Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Erirytmisyys puolison kanssa johtaa siihen, ettei tehdä koskaan mitään kivaa

Vierailija
28.04.2025 |

Vapaapäivinä puoliso makaa puolillepäivin. Perjantaina ollaan vielä saatettu sopia, että siivotaan yhdessä ja tehdään sitten jotain kivaa, mennään vaikka leffaan tai syömään. Kello 14 tilanne on kuitenkin se, että joko siivousta ei ole aloitettukaan tai minä olen siivonnut yksin, kun olen ollut hereillä jo seitsemästä saakka. Siinä miestä odotellessani olen myös käynyt lenkillä ja kaupassa, hoitanut pyykit ja tiskit ja maksanut laskut. Olen syönyt jo lounaan itse, kun mies vielä ryystää rauhassa akvaarion kokoisesta kahvimukistaan neljättä kupillista ja lehteilee kaikessa rauhassa sanomalehteä kalsarit jalassa nautiskellen.

Meidän toiminnan erilaiset rytmit johtaa joko siihen, että minä teen valtaosan kotitöistä tai sitten meidän yhdessäoloaika on vain sitä kotitöiden tekoa, kun ei muuta ehditä, kun hän on toimintakykyinen vasta kolmen aikaan iltapäivällä. Koska en ole mikään kotiorja, aion hankkia viikonloppuaamuihin itselleni nyt harrastuksia. En aio raataa yksin, enkä myöskään istuskella peukaloitani pyöritellen odottelemassa, koska herra viitsisi ryhtyä toimintakuntoiseksi.

Viime viikonloppu oli tästä loistava esimerkki. Meillä oli tarkoituksena käydä puutarhamyymälässä, pestä ikkunat ja pyörittää siinä ohessa vähän isommat pyykit, ja sitten illalla leffaan ja drinkille. Puutarhamyymälässä oltiin kello 16, ja ikkunanpesua ei oltu aloitettukaan. Ei menty mihinkään sinäkään iltana.

Olen ottanut asian puheeksi välillä, mutta välillä pidän suuni tietoisesti kiinni, koska jos tämä nyt sitten on miehen mielestä kivaa elämää, että raapii vapaa-ajallaan vain hanuriaan, onhan hänellä siihen oikeus. Mutta olen koittanut myös sanoa, että harmittaa, kun olisi kiva tehdä jotain hauskaa yhdessä joskus, ja se ei onnistu, kun vapaa-aika vain valuu ohi. Mies ei tajua ollenkaan, ja toisaalta sitten välillä ihmettelee, miksi meillä ei ole enää oikein mitään kipinöintiä.

Kommentit (387)

Vierailija
361/387 |
30.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihania ohjeita ap:lle! Muistathan tulla vastaan ja annathan miehen tehdä omalla tavallaan? Ettekö helvetti osaa lukea? Mies ei tee MITÄÄN arkena ja viikonloppuna nukkuu ja tästä lähin saa kivasti jatkaa samaan malliin ihan ittekseen koska ap jätti sen. Ihanaa kesää ap, mä tulen perässä! 

Aloitukseen kannattaisi mainita kaikista oleellisimmat asiat, kuten tuo, ettei mies tee juuri ollenkaan kotitöitä, eikä edes korjaa oma roskiaan ja jälkiään, vaikka asiasta ja on jo puhuttu useasti.

Tämä tietenkin vaikuttaa kommentointiin, aloitus oli pitkä ja vaikutti aika kattavalta kuvaukselta, vaikka oleelllisin asia ja ongelman ydin puuttui sieltä. Aloituksessa puhuttiin lähinnä viikonlopun erirytmisyydestä ja erilaisista haluista ja tavoista viettää viikonloppua. Kaikki ei lue koko pitkää ketjua ennen kommentointia, varsinkin jos aloituksessa on jo pitkä kuvaus aiheesta.

Mielestäni ketjussa oli kuitenkin paljon mielenkiintoista keskustelua ja huomioita juuri tuosta erirytmisyydestä, aamuvirkkuudesta ja iltavirkkuudesta ja sen vaikutuksista ja ratkausukeinoista arjessa, ja tämä nimenomaan tuon aloituksen perusteella. Voihan olla, että tämä mahdollisesti sai ap:llekin kiteytettyä sen, ettei pääongelma heillä todella olekaan siinä erirytmisyydessä.

Kuitenkin, toiselle epärealistisen viikonloppusuoritussuunnitelman laatiminen, ei ole ollut silti ap:ltä erityisen hyvä keino koittaa lähestyä ja ratkoa ongelmaa. Tähän osa kommentoijista tarttui, ja mielestäni sinällään ihan aiheesta (aloituksen perusteella). Toki tuollaiselle miehelle, jonka paatunut toiminta kotitöiden suhteen siis ilmeni vasta keskustelun edetessä, ei varmaankaan mikään lähestymistapa ja ratkaisuyritys varsinaiseen ogelmaan (kotitöiden tekeminen ja reiluus siinä), olisi auttanut.

Vierailija
362/387 |
30.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuorokausirytmistä syyllistäminen turhaa nalkutusta. Suomalaisessa yhteiskunnassa moni iltavirkku kärsii jo alaikäisenä nuorena univajeesta. Tätä läpi koulut ja harjoittelut ja keski-ikäisenäkään ei saisi hengähtää, vasta eläkkeellä. 

Moni iltavirkku ei jaksa siivota säännöllisesti arkena, koska on uupunut. Uupunut siksi, että ympäröivä yhteiskunta määrittää normit, että herättävä on klo 7 tms. töihin/kouluun. Siitä huolimatta että keho ja mieli sanoo joka ilta, että ei nukahdeta vielä. Ja kun viikonloppuna on ainoa aamulepomahdollisuus, aamuvirkku kontrolloiva kumppani tulee nalkuttamaan siitäkin. Monelle iltavirkulle olisi parempi herätä pari tuntia myöhemmin, mutta yhteiskunta ei sitä aina mahdollista. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
363/387 |
30.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta moni kohta tuossakin mutta se oli heti minusta selvää ettei mies tee kotitöitä. Mutta aivan sama, ei ole mahdollista tietää miehen näkökulmaa niin ap:n kertomuksella on mentävä. Jos perjantaina on sovittu miehen kanssa että x tehdään lauantaina niin silloin ei koisita puolta päivää. Moni on sanonut että lista on aivan älytön mutta minulle siinä ei olisi ongelmia vaikka en pidä itseäni erityisen energisenä. Ellei puhuta jostain 300 neliön talosta ja 600:sta nilkkasukasta jotka on levitettävä. Kuka edes joutuu varaamaan aikaa pyykin tekoon kun sehän menee muiden asioiden lomassa. 

Keskustelua ei hirveästi voi pitää yllä jos ei jaksa tai kerkeä lukea mitä on jo sanottu. Mutta tässä tilanteessa näyttää siltä että ap on saanut ketjusta vahvistusta mitä takaraivossaan jo tiesi kuten minäkin. Vaikka kommentit täällä miehen puolesta olisikin "oikeassa" niin joskus niitä lukiessa sitä sitten itse tietää onko siinä itselle järkeä ja jos ei ole niin siinähän se vastaus myös tulee. Että siinä mielessä kiitos minultakin, vahvistui oma ajatus että en ole sellainen nainen joka loputtomasti jaksaa ymmärtää miestä ilman vastakaikua. Joku ymmärtäväisempi nainen voi ottaa paikkani. 

Vierailija
364/387 |
30.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On kieltämättä aika ikävä tilanne. Ymmärrän sinua, vaikka itse olen enemmän kuin miehesi. Vaikea nähdä miten erirytmisyyttä saisi yhdistettyä.

Niin, hänen näkökulmastaan hän vain haluaa chillailla, mutta samalla me menetetään kaikki meidän parisuhdeaika. Ap

Olen itsekin iltapainotteinen, eli vapaapäivinä nukun pitkään.

Kotitöitähän voi tehdä pitkin viikkoa niin, ettei vapaapäivälle ole kasattu täysi työleiri. Näin itse teen.

Ei kyllä huvittaisi mitään parisuhdeaikaa edes miettiä, jos pitäisi herätä aamuseiskalta ja alkaa heti tekemään suursiivousta, pihan kuntoonlaittoa, ikkunanpesua jne jne jne. Ja sitten ehkä käydään drinkeillä, jee.

Vierailija
365/387 |
30.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Jos perjantaina on sovittu miehen kanssa että x tehdään lauantaina niin silloin ei koisita puolta päivää."

Voihan sitä YHDESSÄ JA YHTÄMIELISESTI eikä painostaen tai määräten sopia, että tehdään x asioita lauantain aikana. Sen sijaan se että toinen määrää kellonajat yksimielisesti ei ole ihan ok. Jos toinen on aamu-uninen, antaa sen nukkua aamulla. Ei toinenkaan varmaan herätä iltaunista klo 01.00 aamuyöllä, että nyt on sopiva aika tehdä niitä kotitöitä, joita hän haluaa ja toisen herättävä tekemään samaan aikaan. 

Vierailija
366/387 |
30.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Totta moni kohta tuossakin mutta se oli heti minusta selvää ettei mies tee kotitöitä. Mutta aivan sama, ei ole mahdollista tietää miehen näkökulmaa niin ap:n kertomuksella on mentävä. Jos perjantaina on sovittu miehen kanssa että x tehdään lauantaina niin silloin ei koisita puolta päivää. Moni on sanonut että lista on aivan älytön mutta minulle siinä ei olisi ongelmia vaikka en pidä itseäni erityisen energisenä. Ellei puhuta jostain 300 neliön talosta ja 600:sta nilkkasukasta jotka on levitettävä. Kuka edes joutuu varaamaan aikaa pyykin tekoon kun sehän menee muiden asioiden lomassa. 

Keskustelua ei hirveästi voi pitää yllä jos ei jaksa tai kerkeä lukea mitä on jo sanottu. Mutta tässä tilanteessa näyttää siltä että ap on saanut ketjusta vahvistusta mitä takaraivossaan jo tiesi kuten minäkin. Vaikka kommentit täällä miehen puolesta olisikin "oikeassa" niin joskus niitä lukiessa sitä sitten itse tietää onko siinä itselle

Kuka varaa aikaa pyykin tekoon? Ainakin minä, joka meidän taloudessa hoidan pyykit. Puolisolle se varmaan näyttäytyykin napin painalluksena. Todellisuudessa 

-pyykit oikealla tavalla koneeseen ja mahdolliset tahrojen esikäsittelyt, pyykkien etsiminen sieltä täältä talosta 10 min

-nappien painallukset 0.5 min

-kuivamaan ripustamiset 10 min

-kuivien pyykkien lajittelut 10 min

Tämä muutaman kerran viikossa, niin tuostakin 1.5 h helposti tulee. 

Vierailija
367/387 |
30.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa siltä, että sinulla on siisteydestä jonkinlainen neuroosi ja yrität lisäksi pakottaa iltavirkkua siivoamaan aikaisin.

Taitaa olla miehellekin parempi, jos eroatte

Vierailija
368/387 |
30.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihania ohjeita ap:lle! Muistathan tulla vastaan ja annathan miehen tehdä omalla tavallaan? Ettekö helvetti osaa lukea? Mies ei tee MITÄÄN arkena ja viikonloppuna nukkuu ja tästä lähin saa kivasti jatkaa samaan malliin ihan ittekseen koska ap jätti sen. Ihanaa kesää ap, mä tulen perässä! 

Se ukko ei ehdi tekemään mitään kotitöitä kun pirttihirmu ei jaksa odotella aamupäivää. Mukamas haisee asunto muutamista tiskeistä ja vaatteista

Vierailija
369/387 |
30.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On kieltämättä aika ikävä tilanne. Ymmärrän sinua, vaikka itse olen enemmän kuin miehesi. Vaikea nähdä miten erirytmisyyttä saisi yhdistettyä.

Niin, hänen näkökulmastaan hän vain haluaa chillailla, mutta samalla me menetetään kaikki meidän parisuhdeaika. Ap

Parisuhde aikaa pestä ikkunoita ja pyykkiä? 

Siis yhdessä - kyllä. 

Vierailija
370/387 |
30.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minäkin nukkuisin pitkään jos joku kellottaisi vapaapäivään siivousta. 

Oi, jospa mies tekisikin jotain arkisin, sittenhän ei tarvisi vapaapäiviä käyttää pakollisiin kotitöihin. Mutta arkena en ehdi häntä olla käskemässä, teen itse 11 h työpäiviä ja 2 h työmatkat päälle. Mies opiskelee kotona ja sotkee. Jos tekisikin jotain siellä, viikonloppuna olisi aikaa jollekin kivalle.  Ap

Edistyvätkö hänen opiskelunsa vai ovatko vain "opiskelua". 

Vierailija
371/387 |
30.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No eihän sun tarvitse kaikkea tehdä, voithän sä laittaa miehen tekemään kotitöitä vaikka iltaviidestä eteenpäin.

T: Yökyöpelinainen

Vierailija
372/387 |
30.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen sinkku. Vanhempani ovat tosin erirytmisiä, mutta yhteiset siivoukset on aina tehty, kun kaikki olivat hereillä. Ei siihen siivoukseen nyt koko päivää mene, eikä siivouspäiville ollut mitään erillisiä herätysaikatauluja. Ei kaikkea tarvitse tehdä aamukymmeneltä. 

Ja jos nyt olisi jotain ekstraa vaikka ikkunoiden pesua, niin eikö voi järkätä sunnuntaiksi. 

Ap kuulostaa nipottavalta pirttihirmulta. Jos ei pysty elämään erirytmisen ihmisen kanssa, niin kannattaa vaihtaa samanrytmiseen kumppaniin tai elää sinkkuna, niin kaikki ovat tyytyväisiä.

Vierailija
373/387 |
30.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kirjoita kirja

Oliko tuossa teinille liikaa tekstiä luettavaksi? Etkö jaksa keskittyä?

Vierailija
374/387 |
30.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis tykkääkö sun mieskin puutarhamyymälöistä ja ikkunanpesuista? Missä vastavuoroisesti sun miestä kiinnostavat vapaa-ajan vietteet? Itse en ikimaailmassa ottaisi miestä mukaan esim. puutarhamyymälään, koska sitä ei pa*kaakaan kiinnosta mitkään "rehut". Mulle on nautinto käydä yksin ja viipyä niin kauan kuin haluan ja tuhlata (omia rahojani) niin paljon kuin haluan ilman toisen hyperventilointia. Ihan pikkuisen aina kärsin niiden miesten puolesta, jotka on raahattu vaimon shoppailuharrastuksiin. Kannattaa lähteä niihin kavereiden kanssa, jos seuraa kaipaa.

Ikkunat saa mun puolesta olla pesemättä. Marraskuussa pesin parin vuoden tauon jälkeen ja mies pesi edellisen kerran. Hyvin näkyy ulos ja aivan järjetöntä pestä muutenkin nyt pölyisinpään aikaan ja ennen siitepölyä.

Siivoamiset, kaupassakäynnit, ruonlaitot ja pyykit meillä on ratkaistu vuoroilla, jolloin toinen ei voi lusmuilla. Esim. mulla alkuviikon kauppavuoro ja ruoat ja arkipäivien siivoilut ja miehellä viikonlopun. Omilla aikatauluilla saa tehdä, kunhan ruoka on suunnilleen tiettyyn aikaan. 

Itse herään aikaisin ja rakastan istua viikonloppuaamuisin pitkään yksin hiljaisuudessa, lataa akkuja paremmin kuin mikään. En jaksaisi hektisen ja sosiaalisen työviikon jälkeen kuunnella heti aamulla miehen pälinöitä ja murojen rouskutusta.

Mun korviin teidän viikonloput kuulostaa suorittamiselta ja olisin itse ihan paniikissa tuollaisesta määrästä pakollista ohjelmaa. Kerran-pari kuussa kun käy jossain suunnitellusti, niin on ihan riittävästi. Spontaanit lähdöt on parhaita, siivoukset voi aina siirtää.

Vierailija
375/387 |
30.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Porukat ei selvästi jaksa lukea koko ketjua, kuten niin usein ennenkin. Tuo ap:n mies ei siis tee mitään, ei yhtään mitään yhteisen kodin eteen. Järkyttyy jo pelkästä ajatuksesta että Hänen pitäisi tehdä siivota, laittaa ruokaa tai mitään muutakaan normaaleja kodin töitä. Heittelee roskat lattialle, ei käy kaupassa , nukkuu 14-16h /vrk viikot ympäriinsä. Yksin ollessaan tiskit homehtuu lavuaariin, puhtaat vaatteet loppuu kaapista jne. 

itse asiassa ihmettelen ap:n pinnaa jos on vuoden päivät katsellut tuollaista mieslasta , ehkä pitää takapuolikin käydä pyyhkimässä jos tuohon jää . Onneksi Ap on ymmärtääkseni vetänyt jo omat johtopäätöksensä ja hakee uutta asuntoa. Tässä siis kiteytys jos jaksoitte lukea. Ja sitten tällaiset mieslapset ihmettelee miksi naiset eivät halua asua yhdessä saatikka tehdä lapsia.

Vierailija
376/387 |
30.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kestäisi tuollaista. On oikeasti tärkeää että olisi jotenkin samat rytmit. Tai pn onneksi ollutkin. Ehken tiedä miten olisi parisuhde mennyt muutoin. Aamulla olen aikaisin pirteä. Jos odottaisin vaikka viikonloppuna kumppanin heräämistä 5-6h niin jestas. No tietty osaan toimia yksinkin eli voisi levätä rauhassa. 

Vierailija
377/387 |
30.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En kestäisi tuollaista. On oikeasti tärkeää että olisi jotenkin samat rytmit. Tai pn onneksi ollutkin. Ehken tiedä miten olisi parisuhde mennyt muutoin. Aamulla olen aikaisin pirteä. Jos odottaisin vaikka viikonloppuna kumppanin heräämistä 5-6h niin jestas. No tietty osaan toimia yksinkin eli voisi levätä rauhassa. 

Tärkeintä on ymmärtää, että ihmiset ovat erilaisia ja yrittää ymmärtää sitä ja mukautua siihen. Ei sen pitäisi mennä niin, että yhteiskunta määrää työpäivisin iltavirkun aamurytmin ja puoliso vapaapäivisin. Se että se iltavirkku saa nukkua edes pari kertaa viikossa pitkät unet, suojaa ihan esim. sydänkohtauksilta edes jonkin verran.

On ihan hemmetin itsekäs ajattelutapa että kun aamuvirkkuna on tässä yhteiskunnassa jo-ka i-ki-nen päi-vä jo itselleen suotuisassa ajassa ja rytmissä jos tekee aamulla alkavaa työtä, niin olettaa että iltavirkku tai yökukkujakin voi sormia napsauttamalla  ryhtyä samanlaiseksi. Kuule, minä olen yrittänyt muuntaa rytmiäni parikymmentä vuotta. Ei ole onnistunut. Raahaudun arkipäivästä toiseen jonkinlaisessa unenpuutteessa kunnes iltaisin virkistyn. Saisin raivarin, jos joku tulisi herättelemään vapaalla vain siksi, että hönen rytminsä on ainoa mahdollinen.

Vierailija
378/387 |
30.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin kauan, kun teillä ei ole lapsia, niin hommat helppoja ja ok. Sitten se vasta repee, kun vauva ja kaksivuotias heräävät klo 6.40 ja ukkos vaan nukkuisi/loikoilisi puolille päivin.

Eli makaisi siihen asti, kun lapsilla pitäis olla jo vaipat vaihdettu, tissitetty, pissitetty, aamupalat tehty ja syötetty, puettu, puettu ulkovaatteet, käyty ulkoilemassa, tehty lounas, syötetty lapset ja nukutettu päiväunille. Sekä korjattu useat eri sotkut.

Ps. Älä lisäänny hänen kanssa, ero on varma. Jos et  nyt meinaa jaksaa katsella touhua, niin lasten tultua kuvioon et ainakaan jaksa.

Vierailija
379/387 |
30.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma tupa ja oma lupa. Näitä ketjuja kun lukee niin arvostaa kyllä sinkku elämää. Ei tarvitse siivota muiden jälkiä, ei ole mitään aikatauluja, ja saa mennä nukkumaan ja herätä mihin aikaan vaan ilman että v#tuttaa.

Terveisin klo 22 unta palloon ja 07 reikäleipä aamukahvia kitusiin.

Vierailija
380/387 |
30.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä taas iltavirkut ruikuttaa, kun on niin vaikeaa herätä ennen kahta ja pitäisi jotain kotihommiakin tehdä. On niin epäreilua ja ruikuti ruikuti ja uhriutuminen ja aamuvirkut kiusaa ja yhteiskunta on perseestä.

T. Ei mikään virkku

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi kolme