Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Haave omavaraisesta elämästä jäi toteuttamatta

Vierailija
28.04.2025 |

Vieläkin se mielessä kaihertaa, että haluaisin elää hyvin yksikertaisesti isovanhempien maatilalla veden ääressä. Siellä asuin lapsena, vasta 80-luvulla tuli sähkö. Nyt olisi ilmalämpöpumppu ja sisävessakin, vaikka vedet tulevat sisälle vain kesäisin. Vieläkö kuusikymppinen tai vanhempi siellä pärjäisi?

Olen luomuviljelijä ollut yli 30 vuotta, mutta ei tämä elämä ole omavaraista, vaan ihan tavallista ja kiireistä. Isovanhempien pientila on kaukana vakituisesta asutuksesta, aivan korvessa. Eläimiä en uskaltaisi ottaa, niistä on kokemusta yli 30 vuodelta, pienikin haveri tekee elämästä todella vaikeaa, kun eläimet on päivittäin lypsettävä, ruokittava, juotettava ja kuivitettava. Mutta ruuasta suuri osa on mahdollista kasvattaa itse, maaperä hiesusavea, vähän toista kuin nämä Uudenmaan savipellot (mitään puutarhakasveja ei voi kasvattaa ilman maanparannustoimenpiteitä).

Kommentit (39)

Vierailija
1/39 |
28.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

YLEn sarja Omavaraiset toi taas haaveet pintaan. Mutta kaikkea elämässä ei voi saavuttaa. Ap

Vierailija
2/39 |
28.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksei pärjäisi? Mun vanhemmat toteuttivat tuontapaisen haaveen eläkkeelle jäätyään, ja nyt 78- ja 80-vuotiaina edelleen elävät siellä tyytyväisenä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/39 |
28.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksei pärjäisi? Mun vanhemmat toteuttivat tuontapaisen haaveen eläkkeelle jäätyään, ja nyt 78- ja 80-vuotiaina edelleen elävät siellä tyytyväisenä. 

100% omavaraisesti? Joo ihan varmasti. 

Vierailija
4/39 |
28.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiva kuulla!

Ajattelin lumitöitä, polttopuiden tekoa omasta metsästä, pelkästään lumityöt ovat todella raskaita vanhempana. Tuolla seudulla tulee aina paljon lunta. Naapuria voi pyytää auraamaan tietä isommalle tielle, mutta pihasta lumityöt on itse tehtävä saunalle ja huussiin. Jos olisi toinen kaverina, se onnistuisi paremmin.Ap

Vierailija
5/39 |
28.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei siihen todellisuudessa nykyaikana kukaan pysty että ois täysin omavarainen...

Vierailija
6/39 |
28.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mulla ei ole edes varaa muuttaa maalle ja lähtee tuollaista projektia edes kokeilemaan.

Vierailija
7/39 |
28.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Isovanhempani elivät lähes omavaraisesti vielä 70- ja 80- luvun alussa. Karkkia haettiin kauppa-autosta minulle. Kaupasta ostettiin suolaa, maustepippuria ja vaihdantataloutta harrastettiin naapureiden kanssa, kalasaaliilla vaihdettiin ternimaitoa yms. Sillä tavalla omavaraisuutta toteutetaan käytännössä. Ap

Vierailija
8/39 |
28.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään on olemassa mukavuuksia ja ei ole mitään järkeä luopua niistä kokonaan, ne kuitenkin helpottaa elämää ja tukee terveyttä. Kyllä se ihmisellä on elämänlaatu parempi kuin kotona on lämmintä, saa puhdasta vettä hanasta ja voi käyttää vaikka sitä sisä vessaa, auto myös monesti on tarpeellinen (koska välimatkat tässä maassa on suuret)...

Vierailija
9/39 |
28.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa meinaat ettei omavaraisena ole kiireitä? Kyllä tuo nyt kuulostaa siltä että sinulla on vain nostalginen kaipuu lapsuuteen. 

Vierailija
10/39 |
28.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No mulla ei ole edes varaa muuttaa maalle ja lähtee tuollaista projektia edes kokeilemaan.

Totta, kyllä siihen varoja tarvitaan siinäkin tapauksessa, että olisi oma talo ja maata. Eläkkeeni jää viljelijänä pieneksi. Ap

Vierailija
11/39 |
28.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jaa meinaat ettei omavaraisena ole kiireitä? Kyllä tuo nyt kuulostaa siltä että sinulla on vain nostalginen kaipuu lapsuuteen. 

Ei samanlaisia kiireitä kuin tässä, mutta töitä saa kyllä tehdä enemmän kuin nyt, kun ei ole enää eläimiä. Kaipa tässä on nostalgiaakin mukana, mutta vietän tuolla muutenkin kaiken vapaa-ajan. Tunnen kaikki hommat eli käsitys siitä mitä kaikkea pitää tehdä on realistinen. Kessua ei tarvitse kasvattaa, mutta kasvimaat laittaisin samaan paikkaan kuin isovanhemmatkin laittoivat. Ap

Vierailija
12/39 |
28.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei, mutta ei kai tämä aloitus sellaisesta pelkästään puhunutkaan? Siinä puhutaan lähinnä yksinkertaisesta elämästä "syrjäkulmilla", johon kuuluu jonkinlainen omavaraisuuteen pyrkiminen. Esim. ei nuo mun vanhemmat ole koskaan edes varmasti ajatelleet, että haluaisivat olla täysin omavaraisia. Mutta kun ovat 1940-luvulla pientiloilla kasvaneita, niin ovat palanneet eläkkeellä samanlaiseen elämäntyyliin, koska kokevat sen sekä henkisesti että fyysisesti terveelliseksi itselleen, paremmaksi kuin kaupungissa asuminen ja pääosin sisällä asunnossa istuksiminen. Kasvattavat ja säilövät kaikenlaista syötävää, on kanojakin, sienestävät, marjastavat, kalastavat. Mutta ei tosiaan mitään äärimmäistä pakkomielteistä omavaraisuuden tavoittelua ole.

Vierailija
13/39 |
28.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykyään on olemassa mukavuuksia ja ei ole mitään järkeä luopua niistä kokonaan, ne kuitenkin helpottaa elämää ja tukee terveyttä. Kyllä se ihmisellä on elämänlaatu parempi kuin kotona on lämmintä, saa puhdasta vettä hanasta ja voi käyttää vaikka sitä sisä vessaa, auto myös monesti on tarpeellinen (koska välimatkat tässä maassa on suuret)...

Ilmalämpöpumppu tuolla on kuten kerroin, joten jos on sairaana, tulee silti lämpöä. Auto on pakko olla, lähimpään kauppaan olisi yli 40 km edestakaisin eikä busseja kulje. Ja sen auton pitää olla laadukas ja hyvin huollettu, etten jää jumiin. Auton merkitys on jo nykyäänkin korvaamaton, sen huomaa, jos auto on huollossa niin mihinkään ei pääse. Ei edes sairaalaan, koska taksejakaan ei saa enää maalla äkilliseen tarpeeseen. Ap

Vierailija
14/39 |
28.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Numerolle 12: Ajattelen omavaraisuudella samantyylistä elämää kuin isovanhemmilla, vaikka onkin sähköt, auto ja ilmalämpöpumppu.

Vanhempasi ovat varmasti tienneet mihin ryhtyvät, kun ovat tuollaisissa oloissa kasvaneet kuten minäkin. Siihen ei sen kummempaa ideologiaa liity, se on vain vanha elämäntapa maaseudulla vielä 70-luvullakin.

Vaikkei paljon ollut, oli silti kaikki tarpeellinen. En koskaan kokenut lapsena, että mitään puuttuisi. Oli vielä naapurissa hevonenkin, jolla sain ratsastaa ja ajaa heinäpellolta heiniä hevosella latoon. Nyt ei ole yhtään karjatilaa lähimaillakaan tuolla seudulla. Vain kesämökkejä ja tyhjiä taloja. Ap

Vierailija
15/39 |
28.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Isovanhempani elivät lähes omavaraisesti vielä 70- ja 80- luvun alussa. Karkkia haettiin kauppa-autosta minulle. Kaupasta ostettiin suolaa, maustepippuria ja vaihdantataloutta harrastettiin naapureiden kanssa, kalasaaliilla vaihdettiin ternimaitoa yms. Sillä tavalla omavaraisuutta toteutetaan käytännössä. Ap

Ap, tuollainen elämä on minunkin haaveeni. Itsellä hidasteena se, että en vielä osaa kovin paljoa noita asioita käytännössä, eli todella paljon opeteltavaa. Mutta myös mielenkiintoista tietysti. Niin ja se isoin haaste eli ei ole rahaa tuollaista tilaa hankkia. Ellei joku joskus vuokraa. Maalta olen kotoisin ja maalla suurimman osan elämästä asunut, ja esim perunoita tai marjoja tai kaloja ei ikinä ostettu kaupasta. Mutta omavaraisuuteen on omista kokemuksista pitkä matka.

Itse näkisin, että sinä jos kuka tuohon pystyisit, jos maanviljelystä noin vankka kokemus. Eihän sen tarvitse olla mikään kiveen hakattu päätös? Jos ei onnistu, niin muutat pois 🙂

Ja sitten nuo lumityöt ja puuhommat. Ei se omavaraisuus mene pieleen, jos pyydät apua puiden tekoon. Annat vastineeksi jotain omistasi, sitä vaihdantaa nimenomaan. Ja kukaan ei määrittele että lunta pitäisi jaksaa kolata koko tienoon alalta, pienet lumilapioidut kulkuväylät riittää, kokemusta on. Paitsi tietysti autolta tielle. Jos rahaa on, osta linko polkujen tekoon. 

Inspiroiduin kovasti tästä aiheesta, ihanaa! 🤭

Nyt sitten sisältövaroitus, eläinten ystävät älkää jatkako lukemista!

Voisitko ottaa edes kanoja? Itsellä haaveissa kanat ja lihakanit, parhaimmat lihat omaan pataan ja loput koirille, niillekin kunnon evästä. Teurastamisen oppii hetkessä ja siitä tulee rutiinia. 

Onko siellä hyvä kellari? Jos kasvatat reilusti kaikkea, sulla söisi nuo kanat läpi talven ruokaa omasta maasta, täydennysrehun lisäksi. 

Mielestäni tuohon elämäntapaan kuuluu olennaisesti myös yhteisön tuki. Se miten ennen on eletty; ei yksin vaan ole kukaan pärjännyt ja ei se ole ollut mitenkään järkevää edes. Jokaisella omat vahvuudet ja yhteenlaskettu hyöty onkin sitten jo valtava. Siksi näkisin nuo kanat erityisesti tosi hyvänä juttuna, siis se että tarvittaessa (sairastaminen, lomat) ottaisit apua vastaan muilta. Jos on yhtään useampi kana ja kukko, ylimääräiset munat ja jatkuvasti syntyvät kukkopojat kelpaisi varmasti paistiksi ja vastineeksi siitä että joskus hoitavat kun tarve on.

Kesäksi ankkoja, lihaa pakkaseen pitkälle talvea. 

Eikä, nyt tuli unelmointikohtaus! 😂

N44

Vierailija
16/39 |
28.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sähköt voisi poistaa, jos olisi hyvä aurinkopanelijärjestelmä ja aggregaatti. Isovanhemmilla oli jääkaappina kellari ja maitotuotteet olivat kaivoon rakennetulla hyllyllä. He eivät tarvinneet sähköä mihinkään, ei ollut puhelintakaan, mutta nykyaikana sellainen elämä ei onnistu. Postikin pitää hakea talvella pitkän matkan päästä, ennen oli puolen kilometrin päässä. Ap

Vierailija
17/39 |
28.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap, tuollainen elämä on minunkin haaveeni. Itsellä hidasteena se, että en vielä osaa kovin paljoa noita asioita käytännössä, eli todella paljon opeteltavaa. Mutta myös mielenkiintoista tietysti. Niin ja se isoin haaste eli ei

Lisäksi vielä se fakta, että tuollainen elämäntapa pitää ihmisen fyysistä ja psyykkistä kuntoa ja toimintakykyä yllä aivan eri tavalla kuin kuitenkin oikeasti paljon passiivisempi kaupunkilaiselämä. Mut pitää olla se kaiken aikaa tekeminen ns verissä. Muutenhan siihen tietysti kuukahtaa aika äkkiäkin 😅

Vierailija
18/39 |
28.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap, tuollainen elämä on minunkin haaveeni. Itsellä hidasteena se, että en vielä osaa kovin paljoa noita asioita käytännössä, eli todella paljon opeteltavaa. Mutta myös mielenkiintoista tietysti. Niin ja se isoin haaste eli ei

Olet vielä nuori, voit oppia kaiken tarvittavan. Voi olla, että omavarainen elämäntapa on yksi yleisimpiä haaveita nykyään. Ja kiitos kannustuksesta, kyllä minulla on vielä paljon opittavaa puutarhaviljelystä. Sitä varten pitäisi opiskella monenmoista asiaa, jos kasvattaa monipuolisesti eikä vain kesäkurpitsaa ja perunaa. Siellä on jo ruohosipulia, raparperia,  tuottoisat marjapuskat (vadelmia, mustaviinimarjoja) ja omenapuita eli jotain on jo, ei tarvitse nollasta aloittaa.

Kanoista - vaikka ne olisivat maatiaisia - ne ovat trooppisia eläimiä eli niiden lämpimänä pitäminen talvella tulee todella kalliiksi (lämpölamput). Jos kanoja pitää talven yli kannattaa ottaa lampaita tai muita märehtijöitä ja pitää niitä samassa pienehkössä tilassa tai muuten kanat paleltuvat. Näin isovanhempien pikkunavetassa homma toimi.

Minulla on ollut kanoja kymmenkunta vuotta, yritin kerran tehdä yhdestä vanhasta kanasta ruokaa, pää poikki kirveellä ja siinä ei kyllä palkoille pääse, on niin iso homma ja syömättäkin se jäi :) Jos eläimiä, ottaisin vuohia, tuo paikka olisi siihen ideaali (ei tarvitse aidata) mutta talven heinien tekemisen takia en ottaisi niitäkään, siinä on valtava työ. Jos on ollut huono heinävuosi, heinää ei välttämättä saa ostamallakaan, mutta vuohi on lempieläimeni (niitäkin mulla oli 26 vuotta), niistä saa maitoa ja ovat myös hyvin seurallisia, mutta puutarhalle saa sitten myös sanoa hyvästit, jos on vuohia (eivät pysy aidan toisella puolella).

Olen hyvin eläinrakas, eläimistä luopuminen viitisen vuotta sitten oli kova pala. Kissan varmaan ottaisin, ettei hiiret hypi nenille ja varmaan jonkun isomman koirankin, jonkun kodittoman. Tuotantoeläimet ovat kaikki omalla tavallaan vaikeita, ellei sitten ota kesäksi vain. En pidä teurastamisesta, niihin kiintyisi liikaa, joten sekään ei ole mun juttu. Ap

Vierailija
19/39 |
28.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vielä tästä se, että omavaraisuus ei helposti enää onnistu, kun siellä ei asu juuri ketään. Kenelläkään ei esimerkiksi ole karjaa, ne muutamat tilat, jotka siellä ovat, ovat metsätiloja. Ja loput ovat kesämökkejä tai autiotaloja. Vaihdantaa ei siis voi harjoittaa, minulla ei ole mitään sellaista, mitä muillakin ei olisi, joten lumenauraus kyllä pitää maksaa rahalla kuten se maksetaan nytkin, 50 euroa kerta. Ne pari vakituista asukasta siellä ovat kyllä mukavia ihmisiä, ainoa ongelmatapaus on kuollut, joten varmasti apua saisi, jos oikein isompi katastrofi sattuisi, ainakin korvausta vastaan. Eläkkeeni tulee olemaan noin tuhat euroa, jos teen töitä eläkeikään, kyllä sillä nyt jotain apua voi ostaa. Ap

Vierailija
20/39 |
28.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hiesu on kyllä ihan hirveä maa viljellä! Ei muodosta kunnollista mururakennetta. Tiivistyvä, kuorrettuva, liettyvä, kylmä ja märkä. Eli jos savimaan kanssa olet elänyt, niin eipä hiesu siitä paljon parane. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi yhdeksän