Erirytmisyys puolison kanssa johtaa siihen, ettei tehdä koskaan mitään kivaa
Vapaapäivinä puoliso makaa puolillepäivin. Perjantaina ollaan vielä saatettu sopia, että siivotaan yhdessä ja tehdään sitten jotain kivaa, mennään vaikka leffaan tai syömään. Kello 14 tilanne on kuitenkin se, että joko siivousta ei ole aloitettukaan tai minä olen siivonnut yksin, kun olen ollut hereillä jo seitsemästä saakka. Siinä miestä odotellessani olen myös käynyt lenkillä ja kaupassa, hoitanut pyykit ja tiskit ja maksanut laskut. Olen syönyt jo lounaan itse, kun mies vielä ryystää rauhassa akvaarion kokoisesta kahvimukistaan neljättä kupillista ja lehteilee kaikessa rauhassa sanomalehteä kalsarit jalassa nautiskellen.
Meidän toiminnan erilaiset rytmit johtaa joko siihen, että minä teen valtaosan kotitöistä tai sitten meidän yhdessäoloaika on vain sitä kotitöiden tekoa, kun ei muuta ehditä, kun hän on toimintakykyinen vasta kolmen aikaan iltapäivällä. Koska en ole mikään kotiorja, aion hankkia viikonloppuaamuihin itselleni nyt harrastuksia. En aio raataa yksin, enkä myöskään istuskella peukaloitani pyöritellen odottelemassa, koska herra viitsisi ryhtyä toimintakuntoiseksi.
Viime viikonloppu oli tästä loistava esimerkki. Meillä oli tarkoituksena käydä puutarhamyymälässä, pestä ikkunat ja pyörittää siinä ohessa vähän isommat pyykit, ja sitten illalla leffaan ja drinkille. Puutarhamyymälässä oltiin kello 16, ja ikkunanpesua ei oltu aloitettukaan. Ei menty mihinkään sinäkään iltana.
Olen ottanut asian puheeksi välillä, mutta välillä pidän suuni tietoisesti kiinni, koska jos tämä nyt sitten on miehen mielestä kivaa elämää, että raapii vapaa-ajallaan vain hanuriaan, onhan hänellä siihen oikeus. Mutta olen koittanut myös sanoa, että harmittaa, kun olisi kiva tehdä jotain hauskaa yhdessä joskus, ja se ei onnistu, kun vapaa-aika vain valuu ohi. Mies ei tajua ollenkaan, ja toisaalta sitten välillä ihmettelee, miksi meillä ei ole enää oikein mitään kipinöintiä.
Kommentit (387)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikset itse herää aamulla myöhemmin ja myös valvo illalla myöhempään, jotta teille jää enemmän yhteistä aikaa?
En ole ap, mutta on kyse päivärytmistä. On olemassa aamu- ja iltavirkkuihmisiä. Eikä sitä pysty muuttamaan. Itse herään aamulla aikaisin ja iltaisin klo 8 jälkeen on turha kysyä enää mitään. Iltariennot yleensä jäävät väliin tästä syystä.
Ja mun mieheni on ilmeisesti jonkinlainen ikuisen talviunen ihminen, joka haluaa nukkua mielellään 14-16 tuntia vuorokaudessa. Ap
Laita mies labraan vaikka Puhdin kautta. Ei ole normalia.
Otata ferritiini, tsh, t4v, b12-tc2, D-vitamiini ja sokerihemoglobiini.
Mun megaunet loppui kuin seinään raidanpuutteen (ferritiini) korjaamisen jälkeen. Muitakin h
Tämä kannattaa oikeasti tehdä. Olen aamuvirkku, mutta kun kilpirauhanen oli vajaatoiminnalla nukuin aamut ja illat. Eli ennen kuin eroatte, niin vie mies lääkäriin jollekin hyvälle endokrinologille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meille tuli ero tuosta syystä. Mies vain chillaili ja mä hoidin kaiken, meillä myös lapsia. No, hän jäi raapimaan pallejaan ja mä järjestin mun ja lasten asiat. Nyt lapset on jo omillaan ja mulla on miesystävä, mutta en muuta saman katon alle enää yhdenkään miespuolisen kanssa. Näin on hyvä.
Hirveän kauan en aio minäkään käyttää elämääni enää tähän. Tuntuu aika kiviriipalta koko mies. Onneks ei ole lapsia. Ap
Miksi asiaa pitää ylipäätään katsoa tunteen kautta? Hän on kiviriippa. Tosin itsekin olet aika ikävä ihminen, kiukuttelet hänen rytmistään, koska et uskalla haastaa häntä orjuuttamisesta ja vapaamatkustuksesta. Löydä itsesi äläkä anna jotain tavoitteita, jotta sietäisit häntä taas viikon kauemmin. Kerro hänelle, mitä olet vailla, ja mitä tapahtuu jos hän ei ala aikuistua nopeasti - mutta et mikromanageroi, aikatauluta ja ohjeista, koska ne lukitsevat hänet teinivastarintaan. Sitten toteutat sen mitä olet luvannut, jos muutosta ei näy.
Ei tuo tule muuttumaan. Kaikkihan on miehen kannalta erinomaisesti. Hän lepäilee ja sillä aikaa äityliini huolehtii kaikki pakolliset kotityöt. Jos jotain sitten iltapäivästä jaksaa tehdä, niin jäljellä on enää niitä kivoja juttuja. Kelpaisi mullekin.
Te ette sovi ollenkaan yhteen. Piste.
Jotenkin naurattaa että naisen pitää ensin käyttää kaikki voimansa, viekkautensa ja kavaluutensa saadakseen mies tekemään osansa hänelle kuuluvista arjen tehtävistä, ja sitten viimeisenä ennen eroa vielä rontata ukko varmuuden vuoksi lääkäriin varmistaakseen, ettei ole epäkunnossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meille tuli ero tuosta syystä. Mies vain chillaili ja mä hoidin kaiken, meillä myös lapsia. No, hän jäi raapimaan pallejaan ja mä järjestin mun ja lasten asiat. Nyt lapset on jo omillaan ja mulla on miesystävä, mutta en muuta saman katon alle enää yhdenkään miespuolisen kanssa. Näin on hyvä.
Hirveän kauan en aio minäkään käyttää elämääni enää tähän. Tuntuu aika kiviriipalta koko mies. Onneks ei ole lapsia. Ap
Miksi asiaa pitää ylipäätään katsoa tunteen kautta? Hän on kiviriippa. Tosin itsekin olet aika ikävä ihminen, kiukuttelet hänen rytmistään, koska et uskalla haastaa häntä orjuuttamisesta ja vapaamatkustuksesta. Löydä itsesi äläkä anna jotain tavoitteita, jotta sietäisit häntä taas viikon kauemmin. Kerro hänelle, mitä olet vailla, ja mitä tapahtuu jos hän ei ala aikuistua
Ja nämä keskustelut on käyty. T. "Ikävä ihminen" -ap
Vierailija kirjoitti:
Jotenkin naurattaa että naisen pitää ensin käyttää kaikki voimansa, viekkautensa ja kavaluutensa saadakseen mies tekemään osansa hänelle kuuluvista arjen tehtävistä, ja sitten viimeisenä ennen eroa vielä rontata ukko varmuuden vuoksi lääkäriin varmistaakseen, ettei ole epäkunnossa.
Joo, vähemmällä pääsee, kun eroaa vain enempiä selittelemättä.
Vierailija kirjoitti:
Voi ei, meillä ihan sama rytmin kanssa. Tähän on jo tottunut, 14 vuotta yhdessä eloa. Olen huomannu että mies nukkuu viikolla öisin todella vähän ja käyttää vapaan viikonlopun sitten nukkumiseen. En tiedä mitä hän tekee viikolla iltaisin kun menen nukkumaan, minä tarvin tasaisesti riittävästi unta.
Pahin oli lomareissuilla kun aluksi odotin hänen heräävän että pääsisimme lomalla kiertelemään reissukohdetta. Sitten tajusin että jos herään 4 tuntia ennen häntä niin voisin tehdä jotain sillä aikaa. Sitten aloin mennä aamutoreille hakemaan tuoreet hedelmät, leipomosta leivät ja minun brunssista tuli sitten hänen aamupalansa. Eipä se niin haittaa, ihana kuljeskella aamulla ulkomailla ja katsella paikallisten tapoja. Ehkä istuskella kahvin kanssa penkillä nauttimassa vielä viileästä päivästä. Kun brunssin jälkeen lähdemme liikkeelle, on yleensä enemmän liikennettä ja touhua.
Mielestäni mieheni menettää t
Eikö loma tarkoitus ole myös levätä. Ei tuo 11 tuntia ole edes paljon nukkua lomalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En edes yrittäisi tehdä mitään kotitöitä yhdessä tuossa vaiheessa, vaan molemmille omat vastuut jotka voi sitten tehdä hereilläoloajan puitteissa.
Muuten yritin tätä jossain vaheessa, mutta mies oli vain vihainen :/ En siis saanut häntä tajuamaan, että osa töistä kuuluu hänelle, ja hän aidosti koki, ettei hänellä ole aikaa. Joo. Meillä taitaa olla aika iso ongelma. Ap
Apua, mies oli vihainen. Miksi mies ei saa olla vihainen mutta se on ihan ok että sinä olet joka viikonloppu vihainen. Kai ymmärrät että mies on vihainen koska sillä hän voi jatkaa kuten ennenkin. Teettää kaikki kotityöt sinulla. Minäkin olisin miehelleni vihainen jos sillä saisin hänet hoitamaan kaikki kotityöt ja itse voisin vain maata sängyssä ja raapia mahaa. Miehesi on laiska p eikä hänellä ole mitään ajatusta muuttaa itseään muuksi. Teidän pahin ongelma ei siis ole yhteisen tekemisen puute vaan se että mies käyttää sinua hyväkseen. Kuinka kauan aiot tätä katsella? Älä ainakaan lisäänny tuollaisen kanssa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun ex aina marisi, että mulla ja lapsilla menee koko päivä hukkaan lomalla tai viikonloppuna, kun nukuttiin pitkään (klo 10-11 saakka). Itse heräsi kolistelemaan keittiössä jo 6-6.30 aikaan ja alkoi marmattamaan minulle pitkään nukkumisesta jo klo 8 jälkeen.
Uusi kumppani tykkää kanssa kölliä vapaapäivinä pidempään, jos ei ole mitään aikaisia menoja suunniteltu. Itsekin nousen sängystä hyväntuulisena kun yksi aamuvirkku ei sabotoi päivää ennen kuin olen ehtinyt kunnolla herätäkään.
Hei, mulle on aivan sama mihin saakka ukko nukkuu, jos vaan tekis myös jotain kotitöitä. Toiminnallaan hän takaa sen, että mulla ei juurikaan ole mielekästä vapaa-aikaa ollenka
Miksi pitäisi tehdä ennen klo 16? Siitä on kyse. Myöhemminkin ehtii.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En edes yrittäisi tehdä mitään kotitöitä yhdessä tuossa vaiheessa, vaan molemmille omat vastuut jotka voi sitten tehdä hereilläoloajan puitteissa.
Muuten yritin tätä jossain vaheessa, mutta mies oli vain vihainen :/ En siis saanut häntä tajuamaan, että osa töistä kuuluu hänelle, ja hän aidosti koki, ettei hänellä ole aikaa. Joo. Meillä taitaa olla aika iso ongelma. Ap
Apua, mies oli vihainen. Miksi mies ei saa olla vihainen mutta se on ihan ok että sinä olet joka viikonloppu vihainen. Kai ymmärrät että mies on vihainen koska sillä hän voi jatkaa kuten ennenkin. Teettää kaikki kotityöt sinulla. Minäkin olisin miehelleni vihainen jos sillä saisin hänet hoitamaan kaikki kotityöt ja itse voisin vain maata sängyssä ja raapia mahaa. Miehesi on laiska p eikä hänellä ole mitään ajatusta muuttaa its
Niin siis en sanonut, että en kestä sitä, että mies on vihainen. En pelkää häntä, eikä hän voi mennä vihaisuuden taakse piiloon. Sanoin vain, että vihainen on. Ja lähtöä tässä suunnittelen. Ap
"Ootko monesti pimeällä pessyt ikkunoita?"
Minä pesin viimeksi myöhään illalla ja ihan hyvä tuli ikkunoista vaikka oli pimeää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun ex aina marisi, että mulla ja lapsilla menee koko päivä hukkaan lomalla tai viikonloppuna, kun nukuttiin pitkään (klo 10-11 saakka). Itse heräsi kolistelemaan keittiössä jo 6-6.30 aikaan ja alkoi marmattamaan minulle pitkään nukkumisesta jo klo 8 jälkeen.
Uusi kumppani tykkää kanssa kölliä vapaapäivinä pidempään, jos ei ole mitään aikaisia menoja suunniteltu. Itsekin nousen sängystä hyväntuulisena kun yksi aamuvirkku ei sabotoi päivää ennen kuin olen ehtinyt kunnolla herätäkään.
Hei, mulle on aivan sama mihin saakka ukko nukkuu, jos vaan tekis myös jotain kotitöitä. Toiminnallaan hän takaa sen, että mul
Ehtii illallakin tehdä, jos vaan tekee (eli ei). Sitten ei vaan jää enää aikaa minkään muun tekemiselle. Se kai se pointti tässä oli.
"Ja nämä keskustelut on käyty. T. "Ikävä ihminen" -ap"
No mitä ihmettä enää sinä hänessä sitten roikut? Et ole yhdessäkään viestissäsi kertonut miehestä mitään positiivista puolta joten tuskin nyt kauheasti menetät jos laitatta lusikat jakoon.
Vierailija kirjoitti:
"Ootko monesti pimeällä pessyt ikkunoita?"
Minä pesin viimeksi myöhään illalla ja ihan hyvä tuli ikkunoista vaikka oli pimeää.
Lisään, että oli mulla valot sisällä päällä. En tarvinnut mitään auringonvaloa ikkunoiden pesuun.
Me mennään miehen kanssa samaan aikaan nukkumaan, mutta minä herään 5h päästä, kun taas mies nukkuu 8-10h. Päivällä olen usein väsynyt ja se haittaa tekemistä. Olisihan se kiva kun mies heräisi klo 5 nukahdettuaan klo 12 yöllä, ja sitten tehtäisiin kaikkea ja otettaisiin yhdessä päikkärit siinä yhden maissa, mutta eipä tätä voi vaatia 😁
Lapsia ei ainakaan kannata suunnitella ennen kuin tilanne muuttuu.
Vierailija kirjoitti:
Lapsia ei ainakaan kannata suunnitella ennen kuin tilanne muuttuu.
Juu, ei todella. Ap
Jos heräät seitsämältä, miksi hitossa olet tähän asti käyttänyt työpäivän verran aikaa kotitöihin? Tottakai teet silloin jotain kivaa itseksesi. Miksi teillä edes on noin paljon kotitöitä?
Minä olen aamu-uninen nainen ja ihan hyvin meillä jää aikaa tehdä yhdessä sekä kivoja juttuja, että kotitöitä. Mies ei marttyyrinä herää kukonpierun aikaan kuuraamaan taloa vaan puuhastelee omiaan.
Siitä saa kiukutella, jos aikuinen ihminen ei ole toimintakykyinen ennen myöhäistä iltapäivää, kun ei kuitenkaan esim käy yötöissä, eikä tässä tapauksessa edes valvo kovin myöhään.