Mies on tyytymätön perhe-elämään
Kaikki vapaus on kuulema mennyt, arki on tylsää oravanpyörää, mitään ei voi tehdä, minnekään ei voi mennä. Pelkkää työtä ja kotona oleilua, joten viettää nykyisin ennemmin aikaa töissä kuin tulee kotiin, koska siellä saa kuulema olla rauhassa.
Näemme ja koemme perhearjen kuitenkin tyystin eri tavalla!
Itse koen, että minä pyöritän arkea yksin kahden lapsen (3v ja 1,5v) kanssa, kun samaan aikaan mies on vapaa tekemään mitä vain, harrastamaan koska tahansa ja saa mennä mökillekin vaikka viikoksi jos siltä tuntuu enkä perään soittele. Minä hoidan lapset, lemmikit, ruuat, siivoukset, pyykit, nurmikon leikkuun, rännien putsaukset, auton pesut, laskut, renkaiden vaihdot jne. Oman työpäivän lisäksi.
Lapsien kanssa käymme vapaapäivinä keskenämme puistoissa, rannoilla, kotieläinpihoilla, mökillä, kahviloissa, eri tapahtumissa. Miehen mielestä nämä on tylsiä puuhia ja koska perhe-elämä on paskaa, ei tule mukaan. Ei edes yritä esittää, että olisi kivaa, saattaa jäädä vaikka autoon nukkumaan siksi aikaa kun me olemme vaikka puistossa. Lapset ovat tosi rauhallisia ja kilttejä, jotka selkeästi kaipaa isänsä kanssa puuhastelua, mutta isä taas kokee että lapset rajoittavat hänen omia tekemisiään ja kuormittuu tästä.
Onko tilanteessa mitään toivoa?
Kommentit (401)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Painostitko miestä tekemään lapsia? Ei kuulosta siltä että hän niitä olisi alunperinkään halunnut.
Ihan mielenkiinnosta, mutta millä tavalla mies pakotetaan tekemään lapsia? Aseella uhaten pyydetään laukomaan sisään? Jos harrastat seksiä olet tietoinen, että seurauksena voi olla raskaus. Myös silloin, kun käytetään ehkäisyä.
Painostetaan että halutaan erota jos mies ei suostu isäksi. Lupaillaan että perhe-elämä on ihanaa ja vaikka nyt ei siltä tuntuisi että haluaa lapsia, niin "se oma on aina eri juttu". Monet sekä miehet että naiset tekevät lapsia juurikin siksi, että heille väitetään oman lapsen olevan eri kuin muiden, vaikka kyseinen henkilö avoimesti kertoisi vihaavansa lapsia.
Tässäkin voi kyseessä olla mies joka rakastaa puolisoaan, ja siksi on suostunut isäksi, koska ei halua menettää kumppaniaan, vaikka hänellä ei koskaan ole ollut halua lisääntyä. On myös naisia, jotka lopettavat pillerit kertomatta miehelle tai tekevät reikiä kondomiin. On myös miehiä jotka ottavat kondomin pois kesken yhdynnän kertomatta.
Tottakai seksistä voi seurata raskaus, mutta jos huolehtii ehkäisystä kuten esim. minä ja mieheni (vasektomia + kondomi) ei raskauden mahdollisuus ole kovinkaan suuri.
Jos koet jo pyörittäväsi arkea yksin, miksi olet yhä miehen kanssa? Miksi haluat olla ihmisen kanssa joka ei huolehdi sinusta, lapsistanne tai kodistanne? Ansaitset parempaa, lakkaa yrittämästä tuollaisen mieslapsen kanssa.
Jos minut jostain syystä pakotettaisiin vanhemmaksi, olisin just tuollainen. En voi sietää lapsia, ja esim se kirkuminen oikeasti, kirjaimellisesti sattuu korviin ja aikaansaa pakorefleksin. Taaperoiden kimeät äänet ylipäätään on ihan kidutusta, ja ainahan ne kimittää tai vikisee.
Mutta toisin kuin apn mies, olen tajunnut olla lisääntymättä. Suosittelen eroa, ja muille olla tekemättä lapsia sellaisen kanssa joka ei niitä aidosti halua (aidosti = ymmärtää millaisia lapset ja niiden hoito on, on kokeillut sitä tarpeeksi ja haluaa silti sitä tehdä).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt yli nelikymppisenä vapaaehtoisesti aina sinkkuna eläneenä miehenä tunnistan, että jos olisin aikanaan lähtenyt parisuhteeseen ja lapsia olisi tullut, olisin varmaan löytänyt itsenä samasta tilanteesta kuin AP:n mies. Valitettavasti kaikki eivät ajoissa huomaa, että perhe-elämä, ja varsinkaan lapsiperhelämä, ei heille sovi sitten mitenkään.
En ketään halua taivutella perhe-elämään, koska eihän se kaikille sovi ja se on melko helppokin määritellä jo etukäteen viettämällä aikaa perheellisten kanssa.
Mutta sellainen huomio on tässä pakko heittää, että perhe-elämästä on kuitenkin mahdollista kommunikoimalla sopia melkeinpä niin paljon lomaa kuin haluaa - tietysti juuri sen perheen resurssien rajoissa. Jollain on mummo naapurissa joka voi tulla aina lapsia hoitamaan tai jollain toisella rahaa maksaa lapsenvahdille. Tärkeintä on tunnistaa ne omat tarpeet ja mi
"Mutta sellainen huomio on tässä pakko heittää, että perhe-elämästä on kuitenkin mahdollista kommunikoimalla sopia melkeinpä niin paljon lomaa kuin haluaa"
Olipa typerä kommentti. Esim apn mieshän selvästi haluaa 100% lomaa lapsista, ja se näkyy olevan useimmille ongelma.. Eli ei, lapsista ei todellakaan saa lomaa niin paljon kuin haluaa, koska se halu voi olla 100%.
No toki, jotkut varmaan haluavat lopullisesti eroon perheestä, en sitä kiellä. Mutta se ei ole "omaa aikaa" että istuu autossa mököttämässä. Aloituksen miehellä on mahdollisuus mennä vaikka viikoksi yksin mökille, mutta käsitin ettei hän mene vaan jää kotiin nurisemaan.
Aikuinen osaisi sanoa että nyt en jaksa lähteä, jään kotiin lepäämään. Eikä niin, että kiukuttelee ja menee eri kauppaan kuin muu perhe. Jos oikeasti ottaisi sitä omaa aikaa, voisi jaksaminen olla toisella tolalla. Sitä kannattaisi ainakin edes kokeilla. Mutta yhteisistä vastuista ei voi tietenkään loputtomasti luistaa vaan sitten on mielestäni lähdettävä perheestä.
Lisäys, itse (äitinä) uuvuin aika lailla taaperovuosina, ne ovat mielestäni ne raskaimmat vuodet. Tilanne parantui kertaheitolla kun rupesin ottamaan omaa aikaa. Eli siksi suosittelen edes kokeilemaan sitä. En väitä että se kaikilla parantaisi tilannetta.
Voi olla, että mies kokee ettei häntä tarvitse kukaan mistä on seurannut se, ettei hän halua osallistua. Toisaalta hän voi myös käyttää ap:n idioottimaisuutta hyväksi, jos hänestä näyttää että arki pyörii yksin ap:n panostuksella, miksi hän edes yrittäisi? Jos ei tarvi hoitaa lapsia, kotia eikä huolehtia parisuhteesta niin helpollahan sä miehen päästät. Pyykit tulee puhtaana kaappiin, lapsien hoitoon ei tarvi osallistua, ruoka on valmiina pöydässä yms. En tosin ymmärrä millainen ihminen ap on, jos ei vaadi miestä edes hoitamaan kotitöitä ja hoitamaan niitä perinteisiä "miesten hommia", niinku vaikka renkaat ja nurmikon, jos ei omat muksut ja aika kumppanin kanssa innosta.. En usko että suhdetta voi pelastaa, jos tilanne on noin huono. Sulla ap tuskin riittää energiaa ja aikaa puolisolle kun kaiken hoidat yksin - vahva parisuhde on perheen pohja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Painostitko miestä tekemään lapsia? Ei kuulosta siltä että hän niitä olisi alunperinkään halunnut.
Ihan mielenkiinnosta, mutta millä tavalla mies pakotetaan tekemään lapsia? Aseella uhaten pyydetään laukomaan sisään? Jos harrastat seksiä olet tietoinen, että seurauksena voi olla raskaus. Myös silloin, kun käytetään ehkäisyä.
Painostetaan että halutaan erota jos mies ei suostu isäksi. Lupaillaan että perhe-elämä on ihanaa ja vaikka nyt ei siltä tuntuisi että haluaa lapsia, niin "se oma on aina eri juttu". Monet sekä miehet että naiset tekevät lapsia juurikin siksi, että heille väitetään oman lapsen olevan eri kuin muiden, vaikka kyseinen henkilö avoimesti kertoisi vihaavansa lapsia.
Tässäkin voi kyseessä olla mies joka rakastaa puolisoaan, ja siksi on suostunut isäksi, koska ei ha
Vaikka joku kuinka lupailisi ja vaatisi, niin siinä tekee silti valinnan suostuessaan. Hyppäisikö mies kaivoon jos hänelle sanottaisi että se on mukavaa? Omaa järkeä ja arviointikykyä pitää käyttää ja kantaa vastuu omista valinnoista.
Mutta tässä tapauksessa ap:n mieshän oli se joka niitä lapsia alunperin enemmän halusi. Näitä tapauksia on tullut nähtyä paljon, että se on ollut mies joka on kovasti halunnut lapsia ja lupaillut osallistuvansa, mutta muuttuu sitten alun jälkeen ihan kädettömäksi kun ei enää huvitakaan.
Miehelläkin voi olla synnytyksen jälkeinen masennus
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi et vaadi miestä osallistumaan esim. pihahommiin ja kotitöihin? Ne ei edes liity lapsiin millään tavalla.
Eiköhän ap ole loputtoman määrän kertoja vaatinut miestä osallistumaan ihan kaikkeen kotona. Tyhmäkö olet?
Ei ole vaatinut tarpeeksi jos edelleen mies on hyödytön auttamaan normaalissa arjessa. Monet naiset mahdollistavat omalla asenteellaan ja "minä hoidan" ajatusmaailmallaan sen, että miehistä tulee kuin yksi lapsi lisää. Minun ei edes tarvitse vääntää asiasta jos kehotan (tämänkin tekee tosin itse) miestä laittamaan pyykit sillä aikaa kun minä imuroin.
Osalle miehistä vain ero tehoaa. Heille naisen puhe ja vaatimukset ovat vain taustakohua, jotka eivät aiheuta tarvetta muuttaa miehen kannalta mukavaa työnjakoa.
Ja kuka haluaa miehen, jota saa käskeä tekemään.
En voi käsittää, että jotain ei kiinnosta omien lastensa kasvattaminen. AP kuulostaa ihan mahtavalta tyypiltä, sääli ettei päätynyt yhteen toisen omistautuneen ja perheestään kiinnostuneen kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässäkin voi kyseessä olla mies joka rakastaa pu
Miehet haluaa lapsia samalla tavalla kun lapset haluaa lemmikin. Älkää lisääntykö ellette ole valmiita kasvattamaan lapsianne yksin, ja valita lasten isä hyvin - OIKEASTI hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Että miehillä ei ole mitään vastuuta, koska ovat holhottavia pikkulapsia?
Minun mies ei ajattele samalla tavalla. Mieheni ei näe ettei olisi omaa aikaa eikä vapautta. Mies ottaa lapset 6 ja 9 v mukaan vaikka kalastamaan ja saan omaa aikaa. Käyvät kalassa aika usein ja lapset innostuneet todenteolla. Ei mieheni valita vaan tekee kotitöitäkin ja putsaa rännit. Olen melko onnekas koska olen saanut miehen joka ajattelee perhettä ja minua että minäkin tarvitsen omaa aikaa. Vauva aikana minä kyllä hoidin lapsia enemmän mutta nyt mies kyllä hoitaa ja vie lapsia harrastuksiin.
Ihan kuin olisin tämän kirjoittanut. Tosin meillä kolme lasta. Mies lapset halunnut myös, mutta loistaa poissaolollaan. Tuntuu, että priorisoi kaiken muun ennen perhettämme.
Olem antanut täyden vapauden mennä ja tulla enkä ikinä nalkuta tai oikein pyydä edes mitään kun tuntuu, että pieninkin pyyntö lopulta kostautuu ja on vielä normaaliakin ärtyisämpi.
Aina mies sanoo, että minullakin olisi vapaa mennä ja tehdä. Välillä jopa syyllistää miksi en vaikkapa opiskele parempaa ammattia tai liiku enemmän. Ei ehkä tarkoita syyllistää, mutta siltä se kuulostaa. Hän ei selvästi ymmärrä ettei se ole mahdollista, sillä se aika olisi häneltä pois ja nyt jo vihaisena huutaa miten paskaa perhe elämä on eikä enää jaksa.
Mikäli olen poissa niin palatessa kotiin odottaa tuplaten siivottavaa, lapset vain pelanneet padilla ja häipyy itse pinna kiristyneenä pois. Esikoiselle järjestin 24h matkan ja sinne lähdin itkien kun mies ei edes toivottanut kuvaa reissua vaan näytti siltä, että olisi viety tuhkatkin pesästä. Palatessa pisti hoputtavaa viestiä, ei kysynyt mitään reissusta ja koti oli kuin pommin jäljiltä.
Välillä mietin miksi olen tässä. On kuitenkin hyviäkin hetkiä vaikka ne ovat harvassa. Koitan ymmärtää, että ehkä hän ei vain osaa ja pysty? Rukoilen, että jonain päivänä osaisi arvostaa minua sekä lapsia ja kaikkea mitä meillä on.
Ap: Minun entinen naapurini eli tuommoisessa suhteessa.
Me muut, joilla oli samanikäisiä lapsia ihmeteltiin vähän tilannetta, mutta äiti sanoi, että mies taitaa olla vähän masentunut.
Äiti teki aina yksin lasten kanssa kaikkea; pelasi jääkiekkoa, pyöräili, retkeili ja kävi uimassa
Lopulta äiti otti eron. Mies ihmetteli kovasti, että miten äiti rikkoo perheen ihan yllättäen (lapset silloin 8 ja 10v), vaikka ei ollut väkivaltainen tai juonut juurikaan
Nykyjäänkin miehellä on kodissaan heidän hääkuvansa ja hän muistelee kuulemma menneitä hyviä aikoja (joita oli siis ainoastaan hänen kuvitelmissaan)
Vierailija kirjoitti:
Ap: Minun entinen naapurini eli tuommoisessa suhteessa.
Me muut, joilla oli samanikäisiä lapsia ihmeteltiin vähän tilannetta, mutta äiti sanoi, että mies taitaa olla vähän masentunut.
Äiti teki aina yksin lasten kanssa kaikkea; pelasi jääkiekkoa, pyöräili, retkeili ja kävi uimassa
Lopulta äiti otti eron. Mies ihmetteli kovasti, että miten äiti rikkoo perheen ihan yllättäen (lapset silloin 8 ja 10v), vaikka ei ollut väkivaltainen tai juonut juurikaan
Nykyjäänkin miehellä on kodissaan heidän hääkuvansa ja hän muistelee kuulemma menneitä hyviä aikoja (joita oli siis ainoastaan hänen kuvitelmissaan)
Minunkin exäni mielessä meidän perhe-elämä muuttui kuin silmänräpäyksessä sysip*skasta paratiisiksi, kun jätin hänet. Ei olisi uskonut, että vieraissa juossut ja kotona lähinnä vittuuntunutta naamaa kaikille nurkkaan vetäytyneenä näyttänyt mies oli perhe-elämästä niinkin paljon nauttinut :D
Ei ole vaatinut tarpeeksi jos edelleen mies on hyödytön auttamaan normaalissa arjessa. Monet naiset mahdollistavat omalla asenteellaan ja "minä hoidan" ajatusmaailmallaan sen, että miehistä tulee kuin yksi lapsi lisää. Minun ei edes tarvitse vääntää asiasta jos kehotan (tämänkin tekee tosin itse) miestä laittamaan pyykit sillä aikaa kun minä imuroin.