Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lopetan testiksi kofeiinin käytön. Katson laihdunko, voinko paremmin ja mitä havaitsen. Onko joku jo täällä lopettanut?

Vierailija
28.04.2025 |

https://www.terve.fi/artikkelit/lopeta-kahvin-juominen-10-syyta

Olen juonut kahvia noin 14-vuotiaasta säännöllisesti. Minulla on vahva intuitiivinen tunne ollut jo pidempään, että kofeiini ei ole minulle hyväksi. Ahdistus, sosiaalinen kammo, ärtyneisyys ja herkästi stressaantuva, yhtäkkinen uupuminen vähän väliä, yms yms. Paljon kaikenlaista. Luulen johtuvan monella tapaa kofeiinista. 

Tänään loppuu ja katson nyt rauhassa pari kuukautta mitä tapahtuu.

Kommentit (73)

Vierailija
41/73 |
28.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä ne punkeroutesi syyt on muussa kuin kahvissa mutta kuulostaa silti siltä ettei kofeiini todellakaan sovi sinulle

En tässä nyt kahvia tietenkään pääsyyllisenä painooni väitä :D liikun paljon viikossa ja pidän pääosin ruoan sisällön terveellisenä mutta valitettavasti minulla on ongelmia nälän tunteen kanssa jolloin voi tulla ylilyöntejä. En tunne herkästi nälkää ja kun tunnen, se tulee niin voimakkaana että on vaaran paikka. Minulla on sellainen tunne, että kofeiinin pois jäänti voisi välillisesti auttaa minua painon hallinnassa juuri sen takia, että keho toimii optimaalisemmin, luonnollisemmin eikä aiheuta niin valtavia vaihteluita hormonaalisesti että myös psyykkisesti. Ap 

Vierailija
42/73 |
28.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

👵🏻: Yyyyhyy ahistaa! Koska olen ravannut lääkärillä kaikkien asioiden takia, sen TÄYTYY olla KAHVI!!!!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/73 |
28.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kofeiini estää aivosoluja viestämästä keskenään, eli heikentää muistia ja päättelykykyä.

Jos tykkää kahvista, kannattaa siirtyä kofeiinittomaan muotoon.

Ihan höpöhöpö juttu. Ihanko itse keksit, vai oliko jonkun ns hyvinvointi gurun neuvo. Oliko ohjeena juoda jotain yrteistä ja kasveista tehtyä juomaa? Suomalaiset on juoneen aina kahvia, emmekä ole sen tyhmempiä.

Tämä on ihan tutkittua tietoa ja fiksuimmilla tiedossa, vai miksi luulet että suuri osa esim. yhdysvaltalaisista menestyvistä ihmisistä haluaa kahvinsa aina kofeiinittomana?

Suuri osa? 🤣😆

Muistatko kun muutama vuosi sitten suuri osa jenkeistä söi keliaakikkojen ruokaa? Siellä huuhaatrendit leviää nopeammin kuin missään. 

Vierailija
44/73 |
28.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Päivittäin 3-5 kupillista kahvia nauttineilla eläkeläisillä oli pienempi riski sairastua dementiaan kuin kahvia karttavilla tai runsaammin kahvia nauttineilla ikätovereilla, kertoi suomalainen seurantatutkimus.

Parkinsonin taudissa kahvin sisältämä kofeiini vähentää taudin oireita ja ehkäisee Parkinsonin taudin ilmaantuvuutta yleensä.

Mietin että voisiko tähän olla syynä myös sopiva sosiaalinen toiminta ja kohtuullisuus asioissa? Että kun käydään ystävien luona kahvilla tai kahvilassa niin päivään tulee sisältöä ja aivotkin voivat paremmin? Ihminen on kuitenkin kokonaisuus. 

Vierailija
45/73 |
28.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun oli pakko lopettaa hitaasti, lopetin niin että viikossa 1/4 pois. Tuli meinaan niin vaikeat päänsäryt (mihin särkylääkkeet ei auttaneet mitään.) Mutta jos pahoja vieroitusoireita ei tule niin kerralla pois vaan. Itellä vaan 2 mukillista päivässä aiheutti tuon vaikean päänsäryn kun koitin lopettaa seinään. Kestin 2 päivää, töitä oli sitten pakko pystyä tekemään joten aloitinkin sitten tuon 1/4 vähennyksen. Tosi paljon auttanut ahdistukseen kun en juo kahvia, ehdottomasti kannattaa kokeilla

Migreenitaipumus? Itselläni on ja en myöskään pystynyt lopettamaan kerralla. Väheni muuten päänsäryt huomattavasti muutenkin kun en enää kahvia juo. Hitto kun se kahvinjuominen on niin överiä ja normaalia Suomessa ettei vaan tajunnut kaikkia vaikutuksia, oli tottunut siihen oloon.

Vierailija
46/73 |
28.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

👵🏻: Yyyyhyy ahistaa! Koska olen ravannut lääkärillä kaikkien asioiden takia, sen TÄYTYY olla KAHVI!!!!

Multipeukuttelijahöyrypää herännyt :D Senkin tuhmeliini!

Vierailija
47/73 |
28.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kymmenien vuosien runsaan kahvinjuonnin jälkeen olin puolisen vuotta kokonaan ilman kahvia. Ei tuntunut eikä näkynyt missään.

Pystyn juomaan kahvia ihan mihin vuorokaudenaiakaan tahansa. Uniongelmia ei ole.

Eipä tuolla kannata kehuskella.

"Jos kofeiiniherkkyytesi on heikentynyt tai olet yksi niistä ihmisistä, jotka väittävät voivansa nukkua kolme espressoshotin jälkeen, lisämunuaisesi ovat todennäköisesti lakanneet vastaamasta. Tämä altistaa sinut monille terveysongelmille."

En tarkoittanut kehuskella. Erikoista, että käsitit kommenttini sillä tavalla.

Tapanani ei ole juoda kolmea espressoshottia kerralla, mutta esimerkiksi kunnon mukillinen tummapaahtoista puoliltaöin ei vaikuta uneeni millään tavalla. Tavallisesti kuitenkin juon kahvia aina aamulla, mutta harvemmin muina vuorokaudenaikoina. Äskettäin lääkäri totesi minut kaikin puolin terveeksi. Ja olen muuten jo kuusikymppinen.

Vierailija
48/73 |
28.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jo heti tässä ensimmäisen tunnin aikana huomaan aika yllättävän muutoksen. Kun en juo kahvia niin sen sijaan minulla on ensimmäistä kertaa vuosikymmeniin aamulla nälkä ! Minulla on siis nälkä. Haaveilen mitä aamupalaa söisin. En ole tunnistanut nälkää kahvia juodessa. Ap

Kahvi estää väsymyksen ja nälän tunnetta, plus nopeuttaa aineenvaihduntaa. Siksi tuo haave siitä että laihtuisit on todennäköisesti päin vastoin, saatat ennemminkin lisätä painoa ilman kahvia.

Kahvi aiheuttaa myös helposti aggressiota ja ahdistusta juuri siksi, että estää nälän tunnetta, joka johtaa nälkäkiukkuun ja alhaiseen verensokeriin.

Näen tämän kyllä eri tavalla. Minusta tuo on hyvin yksinkertaistettu väite. Jos kahvi sekoittaa kehon hormonitoimintaa niin kyllä siitä väistämättä tulee

En sanonut, että tuo olisi hyödyllistä, listasin vaan mitä se tekee.

Etsit näemmä kofeiinista syytä ylipainoon, se ei sitä kuitenkaan aiheuta. Johan olit tsekin pupeltamassa jo aamiaista ekana päivänä kun lopetit kahvin :D

"Kehossa jatkuvasti jotain ainetta" - keho on 100% jotain ainetta. 

Vierailija
49/73 |
28.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No mä olen lopettanut tupakin ja kahvinjuonnin ja muuta hyötyä en ole huomannut kuin rahansäästön.

Minä olen lopettanut molemmat: tupakan/viinan ja kofeiinikahvin kohta perään, sekä kemianteollisuuden luonnottomilla makeutusaineilla sössityt karkit ja leivonnaiset. Seuraukset ovat ihanat ja olo loistava. Parasta on se miten kehtaan katsoa itseäni peilistä jolloin hymyilen ja sanon moikka. Hoikkuus kaupanpäälle!

Vierailija
50/73 |
28.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Päivittäin 3-5 kupillista kahvia nauttineilla eläkeläisillä oli pienempi riski sairastua dementiaan kuin kahvia karttavilla tai runsaammin kahvia nauttineilla ikätovereilla, kertoi suomalainen seurantatutkimus.

Parkinsonin taudissa kahvin sisältämä kofeiini vähentää taudin oireita ja ehkäisee Parkinsonin taudin ilmaantuvuutta yleensä.

Mietin että voisiko tähän olla syynä myös sopiva sosiaalinen toiminta ja kohtuullisuus asioissa? Että kun käydään ystävien luona kahvilla tai kahvilassa niin päivään tulee sisältöä ja aivotkin voivat paremmin? Ihminen on kuitenkin kokonaisuus. 

Kyllä tutkijat osaavat tuollaiset asiat ottaa huomioon ei sinun tyttö tarvitse niitä miettiä. 

Vierailija
51/73 |
28.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloitin kahvinjuonnin noin 35-vuotiaana. Juon joskus aamulla, yleensä vain välipalana kahden maissa. Tuloksena paino alkoi tippua pikkuhiljaa. Päivällisellä ja iltapalalla en enää ole syönytkään niin isoja määriä. Ei enää ole ollut niin valtavaa ruoanhimoa klo 15-21, mitä ennen kahvin aloittamista. Kilot eivät ole tulleet takaisin. 

Nukun edelleen yhtä huonosti kuin ennen kahvin aloittamista, joten siihen omalla kohdalla ei ole tullut muutoksia.

Vierailija
52/73 |
28.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Multipeukuttelijahöyrypää herännyt :D Senkin tuhmeliini!

Tädillä ei ole huumorintajua? Tiesitkö että se on vamma?

Vierailija
53/73 |
28.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aloitin kahvinjuonnin noin 35-vuotiaana. Juon joskus aamulla, yleensä vain välipalana kahden maissa. Tuloksena paino alkoi tippua pikkuhiljaa. Päivällisellä ja iltapalalla en enää ole syönytkään niin isoja määriä. Ei enää ole ollut niin valtavaa ruoanhimoa klo 15-21, mitä ennen kahvin aloittamista. Kilot eivät ole tulleet takaisin. 

Nukun edelleen yhtä huonosti kuin ennen kahvin aloittamista, joten siihen omalla kohdalla ei ole tullut muutoksia.

Nukkuminen paranee kun poistaa sen kuorsaavan sian vierestään.

Keho adaptoituu muutoksiin nopeasti ja ruokahalua alentava substanssi voi tosiaan olla apukeino sen syömisen vähentämiseen pysyvälläkin aikavälillä, vaikka joisi kahvia vaikka vaan parikin viikkoa tai kuukauden.

Vierailija
54/73 |
28.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kofeiini estää aivosoluja viestämästä keskenään, eli heikentää muistia ja päättelykykyä.

Jos tykkää kahvista, kannattaa siirtyä kofeiinittomaan muotoon.

Olenkin ihmetellyt miksi olen niin huono muistinen, jotenkin laiska aivotoiminta välillä ja ahdistaa sekä olen levoton tavallaan. Jotenkin tosi pitkään ollut sellainen olo, että oikeasti kofeiini ei tee hyvää. Tosi vahva tunne mutta sitten vain tottumuksesta juonut. Minusta tuntuu, että tämä on tärkeää vaikka se saattaa joistakin kuulostaa oudolta kun kahvin terveysvaikutuksia on mainostettu vuosikymmenien(vai -satojen) ajan. Ap

Sinulla on menopaussi ja piilevä Alzheimer. 

Vierailija
55/73 |
28.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä tutkijat osaavat tuollaiset asiat ottaa huomioon ei sinun tyttö tarvitse niitä miettiä. 

Kuka tästäkin pahoitti mielensä, Ritva vai Pertti? Ei ihme että ei ole kahviseuraa. Enkä muuten ole tyttö vaan aikuinen tervejärkinen nainen :)

Vierailija
56/73 |
28.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Keho adaptoituu muutoksiin nopeasti ja ruokahalua alentava substanssi voi tosiaan olla apukeino sen syömisen vähentämiseen pysyvälläkin aikavälillä, vaikka joisi kahvia vaikka vaan parikin viikkoa tai kuukauden.

Ei kannata jättää pelkästään nukkumisen paranemiseen. Kun sika poistetaan kokonaan kuvioista, niin elämänlaatu, terveys ja henkinen hyvinvointi kasvavat eksponentiaalisesti. Yllättävintä oli kuitenkin, että seksin määrä ja varsinkin laatu lisääntyivät sian lähtöpassien myötä.

Vierailija
57/73 |
28.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kymmenien vuosien runsaan kahvinjuonnin jälkeen olin puolisen vuotta kokonaan ilman kahvia. Ei tuntunut eikä näkynyt missään.

Pystyn juomaan kahvia ihan mihin vuorokaudenaiakaan tahansa. Uniongelmia ei ole.

Olet perinyt sellaisen maksan toiminnan joka poistaa kofeiinin äärimmäisen nopeasti verestä, kofeiini ei siis juuri vaikuta sinuun. Samantyyppinen yksilöllinen asia kuin esim. se ettei kodeiini muutu kaikilla morfiiniksi. Kofeiiniherkillä maksa poistaa kofeiinin hitaasti verenkierrosta ja ylivireyttä tulee herkästi.

Tuota olen itsekin miettinyt. Sain joitakin vuosia sitten Panacodia selkävammaan, mutta se oli yhtä tyhjän kanssa. Hyvin kauan sitten tyhmänä nuorena tupakoin ahkerasti (työpaikan ja kaveripiirin tapojen vuoksi), mutta yhtenä päivänä kyllästyin ja tumppasin savukkeen kesken polttamisen, enkä sen jälkeen ole kaivannut. Ilmeisesti en ole koukuttuvaa tyyppiä millään tavalla.

Vierailija
58/73 |
28.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En lopeta kahvin juomista koskaan. Juon kahvia paljon joka päivä.

Vierailija
59/73 |
28.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kannata jättää pelkästään nukkumisen paranemiseen. Kun si

Soita nyt jo Herran tähden itsellesi 112. 

Vierailija
60/73 |
28.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ainoa haitta kofeiinista semmonen että silmäkulmaan tulee joskus elohiiri noin 5 minuutiksi.

Muuten aineenvaihdunta pysyy parempana kofeiinilla ja yleinen turvotus kehossa laskee. juon 1-2 kuppia päivässä mutten koskaan klo 15 jälkeen ettei se vaikuta tulevaan yöuneen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän kuusi