Maalla asuminen kun toinen ei terveytensä vuoksi ole voinut ajaa ajokorttia. Mahdoton ajatus?
Taksi maksaa kuitenkin aika hemmetisti jos pitää joku maitopurkki taksilla hakea..
Kommentit (55)
Jos kirkonkylä käy, niin hyvin pärjää.
Vierailija kirjoitti:
Vammaispalvelulain perusteella voi saada taksikortin, jolloin maksat matkasta vastaavan matkan bussilipun hinnan.
Paitsi että suurimmalla osalla ei ole mitään sellaista diagnoosia, joka oikeuttaisi taksikortteihin. Älä anna vääristettyä tietoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maalla asuu paljon myös autottomia. Kyllä sillä yhdellä autolla pystyy sen maitopurkin hakemaan.
Kukaan maalainen ei lähde hakemaan pelkästään yhtä maitopurkkia, vaikka olisi mikä helikopteri.
Minäpä haen ja ihan kävellen tai polkupyörällä, saa samalla liikuntaa. Maalainen.
Tajuat kai, ettei tämä keskustelu koske "maalaisia" joilla on kauppa kävelymatkan päässä?
Hassua, kun usein kuulee sanottavan, että kaikki muut on maalaisia, paitsi helsinkiläiset. Mutta tässä ketjussa maalaisia on ainoastaan ne, jotka asuvat kymmenien kilometrien päässä ruokakaupasta.
Minä asun haja-asutusalueella, kotini ikkunoista näkyy peltoa ja metsää. Kauppaan on 3 km. Kauppa sijaitsee kuntakeskuksessa, muuta siellä ei kaupan lisäksi paljon olekaan, kuin hautausmaa ja kirkko sekä kunnantalo. Asukkaita kunnassa alle 2000.
Mikä minä olen, maalainen en vissiin noilla kriteereillä, mutta en kyllä kaupunkilainenkaan. Identiteettikriisi tulee.
Vierailija kirjoitti:
Maalla ei välttämättä edes ole takseja.
Ei kovin nopeasti ainakaan. Ensi viikon keskiviikoksi saatta saada kyydin, jos heti soittaa. Naapureita tai muita tuttuja ei voi määräänsä enempää pyytää apuun.
En lähtisi, etenkään jos ei ole sukulaisia paikkakunnalla, jotka voisi auttaa. Jos ajokortilliselle sattuu jotain mikä estää ajamisen niin siinähän olette sitten. Ja muutenkin todella kurjaa olla toisen varassa. Vähintään ruokakaupoa olisi hyvä olla semmoisen matkan päässä että sinne pääsee ilman autoa.
Riippuu millainen sairaus kyseessä. Pystyykö ajamaan pyörällä jne. Ja miten tarvitsee terveyspalveluita ja missä ne sitten ovat.
"Hassua, kun usein kuulee sanottavan, että kaikki muut on maalaisia, paitsi helsinkiläiset. Mutta tässä ketjussa maalaisia on ainoastaan ne, jotka asuvat kymmenien kilometrien päässä ruokakaupasta.
Minä asun haja-asutusalueella, kotini ikkunoista näkyy peltoa ja metsää. Kauppaan on 3 km. Kauppa sijaitsee kuntakeskuksessa, muuta siellä ei kaupan lisäksi paljon olekaan, kuin hautausmaa ja kirkko sekä kunnantalo. Asukkaita kunnassa alle 2000.
Mikä minä olen, maalainen en vissiin noilla kriteereillä, mutta en kyllä kaupunkilainenkaan. Identiteettikriisi tulee. "
Ap:n aloituksesta sai sen kuvan, ettei kaupat ole ihan kävelymatkan päässä, jos taksikin maksaa paljon.
Vierailija kirjoitti:
"Hassua, kun usein kuulee sanottavan, että kaikki muut on maalaisia, paitsi helsinkiläiset. Mutta tässä ketjussa maalaisia on ainoastaan ne, jotka asuvat kymmenien kilometrien päässä ruokakaupasta.
Mikä minä olen, maalainen en vissiin noilla kriteereillä, mutta en kyllä kaupunkilainenkaan. Identiteettikriisi tulee. "
Ap:n aloituksesta sai sen kuvan, ettei kaupat ole ihan kävelymatkan päässä, jos taksikin maksaa paljon.
Jaa, minä sain sen kuvan, että ap vasta miettii maalle muuttoa. Ei mainitse, onko joku tietty paikka kiikarissa jo vai ajatus vaan yleisesti. Useinhan kaupunkilaisilla on se käsitys, että maalla on aina pitkä matka joka paikkaan, vaikka se ei todellisuudessa pidä paikkaansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maalla asuu paljon myös autottomia. Kyllä sillä yhdellä autolla pystyy sen maitopurkin hakemaan.
Kukaan maalainen ei lähde hakemaan pelkästään yhtä maitopurkkia, vaikka olisi mikä helikopteri.
Minäpä haen ja ihan kävellen tai polkupyörällä, saa samalla liikuntaa. Maalainen.
Minä en hae. Kauppaan on 20 km, joten en todellakaan yhden maitopurkin takia sinne aja tai pyöräile.
Minulla on 25 km ja mene tosiaan kävellen tai polkupyörällä.
No hyvä, että on noin paljon aikaa yhden maitopurkin takia.
Mihin lompakkoa tarvii kun voi ostaa tilille?
Jos teillä ei ole kokemusta maalla asumisesta, niin kehottaisin kokeilemaan ensin, ennen kuin teette lopulisen ratkaisun. Jos ap on tottunut että pääsee julkisilla ja voi joskus soittaa spontaanisti taksinkin tarvittaessa, niin se onkin sitten aika erilaista.
Ja kuinka hyvin epilepsia on hallinnassa? Jos terveyspalveluita tarvitsee, niin ne voikin olla sitten aika matkojen päässä. Kannattaa huomioida nämä kaikki ennen kuin tekee lopullista ratkaisua. Tuntuisi kyllä itsestäni mukavalta, jos edes ruokakauppa olisi kävely/pyöräilymatkan päässä.
Ei maalla asuminen tarkoita korvessa asumista. Itse asun maalla, ja kilometrin säteellä kotoa on kaksi kauppaa, posti, pari parturi-kampaajaa, kaksi pizzeriaa, pubi, kirjasto, kunnanvirasto, terveyskeskus ja kirkko. Muun muassa.
Kehottaisin harkitsemaan aika tarkkaan. Se että taloudessa on vain yksi auto ja lisäksi vain yksi ajokortin omaava, on todella huono keissi, jos se ajotaitoinen sairastuu. Ja se ainoa auto voi mennä myös rikki. Jos kauppaan/apteekkiin tosiaan monia kilometrejä matkaa, pelkän polkupyöränkin varassa oleminen on hankalaa, varsinkin talvella.
Vierailija kirjoitti:
Vammaispalvelulain perusteella voi saada taksikortin, jolloin maksat matkasta vastaavan matkan bussilipun hinnan.
Totta tämäkin, kannattaa muistaa että taksiuudistuksen jälkeen sote-taksit harvemmin ajaa myöhään illalla, näin ainakin omalla paikkakunnallani, eli voi kyyti jäädä saamatta. Eikä kyytiä ole aina saanut edes päivällä.
Vierailija kirjoitti:
Ei maalla asuminen tarkoita korvessa asumista. Itse asun maalla, ja kilometrin säteellä kotoa on kaksi kauppaa, posti, pari parturi-kampaajaa, kaksi pizzeriaa, pubi, kirjasto, kunnanvirasto, terveyskeskus ja kirkko. Muun muassa.
Ap puhui taksilla kauppaan menemisestä, joten suunnitelmissa lienee muuttaa kauemmas. Mutta kyllä suosittelisin minäkin tuommoista kävelyetäisyyttä, niin elämä on vähän helpompaa.
25kilsaa aikaa kävellen miettiä tarviiko muuta ja 24 kilsaa käveltyä,ai niin lompakko jäi kotiin.