Miten köyhät selvii hengissä jos tuet tulee tilille ja ne samantien menee laskuihin ja velkoihin.
Yksi tyyppi just sai tukia ja kaikki meni kuulemma eikä ole edes ruokarahaa. En antanut sille rahaa lainaksi koska ei ne auta mitään kun ottaa velkaa joka puolelta ja sitten tuet menee velkoihin ja joka kuu sama juttu.
Minä ainakin säästän aina tuista rahaa ja tulen vähällä toimeen, en juo viinaa en polta tupakkia ja ostan aina pakastimeen ruokaa 2-3 viikoksi. Sitten käyn kalassa ja syön kalaa myös niin ei tarvii ostaa muuta kuin jotain perunaa. Hyvin pärjään enkä ole lainannut rahaa.
Kommentit (45)
Kyllä tuommoiset ihmiset yleensä pärjää jotenkin. Mutta keinot ei aina kestä päivänvaloa.
Rehellisimmästä päästä keinot on usein pimeät työt. Omassa tuttavapiirissä on tämmöinen vähän juoppo rakennusmies. Aina sille jotain pikku puuhaa järjestyy, mutta veroja ei varmasti maksa.
Aikoinaan minulla oli velkaa ja söin vaan jotain kalapuikkoja tai makaroonilaatikkoa kaksi kuukautta ja säästin rahaa. Tein pikkuhommia ja sain rahat velkaan ja velat maksettua. Sen jälkeen ole ollut hyvin tarkka raha-asioitta ja olen aina laittanut säästöön sata euroa kuussa. Nyt on neljän tonnin puskuriraha säästössä.
Ei kuulu minulle, miten selviävät. Jokainen järjestäköön oman elämänsä itse niin, että selviää.
Kyllä se vielä selviää kuinka tulevat toimeen. Ihminen keksii kaikenlaista ennen kuin suostuu kuolemaan katuojaan.
Ainakin tuntemani hlö ostaa ruokaa etukäteen viikkokausiksi silloin kun rahaa on. Sillä selviää
Vierailija kirjoitti:
Ei kuulu minulle, miten selviävät. Jokainen järjestäköön oman elämänsä itse niin, että selviää.
Ei ole köyhillä mahdollisuutta "järjestää". Kiitos empatiasta, toivottavasi olet itse joskus köyhä.
Anna tutullesi seuraava vinkki: Osta tilipäivänä 20 eurolla riisipuuroa, erilaisia viljapuuroja, punaisia linssejä ym, joka säilyy kuivakaapissa pitkään. Ne ovat loppukuusta aina jäljellä syötäväksi. Jos on nainen, niin lisäksi rautapurkki. Loppukuun herkuksi voi hommata esim. popcorneja, nekin säilyvät kuivakaapissa. Ta daa! Ruoka ei lopu! Kun peruskuivatarvikkeita alkaa kertymään, niin voi ostaa 20 eurolla säilykkeitä: Tomaattimurskaa, tonnikalaa, hedelmäsäilykkeitä tms. Näin loppukuun varasto laajenee pikkuhiljaa monipuolisemmaksi. Sitten ei tarvitse enää lainailla rahaa. Alejahti kauppojen tarjousten mukaan säästää satoja euroja vuodessa. Se on aluksi hankalaa, koska 4,50 euron pyykinpesuainepönikkä vie vähemmän rahaa kuun budjetista, kuin 3 kympillä tarjous. Näistä kumminkin alkaa kertyä parissa kuukaudessa "voittoa". Esim. käsisaippua kannattaa ostaa täyttöpusseissa tai säästöpakkauksissa. Litrahintaero on valtava. Sitten kun alkaa sujumaan, niin rahat alkavat riittämään. Rahattomana tuo on vaan vaikeampi saada päälle.
Kalassa käynti ei ole niin yksinkertaista. Tarvitaan vähintään onki ja syötit tai lähivesistöstä riippuen enemmän. Mitään isompia ei kannata ryhtyä hankkimaan, koska sitten maksaa välineet ja kalastuslupa jne. Silloin kannattaa seurata kalatarjouksia. Tai sinä voisit myydä hänelle city marketin tarjouslohihinnalla kalaa 7,90/kg.
Velkoja ei silloin makseta tietenkään. Onneksi oikeuslaitoksella on oikeus ja kohtuus eli ketään ei voida jättää ilman rahoja.
Tosin perinnässä ei ole oikeus ja kohtuus. Olisiko mahdotonta olla laki, missä perimis ja oikeuskulut eivät saisi ikinä kohota yli 30% pääomasta? Olen nähnyt laskuja, mies ne ovat 20 kertaiset pääomaan nähden.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole köyhillä mahdollisuutta "järjestää". Kiitos empatiasta, toivottavasi olet itse joskus köyhä.
Elämäänsä ei voi järjestää, mutta voi ottaa lisää velkaa? Minusta tuo on outo ajattelutapa.
Myyn aiempana kuukautena ostamani viinat teille juopoille.
t. työpaikkaköyhä
Eihän kaikki köyhät selviäkkään. Maamme hallitus on jo osoittanut syvää huolta siitä, että Suomessa ei ole tarpeekis oikeita köyhiä. Mm. aliravitsemus ja nälkäänkuoleminen on glopaalisti ihan liian heikkoa myös ihan liian vähän ihisiä eläää kadulla kodittomana kyllä äkkiä pitää saada ihmisiä kuolemaan mutat mieluummin sitä ennen näyttävästi kärsimään ja voimaan pahoin niin saadaan Suomestakin glopaali valtio jossa jaetaan aidosti ylikansallisia ongelmia ja koetaan syvää hätää.
koska se tai ne kaikki ovat sitä globalisatiota mitä halutaan samaa glopalisatiota jota nyt viimeisessä budjettiesityksessä vähän yritetään lisäämällä tuloeroja antamalla merkittävästi lisää heille, joilla jo on ja ottamalla heiltä joilla on ennestään vähän ja jotteivat heikompi osaiset liittoutuisi esimerkiksi ammatilliesti niin muodollsiena eleenä poistetaan ensin verovähennysoikeus ammattiliittomaksujen osalta myöhemmin voidaan sitten lakkauttaa koko ammattiyhdistyksiin kuuluminen
Menisi töihin..saa rahaa..noita elätettäviä sun muita pummeja on ihan s-tanasti..jokainen pärjätköön vaan omillaan.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä tuommoiset ihmiset yleensä pärjää jotenkin. Mutta keinot ei aina kestä päivänvaloa.
Rehellisimmästä päästä keinot on usein pimeät työt. Omassa tuttavapiirissä on tämmöinen vähän juoppo rakennusmies. Aina sille jotain pikku puuhaa järjestyy, mutta veroja ei varmasti maksa.
Kyseessä ei ole pimeä työ, vaan pimeä palkanmaksu, johon syyllistyy palkan maksaja, ei palkansaaja.
Maahan tulleen suuhun tulijassa on myös ravinteita ja hivenaineita. Taloudellisesti menestyneen naisen ei tällaista tarvitse koskaan ottaa kun voi itse ostaa ruokansa.
Vierailija kirjoitti:
Sitten minulle ei kuulu se, miten sinä selviät, kun joku murtomies kolhii sinut niin, ettet ole enää työkuntoinen.
Jää mulle ruokarahat, mutta jos tarvitsen jotain muuta, syön vähemmän. Näin on mennyt nyt useampi vuosi, ja vielä olen hengissä, vaikka välillä on menty aika vähällä ruualla, kun en ole viitsinyt mennä ruokajonoon vaan odottanut tukien maksua. Vaatteista päätellen olen laihtunut jonkun verran, mutta lukua tietämättä on paha sanoa, pitäisikö jo huolestua.
Vierailija kirjoitti:
Aikoinaan minulla oli velkaa ja söin vaan jotain kalapuikkoja tai makaroonilaatikkoa kaksi kuukautta ja säästin rahaa. Tein pikkuhommia ja sain rahat velkaan ja velat maksettua. Sen jälkeen ole ollut hyvin tarkka raha-asioitta ja olen aina laittanut säästöön sata euroa kuussa. Nyt on neljän tonnin puskuriraha säästössä.
Hyvin tehty. Mutta jos on toimeentulotuki, ei voi säästää.
Toimeliaisuutta, yritystä, kekseliäisyyttä, aktiivisuutta.. Haloo ihmiset!!