Lopetan testiksi kofeiinin käytön. Katson laihdunko, voinko paremmin ja mitä havaitsen. Onko joku jo täällä lopettanut?
https://www.terve.fi/artikkelit/lopeta-kahvin-juominen-10-syyta
Olen juonut kahvia noin 14-vuotiaasta säännöllisesti. Minulla on vahva intuitiivinen tunne ollut jo pidempään, että kofeiini ei ole minulle hyväksi. Ahdistus, sosiaalinen kammo, ärtyneisyys ja herkästi stressaantuva, yhtäkkinen uupuminen vähän väliä, yms yms. Paljon kaikenlaista. Luulen johtuvan monella tapaa kofeiinista.
Tänään loppuu ja katson nyt rauhassa pari kuukautta mitä tapahtuu.
Kommentit (73)
Vierailija kirjoitti:
Kofeiini estää aivosoluja viestämästä keskenään, eli heikentää muistia ja päättelykykyä.
Jos tykkää kahvista, kannattaa siirtyä kofeiinittomaan muotoon.
Ihan höpöhöpö juttu. Ihanko itse keksit, vai oliko jonkun ns hyvinvointi gurun neuvo. Oliko ohjeena juoda jotain yrteistä ja kasveista tehtyä juomaa? Suomalaiset on juoneen aina kahvia, emmekä ole sen tyhmempiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kofeiini estää aivosoluja viestämästä keskenään, eli heikentää muistia ja päättelykykyä.
Ihan höpöhöpö juttu. Ihanko itse keksit, vai oliko jonkun ns hyvinvointi gurun neuvo. Oliko ohjeena juoda jotain yrteistä ja kasveista tehtyä juomaa? Suomalaiset on juoneen aina kahvia, emmekä ole sen tyhmempiä.
Suomalaiset ovat aina juoneet myös alkoholia eli miksipä tarkastella senkään vaikutuksia kun sitä on kuitenkin aina käytetty sentään.
Vierailija kirjoitti:
Kymmenien vuosien runsaan kahvinjuonnin jälkeen olin puolisen vuotta kokonaan ilman kahvia. Ei tuntunut eikä näkynyt missään.
Pystyn juomaan kahvia ihan mihin vuorokaudenaiakaan tahansa. Uniongelmia ei ole.
Olet perinyt sellaisen maksan toiminnan joka poistaa kofeiinin äärimmäisen nopeasti verestä, kofeiini ei siis juuri vaikuta sinuun. Samantyyppinen yksilöllinen asia kuin esim. se ettei kodeiini muutu kaikilla morfiiniksi. Kofeiiniherkillä maksa poistaa kofeiinin hitaasti verenkierrosta ja ylivireyttä tulee herkästi.
Aika erikoista huomata kuinka kahvin juonti herättää näin voimakkaita tunteita täällä Kyllähän se on stimulantti ja varmasti aiheuttaa myös haittavaikutuksia kuten mikä vain piriste.
Vierailija kirjoitti:
Jo heti tässä ensimmäisen tunnin aikana huomaan aika yllättävän muutoksen. Kun en juo kahvia niin sen sijaan minulla on ensimmäistä kertaa vuosikymmeniin aamulla nälkä ! Minulla on siis nälkä. Haaveilen mitä aamupalaa söisin. En ole tunnistanut nälkää kahvia juodessa. Ap
Kahvinjuonnin lopettaminen auttaa laihduttamiseen, LOL! Nälkä ja ummetus, joka ei todellakaan mene ohi muutamassa päivässä, syöpöttelet (vaihto toiseen addiktoon) ja keräät paskaa suoleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jo heti tässä ensimmäisen tunnin aikana huomaan aika yllättävän muutoksen. Kun en juo kahvia niin sen sijaan minulla on ensimmäistä kertaa vuosikymmeniin aamulla nälkä ! Minulla on siis nälkä. Haaveilen mitä aamupalaa söisin. En ole tunnistanut nälkää kahvia juodessa. Ap
Kahvinjuonnin lopettaminen auttaa laihduttamiseen, LOL! Nälkä ja ummetus, joka ei todellakaan mene ohi muutamassa päivässä, syöpöttelet (vaihto toiseen addiktoon) ja keräät paskaa suoleen.
Korjaus: * addiktioon
Suosittelen kokeilemaan. Mulla auttoi todella moneen ongelmaan, kun lopetin muutama vuosi sitten. Lopettaminen oli aika tuskallista, vaikka olin juonut vain yhden tai kaksi kuppia päivässä. Tuli päänsärkyjä ja outoa lihassärkyä, jotka kesti n. viikon.
Aikaisemmin tärisin ja punastelin sosiaalisissa tilanteissa, heräilin keskellä yötä epämääräiseen ahdistukseen jonkun tekemättömän asian vuoksi, herääminen herätyskelloon oli tuskaa, olin lounaskahvin jälkeen kuolemanväsynyt. Kaikki oireet hävisi, kun lopetin kofeiinin. Aluksi oli jopa outoa herätä aamuisin virkeänä ja pysyä virkeänä koko päivän. Punastelukin loppui ihan täysin.
Nyt oon kuitenkin aloittanut kofeiinikahvin juonnin uudestaan, kun kofeiinittoman kahvin hinta on aika korkealla. Tavallinen kahvi sentään tarjouksessa joskus. Nukun vähän huonommin taas, mutta esim. tuo sosiaalinen ahdistus ei oo tullu kuitenkaan takasin. Oon jotenkin oppinut olemaan rentona sosiaalisissa tilanteissa, kun ahdistusoireet on hävinnyt. Jos ne tulee takaisin, lopetan taas.
Lopetin kahvin juonnin ja ahdistus sekä vatsaongelmat helpottivat.
Kahvi ehkä auttaisi minua laihduttamaan: sillä saa vatsan niin herkäksi että ei uskalla syödä.
Mun oli pakko lopettaa hitaasti, lopetin niin että viikossa 1/4 pois. Tuli meinaan niin vaikeat päänsäryt (mihin särkylääkkeet ei auttaneet mitään.) Mutta jos pahoja vieroitusoireita ei tule niin kerralla pois vaan. Itellä vaan 2 mukillista päivässä aiheutti tuon vaikean päänsäryn kun koitin lopettaa seinään. Kestin 2 päivää, töitä oli sitten pakko pystyä tekemään joten aloitinkin sitten tuon 1/4 vähennyksen. Tosi paljon auttanut ahdistukseen kun en juo kahvia, ehdottomasti kannattaa kokeilla
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on ihan tutkittua tietoa ja fiksuimmilla tiedossa, vai miksi luulet että suuri osa esim. yhdysvaltalaisista menestyvistä ihmisistä haluaa kahvinsa aina kofeiinittomana?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kahvi estää väsymyksen ja nälän tunnetta, plus nopeuttaa aineenvaihduntaa. Siksi tuo haave siitä että laihtuisit on todennäköisesti päin vastoin, saatat ennemminkin lisätä painoa ilman kahvia.
Kahvi aiheuttaa myös helposti aggressiota ja ahdistusta juuri siksi, että estää nälän tunnetta, joka johtaa nälkäkiukkuun ja alhaiseen verensokeriin.
Näen tämän kyllä eri tavalla. Minusta tuo on hyvin yksinkertaistettu väite. Jos kahvi sekoittaa kehon hormonitoimintaa niin kyllä siitä väistämättä tulee ongelmia myös aineenvaihdunnan kanssa. Ehkä hyvin pienissä määrin ja silloin tällöin nautittuna voi olla hyödyksi mutta pitkällä tähtäimellä luulen sen olevan vain haitaksi. Keho ei voi koko ajan olla altis jollekin piristeelle ilman negatiivisia vaikutuksia. Kyllä jossain vaiheessa kroppa väsyy ja kuten on todettu niin kofeiini vaikuttaa kortisolitasoihin niitä nostaen ja myöskin voi aiheuttaa aika rajujakin verensokerin heittelyä, siis laskea hyvin alhaiseksi joka taas voi johtaa liialliseen syömiseen etenkin iltapäivisin. Tässä on kyse hormoneista ja siitä että kehossa on jatkuvasti jotain ainetta eikä se voi olla hyväksi. Ap
Mä oon vähentänyt jo 5 v sitten yhteen kupilliseen aamulla. Olisin jo jättänyt kokonaan pois, mutta sitten ei vatsa toimi. Oon kokeillut. Kahvi närästää, joten ei se hyvää tee mulle.
Kyllä ne punkeroutesi syyt on muussa kuin kahvissa mutta kuulostaa silti siltä ettei kofeiini todellakaan sovi sinulle
Nuo eivät johdu kofeiinista, vaan siitä että olet nainen.
Tutkimuksessa analysoitiin yli 40 000 aikuisen kahvinkulutusta, ja tulokset osoittivat, että aamukahvin juojilla oli 16 prosenttia pienempi riski kuolla mihin tahansa syyhyn ja 31 prosenttia pienempi riski kuolla sydän- ja verisuonitauteihin 10 vuoden seurantajakson aikana verrattuna niihin, jotka eivät juoneet kahvia.
Tutkimuksen mukaan 34 kahvikupillista päivässä nauttivilla on pienempi riski sairastua muun muassa maksasairauksiin ja syöpään kuin niillä, jotka eivät juo kahvia lainkaan.
Päivittäin 3-5 kupillista kahvia nauttineilla eläkeläisillä oli pienempi riski sairastua dementiaan kuin kahvia karttavilla tai runsaammin kahvia nauttineilla ikätovereilla, kertoi suomalainen seurantatutkimus.
Parkinsonin taudissa kahvin sisältämä kofeiini vähentää taudin oireita ja ehkäisee Parkinsonin taudin ilmaantuvuutta yleensä.
Vierailija kirjoitti:
Mä oon vähentänyt jo 5 v sitten yhteen kupilliseen aamulla. Olisin jo jättänyt kokonaan pois, mutta sitten ei vatsa toimi. Oon kokeillut. Kahvi närästää, joten ei se hyvää tee mulle.
Kannattaa tarkastaa ruokavalio:
- punainen liha sulaa hitaasti ja hidastaa ruoansulamista
- vaalea leipä muuttuu suolistossa liisteriksi joka tappaa suolistonukan jolloin ruoka ei meinaa kulkea suolistossa
- juusto kovettaa mahaa
Kaikki nämä yhdessä paljon käytettyinä aiheuttaa sen että varmasti on ummetusta.
Ensin rasva, sitten sokeri, sitten viljat, sitten kilpirauhasarvot, sitten ferritiini, sitten kofeiini. HUOH!
#naistenterveysmuodit
Sama täällä. Niin monet kerrat on tullut tehtyä päätös vähentämisestä ja "viimeinen kuppi ennen klo 13.00". Sitten joku kuukausi vierähtää ja taas imeskelen pannutolkulla kahvia läpi päivän.
Kyllä se kohta varmaan olisi aika kokeilla luopua ihan pysyvästi.