, kun en ole käynyt hammaslääkärissä Olen pelon takia joutunut perumaan, vaikka tiedän ettei se mitään auta. 

kertokaa kokemuksia hammaskiven poistosta. Sattuuko? Kauan kestää? 

Kommentit (77)

41/77 |
29.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyytäkää ikenien puudutus. Jotain geeliä laitetaan ikeniin. Ei vie kaikkea kipua, mutta on vähemmän kipuja niin. Ja ehkä reilu annos särkylääkettä kotona ennen toimenpidettä 

Vierailija
42/77 |
29.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyydä puudutusta ja käy jatkossa kerran vuodessa katsomassa kauniita silmiä...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/77 |
29.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyydä puudutus.  Mutta niillä jää usein väline kiinni jumiin joten sitten ne kiskoo hampaan irti kun irrottaa sitä välinettä. Noin on monelle käynyt että hammas on puoliksi irronnut vaikka potilas on kirkunut älä revi hammasta irti , niin repii. Ehjät hampaat !!!  Etsi sellainen myös joka osaa juurihoidon kunnon lääkäri. Jos ei osaa ne kiskoo pois. 

Vierailija
44/77 |
29.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerro että jännittää. Ja mee semmoselle jolla oikeudet tarvittaessa puuduttaa. Mun pitäs mennä kans mut oo koko ajan lykännyt asiaa. Tsemppiä! Voittajafiilis sit kun saat hoidettua. 

Puuduttaa joka hampaan?

Puudutus tehdään ienrajaan geeli-puudutteella. Piikkiä ei tarvita eikä joka hammasta erikseen, tarpeen on vain pintapuudutus, koska ei synny porauksen tuottamaa lämpöä, jonka takia on toisinaan puudutettava syvemmältä.

Vierailija
45/77 |
29.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pyydä puudutus.  Mutta niillä jää usein väline kiinni jumiin joten sitten ne kiskoo hampaan irti kun irrottaa sitä välinettä. Noin on monelle käynyt että hammas on puoliksi irronnut vaikka potilas on kirkunut älä revi hammasta irti , niin repii. Ehjät hampaat !!!  Etsi sellainen myös joka osaa juurihoidon kunnon lääkäri. Jos ei osaa ne kiskoo pois. 

ai niinku hammaskiveä poistaessa jää välineet jumiin ja hampaat lohkeilee? joopa taas joku katellu Omenin tai jotain Yöjuttua

Vierailija
46/77 |
29.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Multa saa kyllä porata ja paikata ilman puudutusta, mutta se hammaskiven rapsuttelu on ihan kamalaa siihen verrattuna. Vaikka olisi ikenet hyvässä kunnossa, niin silti ne on jotenkin tuntoherkät. 

Vierailija
47/77 |
29.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tsiisus sentään 😇

Vierailija
48/77 |
29.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hammaskiven poisto kerran vuodessa on ainakin minulla jonkin verran kivuliasta aina. Ei kestämättömän, mutta kun siinä rapsuttelussa menee melkein tunti, niin on aina hirveä päänsärky loppupäivän, kun olen vetänyt hartioita jumiin. Nykyisin otan ennen toimenpidettä yhden Burana 600mg ja yhden Panadol 1g niin pärjään aika hyvin. Ienten puudutusgeeliäkin on kokeiltu, mutta se ei jotenkin tuntunut juurikaan auttavan ja sitäpaitsi oli tosi kallista, tuli varmaan viisikymppiä lisää hintaan kun se jo muutenkin maksaa melkein kaksisataa se yksi rapsuttelukäynti.

Vierailija
49/77 |
29.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli viime viikolla hammaskivenpoisto ja jännitti myös todella paljon. Monen vuoden tauko ja jännitin mitä kaikkea saan kuulla ja kauhuskenaariot pyöri päässä. Mutta se meni hyvin ja voin luvata, että sen jälkeen on ihan paras olo kun uskalsin mennä. Tsemppiä, hyvin se menee! 

Vierailija
50/77 |
29.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuli käytyä pari viikkoa sitten. Hammaskiven poisto ja soodapuhdistus tehtiin samalla. Kyllä ap kestät sen, eikä suuhygienistit yksityisellä ainakaan motkota.

Vierailija
51/77 |
29.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hammaskiven poistohan on nykyään mukavaa puuhaa. Toiset kuulemma jopa nukahtavat siihen ja toisilla onnistuu jo kaikkien ruokalajien syöminen viimeistään kolmantena päivänä.

Vierailija
52/77 |
29.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ultraäänellähän se yleensä nykyään tehdään, eikä satu. Hammaslääkäri harvemmin sitä tekee, vaan yleensä suuhygienisti, jolle varataan aika erikseen hammaslääkärin jälkeen.

Ainakin mulla sattuu ihan saatanasti hammaskiven poisto ultraäänellä, enemmän kuin raaputtamalla. Mutta ennen hoitoa voi ottaa särkylääkettä ja tarvittaessa pyytää puudutteen, kyllä sen just kestää.

Sama, mutta en annakaan tehdä sillä, pyydän jo ajanvarauksessa, että tekevät mekaanisesti. Aina on sopinut heille.

Vierailija
53/77 |
29.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ikenien puudutusta voi pyytää vaikka sitä ei mainostetakaan. Itse suosin nuorempia suuhygienistejä, tuntuu että ovat keskimäärin helläkätisempiä.

Kannattaa valita mies, he osaa paremmin.

Vierailija
54/77 |
29.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi tsiisus. Pitää olla täys luuseri jos tuollaista jännittää. 

Ite oot ku vähättelet 

Vierailija
55/77 |
29.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hammaslääkäri ei poista hammaskiveä kuin korkeintaan jostain yhdestä pikkukohdasta, jos on vain vähän kertynyt johonkin sitä kiveä. Hammaskiven isomman poiston tekee suuhygienisti eli hammashoitaja.

Ja kyllä se ainakin paikoitellen sattuu, kun hammaskiveä poistetaan, jos oikein tarvii kaivella siellä ikenen vieressä. Mutta esim. itselläni sen tyyppinen kipu on helppo kestää, vaikka nousisi vedetkin silmiin, niin kestän sen kivun silti inisemättä, enkä kammoksu sitä.

Vierailija
56/77 |
29.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sattuu, mulla tehdään aina puudutuksessa, muuten ei tehdä.

Vierailija
57/77 |
29.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos hammaskiveä on paljon niin hammaslääkäri poistaa enimmät ultraäänellä ja loput mekaanisesti. Jos vain vähän niin riittää, että käy suuhygienistillä.

Itsellä hiljattain eka käynti 30 vuoteen. Ei sattunut lainkaan, joten ei tarvi pelätä. Ikenien puudutus riittää. Itse pelkäsin myös mahdollista saarnaa mutta pelko oli turha koska hammaslääkäri on hyvin ystävällinen ja palveluhenkinen. Tämä yksityisellä Espoossa.

Jos hammaskiveä on paljon niin hammaslääkäri poistaa enimmät ultraäänellä ja loput mekaanisesti. Jos vain vähän niin riittää, että käy suuhygienistillä.

Siis aivan päinvastoin.

Hammaslääkäri voi rapsutella tai ultrata jostain kohdasta sitä hammaskiveä pois muun suunhoidon yhteydessä. Hammaslääkärille ei pääse, jos tarvitsee pelkän hammaskiven poiston, vaan suuhygienistit ovat niitä, joille mennään, jos menee pelkästään hammaskiven poistoon. Olen tämän asian suuhygienisiltä kysynyt, että poistaako hammaslääkäri hammaskiveä ja hän vastasi, että ei. Hammaslääkäri poisti itseltäni hammaskiveä, kun menin perustarkastukseen ja hammaskiveä oli kertynyt parin hampaan juureen vain hiukan. Mutta joka kerta, kun varaa ajan hoitolaan pelkkään hammaskiven poistoon, aika annetaan aina suuhygienistille.

Vierailija
58/77 |
29.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ultraäänellähän se yleensä nykyään tehdään, eikä satu. Hammaslääkäri harvemmin sitä tekee, vaan yleensä suuhygienisti, jolle varataan aika erikseen hammaslääkärin jälkeen.

No kyllä sattuu ja vihloo. Siksi en anna poistaa hammaskiveä laitteella. Mulla IBD ja joudun syömään vielä antibioottikuurin ennen toimenpidettä, koska kajotaan ienpussien sisälle ja tulehdusriskikin on olemassa. 

Vierailija
59/77 |
29.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerro että jännittää. Ja mee semmoselle jolla oikeudet tarvittaessa puuduttaa. Mun pitäs mennä kans mut oo koko ajan lykännyt asiaa. Tsemppiä! Voittajafiilis sit kun saat hoidettua. 

Puuduttaa joka hampaan?

Puudutus tehdään ienrajaan geeli-puudutteella. Piikkiä ei tarvita eikä joka hammasta erikseen, tarpeen on vain pintapuudutus, koska ei synny porauksen tuottamaa lämpöä, jonka takia on toisinaan puudutettava syvemmältä.

On käsittämätöntä, etteivät nämä hammaslääkärit ja suuhygienistit tarjoa tuollaista, varsinkin kun hoidetaan ientaskuja ja parodontiittia.

Hoitokerta kestää jopa 45 min. ja tuntuu melkoisen ikävältä. Pintapuudutus auttaisi varmaan, mutta eipä ole kukaan edes kysynyt, haluaako sen.

No seuraavalla kerralla otan tuollaisen varmasti. Muuten en suostu hoitoon. Ei kai kärsimys ole mikään uroteko ja itsetarkoitus?

Vierailija
60/77 |
29.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nätti nainen suuhygienisti on ja mulla heti teltta pystyssä kuin naimaan olis alkamassa!

M 57

Voitteko te pervot jättää edes yhden ketjun rauhaan sairailta mieliltänne? 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi seitsemän