Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lopetan testiksi kofeiinin käytön. Katson laihdunko, voinko paremmin ja mitä havaitsen. Onko joku jo täällä lopettanut?

Vierailija
28.04.2025 |

https://www.terve.fi/artikkelit/lopeta-kahvin-juominen-10-syyta

Olen juonut kahvia noin 14-vuotiaasta säännöllisesti. Minulla on vahva intuitiivinen tunne ollut jo pidempään, että kofeiini ei ole minulle hyväksi. Ahdistus, sosiaalinen kammo, ärtyneisyys ja herkästi stressaantuva, yhtäkkinen uupuminen vähän väliä, yms yms. Paljon kaikenlaista. Luulen johtuvan monella tapaa kofeiinista. 

Tänään loppuu ja katson nyt rauhassa pari kuukautta mitä tapahtuu.

Kommentit (73)

Vierailija
62/73 |
28.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole lopettanut mutta joutunut vähentämään raskauden takia. En ole huomannut mitään muutoksia, paitsi sen että periaatteessa pärjään kyllä pelkästään aamukahvilla, vaikka normaalisti olen juonut kahvia pitkin päivää. Mielellään joisin edelleenkin ja aion lisätä kahvin juontia raskauden jälkeen, koska en ole huomannut mitään positiivisia vaikutuksia vähentämisellä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/73 |
28.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse ollut kohta puoli vuotta ilman kofeiinia. Ajattelin olla hetken ilman kahvin juontia ja katsoa auttaako se rytmihäiriöihin.

Lopettaminen olikin paljon vaikeampaa kuin tupakoinnin lopettaminen, pari kuukautta oli päänsärkyä, ärtymystä, jopa masennuksen kaltaista toivottomuutta, tuntui ettei elämässä ole mitään järkeä jos en saa sitä kupillista kahvia.

Nyt unenlaatu on parantunut, aamulla herää pirteänä ja on energinen ja tasainen olo koko päivän. 

Tajusin että kofeiini on todella voimakas huume. Tutkin asiaa ja kyllä kofeiini vaikuttaa keskushermostoon ja jopa kertyy elimistöön. Tässäkin asiassa meitä on pimitetty ja puoltavat tutkimukset on ostettuja. 

Eniten yllättänyt ihmisten reaktiot, kun on kertonut asiasta. Ei voi pitää paikkansa, kyllä kannattaa kahvia juoda kun siinä on sitä ja tätä.. Hyvin on mennyt aivopesu perille.

Vierailija
64/73 |
28.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensimmäinen dokumentoitu tapaus, jossa kofeiinin havaittiin aiheuttavan vakavan mielisairauden ja neurologisen sairauden oireita tehtiin 1894. Sen jälkeen kahviteollisuus on estänyt kofeiinin haittojen tutkimisen.

Vierailija
65/73 |
28.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun ongelma on päässä, etsitään syyllistä kahvista. 😂🤣

#muijat

Vierailija
66/73 |
28.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kokemusta, mutta olen ihan vastikään lopettanut (viikko sitten) uniongelmien takia. Tai tarkemmin sen takia, että kuulin että kahvin lopettaminen voi tehdä sen, että ei tarvitse herätä yöllä vessaan, joka on minulla ongelma. Keskimäärin uni on parantunut ja on ollut jopa 5 päivän putki kun nukuin joka yö hyvin! Paino on pudonnut viikossa puoli kiloa. Liittyy nukkumiseen ja hormoneihin, insuliiniin ja kortisoliin. Nukkuminen on ihan kauhean tärkeää ja jos on mitään ongelmia asian kanssa, niin kannattaa ainakin kokeilla olla ilman kahvia!

Vierailija
67/73 |
28.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarvitse lopettaa. Vähentäminen voi auttaa uneen, keskittymiseen ja aineenvaihduntaan. Itse juon 1-2 kuppia päivässä ja en enää klo 15 jälkeen yhtään. On auttanut nukkumiseen ja levottomuuteen. Ja hyvä unihan laihduttaa. 

Vierailija
68/73 |
28.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin 6kk ilman kahvia kun sairastuin niin pahaan vatsatulehdukseen etten alkuun voinut juoda. Minulla on myös ahdistuneisuushäiriö niin ajattelin et kokeillaan sit ilman kofeiinia elämää kun sitä aina tarjotaan hoitokeinona. En huomannut mitään vaikutusta..lähinnä elämästä puuttui viimeinenkin ilo ja pahe kun kahvi oli poissa. Nykyään juon aamulla taas kahvia.

Vierailija
69/73 |
28.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kai sitä tarvitse kokonaan lopettaa mutta jos juot liikaa niin luonnollisesti vähentää. Itselläni on tuo liikajuonti ongelmana.

Mun piti, enkä liikajuonut aiemminkaan (3 kuppia päivässä). Vatsa ei kestänyt aamukahvia, päivä- ja iltapäivä kahvi vaikutti unenlaatuun. Iltakahveilla sai heittää hyvästit nukahtamiselle. Iltakahvi aiheutti myös stressaantuneena ahdistusta/paniikkikohtauksia. Nykyään juon vain kyläpaikoissa, joissa ei tiedetä, etten juo kahvia. En halua aiheuttaa häslinkiä, jos ei olekaan teetä tarjota. Toisaalta, en myöskään jaksa selitellä miksi en juo kahvia. Se on niin pyhä asia monille. Nyt kun juon vain joskus harvoin kahvia, saan siitä välittömänä oireena päänsäryn. 

Vierailija
70/73 |
28.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kahvi on tuote, johon käytetään eniten tuholaismyrkkyjä maailmassa

Kahviin suihkutetaan runsaasti tuholaismyrkkyjä, ja sitä kasvatetaan kemiallisilla lannoitusaineilla. Monet näistä saattavat tappaa jopa työläisiä. Paahdetusta kahvista on tutkimuksissa löydetty yli 1000 eri kemikaalia. Näistä kemikaaleista 19 on tunnettuja karsinogeeneja. Kofeiiniton kahvi on itse asiassa jopa pahempaa, koska kofeiinin uuttamiseen käytetään kemiallisia liuottimia.

Vierailija
71/73 |
28.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suodatinkahvi on terveellistä. Sitä ei vaan kannata juoda enää illalla.

Vierailija
72/73 |
28.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kahviin suihkutetaan runsaasti tuholaismyrkkyjä, ja sitä kasvatetaan kemiallisilla lannoitusaineilla. Monet näistä saattavat tappaa jopa työläisiä. Paahdetusta kahvista on tutkimuksissa löydetty yli 1000 eri kemikaalia. Näistä kemikaaleista 19 on tunnettuja karsinogeeneja. Kofeiiniton kahvi on itse asiassa jopa pahempaa, koska kofeiinin uuttamiseen käytetään kemiallisia liuottimia.

Oletko huomannut että kahviakin saa myös luomuna. Ei kemiallisia lannoitteita ja torjunta-aineita. 

Vierailija
73/73 |
28.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykyään onneksi on paljon myös ihan vaan vedellä liuotettuja kofeiinittomia kahveja. Ainakin kulta katriina relax, pauligin los angeles ja ilta, zoegasin kofeiiniton on muistaakseni tehty ilman kemikaaleja eli vesimenetelmällä. Joissakin halvemmissa ja vähän tuntemattomampien merkkien kofeiinittomissa kahveissa kemikaalisia liuottimia on todennäköisesti käytetty, eli niitä ehkä itse varoisin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän kahdeksan