Eikö suomessa pitänyt olla ilmainen terveydenhuolto?
Minä kävin päivystyksessä ja tuli lasku hyvinvointialueelta joka oli 190e.
Miksi terveydenhuolto on noin kallista meillä suomessa? Rikkaille toki tuo raha ei ole mitään mutta meille tavallisille työläisille tuo on valtavan iso raha.
Kommentit (269)
Mistähän ap on edes saanut päähänsä, että se olisi ilmaista?
Uusi hallitus antaa aina hallitusohjelman ja ne kohdat toteutetaan 4 vuoden aikana. Joka asiasta pitää käydä kokoukset jne.
Jos jotain kohtaa ei heti toteuteta, se ei tarkoita, että sitä ei tule. On 4 vuotta aikaa laittaa hallitusohjelman kohdat täytäntöön.
Vierailija kirjoitti:
Uusi hallitus antaa aina hallitusohjelman ja ne kohdat toteutetaan 4 vuoden aikana. Joka asiasta pitää käydä kokoukset jne.
Jos jotain kohtaa ei heti toteuteta, se ei tarkoita, että sitä ei tule. On 4 vuotta aikaa laittaa hallitusohjelman kohdat täytäntöön.
Jos hallitus laittaisi kaikki kohdat heti ensimmäisenä vuonna täytäntöön mitä se tekisi 3 loppu vuotta.
Sitä paitsi nuo täytyy kaikki saada lakimuotoon, siinä on apuna lakimiehiä ja pidetään aina monta kokousta yhdestä asiasta.
Irtisanomiseen riittää huolimattomuus tai alisuoriutuminen eli et myy tarpeeksi tavaroita asiakkaalle tai virhe työtehtävässä.
Potkulaki tulee voimaan 1.1.2026.
Alle 50 hengen työpaikoilla poistuu takaisinottovelvollisuus.
Ja saa tehdä vuoden työsopimuksia ilman perustetta.
Hallitus poisti ikäsidonnaisuudet työttömyystuista eli työkkärin ei enää tarvitse hommata 57 - vuotiaana irtisanotulle työpaikkaa josta kertyisi uusi ansiosidonnainen. Velvoitetyö loppui. Ja ansiosidonnaisen keräysaika pidentyi 12 kuukauteen.
Vierailija kirjoitti:
Hallitus poisti ikäsidonnaisuudet työttömyystuista eli työkkärin ei enää tarvitse hommata 57 - vuotiaana irtisanotulle työpaikkaa josta kertyisi uusi ansiosidonnainen. Velvoitetyö loppui. Ja ansiosidonnaisen keräysaika pidentyi 12 kuukauteen.
Eli, jos ei saa ansiosidonnaista kerättyä niin saa 595 netto kuukaudessa työmarkkinatuen.
Hallitus leikkasi ansiosidonnaisesta lapsikorotukset pois porrasti sen eli 2400 brutto palkalla saa ansiosidonnaista 2 kuukautta 1000 netto ja sitten tulee porrastus ja saa 800 netto ja toinen porrastus ja 750 netto. Jos palkka pienempi niin saa vielä vähemmän.
Omistusasuntoon ei saa yleistä asumistukea.
Kaupungit joutuvat irtisanomaan opettajia ja päiväkodin hoitajia tänä vuonna.
Irtisanottu opettaja saa leikattua ansiosidonnaista puolitoista vuotta ja sen jälkeen työmarkkinatuki 595 netto kuukaudessa.
Joudun käymään erikoissairaanhoidossa säännöllisesti ja lisäksi on kontrolleja ja lääkärin soittoaikoja joka kuussa. Joskus tuntuu että määräävät näitä käyntejä ja soittoja ihan rahastusmielessä.
Vierailija kirjoitti:
Kaupungit joutuvat irtisanomaan opettajia ja päiväkodin hoitajia tänä vuonna.
Irtisanottu opettaja saa leikattua ansiosidonnaista puolitoista vuotta ja sen jälkeen työmarkkinatuki 595 netto kuukaudessa.
Hahhah, nytpä vitsin murjaisit.
varhaiskasvatuksen opettaja
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se maksukatti on siis terveydenhuoltokulujen kertymä kalenterivuoden ajalta. Jos esim. yövyt sairaalassa 5 yötä, on se rapiat 300€. Toinen samanlainen, ja päivystysreissu, sen jälkeen on ilmaista. Ei se ilmaista ole, mutta huomattavan edullista Jenkkilään verrattuna. Kotikunta kuitenkin maksaa suurimman osan todellisista kustannuksista, jotka on paljon isommat, kuin se, mitä potilas maksaa.
Ei ole edullista jenkkeihin verrattuna. Jenkeissä sä maksat joka kuukausi vähemmän veroja mitä suomessa.
Verojen sijasta maksat sairausvakuutusmaksuja, jotka ei ihan pieniä ole. Eikä nekään välttämättä kata kokonaan mahdollisia kuluja, jos/kun sairastut
Aina ja kaikessa verrataan jenkkeihin. On muitakin maita kuin Suomi ja USA. Harva edes tietää miten muualla nää asiat menee. Italiassa on kansalaisilla tessera sanitaria, joka on vähän niin kuin meidän kelakortti. Italiassa kuitenkin julkinen terveydenhuolto tuon kortin haltijalle on oikeasti ilmaista. Lääkärinkäynnit, tutkimukset, vuorokausimaksut sairaalassa, monet lääkkeetkin. Lisäksi on toimiva perhelääkärijärjestelmä, ja tarvittaessa lääkäri kotikäynnille. Joitain poikkeuksia on, mistä maksetaan osittain itse tulojen mukaan (ticket).
Nykyisin Suomen terveydenhuolto järjestelmää kuormittaa Suomen uudet uudisasukkaat. Tupa täynnä elin taso pakolaisia jotka tapittaa silmät tarkkana mitä suomalainen saa.
Minä en pysty maksamaan kaikkia lääkkeitäni. Olen velkajärjestelyssä, käyn töissä ja elätän kahta kotona asuvaa täysi-ikäistä lukiolaista. Hain harkinnanvaraista toimeentulotukea, se evättiin. Nuoria ei kaskettu kuluiksi. Siksi reumani on taas aktiivinen.
Vierailija kirjoitti:
Joudun käymään erikoissairaanhoidossa säännöllisesti ja lisäksi on kontrolleja ja lääkärin soittoaikoja joka kuussa. Joskus tuntuu että määräävät näitä käyntejä ja soittoja ihan rahastusmielessä.
Minua ärsyttää etenkin tuo lääkärin soitto, etenkin jos soittaa jostain verikokeesta, että ei ihmeellistä, jatketaan samaan malliin. 30€ kiitos.
Mistä ihmeestä jollekin on tullut kuvitelma ilmaisesta terveydenhoidosta?
Aika tolkuton maksu tuo päivystyskäynnistä on. Yleensä on ollut jotain alle 40€.
Keskiluokkaa kupataan nyt huolella.
Vierailija kirjoitti:
Minä en pysty maksamaan kaikkia lääkkeitäni. Olen velkajärjestelyssä, käyn töissä ja elätän kahta kotona asuvaa täysi-ikäistä lukiolaista. Hain harkinnanvaraista toimeentulotukea, se evättiin. Nuoria ei kaskettu kuluiksi. Siksi reumani on taas aktiivinen.
Täysi-ikäisten nuorten pitää hakea itse omat tuet. Eikö sinulle neuvottu tätä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minua ärsyttää etenkin tuo lääkärin soitto, etenkin jos soittaa jostain verikokeesta, että ei ihmeellistä, jatketaan samaan malliin. 30€ kiitos.
Olen kieltäytynyt näistä lääkärin soitoista. Kyllä aikuinen ihminen osaa lukea oma kannasta tulokset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täysi-ikäisten nuorten pitää hakea itse omat tuet. Eikö sinulle neuvottu tätä?
Täysi-ikäiet ovat oikeutettuja koulutustukeen vahemmiltaan, mikäli opiskelevat toisen asteen opinnoissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maksut on todellinen ongelma keskituloisille.
Toimeentulotukeen oikeutetut saa kaikki julkisen terveydenhuollon laskut kuitattua sitä kautta. Ainakin ennen oli niin, että muuten ei tarvinnut olla tmt tarvetta, vaan sitä pystyi hakemaan tilanteessa kun tuli juuri se suuri sairaalalasku... Jos siis muuten pärjää juuri ja juuri ilman.
Hyvissä työpaikoissa on yleensä myös hyvä työterveyshuolto, tosin ei sekään jotain suurempaa sairaalareissua kata. Hyvillä tuloilla tuollainen reilu 700 ei kuitenkaan kaada taloutta...
Mutta entäs keikkatyötä tekevät kaupan kassat tai hoitajat? Siinä kun lapsi joutuu sairaalaan niin on yksinhuoltaja ihmeissään
Ei kaikki työttömät saa toimeentulotukea esim. jos puoliso saa pientä palkkaa.
Jos omistaa kesämökin niin ei saa toimeentulotukea.
Ennenkuin sen mökin saa myytyä ehtii kuolemaan, kun ei ole rahaa vaikka on se mökki😨
Paikallisella sopimisella voidaan maksaa tessiä alempaa palkkaa.