Erirytmisyys puolison kanssa johtaa siihen, ettei tehdä koskaan mitään kivaa
Vapaapäivinä puoliso makaa puolillepäivin. Perjantaina ollaan vielä saatettu sopia, että siivotaan yhdessä ja tehdään sitten jotain kivaa, mennään vaikka leffaan tai syömään. Kello 14 tilanne on kuitenkin se, että joko siivousta ei ole aloitettukaan tai minä olen siivonnut yksin, kun olen ollut hereillä jo seitsemästä saakka. Siinä miestä odotellessani olen myös käynyt lenkillä ja kaupassa, hoitanut pyykit ja tiskit ja maksanut laskut. Olen syönyt jo lounaan itse, kun mies vielä ryystää rauhassa akvaarion kokoisesta kahvimukistaan neljättä kupillista ja lehteilee kaikessa rauhassa sanomalehteä kalsarit jalassa nautiskellen.
Meidän toiminnan erilaiset rytmit johtaa joko siihen, että minä teen valtaosan kotitöistä tai sitten meidän yhdessäoloaika on vain sitä kotitöiden tekoa, kun ei muuta ehditä, kun hän on toimintakykyinen vasta kolmen aikaan iltapäivällä. Koska en ole mikään kotiorja, aion hankkia viikonloppuaamuihin itselleni nyt harrastuksia. En aio raataa yksin, enkä myöskään istuskella peukaloitani pyöritellen odottelemassa, koska herra viitsisi ryhtyä toimintakuntoiseksi.
Viime viikonloppu oli tästä loistava esimerkki. Meillä oli tarkoituksena käydä puutarhamyymälässä, pestä ikkunat ja pyörittää siinä ohessa vähän isommat pyykit, ja sitten illalla leffaan ja drinkille. Puutarhamyymälässä oltiin kello 16, ja ikkunanpesua ei oltu aloitettukaan. Ei menty mihinkään sinäkään iltana.
Olen ottanut asian puheeksi välillä, mutta välillä pidän suuni tietoisesti kiinni, koska jos tämä nyt sitten on miehen mielestä kivaa elämää, että raapii vapaa-ajallaan vain hanuriaan, onhan hänellä siihen oikeus. Mutta olen koittanut myös sanoa, että harmittaa, kun olisi kiva tehdä jotain hauskaa yhdessä joskus, ja se ei onnistu, kun vapaa-aika vain valuu ohi. Mies ei tajua ollenkaan, ja toisaalta sitten välillä ihmettelee, miksi meillä ei ole enää oikein mitään kipinöintiä.
Kommentit (387)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikset itse herää aamulla myöhemmin ja myös valvo illalla myöhempään, jotta teille jää enemmän yhteistä aikaa?
Hänkään ei valvo myöhään iltaisin, haluaa vaan vedellä jotain ihme 14 tunnin unia aina viikonloppuna ihan huvikseen. Ja mä herään kuudelta töihin arkisin, en vaan pysty muuttamaan sitä rytmiä täysin viikonlopuiksi, eikä se ole terveellistäkään. Ap
Anna ihmisen nukkua, jos uni maittaa. Minut jos aamulla joku herättää tietää tämä myös herättäneensä. Olisi hirveä painajainen miettiä jotain ikkunanpesua 07.00.
Se miehesi varmaan innosta puhkuen olisi sinne puutarhakauppaan ollut lähdössä...
Mun yksi työkaveri, nätti ja kiva nuorehko nainen, toivoi löytävänsä puolison. Samaan aikaan hän meni arkena ja viikonloppuna klo 21 mennessä nukkumaan ja heräsi tosi aikaisin (eli samassa rytmissä kuin minun 90+ vuotiaat isovanhempani).
Jätti kaikki iltamenot, esim. läheisen kollegan tuparit, firman pikkujoulut, leffat, konsertit jne. väliin, kun haluaa mennä aikaisin nukkumaan joka ikinen päivä. Sitten vielä ihmetteli ääneen kun treffikumppaneita ei löydy - ehkä aamuvirkuilla on joku kerho mistä voi löytää kaltaisensa.
Vierailija kirjoitti:
Mun ex aina marisi, että mulla ja lapsilla menee koko päivä hukkaan lomalla tai viikonloppuna, kun nukuttiin pitkään (klo 10-11 saakka). Itse heräsi kolistelemaan keittiössä jo 6-6.30 aikaan ja alkoi marmattamaan minulle pitkään nukkumisesta jo klo 8 jälkeen.
Uusi kumppani tykkää kanssa kölliä vapaapäivinä pidempään, jos ei ole mitään aikaisia menoja suunniteltu. Itsekin nousen sängystä hyväntuulisena kun yksi aamuvirkku ei sabotoi päivää ennen kuin olen ehtinyt kunnolla herätäkään.
Hei, mulle on aivan sama mihin saakka ukko nukkuu, jos vaan tekis myös jotain kotitöitä. Toiminnallaan hän takaa sen, että mulla ei juurikaan ole mielekästä vapaa-aikaa ollenkaan, vaan mun vapaa-aika menee hänen elämänsä fasilitoimiseen. Hänen oikeutensa maata perä homeessa on suurempi kuin mun oikeus saada elämääni jotain muuta sisältöä kuin hänen sotkujensa siivoaminen. Ap
Vierailija kirjoitti:
Niin ja siis vielä tuosta, että miksi mä hoidan kaiken, niin yleensä meillä ei tosiaan mitään ikkunoita pestä koko ajan, vaan mä esimerkiksi pesen pyykkiä, jotta on puhtaita vaatteita ja tiskejä, jotta on astioita, joilta syödä. Kaupassa käyn ja laitan ruokaa, jotta olis jotain syötävää. Eli nää on aika tämmösiä perusjuttuja, joita ilman ei oikein voi elää tätä elämää. Siihen en oo lähdössä, että pesisin vain omat pyykkini tai laittaisin ruokaa vain itselleni jos laitan. Helpompi lähteä suhteesta pää pystyssä, kun tietää, ettei ole ryhtynyt ilkeilemään. Mutta TODELLAKIN edellytän mieheltä ihan vastaavaa aikuisen ihmisen panosta näissä asioissa, hänellä vaan menee se nukkuminen kaiken edelle. Silloinkin, kun näkee, että mä olen aivan loppu. Ap
Et ole sitten edellyttänyt tarpeeksi, koska mitään ei vieläkään tapahdu sieltä miehen puolelta. Eihän hän välitä susta yhtään. On vaan saanut ilmaisen kotipiian. Miehiä ei koskaan kannata alkaa paapomaan ja passaamaan, ei koskaan. Silloin löytää itsensä juuri tuosta tilanteesta.
No ni. Eli sä olet sille siivooja. Ei sitä muu kiinnosta. Ala vaan katella omaa kämppää.
terv. nro 62.
ps. munkin puolisoni nukkuu myöhään, mutta osallistuu kotitöihin. Tehdään juttuja yhdessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin ja siis vielä tuosta, että miksi mä hoidan kaiken, niin yleensä meillä ei tosiaan mitään ikkunoita pestä koko ajan, vaan mä esimerkiksi pesen pyykkiä, jotta on puhtaita vaatteita ja tiskejä, jotta on astioita, joilta syödä. Kaupassa käyn ja laitan ruokaa, jotta olis jotain syötävää. Eli nää on aika tämmösiä perusjuttuja, joita ilman ei oikein voi elää tätä elämää. Siihen en oo lähdössä, että pesisin vain omat pyykkini tai laittaisin ruokaa vain itselleni jos laitan. Helpompi lähteä suhteesta pää pystyssä, kun tietää, ettei ole ryhtynyt ilkeilemään. Mutta TODELLAKIN edellytän mieheltä ihan vastaavaa aikuisen ihmisen panosta näissä asioissa, hänellä vaan menee se nukkuminen kaiken edelle. Silloinkin, kun näkee, että mä olen aivan loppu. Ap
Et ole sitten edellyttänyt tarpeeksi, koska mitään ei vieläkään tapahdu sieltä miehen puolelta. Eihän hän
En paapo enkä passaa, vaan tarvitsen niitä puhtaita vaatteita ihan itse, ja ruokaa myös. Näitä asioita on pakko tehdä. Ap
Mun mies oli viime kesänä samanlainen! Makasi viikonloppuna puoleen päivään ..itse heräsin joskus 9, siellä ei ollut mitään tekemistä, ei aamupalaa. Mitään ei tehty yhdessä..toisen kanssa tehtiin joka vkl jotain! Osittain tämän takia erottiin. Jos käytiin joskus tekemässä jotain mökötti, jos tarjosi hohtogolf radan ja drinkin, pihisteli dinnerillä Juhannuksena etten saanut ottaa hampurilaisen viereen perunoita ja ei EDES kiittänyt kun kerran ostin meille dinnerit yllätykseksi ravintolaan, kun alkoi loma.
Mielummin ilman kuin tollaisen kiittämätyömän,pihin ja elämänsä pois makaavan jantterin seurassa! On oikeasti jännempää itsekseen ja saa tehdä mitä haluaa. Pitäisi olla samoja preferenssejä tehdä jotain yhdessä! Jotain yhteisiä asioita.
Vierailija kirjoitti:
Vietttäkää parisuhdeaikaa sängyssä. Juokaa kahvit ja syökää aamupala sängyssä. Tehkää peitoista ja tyynyistä maja. Drinkitkin voi juoda sängyssä.
Kukas sen aamupalan sinne sänkyyn tuo? Ai nainen tietenkin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikset itse herää aamulla myöhemmin ja myös valvo illalla myöhempään, jotta teille jää enemmän yhteistä aikaa?
En ole ap, mutta on kyse päivärytmistä. On olemassa aamu- ja iltavirkkuihmisiä. Eikä sitä pysty muuttamaan. Itse herään aamulla aikaisin ja iltaisin klo 8 jälkeen on turha kysyä enää mitään. Iltariennot yleensä jäävät väliin tästä syystä.
Ja mun mieheni on ilmeisesti jonkinlainen ikuisen talviunen ihminen, joka haluaa nukkua mielellään 14-16 tuntia vuorokaudessa. Ap
Laita mies labraan vaikka Puhdin kautta. Ei ole normalia.
Otata ferritiini, tsh, t4v, b12-tc2, D-vitamiini ja sokerihemoglobiini.
Mun megaunet loppui kuin seinään raidanpuutteen (ferritiini) korjaamisen jälkeen. Muitakin häikkää oli
Sori nyt ap, mutta miehes kuulostaa ihan saataman raskaalta ja veemäiseltä ihmiseltä. Mä en sinuna enää jäisi katselemaan tuollaista, eiköhän löytyisi parempikin tilalle?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vietttäkää parisuhdeaikaa sängyssä. Juokaa kahvit ja syökää aamupala sängyssä. Tehkää peitoista ja tyynyistä maja. Drinkitkin voi juoda sängyssä.
Kukas sen aamupalan sinne sänkyyn tuo? Ai nainen tietenkin?
Jjjjjep 100 %
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun ex aina marisi, että mulla ja lapsilla menee koko päivä hukkaan lomalla tai viikonloppuna, kun nukuttiin pitkään (klo 10-11 saakka). Itse heräsi kolistelemaan keittiössä jo 6-6.30 aikaan ja alkoi marmattamaan minulle pitkään nukkumisesta jo klo 8 jälkeen.
Uusi kumppani tykkää kanssa kölliä vapaapäivinä pidempään, jos ei ole mitään aikaisia menoja suunniteltu. Itsekin nousen sängystä hyväntuulisena kun yksi aamuvirkku ei sabotoi päivää ennen kuin olen ehtinyt kunnolla herätäkään.
Hei, mulle on aivan sama mihin saakka ukko nukkuu, jos vaan tekis myös jotain kotitöitä. Toiminnallaan hän takaa sen, että mulla ei juurikaan ole mielekästä vapaa-aikaa ollenkaan, vaan mun vapaa-aika menee hänen elämänsä fasilitoimiseen. Hänen oikeutensa maata perä homeessa on suurempi kuin mun oikeus saada elämääni jotain muuta sisältöä kuin hänen sotkujensa siivoamin
Tai voisitteko harkita että siivoaisitte ja pesisitte niitä ikkunoita ilta-aikaan?
Ai niin, se ei tietenkään sovi sillä sinun aikataulusi on ainoa oikea, ja nukkumaan pitää päästä viimeistään klo 22.
Vierailija kirjoitti:
"MIKSI IHMEESSÄ SÄ KOKO AJAN HOIDAT KAIKEN? Sä olet tuon miehen näkökulmasta hyödyllinen idiootti, joka mahdollistaa hänelle tuon lorvailun. LOPETA SE HETI! Hän ei todennäköisesti arvosta sua yhtään eikä sun tekemää työtäsi, vaan ottaa sen kaiken itsestäänselvyytenä. Ala syömään yksin ulkona ja pese vain omat pyykkisi. Eiköhän se jossain vaiheessa herää. Nyt tarvitaan sulta sisua ja lujuutta laittaa kova kovaa vasten!"
Ollaan asuttu saman katon alla vasta alle vuosi. Ja en kyllä ala elämään saastassa ja mielenosoittelemaan täällä, aika todennäköisesti alan kohta etsiä omaa asuntoa. Ap
Sulla taitaa olla 3 vaihtoehtoa:
1. Jatkat vanhaan malliin ja uuvut/muutut katkeraksi
2. Alat tehdä ruokaa vain itsellesi, pestä vain omat pyykkisi jne ja toivot samalla, että mies herää. Alkuun todnäk kiukittelee ja syyllistää sua. Sitten saattaa herätä
3. Otat jalat alle
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hei, mulle on aivan sama mihin saakka ukko nukkuu, jos vaan tekis myös jotain kotitöitä. Toiminnallaan hän takaa sen, että mulla ei juurikaan ole mielekästä vapaa-aikaa ollenkaan, vaan mun vapaa-aika menee hänen elämänsä fasilitoimiseen. Hänen oikeutensa maata perä homeessa on suurempi kuin mun oikeus saada elämääni jotai
Ootko monesti pimeällä pessyt ikkunoita?
Vierailija kirjoitti:
Sinä kiinnostat kiviäkin enemmän kuin miestäsi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hei, mulle on aivan sama mihin saakka ukko nukkuu, jos vaan tekis myös jotain kotitöitä. Toiminnallaan hän takaa sen, että mulla ei juurikaan ole mielekästä vapaa-aikaa ollenkaan, vaan mun vapaa-aika menee hänen elämänsä fasilitoimiseen. Hänen oikeutensa maata perä homeessa
En, mutta tälläkin hetkellä etelässä auringonvaloa riittää yli yhdeksään asti illalla. Ei ole syytä nousta seiskalta pesemään yhtään mitään.
Mä en jmlt tajua miks iltavirkut on niin hiton militanttia ja raivokasta porukkaa. Jos ihmisen päivärytmi on töiden takia se, että on pakko herätä ma-pe aikaisin, ei ole mikään häpeä, että menee ajoissa nukkumaan, esim klo 22 tai 23. Se on ihan normaalia.
Vierailija kirjoitti:
Mä en jmlt tajua miks iltavirkut on niin hiton militanttia ja raivokasta porukkaa. Jos ihmisen päivärytmi on töiden takia se, että on pakko herätä ma-pe aikaisin, ei ole mikään häpeä, että menee ajoissa nukkumaan, esim klo 22 tai 23. Se on ihan normaalia.
Mutta turha sitten kiukutella kun puolison rytmi on erilainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hei, mulle on aivan sama mihin saakka ukko nukkuu, jos vaan tekis myös jotain kotitöitä. Toiminnallaan hän takaa sen, että mulla ei juurikaan ole mielekästä vapaa-aikaa ollenkaan, vaan mun vapaa-aika menee hänen elämänsä fas
Ja sanotko nyt missä kohtaa kukaan on sanonut, että on vaadittu ikkunanpesua klo 7 aamulla? On ihmetelty, eikö aikuinen ihminen kykene tekemään vapaapäivänään MITÄÄN ennen kello 16.
En jaksanut lukea kaikkia viestejä, mutta minusta ongelma ei ole erirytmisyydessä, vaan siinä, että mies ei tee kotitöitä.
Se on ihan sama tekeekö mies ne kotityöt aamulla vai keskellä yötä. Ongelma tulee vasta siinä kohtaa, jos ei tee lainkaan.