Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Au pairit Thaimaassa

Vierailija
29.04.2025 |

Meinaatteko katsoa?

Iltapulu TV-opas Katso lähetysajat : Au pairit Thaimaassa - Iltapulu.fi TV-opas

Kommentit (1167)

Vierailija
861/1167 |
01.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ranjahan meni sinne nimenomaan piiaksi. Mm ruokaa laittamaan koko perheelle.

Ei. Au pair ei ole piika. Au pairin pääasiallinen tehtävä on hoitaa lapsia. Lisäksi voi olla pieniä kotitöitä, mutta näitä saa olla vain alle 20% työajasta eikä tämä todellakaan sisällä ruuanlaittoa koko perheelle vaan esim tiskikoneen tyhjennystä tai kevyttä siivousta. Isäntäperheen tulee tarjota ruoka ja oma huone, sekä pieni taskuraha.

Au pairin ottamalla et saa halpaa piikaa lastenhoitajaksi, kokiksi ja siivoojaksi. 

Mistä ihmeestä revit tuon? On täysin normaalia että au pair laittaa ruokaa vaikka koko perheelle eikä tuollaista 20 % sääntöä ole olemassakaan. Tai toki jollain yksittäisellä välittäjällä voi olla mutta mitenkään yleispätevä se ei ole.

Au pair, joka siivosi ja kokkasi lastenhoidon ohella. 

Vierailija
862/1167 |
01.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aiemmat kaudet katsoneena aina on ollut fiilis, että kaikesta huolimatta fiksuja nuoria nämä aupairit. Ensimmäistä kertaa tämän kauden jälkeen nousee ajatus, että jos tässä nyt on tämä Suomen tulevaisuus, niin ei hyvää päivää...

Minusta taas tällä kaudella oli harvinaisen fiksut au piirit, jotka miettivät asioita aika moniulotteisesti ja suhtautuivat kunnioittavasti kohdemaan kulttuuriin. Esim. alkuperäisasukkaiden kylässä käydessä oli hurja kontrasti Uuden-Seelannin kauteen, jossa au pairit suhtautuivat naureskellen heille esiintyneeseen maoriin.

Minusta tällä kaudella nuoret olivat aika kypsiä ja kykenivät suhtautumaan keskinäisiin konflikteihinsakin rakentavammin kuin useimmilla kausilla. Ei ollut suurta draamaa ja vaikutti että heillä oli hyvä porukka.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
863/1167 |
01.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vain tuo miespuolinen au-pair on normaalipainoinen.  

Hänellä on kyllä ihan kunnon maha. Eikä sillä että ei saisi olla. Ihan vain huomiona, kun täällä tykätään arvostella pelkästään naisten painoa.

Aino ja Nea ovat  normaaalipainoisia. Ranjan huomattavaa ylipainoa en ymmärrä. Tuntemani vegaanit ovat hoikkia. Ranjan bussimatka oli järjetön; ei mitään vaikutusta mihinkään

Millä tavalla laskit tuon bussimatkan vaikutukset? Vai onko niin, että et la

Kyllä, minun logiikkani sanoo toisin. Se ei perustu mihinkään "jos tehtäisiin" tai "jos olisi" vaan yksinkertaiseen faktaan ja tilastoihin kunkin liikennemuodon osuudesta maailman päästöistä. Niillä liikenne- ja ihmismäärillä jotka ovat toteutuneet, ei niin että "jos toteutuisivat".

En haluaisi oikeastaan enää jatkaa tätä mutta minun on pakko kysyä. Ajatteletko siis niin, että tieliikenteen kokonaispäästöjä pienentääkseen olisi järkevää mennä lentokoneella bussin sijasta? Että olisi järkevää vähentää tieliikenteen osuutta ja suurentaa lentoliikenteen osuutta? Eikä ole merkitystä, että yksittäisen matkan päästöt tulevat näin suuremmiksi, sillä vain niillä osuuksilla eri liikennemuotojen välillä on siis merkitys? Minusta tässä ei ole logiikkaa. 

Vierailija
864/1167 |
01.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ranjahan meni sinne nimenomaan piiaksi. Mm ruokaa laittamaan koko perheelle.

Ei. Au pair ei ole piika. Au pairin pääasiallinen tehtävä on hoitaa lapsia. Lisäksi voi olla pieniä kotitöitä, mutta näitä saa olla vain alle 20% työajasta eikä tämä todellakaan sisällä ruuanlaittoa koko perheelle vaan esim tiskikoneen tyhjennystä tai kevyttä siivousta. Isäntäperheen tulee tarjota ruoka ja oma huone, sekä pieni taskuraha.

Au pairin ottamalla et saa halpaa piikaa lastenhoitajaksi, kokiksi ja siivoojaksi. 

Mistä ihmeestä revit tuon? On täysin normaalia että au pair laittaa ruokaa vaikka koko perheelle eikä tuollaista 20 % sääntöä ole olemassakaan. Tai toki jollain yksittäisellä välittäjällä voi olla mutta mitenkään yleispätevä se ei ole.

Au pair, joka siivosi ja kokkasi lastenh

Milloin olet ollut au pairina? En ole tuon kommentin kirjoittaja, mutta nykyään on kyllä tosi tarkkaan määritelty au pairin tehtävät, sisältö (toki voidaan sopia), vapaat jne. Tämä siksi, koska aikoinaan au paireja käytettiin suorastaan lähes ilmaisina kotiorjina. Itse olen näitä sattuneesta syystä jossain kohtaa tutkinut paljonkin ja kyllä hyvin monessa paikassa on määritelty paljonko työstä saa olla kotityötä, esim juuri 20% raja kuulostaa hyvin tutulta.

Vierailija
865/1167 |
01.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aiemmat kaudet katsoneena aina on ollut fiilis, että kaikesta huolimatta fiksuja nuoria nämä aupairit. Ensimmäistä kertaa tämän kauden jälkeen nousee ajatus, että jos tässä nyt on tämä Suomen tulevaisuus, niin ei hyvää päivää...

Minusta taas tällä kaudella oli harvinaisen fiksut au piirit, jotka miettivät asioita aika moniulotteisesti ja suhtautuivat kunnioittavasti kohdemaan kulttuuriin. Esim. alkuperäisasukkaiden kylässä käydessä oli hurja kontrasti Uuden-Seelannin kauteen, jossa au pairit suhtautuivat naureskellen heille esiintyneeseen maoriin.

Minusta tällä kaudella nuoret olivat aika kypsiä ja kykenivät suhtautumaan keskinäisiin konflikteihinsakin rakentavammin kuin useimmilla kausilla. Ei ollut suurta draamaa ja vaikutti että heillä oli hyvä porukka.

Katsoin viimeiset jaksot ja olen samaa mieltä. Hyvin aikuismaisesti ottivat esiin vaikeita aiheita keskinäisissä suhteissaan, keskustelivat ja sopivat. Sheri otti suoraan Ranjalle puheeksi kuinka välillä pelkää tätä, ja Ranja kiitti ja sanoi että tietää nyt paremmin reflektoida käytöstään. Ainolle Ranja otti suoraan ja ystävällisesti puheeksi ettei kokoaikainen vittuilu ole kivaa vaikka se olisi ns. kaverien välistä vittuilua. Mahtavaa! Kunpa aikuisetkin osaisivat toimia noin. Mä en muista että millään muulla kaudella olisi ollut näin hyvin keskustelevia nuoria. Ja niinpä joka kaudella onkin ollut konflikteja, ulossulkemista, kiusaamista jne kun ei ole osattu puhua. Nyt oli kyllä porukan puolesta varmasti hyvä matka kaikille! Minä olen iloinen jos Suomen tulevaisuus näyttää tältä.

Vierailija
866/1167 |
01.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ranjaa ei haittaa vaikka hän kilojensa takia aiheuttaa reissaamisellaan tuplapäästöt normaalipainoiseen verrattuna. 

Eikä häntä haitannut hävikkikään kun hänen mielestään joku kasvisruoka maistui pahalle (sisälsi jotain lihamaista) siellä bussireissulla, niin hävikkiin vaan. En minäkään joka ruoan mausta tykkää mutta syön silti, koska hävikki on pahinta tuhlaamista. 

Vierailija
867/1167 |
01.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä että kirjoittelijat tappelevat nyt keskenään päästöistä eivätkä ruodi kehoja ja syömisiä. What's next?

Vierailija
868/1167 |
01.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minua häiritsee Ranjassa tietynlainen ehdottomuus ja suvaitsemattomuus. Hän kertoi alussa, että lentäminen sotii hänen periaatteitaan vastaan, mutta jos hän kävelisi Suomesta Thaimaahan, siihen menisi 90 päivää.

Just! Mistäköhän hän tuon 90 päivää keksi? Kun ei siihen pystyisi edes yksi Suomen nopeimmista kilpakävelijöistä Valentin Kononen. Autolla ehkä, joo, mutta ei jalan!

Googlen mapsista.

Vierailija
869/1167 |
01.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihana kausi ja korjaava kokemus sen kauhean Malta-kauden jälkeen, joka jäi multa kesken. Ranjaa kohtaan oli mullakin ennakkoluuloja, mutta ne hälveni melkein heti kun hän ilmaantui ruutuun, kun jotenkin se lämpö mitä hänen olemuksestaan säteili oli niin ilmeistä. 

Aino muistutti mun yhtä häslä-ADHD-kaveria, joten siedin häntä ehkä sen takia ihan hyvin ja jopa sympatiseerasin. Ja ymmärrän hyvin että koki olonsa turvattomaksi päihde-isän kanssa, vaikka joku yritti tilannetta vähätellä. 

Tykkäsin myös tosi paljon tuosta, että Nea toi niin rohkeasti esiin ettei ollut käynyt ikinä treffeillä, ja muistakin tuli kuva, etteivät ole kovin kokeneita parisuhderintamalla. Ihanaa että tuollaistakin normalisoidaan, kun herkästi varmaan jo tyyliin 18-vuotiaat kipuilee, jos ei ole romanttisia kokemuksia. 

Mutta pakko sanoa että Sheri vaikutti vähän synkkämieliseltä. Mulla on tosielämässäkin pari miespuolista tuttua jotka kans säännöllisesti tarvittaessa vaikka kesken bileviikonlopun vetäytyy yksinäisyyteen synkistelemään. Tästä johtuen oon sitä mieltä, että pikemminkin Ainon kuin Sherin kannattais miettiä valintaansa vielä kerran. Vaikka voihan olla että nuo tasapainottaa toisiaan. 

Vierailija
870/1167 |
01.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestä vanhemmat pitäisi laittaa tilille jos päästää lapsensa tuohon kuntoon kuin tuo Ranja on. Maailmalla on otettu lapsia huostaan kun ovat syöttäneet lapsensa niin lihavaksi etteivät ne pysty kunnolla liikkumaan. Olen katsellut jotain dokkareita kun 10-vuotias lapsi painaa liki sata kiloa. 

Ranjahan nimenomaan pystyi liikkumaan. Siellä elefantteja katsoessa eniten puuskutti se vaalea tyttö, eli ulkonäkö ei todellakaan kerro aina kaikkea. 

Niin , siis jokainen tyttö oli rapakunnossa. Oli yksi läski ja kaksi ns. laihaa läskiä jotka eivät olleet yhtään paremmassa kunnossa kuin Ranja. Kaikista paistoi läpi liikunnan karttaminen. Oikeastaan nuo kaksi hoikempaa olivat oikein malliesimerkki nykyajan nuorista tytöistä poislukien ne jotka ovat urheilleet lapsesta as

Mitenkä ne entisaikojen tytöt olivat parempikuntoisia? Jopa armeija poisti cooperintestit testivalikoimastaan, kun se ei oikesti mittaa oikein mitään. Ihan sama kuin laitettaisiin yhtäkkiä keihäänheittotaito kuntomittariksi. 

Vierailija
871/1167 |
01.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitenkä ne entisaikojen tytöt olivat parempikuntoisia? Jopa armeija poisti cooperintestit testivalikoimastaan, kun se ei oikesti mittaa oikein mitään. Ihan sama kuin laitettaisiin yhtäkkiä keihäänheittotaito kuntomittariksi. lllllllllllllllllllllllllllllllllll

Mikäs aivopieru tuo oli. Kyllähän se testi mittaa sen kuka jaksaa juosta tietyn ajan ja kuinka kovaa...meinaatko että 1500 m ja 3500 m cooperissa juoksevalla ei ole eroa kunnossa. 

Vierailija
872/1167 |
01.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aino vaikuttaa lapselliselta ja vaikealta ihmiseltä, olisi kaverina äärimmäisen raskas tuolla häsläyksellään ja säätämisellään.

Neea on vain vielä niin nuorelta ja kokemattomalta, elämänkokemus puuttuu.

Sheri ja Ranja olivat järkevänoloisia ja aikuismaisia.

Vierailija
873/1167 |
01.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aino vaikuttaa lapselliselta ja vaikealta ihmiseltä, olisi kaverina äärimmäisen raskas tuolla häsläyksellään ja säätämisellään.

Neea on vain vielä niin nuorelta ja kokemattomalta, elämänkokemus puuttuu.

Sheri ja Ranja olivat järkevänoloisia ja aikuismaisia.

Aino oli  oikeasti vaikea ja rasittava touhottaja joka koko ajan hössöttää ja koheltaa jotain.

Vierailija
874/1167 |
01.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitenkä ne entisaikojen tytöt olivat parempikuntoisia? Jopa armeija poisti cooperintestit testivalikoimastaan, kun se ei oikesti mittaa oikein mitään. Ihan sama kuin laitettaisiin yhtäkkiä keihäänheittotaito kuntomittariksi. kkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkk

Itse seniori-ikäisenä voin kyllä sanoa että 70-luvulla lapset liikkuivat koko ajan ulkona eikä kännyköitä tuijoteltu. Kyllähän se väkisin näkyy peruskunnossa kun koko ajan mennään pihalla. Silloin lapset ja nuoret olivat painoltaan paljon kevyempiäkin kuin nykyään. Asia on todennettavissa ihan katsomalla valokuvia tuolta ajalta.

Vierailija
875/1167 |
01.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ranua=Ranja perhanan näitä mun nakkisormia.       Ranjan kummit. 

Vierailija
876/1167 |
01.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palkonko ne porot nyt päästävät?

Vierailija
877/1167 |
01.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Katsoin viimeiset jaksot ja olen samaa mieltä. Hyvin aikuismaisesti ottivat esiin vaikeita aiheita keskinäisissä suhteissaan, keskustelivat ja sopivat. Sheri otti suoraan Ranjalle puheeksi kuinka välillä pelkää tätä, ja Ranja kiitti ja sanoi että tietää nyt paremmin reflektoida käytöstään. Ainolle Ranja otti suoraan ja ystävällisesti puheeksi ettei kokoaikainen vittuilu ole kivaa vaikka se olisi ns. kaverien välistä vittuilua. Mahtavaa! Kunpa aikuisetkin osaisivat toimia noin. Mä en muista että millään muulla kaudella olisi ollut näin hyvin keskustelevia nuoria. Ja niinpä joka kaudella onkin ollut konflikteja, ulossulkemista, kiusaamista jne kun ei ole osattu puhua. Nyt oli kyllä porukan puolesta varmasti hyvä matka kaikille! Minä olen iloinen jos Suomen tulevaisuus näyttää tältä.

Samaa mieltä. Tämä oli todellinen hyvän mielen kausi. Kaikki nuoret osasivat keskustella ja kunnioittivat toisiaan. Ketään ei suljettu mistään pois. Aikuisten(?) ihmisten jälkipuinti esim. täällä sitten onkin aivan järkyttävää paskaa. Mutta onneksi näin päin, että me kuollaan pikkuhiljaa pois ja jäljelle jää paljon fiksumpaa ja mukavampaa porukkaa.

Vierailija
878/1167 |
01.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitenkä ne entisaikojen tytöt olivat parempikuntoisia? Jopa armeija poisti cooperintestit testivalikoimastaan, kun se ei oikesti mittaa oikein mitään. Ihan sama kuin laitettaisiin yhtäkkiä keihäänheittotaito kuntomittariksi. ---------

Se on poistettu sen takia että jatkuvasti suurempi osa ei edes jaksa juosta sitä. Nykyäänhän armeijassa on ns. pehmeä lasku ja jopa sauvakävelyä, koska alokkaat ovat saaneet rasitusvammoja ja -murtumia kun rasitusta on yhtäkkiä ollut paljon leppoisan siviilielämän jälkeen. 

Vierailija
879/1167 |
01.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

He luulevat tietävänsä kaiken elämästä, vaikka olevat tyhmiä.

Vierailija
880/1167 |
01.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri niin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi kaksi