Erirytmisyys puolison kanssa johtaa siihen, ettei tehdä koskaan mitään kivaa
Vapaapäivinä puoliso makaa puolillepäivin. Perjantaina ollaan vielä saatettu sopia, että siivotaan yhdessä ja tehdään sitten jotain kivaa, mennään vaikka leffaan tai syömään. Kello 14 tilanne on kuitenkin se, että joko siivousta ei ole aloitettukaan tai minä olen siivonnut yksin, kun olen ollut hereillä jo seitsemästä saakka. Siinä miestä odotellessani olen myös käynyt lenkillä ja kaupassa, hoitanut pyykit ja tiskit ja maksanut laskut. Olen syönyt jo lounaan itse, kun mies vielä ryystää rauhassa akvaarion kokoisesta kahvimukistaan neljättä kupillista ja lehteilee kaikessa rauhassa sanomalehteä kalsarit jalassa nautiskellen.
Meidän toiminnan erilaiset rytmit johtaa joko siihen, että minä teen valtaosan kotitöistä tai sitten meidän yhdessäoloaika on vain sitä kotitöiden tekoa, kun ei muuta ehditä, kun hän on toimintakykyinen vasta kolmen aikaan iltapäivällä. Koska en ole mikään kotiorja, aion hankkia viikonloppuaamuihin itselleni nyt harrastuksia. En aio raataa yksin, enkä myöskään istuskella peukaloitani pyöritellen odottelemassa, koska herra viitsisi ryhtyä toimintakuntoiseksi.
Viime viikonloppu oli tästä loistava esimerkki. Meillä oli tarkoituksena käydä puutarhamyymälässä, pestä ikkunat ja pyörittää siinä ohessa vähän isommat pyykit, ja sitten illalla leffaan ja drinkille. Puutarhamyymälässä oltiin kello 16, ja ikkunanpesua ei oltu aloitettukaan. Ei menty mihinkään sinäkään iltana.
Olen ottanut asian puheeksi välillä, mutta välillä pidän suuni tietoisesti kiinni, koska jos tämä nyt sitten on miehen mielestä kivaa elämää, että raapii vapaa-ajallaan vain hanuriaan, onhan hänellä siihen oikeus. Mutta olen koittanut myös sanoa, että harmittaa, kun olisi kiva tehdä jotain hauskaa yhdessä joskus, ja se ei onnistu, kun vapaa-aika vain valuu ohi. Mies ei tajua ollenkaan, ja toisaalta sitten välillä ihmettelee, miksi meillä ei ole enää oikein mitään kipinöintiä.
Kommentit (387)
Herrastasi löysin sen vian, että en tajua ihmisiä, jotka makaa puoleenpäivän asti vapaapäivinään. Täytyy olla tosi elämäänsä tai liittoonsa kyllästynyt, jos niin tekee.
Ei hitto miten kapeakatseisia ihmisiä voi olla
Aloittaja on aika raskaan kuuloinen suorittaja, voimia miehellesi.
"Meillä oli tarkoituksena käydä puutarhamyymälässä, pestä ikkunat ja pyörittää siinä ohessa vähän isommat pyykit, ja sitten illalla leffaan ja drinkille. Puutarhamyymälässä oltiin kello 16, ja ikkunanpesua ei oltu aloitettukaan. Ei menty mihinkään sinäkään iltana."
Mene puutarhamyymälään.
Pese ikkunat ja siinä ohessa pese myös isommat pyykit.
Mene vielä illalla leffaan ja drinkille.
En ole eläissäni kuullut yhtä orjallista, väsyttävää ja tylsää päivää ja "vapaa-ajanviettotapaa" kuin laittamasi lista. Veikkaan, että sinä olit suunnitelman pääarkkitehti?
Vierailija kirjoitti:
"Meillä oli tarkoituksena käydä puutarhamyymälässä, pestä ikkunat ja pyörittää siinä ohessa vähän isommat pyykit, ja sitten illalla leffaan ja drinkille. Puutarhamyymälässä oltiin kello 16, ja ikkunanpesua ei oltu aloitettukaan. Ei menty mihinkään sinäkään iltana."
Mene puutarhamyymälään.
En ole eläissäni kuullut yhtä orjallista, väsyttävää ja tylsää päivää ja "vapaa-ajanviettotapaa" kuin laittamasi lista. Veikkaan, että sinä olit suunnitelman pääarkkitehti?
100% samaa mieltä, töissäkin päsee vähemmällä.
Vierailija kirjoitti:
Lue nyt edes koko ketju. Pari on eronnut. Naisen aloitteesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lue nyt edes koko ketju. Pari on eronnut. Naisen aloitteesta.
18 sivua, kyllä aivan takuulla luen koko p*skan, mutta onnittelut lienevät sentään paikallaan. Ap:n mies on vapaa orjuudesta! 🥳
Vierailija kirjoitti:
Mene puutarhamyymälään.
Niin, siitä vapaa-ajasta tulee tylsää, kun aloittaja ei jaksa pitkien työpäivien päälle siivota ja mies ei kykene kotona opiskelultaan edes pyykkikonetta käynnistämään arkena. Kaikki jää siis viikonloppuihin. Aloittaja on huonolla menestyksellä yrittänyt saada miestä edes yhdessä tekemään jotain, mutta ei.
Se on muuten ihana tunne, kun se laiskimuksen aiheuttama mielipaha on poissa. Saa siivota vain omat sotkut, eikä ole sitä epäreiluudentunnetta nakertamassa koko ajan. Energiaa vapautuu uskomattoman paljon. Mulla oli vieläpä huollettavana kaksi alakouluikäistä erityislasta, kun erottiin, mutta silti. Heidän kanssaan toki sai vääntää kotitöistä, mutta eipä tarvinnut sitä aikuisen miehen kanssa tehdä.
Ymmärrän kyllä, että ihmisillä voi olla tosi eri näkemykset esim siitä, mikä on kodin riittävä siisteystaso, mutta sitä en tajua, ettei aikuiselta ihmiseltä onnistu edes minimitasolla mikään. Ts. tiskit on pestävä, muuten ei voi syödä. Keittiö on oltava siinä kunnossa, että ruoanlaitto onnistuu. Kaapissa on oltava ruokaa. Pyykkiä pitää pestä, muuten ei ole puhtaita vaatteita. Roskat pitää viedä.
Ikkunoita ei ehkä ole pakko pestä koskaan, mutta kai nyt ruokaa ja vaatteita tarvitsee jokainen. Eikö arki olisi ihan hiton paljon helpompaa, jos vaan opettelisi hoitamaan tuollaiset hommat rutiinilla, eikä antaisi kaiken kaaostua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On kieltämättä aika ikävä tilanne. Ymmärrän sinua, vaikka itse olen enemmän kuin miehesi. Vaikea nähdä miten erirytmisyyttä saisi yhdistettyä.
Niin, hänen näkökulmastaan hän vain haluaa chillailla, mutta samalla me menetetään kaikki meidän parisuhdeaika. Ap
No mutta jos ap tulisi vähän vastaan ja opettelisi chillamaankin yhdessä? Kyllä se minusta mukavampaa parisuhdeikaa on kuin ikkunoiden pesu ja muu kotitöiden suorittaminen viikonloppuna aamusta asti putkeen, vaikkei yhdessä puuhamisessakaan sinällään mitään vikaa ole. Etkö ollenkaan nauti miehen kanssa siitä leppoisasta kahvin juonnista, yhdessä lehtien lukemisesta ja rupattelusta, taikka jostain läheisemmästäkin köllöttelystä tai muusta viikonloppuisin...? Ja kotonakin voi katsoa vaikka leffaa plus ruokaa (tehdä yhdessä, tai tilata/hakea vaikka pitsaa ja olut kylkeen jne.) moni pitää tällaistakin aika mukavana parisuhdeaikana. Ap ilmeisesti ei?
Kyllähän tuossa nyt tarvisi molemmilta sitä vastaan tulemista ja halua opetella vähän jotain uutta kumpikin. Kotitöiden hoitaminen reilusti on myös oma keskustelunsa ja suunnittelunsa, johon miehen toki tulisi panostaa ja siinä skarpata ja osuutensa hoitaa. Mutta ap muistathan, että mies sitten saa tehdä omalla tavallaan myös ja milloin hänellekin sopii.
Itseä ei kyllä houkuttaisi viikonloppusuorittaminen kotitöiden kanssa, vaan mieuummin jaan tasaisemmin ja teen enemmän ripotellen. Miten noita kotitöitä muutenkaan niin kauheasti pariskunnalle kertyy, jos lapsiakaan ei ole, vähän ihmettelen. Onko kaikki ihan tarpeellista, vai onko nyt kuitenkin jotain ylimääräistä ja ylisuorittamista aloittajalla mukana? Vai olisiko varaa ottaa välillä vähän rennommin joidenkin kotihommien suhteen? Ja vaikkapa viikolla mies voisi tehdä osaansa hommista enemmän, niin ei jäisi viikonopulle kaikki?
Ja jotain realismia ap noihin suunnitelmiin. Ei ole mitään järkeä suunnitella kaikkea tuota päiväohjelmaa (toisenkin puolesta) aamusta laskien ja pettyä sitten joka kerta kun näin ei tapahdu, kun tiedät, että mies haluaa alkaa toimia vasta iltapäivällä, ja silloinkin verkkaisesti. Jos haluat ap olla viikonloppuisinkin koko päivän puuhassa ja viipottamassa, niin pitäähän sun ottaa huomioon, ettei miehesi ole luonteeltaan tai rytmiltäänkään sellainen. Eli esim. aamupäivät voisit tehdä puuhia, joita voit tehdä itseksesi hyvällä mielellä. Ja vaikka kaverinin kanssa voi lähteä joskus käymään illalla ulkona, jos mies ei halua.
Kai teillä kuitenkin jotain yhteistäkin keskenänne on, kun kerran olette yhteen päätyneet?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikset itse herää aamulla myöhemmin ja myös valvo illalla myöhempään, jotta teille jää enemmän yhteistä aikaa?
En ole ap, mutta on kyse päivärytmistä. On olemassa aamu- ja iltavirkkuihmisiä. Eikä sitä pysty muuttamaan. Itse herään aamulla aikaisin ja iltaisin klo 8 jälkeen on turha kysyä enää mitään. Iltariennot yleensä jäävät väliin tästä syystä.
Ja mun mieheni on ilmeisesti jonkinlainen ikuisen talviunen ihminen, joka haluaa nukkua mielellään 14-16 tuntia vuorokaudessa. Ap
Kertyykö sillä univelkaa viikolla? Ja että 14- 16 tuntia unta aina viikonoppuisin....ja viikollakin? Taidatko nyt kuitenkin liioitella? Aamuhahvin juominen tai köllöttely ei ole myöskään ole nukkumista.
Tuollainen määrä nukkumista ei olisi normaalia, ja miettisin kyllä jotain sairautta / terveysongelmaa, jos nukkuu todella noin paljon. Saako opiskeltua normaalisti kuitenkin?
Mies ei tee kotitöitä viikolla eikä viikonloppunakaan kuin vahtimalla, ja ap:n pitäisi "vähän tulla vastaan"? Eikä pidä. Naiset on nyt sietäneet tätä paskaa tarpeeksi kauan.
Vierailija kirjoitti:
Oletteko yrittäneet kompromissia? Jos sinä tykkäät herätä kuudelta ja mies kahdelta, aloittakaa kotityöt vaikka klo 11? Käyt herättämässä, että no niin, nyt kahville ja hommiin. Itse olisin saattanut aamuvirkkuna pestä puolet ikkunoista ja jättää puolet miehelle tai kaikki ikkunat ja jättää jonkun muun homman miehelle (joo, tykkään ikkunoiden pesusta).
Ja toisaalta, jos tuo on toistuva ongelma, ettette ehdi tehdä kaikkia suunnitelmianne, vähentäkää niitä. Eikö ikkunoidenpesua olisi voinut siirtää sunnuntaille?
Siis herättää toinen viikonoloppuna paria tunia aiemmin ikkunoiden pesua varten? Ei kyllä noin. Mikä vaikeus ne ikkunat on pestä silloin kun on normaalisti herännyt..... Eihän tuo ole mikään kompromissi. Ei kenellekään tulisi mieleen valvottaa väkisin sitä aamuvirkkua vastaavasti pari tuntia illalla kauemmin, kun juuri silloin pitää luututa lattiat ja pestä uuni tms?.... Eihän tuollaisissa ole mitään järkeä.
Se aamuvirkku tekee omia juttuja silloin kun toinen nukkuu, tai vaikka sen oman osuutensa kotitöistä. Tuollainen toisen viikonlopuherättely kotitöitä varten (?!), kun saisi nukkua, on lähinnä vain kiusantekoa. Miten edes tulee mieleen tuollainen. Pariskunta ilman lapsia, ei voi olla niin valtavasti kotitöitä.
Vierailija kirjoitti:
Mies ei tee kotitöitä viikolla eikä viikonloppunakaan kuin vahtimalla, ja ap:n pitäisi "vähän tulla vastaan"? Eikä pidä. Naiset on nyt sietäneet tätä paskaa tarpeeksi kauan.
No miehen pitää tietenkin tulla vastaan siinä, että ensinnäkin tekee osuutensa kotitöistä, esim. viikolla kun on itsekseen kotona, ja välillä panostaa siihenkin, että yhdessä lähtevät jonnekin viikonoppuisin.
Ap tulee vastaan siinä, ettei odota miehen heräävään viikonoppuisin aamulla ja suorittavan hänen laatimaansa jatkuvaa päiväohjelmaa myöhään iltaan saakka, sekä opettelee viettämään laatuikaa miehen kanssa myös kotona chillaillen.
Kyllä molemmilla on parannettavaa niin asenteissa kuin toiminnassakin, jos tuosta meinataan jotain toimivaa suhdetta saada aikaiseksi.
Miestä ei kiinnosta parisuhdeaika. Siivous ja muut kotityötkin hoituvat mukavasti nukkuessa ja löhötessä. Huippu diili, miehelle.
Ihania ohjeita ap:lle! Muistathan tulla vastaan ja annathan miehen tehdä omalla tavallaan? Ettekö helvetti osaa lukea? Mies ei tee MITÄÄN arkena ja viikonloppuna nukkuu ja tästä lähin saa kivasti jatkaa samaan malliin ihan ittekseen koska ap jätti sen. Ihanaa kesää ap, mä tulen perässä!
Vierailija kirjoitti:
Niin ja siis vielä tuosta, että miksi mä hoidan kaiken, niin yleensä meillä ei tosiaan mitään ikkunoita pestä koko ajan, vaan mä esimerkiksi pesen pyykkiä, jotta on puhtaita vaatteita ja tiskejä, jotta on astioita, joilta syödä. Kaupassa käyn ja laitan ruokaa, jotta olis jotain syötävää. Eli nää on aika tämmösiä perusjuttuja, joita ilman ei oikein voi elää tätä elämää. Siihen en oo lähdössä, että pesisin vain omat pyykkini tai laittaisin ruokaa vain itselleni jos laitan. Helpompi lähteä suhteesta pää pystyssä, kun tietää, ettei ole ryhtynyt ilkeilemään. Mutta TODELLAKIN edellytän mieheltä ihan vastaavaa aikuisen ihmisen panosta näissä asioissa, hänellä vaan menee se nukkuminen kaiken edelle. Silloinkin, kun näkee, että mä olen aivan loppu. Ap
Olet varmaan aivan oikessa, että ero voi olla juuri se oikea ratkaisu teille. Mutta noin yleisesti ottaen, mun mielestä ei ole mitään ilkeilyä pestä vain omia pyykkejä, vaan ihan reilua tuossa tilanteessa. Käyttää omaa pyykkikoria ja pistää sieltä koneeseen, ei se mitään ilkeyttä tarvi. Pyykkeihin menee näin pajon vähemmän aikaa ja vaivaa itsellä. Eikä ota niin päähän enää. Mies pesee sitten omiaan kun pesee. On se mies ennekin yksin asuessaan omia pyykkejään pessyt. Että ihan vain käytännöllinen suhtautuminen, ilman sen kummempaa ilkeyttä.
Mitä järkeä sanoa asiasta monia kertoja, samalla kun se ottaa itseä päähän enemmän ja enemmän koko ajan, jos voi toimia toisin. Toiminta on usein tehokkaampaakin luomaan muutosta j herättämään, jos kerran sanominen tai kaksi ei ole tuottanut tulosta. Mies saattaa oivaltaa asian tai sitten ei, mutta niin tai näin, ainakin kotitöitä tasattiin, eli tuli joku parannus kuitenkin. Voi soveltaa muissakin asioissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun ex aina marisi, että mulla ja lapsilla menee koko päivä hukkaan lomalla tai viikonloppuna, kun nukuttiin pitkään (klo 10-11 saakka). Itse heräsi kolistelemaan keittiössä jo 6-6.30 aikaan ja alkoi marmattamaan minulle pitkään nukkumisesta jo klo 8 jälkeen.
Uusi kumppani tykkää kanssa kölliä vapaapäivinä pidempään, jos ei ole mitään aikaisia menoja suunniteltu. Itsekin nousen sängystä hyväntuulisena kun yksi aamuvirkku ei sabotoi päivää ennen kuin olen ehtinyt kunnolla herätäkään.
Hei, mulle on aivan sama mihin saakka ukko nukkuu, jos vaan tekis myös jotain kotitöitä. Toiminnallaan hän takaa sen, että mulla ei juurikaan ole mielekästä vapaa-aikaa ollenkaan, vaan mun vapaa-aika menee hänen elämänsä fasilitoimiseen. Hänen oikeutensa maata perä homeessa on suurempi kuin mun oikeus saada elämääni jotain muuta sisältöä kuin hänen sotkujensa siivoaminen. Ap
Kyllä, ongelma on selvästi tuossa, ettei mies tee kotitöitä ylipäätään. Aloituksessa tästä ei tosin vielä puhuttu mitään, vain viikonlopun toiminnasta ja nukkumisista, chillailusta ja parisuhdeajasta. Osa vastauksista on sen pohjalta kirjoitettu.
Vierailija kirjoitti:
Ihania ohjeita ap:lle! Muistathan tulla vastaan ja annathan miehen tehdä omalla tavallaan? Ettekö helvetti osaa lukea? Mies ei tee MITÄÄN arkena ja viikonloppuna nukkuu ja tästä lähin saa kivasti jatkaa samaan malliin ihan ittekseen koska ap jätti sen. Ihanaa kesää ap, mä tulen perässä!
Ihanaa kesää sulle myös :)! Tästä tulee hyvä. Ap
Oikeastaan helpottaa. Ei ole vaikea lähteä. Ap