Ihmiset taivastelee ja ihmettelee ihan tavallisia taitoja, kuten vieraan kielen osaaminen tai yksinkertainen nikkarointi. Kädettömyys?
Eikö nykyihmiseltä odoteta enää mitään tavallisia taitoja? Suomessa jotenkin absurdia kun meillä on kohtuu nuoria ihmisiä joilla vähintään isovanhempia jotka tehneet kaiken itse. Siis vaikkapa talon tai mökin korjaustyöt, rakentelut, vaatteiden korjaaminen tai ompelu jne.
Koko elämän listaa en raaski kirjoittaa, mutta mulle on ihmetelty ääneen seuraavia asioita tämän vuoden puolella:
-pudonneen napin ompelu
-puhun asiakkaalle englantia töissä
-retkipumpun ostaminen pyöräilykelejä varten ("Meillä mies hoitaa tuollaiset, en itse uskalla!")
-kalastus ihan ruokailumielessä, ei "harrastuksena"
-kirjahyllyn nikkarointi (eli siis pari hyllyä kiinni pystypuihin)
-aikomus maalata vanha aidanrämä
Jos nämä on jotenkin ihmeellisiä juttuja, niin mitä odotetaan kenenkään osaavan? Tietty useinkin törmää ihmisiin joilla on joku tosi spesiifi mielenkiinnon kohde josta osaa ja hallitsee kaiken. Mutta puhun tavallisista taidoista jokapäiväisessä elämässä.
Kommentit (36)
Tuopa on juuri sitä kädettömyyttä, että heti luovuttaa jos ei löydy vaikka mittaa. Sellainen, joka ei ole kädetön, keksii tuossa tuokiossa jonkin konstin, jolla selviää ilman. Huushollista löytyy varmasti jotakin, jonka koko on tiedossa, esim. A4 kokoinen paperiarkki.
Ja painoista selviää veden kanssa monesti riittävällä tarkkuudella, on niitä konsteja.
Tärkein taito mitä olen yrittänyt omille lapsilleni opettaa on uteliaisuus uusiin asioihin ja oppimisen taito.
Kun osaa oppia ja opiskella uusia taitoja (eikä heti lannistu) niin pystyy hankkimaan itselleen melkein minkä tahansa taidon ainakin jollekin asteelle. Varsinkin kun netistä löytyy tietoa ja ohjeita vaikka mihin.
Saman olen huomannut etenkin naisia kohtaan. Ja huomasin myös sen että kun miehen kanssa yhdessä remontoimme talon kivijalasta kattoon saakka läpikotaisin, niin mies sai kehuja miten hienosti HÄN on remontin tehnyt 😂 Vaikka tosiasiahan oli että miehen ollessa vapailla tai lomilla, teimme remonttia yhdessä. Miehen ollessa töissä, tein remonttia yksin. Kaikkea oppii kun haluaa.
Muutamia vuosia sitten rakensin meille kanalan. Se oli oma projektini ja miehen apua tarvitsin vain pitämään 2m korkeudessa olevia tukilautoja ylhäällä sen aikaa, että sain ne naulattua kiinni. Yksi tuttu tuli käymään ja oli kateellinen hienosta kanalasta ja puuskahti sitten että kyllä hänkin tuollaisen haluaisi, mutta kun Reino on niin laiska tällaisissa, ei ikinä tällaista rakentaisi. Naama venähti kun sanoin että itse minä tämän tein, joten kyllä siihen sinäkin kykenet 😄
Suomen peruskoulussa mm. opetettiin ennenwanhaan nuo taidot mitä AP kirjoitti.
Ei enää. Liian vaativaa.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä sitä pienistä "saavutuksista" voi näemmä ihminen ylpistyä.
On varmaan aika raskasta kuunnella ketään tai osallistua mihinkään keskusteluihin jos jotenkin näkee ylpeyttä jo tuollaisissa tavallisissa jutuissa kuin ap.
Tuttava ei uskaltanut vaihtaa kattolamppuun polttimoa, ei ilmata pattereita, ei ollut sanomansa mukaan koskaan tankannut autoaan - mies teki kaikki.
Vierailija kirjoitti:
Haiseeko täällä itsekehu?
Miten voi osata esim. nikkaroida, jos ei ole koskaan tarvinnut? Ei kaikkien edes kannata opetella kaikkea.
Kyllä muakin hätkäyttää toisaalta yleissivistyksen puute, todella huono suomen kielen kirjoitustaito ja sellainen päivänselvien asioiden äimistely.
Itse puhun englantia mennen tullen, koska olen joutunut sitä työssäni käyttämään. Mutta en ihmettele, jos joku joka sitä ei ole joutunut opiskelujen jälkeen käyttämään, ei osaa tai uskalla puhua.
Itse olen ruoan suhteen tosi juntti, koska en kotona oppinut, mikä on hyvää ruokaa eikä oikein ole kiinnostanut aikuisenakaan opetella. Ei kaikilla ole aikaa eikä energiaa kaikkeen.
Eihän aloituksessa ihmetelty sitä että muut eivät näitä osaa, vaan sitä että oma osaaminen herättää muissa ihmetystä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä osittain päinvastoin: kun ei ole ollut koskaan paljoa rahaa, on pitänyt osata tehdä kaikki itse. Ompelen, maalaan, nikkaroin, teen hilloja ja mehuja, leikkaan lasteni ja omat hiukset, trimmaan turkkikoirani jne jne. Näin teki myös vanhempani. Toki jos on aivan rutiköyhä eikä ole vasaraan/saksiin varaa niin sitten ei.
Äh lainaus jäi pois; vastasin sille, jonka mielestä köyhyys aiheuttaa osaamattomuutta
Pahimmillaan aiheuttaa totaalista apatiaa ja tyhjäkäyntiä.
Minäkin olen walkmania korjannut puukolla terää käyttäen ruuvimeisselinä, mutta kyllä se on helpompaa ihan meisseleillä ja palkitsevampaa.
Etenkin jos on sellaisia ruuveja ettei siihen käy talttapää tai ristipää. Sitten aika monelta loppuu halut korjailla mitään.
Kun ruuvisarja maksaisi useita kymppejä jostain applen erikoisliikkeestä. Nykyään korjailu on muutenkin tehty sellaiseksi että parempi ostaa uutta ja kaikki ostettu hajoaa kuitenkin, joten miksi nähdä vaivaa ostaa mitään, kun se hajoaa kuitenkin ja harmittaa aina kun joku hajoaa.
t. nimerkillä kymmeniä walkmaneja ostanut, nykyään spotifyn käyttäjä tai alistunut sille
Vierailija kirjoitti:
Tää riippuu myös ihmisten omista kuplista. Eli lähipiiristä. Omassa lähipiirissäni on sellasta seppää jolta syntyy tarvittaessa vaikka OKT montusta harjalle. Tai uuden ja vanhemmankin auton täysremontti kotitallissa. Lisäksi on lääkäriä ja tilitoimisto-osakasta, juristia ja isännöitsijää yms. Rekkakuskia ja metsuria. Yms ja jne...
En lähtisi tosissani heitä haastamaan kotikentällään... :D
Ehkä kannattaisi itsekin yrittää opetella uusia taitoja. Ei heistä varmasti kukaan ole ollut seppä syntyessään vaan ovat tekemällä oppineet.
Yleensä osaavammat myös mielellään jakavat osaamistaan aloitteleville kunhan kysyy neuvoa eikä aina suoraan pyydä heitä tekemään koko hommaa.
Itse osaan rakentaa okt:n jos tarve vaatii, mutta se johtuu vain siitä että olen kerran aloittanut moisen projektin lähes kokonaan ilman kokemusta. Siitä talossa asutaan vieläkin.
Viime talvena tein omaan autoon vähän laajempaa voimansiirtoprojektia, mm kardaani ja vaihteisto oli tallissa levällään. Katselin välillä youtube videoilta neuvoja kun en ollut koskaan moista remonttia tehnyt. Nyt osaan senkin.
Juristiksi tai lääkäriksi en itseäni nimittäisi, mutta sopimusoikeudesta tiedän jotakin kun olen työssäni päässyt sitä opiskelemaan ja työskennellyt paljon meidän firman juristien kanssa.
Lääketiedettä. No, sanotaan että kun olen uusien asioiden oppimisesta kiinnostunut niin olen käynyt aina kaikki ensiapukurssit mitä on vastaan tullut. Lisäksi harrastan muutamaa urheilulajia joissa on vähän keskivertoa suurempi loukkaantumisriski ja olen käynyt myös näihin liittyviä erikoiskursseja vuosien mittaan.
Metsurihommat.. en ole metsuri, mutta isäni opetti joskus miten puu kaadetaan haluttuun suuntaan ja jos mökiltä pitäisi puu pistää pötkölleen niin kyllä mä sen itse tekisin vaikka en moottorisahaa edes omista.
Tilitoimistohommat.. tein joskus sivubusinesta toiminimellä, ja itselleni luonteva valinta oli hoitaa kirjanpito, alv ilmoitukset, veroilmoitukset jne itse. Ei siinä paljon mennyt kun opetteli tekemään itse ja sen jälkeen tiesi täsmälleen mitä ne numerot tarkoittavat.
Toki jos laajempaa liiketoimintaa olisi niin varmaan palkkaisin ammattimaisen tilitoimiston hoitamaan kirjanpidon ihan jo ajankäytönkin takia. Ihan kuten menen lääkäriinkin jos joku paikka hajoaa enkä yritä itse hoitaa joka vaivaa, mutta on se myös kiva ettei ole täysin ulkopuolisen avun varassa joka asiassa.
Väittävät että uusiin älypuhelimiin ei voi vaihtaa akkua vaan pitää ostaa kokonaan uusi luuri 2-4v välein kun akku tulee käyttöikänsä päähän.
Tosiasiassa sen akun saa vaihdettua ja olen itse tehnyt pari akun vaihtoa ihan keittiön pöydän ääressä. Mm Applen puhelimiin.
Iphone 5 asti akun sai vaihdettua pelkän pienen ruuvimeisselin avulla. Nykyään joutuu vähän lämmittelemään liimauksia auki jne.
Toki pitää olla valmis hyväksymään myös se mahdollisuus että puhelin ei enää toimi operaation jälkeen. Ei ole kyllä itselle vielä käynyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tää riippuu myös ihmisten omista kuplista. Eli lähipiiristä. Omassa lähipiirissäni on sellasta seppää jolta syntyy tarvittaessa vaikka OKT montusta harjalle. Tai uuden ja vanhemmankin auton täysremontti kotitallissa. Lisäksi on lääkäriä ja tilitoimisto-osakasta, juristia ja isännöitsijää yms. Rekkakuskia ja metsuria. Yms ja jne...
Ehkä kannattaisi itsekin yrittää opetella uusia taitoja. Ei heistä varmasti kukaan ole ollut seppä syntyessään vaan ovat tekemällä oppineet.
Yleensä osaavammat myös mielellään jakavat osaamistaan aloitteleville kunhan kysyy neuvoa eikä aina suoraan pyydä heitä tekemään koko hommaa.
Itse osaan rakentaa okt:n jos tarve vaatii, mutta se johtuu vain siitä että olen kerran aloittanut moisen proje
Muotoilin ehkä vähän huonosti. Tarkoitin sitä, että joskus se oma kupla rajaa osaamisalueet just vaikka tiedepiireihin. Eikä heillä niin kiinnostusta ole hankkia autoremppataitoja. tms. Kun ei kiinnosta hankkia autoakaan.
Itse opettelen asioita tarvittaessa. Useimmiten ihan mielelläänkin, koska konkreettinen tekeminen ja uuden oppiminen on palkitsevaa. Ja nää osaavammat on nimenomaan se tukiverkko itselle jolta on löytynyt neuvot ja tarvittaessa työkalujakin lainaan. Mutta nykyään valitsen enemmän "taisteluni". Tyyliin, kun Nuorena remppasin jarrut yms itse niihin kotteroihin millä ajelin, niin nykyään vien pajalle, ja muksut sillä aikaa heseen ja puistoon. Eli kyse lähinnä ajankäytön prioirisoinnista. Viimeisin projekti oli leikkimökki. Lähipiirin avustuksella tuli ehkä tienoon komein (tottakai saa liioitella :D ). Ja asiakkaat on tykänneet...
Vierailija kirjoitti:
No en edelleenkään tiedä, kannattaako kaikkien edes yrittää opetella korjaamaan taloa tai mökkiä.
Jotenkin tuli vaan olo, että haluat brassailla osaamisillasi.
Ja kuten yritin selittää, ihmisillä on ihan erilaiset taustat opetella asioita. Kannattaako käyttää aikaansa kaiken mahdollisen opetteluun, jos voi palkata apua?
Suurin osa joutuu elämään vuokralla joten ei kannata opetella mökin tai talon korjausta ollenkaan. Ei edes monessa sukupolvessa.
Muistan kuinka veteraani ukko esitteli takahammasta jonka oli itse porannut ja paikannut tinakolvilla.
Hammaslääkäri oli ottanut kuvan ja kehunut että maanviljelijä oli valinnut väärän alan.
Se kuva on edelleenkin ehkä tallessa jonkun ihmisen albumissa.
Ei ne hammaslääkärinkään työt ole ihmeellisempiä. Porataan mätä kohta varovasti ja laitetaan vaikka tinalla tai pikaliimalla paikka.
Niin ennen tehtiin ja osattiin. Pahimmassa tapauksessa hammas kiskottiin pois.
Plakkia voi ihan itse rapsutella jos on kiveä muodostunut. Ei siihen tarvitse maksaa kalliita lääkärinmaksuja. Pitää rahat itsellä ja ei anna lääkäreille. Kyllä heilla on tarpeeksi hyvät palkat.
Eipä mitään taitoja kannata ilmaiseksi opetella ellei niistä hyödy. Yleensä taitoja opetetaan edullisesti ja tyrkytetään erilaisia taitoja, koska joku haluaa hyötyä siitä että osaat niitä.
Yleensä tavan mukaan olisi hyvä maksaa palvelusta, joten e kannata ihan kaikkea osata, koska voi joutua muuten vain hyväksikäytettäväksi monella alalla.
Osaan mä käyttää filttereitä somessa!
N18
Mutta silti. Oon ite saanut heiltä kehuja muun muassa hoitovapaiden pidosta ja lapsiperhearjen pyörittämisestä. Ja tarviiko edes mainita, että olen mies? :D Naisellahan noi hommat on geeneissä. Tarvittessa pysyy mulla vasara kädessä ja pintaremppoja olen tehnyt. Mutta oon perus valkokaulusduunari, joten ei mun energia ja osaaminen ole talonrakennustasoa. Kunnossa voin pitää, ja huollot tilata ajallaan.