Turussa srk lopettaa vanhusten ystävätoiminnan ja saattohoidon ystävätoiminnan. Tilalle kokoontumispaikkoja (sinne ei heikot pääse)
Tää ei oo säästötoimi, vaan rahat laitetaan toisaalle.
Varissuolle, keskustaan ja Kaarinaan tulee kokoontumispaikat.
Syy on varmaan se, että haalitaan lisää kirkollisveron maksajia. Heikot on jo päätöksensä tehneet.
Ei ole eettistä.
Kommentit (105)
Vierailija kirjoitti:
Jos usko on heikko eikä kutsumusta lainkaan, kannattaisi ihan oikeasti miettiä jotakin muuta kuin pappeutta. Itse ajattelen, että tässä ammatissa pappeus on käytännössä 24/7/365 toimimista jumalan tahdon vastaanottimena ja sen toteuttamisena maailmassa. Edes perhe ei mene sen ohi. Se on ehdoton prioriteetti.
Mar Ieshu Mesiha, bara Illaha, yitrahemni a'khataw. Amayn.
Sinä saat tietysti ajatella juuri niin kuin tahdot ja perustaa vaikka oman uskontosi, jossa kaikki tehdään niin kuin sinä haluat. Raamattu ei kuitenkaan hyväksy sellaista ajattelua, jonka mukaan seurakunta on papin ehdoton ykkösprioriteetti perheen jäädessä pelkkään sivuosaan:
"Seurakunnan kaitsijan tulee olla moitteeton, yhden vaimon mies, raitis, harkitseva, rauhallinen, vieraanvarainen ja taitava opettamaan, ei juomiseen taipuvainen, ei väkivaltainen eikä rahanahne, vaan lempeä ja sopuisa. Hänen on pidettävä hyvää huolta perheestään, kasvatettava lapsensa tottelevaisiksi ja saavutettava kaikkien kunnioitus. Jos joku ei osaa pitää huolta omasta perheestään, kuinka hän voisi huolehtia Jumalan seurakunnasta?" (1. Tim. 3:2-5)
Vierailija kirjoitti:
Joo, ei ole tarkoituskaan enää palvella vanhuksia ja saattohoidettavia. Ei noiden uusien keskusten olekaan tarkoitus palvella heitä.
Vielä sentään käyvät syntymäpäivinä, jos kutsutaan. Tosin tässäkin on säästetty. Enää ei tulla välttämättä juuri silloin, kun synttäri on. Tähän asti mun isälle on tultu heinäkuun syntymäpäivänä, mutta ekaa kertaa viime kesänä hänelle tuli kortti, jossa sanottiin, että lomakautena ei tulla. Soittakaa, jos haluatte käynnin syksyllä. No, mun isä kuoli syksyllä ja hautajaisiin tuli pappi.
Tuota, niin... Siis miksi sun isällä kävi seurakunnan työntekijä (diakoni?), etkö itse tai muut sukulaiset käyneet? Ymmärrän, että yksinäisen sukulaisettoman vanhuksen luona käyvät, mutta jos vanhuksella on omat läheiset, miksi seurakunnankin pitäisi vielä käydä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, ei ole tarkoituskaan enää palvella vanhuksia ja saattohoidettavia. Ei noiden uusien keskusten olekaan tarkoitus palvella heitä.
Vielä sentään käyvät syntymäpäivinä, jos kutsutaan. Tosin tässäkin on säästetty. Enää ei tulla välttämättä juuri silloin, kun synttäri on. Tähän asti mun isälle on tultu heinäkuun syntymäpäivänä, mutta ekaa kertaa viime kesänä hänelle tuli kortti, jossa sanottiin, että lomakautena ei tulla. Soittakaa, jos haluatte käynnin syksyllä. No, mun isä kuoli syksyllä ja hautajaisiin tuli pappi.
Tuota, niin... Siis miksi sun isällä kävi seurakunnan työntekijä (diakoni?), etkö itse tai muut sukulaiset käyneet? Ymmärrän, että yksinäisen sukulaisettoman vanhuksen luona käyvät, mutta jos vanhuksella on omat läheiset, miksi seurakunnankin pitäisi vielä käydä?
Ohis, mutta sukulaiset ei välttämättä pysty käymään syntymäpäivänä esim. pitkän välimatkan ja/tai muiden syiden takia. Sitä paitsi seurakunta on muodostunut monelle todella tärkeäksi, ja seurakunnan vierailu syntymäpäivänä voi olla liikuntarajoitteiselle vanhukselle koko vuoden odotettu kohokohta.
Sanon tämän siitä huolimatta, etten itsekään ymmärrä miksi vierailun täytyisi ajoittua juuri syntymäpäivän kohdalle. Eikö se ole pääasia, että vanhusten ja sairaiden luona yleensäkin käydään? Vain kuolemaisillaan olevien ja muussa akuutissa kriisissä olevien kohdalla on kiire, muilla luulisi olevan aikaa odottaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Seurakunta on muitakin varten kuin niitä joilla ei ole ketään, eikä maallikot korvaa pappia tai diakoniatyöntekijää vaikka olisi kuinka läheisiä ystäviä ja sukulaisia.
Jatkan vielä kommenttejani, aiempi pappi tässä. Kyllä me käymme syntymäpäiväkäynneillä, jos pyydetään. Automaattisesti emme mene (paikkakunnalla on useampi tuhat eläkeikäistä), sillä kaikki eivät juhli merkkipäiväänsä/halua vierasta seurakunnasta. Pyydettäessä kyllä mennään. Toiset haluavat papin käymään juhliin, toiset muuna päivänä. Lisäksi nykyään ainakin meillä on erikseen srk:n tiloissa ikäihmisten syntymäpäiväjuhlia, joihin kutsutaan esim. 70, 75, 80, 85 jne täyttäviä. Nämä ovat suosittuja juhlia, kun ikäihmiset pääsevät samalla tapaamaan tuttuja, seurakunta tarjoaa kakkukahvit (myös saattajille). Ja kyllä me tehdään käyntejä kuolevien luokse sekä akuuteissa kriisitilanteissa. Ja tavataan ihmisiä yksityisen ripin merkeissä. Tilanteet vaihtelevat. Paljon myös kohdataan ihmisiä jumalanpalveluksissa sekä kirkollisissa toimituksissa.
Sekin on hyvä muistaa, että pappien työ on muuttunut aiemmasta. Jos vaikka 80-luvulla papit toimittivat koko messun, niin nykyisin ajatellaan, että messu on srk:n yhteinen juhla ja sitä toteutetaan yhdessä seurakuntalaisten kanssa. Tämä ei ole huono asia. Monille on tärkeää, että saa olla avustamassa messussa. Ja kun joku kommentoi, että papeilla oli ennen enemmän aikaa seurakuntalaisille. Esimerkiksi 80-luvulla oli normaalia, että pappi vain meni paikalle kastekotiin, kastoi lapsen ja lähti seuraavaan paikkaan kastamaan. Nykyisin pappi tapaa perheen etukäteen, keskustellaan ja suunnitellaan kastepäivää. Pappi valmistelee kasteen etukäteen, puhe on henkilökohtainen. Kasteen jälkeen pappi jää kahville, jos pyydetään. Lisäksi papin työhön kuuluu nykyisin paljon tilastointia yms kalenterointia/kirjaamista, jonka ennen hoitivat srk-sihteerit. Enää heitä ei ole, vaan kaikki tuollainen tehdään itse. Työ on siis kovin erilaista kuin ennen, mutta kyllä yhä ollaan ihmisten kanssa kuten ennenkin.
Ja papin palkastakin kun täällä on puhuttu, että olisi jotenkin elitististä. Saan nettona käteen n. 2500 euroa, olen ollut työelämässä jo pitkään. Tutkitusti pappien palkat ovat maisterikoulutuksen käyneiksi matalimmasta päästä. Minulle tämä palkka on riittävä, enkä tätä työtä rahan takia tee, vaan kutsumuksesta. Sekin on hyvä muistaa, että papeilla on ihan tavalliset kulut kuten muillakin. Meilläkin on asuntolainat, auto (monilla paikkakunnilla täysin välttämätön, kun töissä kierretään ihmisten kodeissa ja töitä tehdään erikoisiinkin kellonaikoihin), lapsista tulee kuluja jne. Sekin on hyvä muistaa, että papeille ei makseta mitään ilta/pyhä/ylityölisiä ja työ on epäsäännöllistä vuorotyötä - välillä voi olla todella pitkiä, 12 tunnin päiviä ja näistä ei saa ylimääräistä palkkaa. Rippileireistäkään ei suurimmassa osassa seurakuntia saa mitään suurempia "etuja", viikon rippileiristä (eli käytännössä viikon poissaolo kotoa lasten luota ja 24/7 työnteko/päivystäminen rippileirillä) tienaa 2 ylimääräistä vapaapäivää ja pari sataa euroa päivärahoja (näistä vähennetään vielä ruokamaksut rippikoulussa tarjottavasta ruoasta sekä verot). Aika harva tällaisilla ehdoilla lähtisi viikoksi työmatkalle/olisi töissä illat ja pyhäpäivät, jos kyse olisi jostakin muusta alasta.
T. Pappi
Siinä käsityksessä minäkin olen ollut, etteivät pappien palkat päätä huimaa. Varsinkin, kun ottaa huomioon, että koulutus on ylempi yliopistotutkinto. Samaa sarjaa kuin vaikkapa kirjastoalalla. Vasta kirkkoherrat ja piispat pääsevät kunnolla tienesteihin.
Vertailukohtana vaikka farmaseutit. Näyttää siltä, että heillä on samansuuruinen palkka rivipappien kanssa, vaikka heillä on yliopiston alempi tutkinto. Joko papit saavat liian huonoa palkkaa tai farmaseutit liian hyvää palkkaa, mutta ei tuo reilua ole.
Vierailija kirjoitti:
Ohis: Juttelin yhden eläkkeelle jäävän papin kanssa. Hän sanoi, että ennen pappisvirassa olevat olivat aina käytettävissä, jos oli tarve. (Oletan, että sielunhoitoa yms varten tai ehtoollinen kuolevalle tms.)
Mutta nykyään nuoret papit pitävät vapaansa puhelin kiinni.
Mielestäni tämä on oleellinen asia, mikä on muuttunut. Ennen pappisvirka koettiin sydämen asiaksi. Nyt sitä pidetään vain leipäpuuna. Virka-aika kuten muissakin töissä.
(Eihän kukaan silloin ennenkään joutunut väkisin papiksi. Sinne meni ne, jotka halusivat olla saatavilla.)
Onko nykyisin edes olemassa oikeita pappeja vai ainoastaan papin rytkyihin pukeutuneita rahan-ja vallanhimoisia itsekkäitä pyrkyreitä? Elitistisiä ja rikkaita papin irvikuvia.
Hyvä että tuli erottua jo vuosia sitten. En tarvitse kirkkoa mihinkään enkä varsinkaan halua maksaa siitä. Mitä virkaa noilla enää edes on jos vanhusten/saattohoitopotilaiden toiminnat jätetään pois? Tajuavatko ne kirkossa ollenkaan millaisen viestin antavat tällaisella näille ihmisille?
Kirkon toiminta on muuten ihan se ja sama mutta toisten pulaan jättämistä en siedä!
Vierailija kirjoitti:
Siinä käsityksessä minäkin olen ollut, etteivät pappien palkat päätä huimaa.
Väärässä olet. Palkat ovat tähtitieteelliset suhteutettuna "työn" määrään ja vastuuseen. Ei varmasti yksikään muu ammattiryhmä saa elantoaan yhtä helposti, laiskanpulskealla puuhastelulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, kyllä mun isällä kävi nimenomaan pappi. Isäni kuoli yli satavuotiaana. Olin syntymäpäivänä itsekin paikalla. Olen ainoa lapsi ja mullakin on vain 1 lapsi. Me oltiin paikalla. Samoin mieheni myös.
Isäni tykkäsi, että pappi kävi. Hänen kanssaan pystyi puhumaan kristillisiä asioita, kun papilla on koulutus sellaisiin. Isäni ei ollut dementoitunut.
Ei joku diakoni korvaa papin käyntiä (Paitsi jos joku haluaa käynnin vain seurankaipuun vuoksi)
Olisi todella huono, jos papin tilalle alettaisiin tarjota halvempaa diakonia.
(Kesältä syksylle siirretty käynti ei tunnu enää syntymäpäiväkäynniltä. Vuosikaudet oli tarjous tulla syntymäpäivänä. Nyt oli palvelu heikentynyt. )
Ei nyt kyllä tod pidä paikkaansa. Teetkö itse duunia viikonloput,illat ja pyhät?
Oletteko itse äänestäneet kylmän ja ahneen yhteiskunnan puolesta vaiko ettekö? Sen voi muuten valita.
Mutta aika turha valittaa jos on näin tullut tehtyä.
Vierailija kirjoitti:
Häpeä kirkko!
Pystyäkseen tuntemaan häpeää, tulisi omata moraali, eettiset arvot, empatia, sympatia, ihmisyys sekä sielu. Kirkolta puuttuvat nämä kaikki ja siksi kykyä häpeään ei sillä ole.
Ja papin palkastakin kun täällä on puhuttu, että olisi jotenkin elitististä. Saan nettona käteen n. 2500 euroa, olen ollut työelämässä jo pitkään. Tutkitusti pappien palkat ovat maisterikoulutuksen käyneiksi matalimmasta päästä. Minulle tämä palkka on riittävä, enkä tätä työtä rahan takia tee, vaan kutsumuksesta. Sekin on hyvä muistaa, että papeilla on ihan tavalliset kulut kuten muillakin. Meilläkin on asuntolainat, auto (monilla paikkakunnilla täysin välttämätön, kun töissä kierretään ihmisten kodeissa ja töitä tehdään erikoisiinkin kellonaikoihin), lapsista tulee kuluja jne. Sekin on hyvä muistaa, että papeille ei makseta mitään ilta/pyhä/ylityölisiä ja työ on epäsäännöllistä vuorotyötä - välillä voi olla todella pitkiä, 12 tunnin päiviä ja näistä ei saa ylimääräistä palkkaa. Rippileireistäkään ei suurimmassa osassa seurakuntia saa mitään suurempia "etuja", viikon rippileiristä (eli käytännössä viikon poissaolo kotoa lasten luota ja 24/7 työnteko/päivystäminen rippileirillä) tienaa 2 ylimääräistä vapaapäivää ja pari sataa euroa päivärahoja (näistä vähennetään vielä ruokamaksut rippikoulussa tarjottavasta ruoasta sekä verot). Aika harva tällaisilla ehdoilla lähtisi viikoksi työmatkalle/olisi töissä illat ja pyhäpäivät, jos kyse olisi jostakin muusta alasta.
T. Pappi
Pappi suoltaa, en viitsi sanoa silkkaa valhetta ja propagandaa, mutta varsin muunneltua "totuutta" kuitenkin.
Ja mikäs on suoltaessa, ovathan papit valheen ja manipuloinnin kiistattomia mestareita.
Uskooko joku vielä nykyäänkin, että kirkkoa kiinnostaa mikään muu kuin raha, valta ja omien etujen maksimointi? Olisiko aika herätä todellisuuteen?
Kirkolla on omasta mielestään tärkeämpää tekemistä kuin kuolevat ja vanhukset. Sateenkaarimarsseille on kova tunku, tosin sateenkaariväki esti kirkon pösilöiden osallistumisen.
Omat koirat purivat.
Kirkko on paska.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siinä käsityksessä minäkin olen ollut, etteivät pappien palkat päätä huimaa.
Väärässä olet. Palkat ovat tähtitieteelliset suhteutettuna "työn" määrään ja vastuuseen. Ei varmasti yksikään muu ammattiryhmä saa elantoaan yhtä helposti, laiskanpulskealla puuhastelulla.
Paljos muuten papin palkka on? 5000/kk?
Vierailija kirjoitti:
Uskooko joku vielä nykyäänkin, että kirkkoa kiinnostaa mikään muu kuin raha, valta ja omien etujen maksimointi? Olisiko aika herätä todellisuuteen?
Vallan, rahan ja omien etujen maksimointi on aina ollut kirkon päätehtävä.
*Kuka on minun äitini, ja ketkä ovat minun veljeni?"Ja katsellen ympärilleen niihin, jotka istuivat hänen ympärillään, hän sanoi: "Katso, minun äitini ja veljeni! Sillä joka tekee Jumalan tahdon, se on minun veljeni ja sisareni ja äitini.*