Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hammaskiven poisto jännittää

Vierailija
29.04.2025 |

Minulla on paha hammaslääkäri kammo ja viimeisestä käynnistä on kulunut jo 8 vuotta. Hammaskiveä on kertynyt ainakin alahampaille ja pelottaa mennä. Saan varmasti kuulla saarnan, kun en ole käynyt hammaslääkärissä Olen pelon takia joutunut perumaan, vaikka tiedän ettei se mitään auta. 

kertokaa kokemuksia hammaskiven poistosta. Sattuuko? Kauan kestää? 

Kommentit (77)

Vierailija
61/77 |
29.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miellyttävämpi se hammaslääkärikäynti on yleensä kuin hammashygienistillä.

Vierailija
62/77 |
29.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Soodapuhdistus tekee hampaista valkoiset, eikä satu. Sitä ei kuitenkaan tehdä julkisella puolelle, luulen minä.

Miksiköhän joku alapeukutti tätä???

En ollut minä, mutta ehkä siksi, ettei soodapuhdistus varsinaisesti valkaise hammasta, jotain värjäytymiä voi poistaa.

Kyllä mulla ainakin hampaat valkeni, kun värjäytymät ja hammaskivi poistettiin. Eihän se toki mikään varsinainen valkaisutoimenpode olekaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/77 |
29.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten jengi kehtaa valehdella täällä, ettei muka satu? Hammaskiven poisto kestää pitkään ja se ultraäänivaihe sattuu ihan pirusti. Verrattuna poraamiseen, minusta hammaskiven poisto on pahempi. Porauksessa sentään yleensä puudutetaan, mutta pikkureikä ilman puudutusta on paljon helpompi rasti kuin hammaskiven poisto.

Hammaskiven poistoon varataan yleensä tunnin aika ja se kestää minkä kestää. Jos kerran vuodessa käy, niin ei siinä tuntia mene. Mutta kyllä siinä aika kauan saa kivuissaan kärvistellä. Suuhygienisti kyllä yleensä huomaa, kun ynähtelee kivuissaan ja antaa välillä levähdystaukoja.

Hammaslääkäripelkoiselle suosittelisin ehdottomasti, että varaa ajan pelkopotilaisiin erikoistuneelta suuhygienistiltä. Tai sitten koko homma nukutuksessa.

Vierailija
64/77 |
29.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos hammaskiveä on paljon niin hammaslääkäri poistaa enimmät ultraäänellä ja loput mekaanisesti. Jos vain vähän niin riittää, että käy suuhygienistillä.

Itsellä hiljattain eka käynti 30 vuoteen. Ei sattunut lainkaan, joten ei tarvi pelätä. Ikenien puudutus riittää. Itse pelkäsin myös mahdollista saarnaa mutta pelko oli turha koska hammaslääkäri on hyvin ystävällinen ja palveluhenkinen. Tämä yksityisellä Espoossa.

Jos hammaskiveä on paljon niin hammaslääkäri poistaa enimmät ultraäänellä ja loput mekaanisesti. Jos vain vähän niin riittää, että käy suuhygienistillä.

Siis aivan päinvastoin.

Hammaslääkäri voi rapsutella tai ultrata jostain kohdasta sitä hammaskiveä pois muun suunhoidon yhteydessä. Hammaslääkärille ei pääse, jos tarvitsee pelkän hammaskiven p

Suuhygienisti on halvempi kuin hammaslääkäri. Siksi on yleensä järkevämpää ohjata vähäinen hammaskivenpoisto suuhygienistille. Hammaslääkäri voi kyllä itsekin poistaa hammaskiveä, jos sitä on paljon. Itsellä hammaslääkäri poisti hammastarkastuksen jälkeen yhdellä käynnillä pelkästään hammaskiveä.

Vierailija
65/77 |
29.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin olen vain viivästyttänyt hammaskiven poistoa pitkään. Hävettää omat hampaani. Yksi sivu/välihammas on kokonaan lohjennut ja en ole sitä hoitanut. Hammaskiveä on. Pelkään, että pyörtyvät kun aukaisen suun 

Vierailija
66/77 |
29.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ne hammaslääkärit on nähnyt vaikka minkälaisia hampaita, että ei yhdestä hampaan puuttumisesta hätkähdä! Nyt vain rohkeasti varaamaan aikaa. 

Vierailija
67/77 |
29.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hammaskiven poisto ei satu, ääni voi tuntua epämiellyttävänä 

68/77 |
30.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei satu.

Soodapuhdistus oli ikävä, vähän kuin kävelisi suu auki kylmässä räntäsateessa. Mutta ei sattunut.

T: hamppulääkärikammmoinen

Vierailija
69/77 |
30.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ultraäänellähän se yleensä nykyään tehdään, eikä satu. Hammaslääkäri harvemmin sitä tekee, vaan yleensä suuhygienisti, jolle varataan aika erikseen hammaslääkärin jälkeen.

Valitettavasti tehdään ultraäänellä. Minun kokemukseni on, että se nimenomaan sattuu, se käsityöväline ei satu yhtään.

Vierailija
70/77 |
30.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin hammaskiven poistossa suuhygienistillä. Oli melkein yhtä kallista kuin hammaslääkärin tekemä hampaan paikkaus. Onko Helsingin kaupunki hokannut markkinaraon hinnoitella suuhygienistipalvelut niin kalliiksi. 

Vierailija
71/77 |
30.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Soodapuhdistus tekee hampaista valkoiset, eikä satu. Sitä ei kuitenkaan tehdä julkisella puolelle, luulen minä.

Mitä maksaa tämä hoito?

Vierailija
72/77 |
30.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kävin hammaskiven poistossa suuhygienistillä. Oli melkein yhtä kallista kuin hammaslääkärin tekemä hampaan paikkaus. Onko Helsingin kaupunki hokannut markkinaraon hinnoitella suuhygienistipalvelut niin kalliiksi. 

Tampereella sama juttu, tosi kallista on julkisella puolella.

Vierailija
73/77 |
30.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei hammaslääkärit ja hygienistit nykyään motkota tai saarnaa. Kysyvät miten tulee hoidettua ja antavat vinkkejä mitä kannattaisi tehdä jatkossa.

Vierailija
74/77 |
30.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kohta viikko sitten poistettiin hammaskivi ja edelleen ikeniin sattuu.

Vierailija
75/77 |
30.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on herkät ikenet ja pyydän aina pintapuudutteen ennen ultraäänipuhdistusta. Julkisella siitä tulee ehkä 9 € lisää hintaa.

Vierailija
76/77 |
30.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ultraäänipuhdistus ei koske lainkaan jos tekijä osaa jäähdyttää hampaita tarpeeksi kylmällä vedellä. Taitamattoman käsissä on ikävä olla, kun se ultraääni kuumentaa hampaita.

Vierailija
77/77 |
30.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulle tuli eilen lasku julkiselta hammaskiven poistosta, 65e suuhygienistin tekemänä. Siis julkinen (kunnallinen). Ja eikä pelko eri muodoissaan todellakaan ole perusteetonta. Minä esim. sain valitettavasti geneettisenä perimänä ei-kestävän hammasluuston. Hampaita on paikattu julkisella pari, ja yksityisellä monia. Tuhansilla euroilla. Tälläkin käynnillä vahvistettua faktaa on se, että hammaskiven poisto voi "rispaannuttaa" muovipaikkojen reunoja, jolloin paikkoja pitää uusia, koska reikiintyminen suuntautuu mahdollistuneena reuna-alue-rispaantumien alle.

Niin, "sampo", joka takoo itse tulostaan. Rakentamalla ja sitten sen tuhoamalla, jälleenrakentamalla jne. 

Hirveintä olisi, jos olisi "julkkis-hampaat", jossa omat on sorvattu tora-ankkureiksi, jotka peitetty laminaatein. Hintataso täysin eri, ja omat hampaat tuhottu alta, joka aiheuttaa valinnanvapaudettomuuden. Kuin homeinen seinä, johon vedetään päälle kiva kuosi tapettia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän yksi