Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Haave omavaraisesta elämästä jäi toteuttamatta

Vierailija
28.04.2025 |

Vieläkin se mielessä kaihertaa, että haluaisin elää hyvin yksikertaisesti isovanhempien maatilalla veden ääressä. Siellä asuin lapsena, vasta 80-luvulla tuli sähkö. Nyt olisi ilmalämpöpumppu ja sisävessakin, vaikka vedet tulevat sisälle vain kesäisin. Vieläkö kuusikymppinen tai vanhempi siellä pärjäisi?

Olen luomuviljelijä ollut yli 30 vuotta, mutta ei tämä elämä ole omavaraista, vaan ihan tavallista ja kiireistä. Isovanhempien pientila on kaukana vakituisesta asutuksesta, aivan korvessa. Eläimiä en uskaltaisi ottaa, niistä on kokemusta yli 30 vuodelta, pienikin haveri tekee elämästä todella vaikeaa, kun eläimet on päivittäin lypsettävä, ruokittava, juotettava ja kuivitettava. Mutta ruuasta suuri osa on mahdollista kasvattaa itse, maaperä hiesusavea, vähän toista kuin nämä Uudenmaan savipellot (mitään puutarhakasveja ei voi kasvattaa ilman maanparannustoimenpiteitä).

Kommentit (39)

Vierailija
21/39 |
28.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omavaraisuus tarkoittaa sitä ettet lokkeile yhteiskunnan tuilla. Onnistuuko siellä korvessa?

Vierailija
22/39 |
28.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jaa meinaat ettei omavaraisena ole kiireitä? Kyllä tuo nyt kuulostaa siltä että sinulla on vain nostalginen kaipuu lapsuuteen. 

No näinpä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/39 |
28.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinne vaan, mikä estää?

Vierailija
24/39 |
28.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hiesu on kyllä ihan hirveä maa viljellä! Ei muodosta kunnollista mururakennetta. Tiivistyvä, kuorrettuva, liettyvä, kylmä ja märkä. Eli jos savimaan kanssa olet elänyt, niin eipä hiesu siitä paljon parane. 

Ei ole mitään virallista maa-analyysia tehty enkä ole aiheen erityistuntija, mutta verrattuna näihin sinisiin, jäykkiin ja painaviin savipeltoihin mitä viljelen nyt, ero on huomattava. Luultavasti tuo kuorettuu herkästi, mikä voi olla viljanviljelyssä ongelmallista. Mutta puutarhakasvit kasvavat järkyttävän hyvin tuolla, maa-analyysin voisi sitten teettää, jos laajamittaisemmin alkaisi viljellä. Ap

Vierailija
25/39 |
28.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omavaraisuus tarkoittaa sitä ettet lokkeile yhteiskunnan tuilla. Onnistuuko siellä korvessa?

Eläkeikä on muutaman vuoden päästä, koskaan en ole työttömänä ollut. Ap

Vierailija
26/39 |
28.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinne vaan, mikä estää?

Tämä työura viljelijänä pitää saada ensin loppuun, mutta voi olla, että haaveeksi jää ympärivuotinen asuminen. Ap

Vierailija
27/39 |
28.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksei pärjäisi? Mun vanhemmat toteuttivat tuontapaisen haaveen eläkkeelle jäätyään, ja nyt 78- ja 80-vuotiaina edelleen elävät siellä tyytyväisenä. 

100% omavaraisesti? Joo ihan varmasti. 

Isovanhempani elivät lähes omavaraisesti vielä 70- ja 80- luvun alussa. Karkkia haettiin kauppa-autosta minulle. Kaupasta ostettiin suolaa, maustepippuria ja vaihdantataloutta harrastettiin naapureiden kanssa, kalasaaliilla vaihdettiin ternimaitoa yms. Sillä tavalla omavaraisuutta toteutetaan käytännössä. Ap

Ap, tuollainen elämä on minunkin haaveeni. Itsellä hidasteena se, että en vielä osaa kovin paljoa noita asioita käytännössä, eli todella paljon opeteltavaa. Mutta myös mielen

Ok, juu ei väkisin kanoja! 🤭 Se vaan mainittava että jos kanala on esim vanhassa pienehkössä hirsiaitassa tms, se pysyy lämpimänä ns ammoniakista "palavan" turvepehkun avulla. Voi joutua jopa seuraamaan ettei nouse lämpö liian korkeaksi. Mut joo 😅

Niin se on kyllä totta, että jos ei ole kyläläisiä niin ei sitten kyllä vaihtareitakaan tehdä. Harmillista! 

N44

Vierailija
28/39 |
28.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä sitä itsekin kaipaisi maalle asumaan täältä betonihelvetistä, mutta mihinkään jumalan selän taakse en lähde asumaan missä ei oo mitään palveluita. Mulla ja miehelläni sellaiset kiinnostuksen kohteet mitä ei voi täällä kaupungissa toteuttaa, mies on autoharrastaja ja sitä omaa tallia ei ole niin on hankalaa sitäkin toteuttaa. Hän on ihan hyväpalkkaisessa työssä, mutta minä olen kuntoutustuella ja kohta pian näillä näkymin lopullisella työkyvyttömyyseläkkeellä mikä ei iso summa ole. Meillä ei ole säästöjä eikä omaisuutta, joten sekin kai tulee esteeksi. 

Haluaisin kasvatella marjapensaat, omenapuut ja olisi kiva jos olisi oma kaivo, maakellari ja kanoja. Että jotain omavaraisuutta. Kerrostaloasuminen on peffasta, täällä ei voi muuta kuin möllöttää ja katsoa tv:tä. 

Mietin että tullaanko me koskaan pääsemään pois täältä betonihelvetistä. Jos haluaisi vuokralle omakotitalon 20km säteellä kaupungista niin ne on kalliita. 

Miten muut ootte saanu asuntolainaa jos ite on työkyvyttömyyseläkkeellä ja puoliso kuitenkin hyväpalkkaisessa työssä? Ei ole varoja, ei säästöjä, ei takaajia. Onko mahdoton yhtälö?

Vierailija
29/39 |
28.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

27: Meillä ei kestopehku riittänyt lämmittämään kanalaa, pyrin pitämään lämpötilan reilummin plussan puolella, koska osa 20:sta kanasta oli leghorneja. Lopetin kananpidon siihen, kun lähikauppa ei voinut enää ottaa ylimääräisiä myyntiin säädösten muuttuessa. Viitisen vuotta vain oli kanoja, en siis ole kana-asiantuntija.  Ap

Vierailija
30/39 |
28.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä sitä itsekin kaipaisi maalle asumaan täältä betonihelvetistä, mutta mihinkään jumalan selän taakse en lähde asumaan missä ei oo mitään palveluita. Mulla ja miehelläni sellaiset kiinnostuksen kohteet mitä ei voi täällä kaupungissa toteuttaa, mies on autoharrastaja ja sitä omaa tallia ei ole niin on hankalaa sitäkin toteuttaa. Hän on ihan hyväpalkkaisessa työssä, mutta minä olen kuntoutustuella ja kohta pian näillä näkymin lopullisella työkyvyttömyyseläkkeellä mikä ei iso summa ole. Meillä ei ole säästöjä eikä omaisuutta, joten sekin kai tulee esteeksi. 

Haluaisin kasvatella marjapensaat, omenapuut ja olisi kiva jos olisi oma kaivo, maakellari ja kanoja. Että jotain omavaraisuutta. Kerrostaloasuminen on peffasta, täällä ei voi muuta kuin möllöttää ja katsoa tv:tä. 

Mietin että tullaanko me koskaan pääsemään pois täältä betonihelvetistä. Jos haluaisi vuokralle omakotitalon 20km säteellä kaupu

Tuohan on ihan siitä kiinni, miten pankki katsoo tulojen riittävän. Ja kuinka pitkästi on vielä työelämää jäljellä, eli onko mahdollista maksaa se laina takaisin. Ei sillä ole väliä miten ne tulot teidän välillä jakautuu, kunhan niitä on riittävästi. Mutta jos ei ole säästöjä, pitää olla henkilötakaus tms. siihen omavastuuosuuteen vai riittääkö enää sekään.

Vierailija
31/39 |
28.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulen, että voisit pärjätäkin, kun osaat viljellä ja kalaa saisit järvestä. Tietysti lumityöt ja puitten teko on haasteellista pitemmän päälle. Onko pitkä matka kauppaan ja lääkäriin? Auto tai joku kulkuneuvo pitäisi olla. 

Olisiko mahdollista talvella asua palveluiden äärellä ja kesällä maalla?

Vierailija
32/39 |
28.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luulen, että voisit pärjätäkin, kun osaat viljellä ja kalaa saisit järvestä. Tietysti lumityöt ja puitten teko on haasteellista pitemmän päälle. Onko pitkä matka kauppaan ja lääkäriin? Auto tai joku kulkuneuvo pitäisi olla. 

Olisiko mahdollista talvella asua palveluiden äärellä ja kesällä maalla?

Todennäköisimmin juuri noin eli kesäasuntona olisi. Ilman autoa ei pärjää, lääkäri on reilun tunnin ajomatkan päässä. Ap

Vierailija
33/39 |
28.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

27: Meillä ei kestopehku riittänyt lämmittämään kanalaa, pyrin pitämään lämpötilan reilummin plussan puolella, koska osa 20:sta kanasta oli leghorneja. Lopetin kananpidon siihen, kun lähikauppa ei voinut enää ottaa ylimääräisiä myyntiin säädösten muuttuessa. Viitisen vuotta vain oli kanoja, en siis ole kana-asiantuntija.  Ap

Siis lähikauppa ei voinut ottaa enää ylimääräisiä munia myyntiin. Ap

Vierailija
34/39 |
28.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minullakin on joka kevät kaipuu puutarhaan. Olen ratkaissut asian hoitelemalla kasveja asunnossa, joitakin satoakin tuottavia on. Katsotaan nyt kukkivatko, mutta kiva kasvatella vaan.

Vierailija
35/39 |
28.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksei pärjäisi? Mun vanhemmat toteuttivat tuontapaisen haaveen eläkkeelle jäätyään, ja nyt 78- ja 80-vuotiaina edelleen elävät siellä tyytyväisenä. 

100% omavaraisesti? Joo ihan varmasti. 

Isovanhempani elivät lähes omavaraisesti vielä 70- ja 80- luvun alussa. Karkkia haettiin kauppa-autosta minulle. Kaupasta ostettiin suolaa, maustepippuria ja vaihdantataloutta harrastettiin naapureiden kanssa, kalasaaliilla vaihdettiin ternimaitoa yms. Sillä tavalla omavaraisuutta toteutetaan käytännössä. Ap

Ap, tuollainen elämä on minunkin haaveeni. Itsellä hidasteena se, että en vielä osaa kovin paljoa noita asioita käytännössä

Eivätkö ne kanat tarvitse raitista ilmaa, kun siinä paskassaan elävät? Eläisitkö itse omassa paskassasi?

Vierailija
36/39 |
28.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä kuitenkaan saastuta ilmastoa yksityisautoilulla eikä puunpoltolla. Käytä polkupyörää ja tee talo niin tiiviiksi, että sitä ei tarvitse lämmittää puilla.

Vierailija
37/39 |
28.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kanat olivat minun noin viisi vuotta, mutta hoidin niitä kymmenkunta vuotta, jäivät minun hoitooni naapurin sairastuttua ja jouduttua selkäleikkaukseen. 

En oikeastaan ikinä oppinut tykkäämään niiden hoidosta. Myöhemmin opin, että lämpölamput lisäaivät aggressiivisuutta. Nokkimisjärjestys on kova, yhdestä tulee aina se ajokana.

Joku sanoi että kanat elävät omassa ulosteessaan kestopehkun kanssa. Ei tietenkään, kuivitus päivittäin. Kana ei kestä kosteutta muutenkaan. Ja rubsaan kuivituksen takia kestopehku ei niin hyvin toimi lämmikkeenä kuin vaikkapa hevosella. Ap

Vierailija
38/39 |
28.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ystäväni sisko asuu maalla. On asunut koko ikänsä ja myös hänen puoliso. Lähistöllä on muutamia taloja, joihin aina joku muuttaa, samat fiilikset. Mutta ei osaa tehdä itse juuri mitään. Jokin vuosi sitten tää mies oli traktorilla metsätöissä ja naapuri soitteli. Ei viitsinyt vastaa, kun aina pyysi jotain. Soitti sitten tälle siskolle ja käski tämän mies tulee ajamaan heti lumet, koska ei pääse töihin. 

Sisko sanoi mies on metsätöissä ja ei kyllä töitä jätä kesken tämän takia. Nämä naapurit eivät mitään ikinä maksa, koska ovat naapureita.

Vierailija
39/39 |
28.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrätkö äidinkieltäsi? Omavaraisuudesta puhuttiin. 

Toki nyt eläkeläiset jotenkin pärjää kun valtio ja eläkerahasto maksavat  eläkkeen. Ei eläkeläinen ole omavarainen. 

Hän elää sosiaaliturvalla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi neljä