Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Eikö suomessa pitänyt olla ilmainen terveydenhuolto?

Vierailija
26.04.2025 |

Minä kävin päivystyksessä ja tuli lasku hyvinvointialueelta joka oli 190e. 

Miksi terveydenhuolto on noin kallista meillä suomessa? Rikkaille toki tuo raha ei ole mitään mutta meille tavallisille työläisille tuo on valtavan iso raha. 

Kommentit (269)

Vierailija
261/269 |
29.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se maksukatti on siis terveydenhuoltokulujen kertymä kalenterivuoden ajalta. Jos esim. yövyt sairaalassa 5 yötä, on se rapiat 300€. Toinen samanlainen, ja päivystysreissu, sen jälkeen on ilmaista. Ei se ilmaista ole, mutta huomattavan edullista Jenkkilään verrattuna. Kotikunta kuitenkin maksaa suurimman osan todellisista kustannuksista, jotka on paljon isommat, kuin se, mitä potilas maksaa.

Ei ole edullista jenkkeihin verrattuna. Jenkeissä sä maksat joka kuukausi vähemmän veroja mitä suomessa. 

Verojen sijasta maksat sairausvakuutusmaksuja, jotka ei ihan pieniä ole. Eikä nekään välttämättä kata kokonaan mahdollisia kuluja, jos/kun sairastut

Olin järkyttynyt kun kuulin, että vakuutusmaksuihin menee satoja euroja kuukaudessa, jopa 500. Eli pienempien verojen vastineeksi lihotat vakuutusyhtiöitä valtion sijaan. Valtiolta saa terveyspalvelut takuulla, mutta vakuutusyhtiön kanssa se on ihan tuuripeliä. Lääkäripalvelujen hinnat on vedetty ihan kattoon, koska vakuutus maksaa. Tämä aiheuttaa vakuutusmaksujen nousua. Älytön systeemi. 

Vierailija
262/269 |
29.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi mainostetaan ilmaisena terveydenhuoltona?

Jos ei ole. Kehuskellaan jollain mikä joskus oli.

Jep. Valehtelua. Suomessa valehtelu ei ole koskaan ollut mielestäni ok.

Valehteluahan tuo on jos sanotaan että terveydenhuolto on ilmaista ja ei olekaan.

Pitäisi sanoa että terveydenhuoto maksaa ihmiseltä noin kolmekymppiä kerta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
263/269 |
29.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Orpon Suomessa kaikki maksaa. Köyhät kyykkyyn ja rikkaat rikastuu.

Vierailija
264/269 |
29.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomen terveydenhuoltojärjestelmä maksaa noin 4500€ per kansalainen vuodessa. Eli nelihenkinen perhe maksaa about 18000€ vuodessa ns ilmaisesta terveydenhuollosta johon ei pääse asiakkaaksi ellei ole pää kainalossa. 

Ilmainen terveydenhuolto on täysi myytti. Sen kustannukset on vain piilotettu maksajilta. Oikeasti maksamme terveydenhuollostamme paitsi omissa tuloveroissamme niin myös kaikkien ostamiemme tavaroiden ja palvelujen hinnassa (koska verotus nostaa tuotteiden hintoja). 

Toinen samanlainen myytti on ilmainen koulutus. Esim Helsingin yliopiston budjetti on 814 miljoonaa euroa vuodessa ja opiskelijoita on 31600 kpl. Jos tutkinnon maksaisi se joka siitä tulee ammatissaan hyötymään (eli opiskelija) niin lukukausimaksu olisi 26000€ ja tutkinnon suorittamisen hinnaksi tulisi toistasataatuhatta euroa. Nyt kustannukset vain jaetaan kaikkien suomalaisten maksettavaksi ja piilotetaan maksajilta veroprosentin sisään. 

Ja pointti sulla oli? Kyllähän nämä ovat kaikkien tiedossa, ja veroista kerätyt koulutusmaksut ovat koko systeemin idea? Tuo 4500 per kansalainen on vähän verrattuna Yhdysvaltoihin. Siellä maksat vakuutuksena tuplat, sairastuit tai et. Järjestelmä on täysin yhtä kommunistinen kuin meilläkin, mutta siellä maksetaan yhteiseen pottiin voittoa hamuaville vakuutusyhtiöille, täällä voittoa tavoittelemattomalle valtiolle.

Joka ikinen Suomeen tai muuhun sivistysvaltioon muuttanut jenkki on äimänä miten paljon parempi järjestelmä meillä on. Vaikka verot ovat korkeammat, käytännössä käteen jää saman verran ja töitä tehdään inhimillinen määrä.

Vierailija
265/269 |
29.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi mainostetaan ilmaisena terveydenhuoltona?

Jos ei ole. Kehuskellaan jollain mikä joskus oli.

Jep. Valehtelua. Suomessa valehtelu ei ole koskaan ollut mielestäni ok.

Valehteluahan tuo on jos sanotaan että terveydenhuolto on ilmaista ja ei olekaan.

Pitäisi sanoa että terveydenhuoto maksaa ihmiseltä noin kolmekymppiä kerta.

Se on ilmaista verrattuna siihen, mitä se hoito oikeasti maksaa. 

Vierailija
266/269 |
29.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessa on niin paljon ulkkareita että terveydenhuolto tökkii ja maksuja tulee.

Todellakin on. Jos nykyisin pääsee terveyskeskukseen. Niin 80% siellä olevista on muualta kuin Suomesta lähtöisin. 

Sama päivystyksessä. Siellä on aina koko suku mukana ja siellä juttelevat ja nauravat, ovat kuin retkellä. Silmämääräisesti ei näe kuka heistä on se sairas, jonka takia on pitänyt kiireesti lähteä saamaan hoitoa. Meidän perheestä on lähdetty vain murtuman, kovien vatsakipujen (umppari) ja keuhkokuume-epäilyn vuoksi, ei ole ketään naurattanut.

Mä en lähtenyt edes murtuneen jalan takia. Liukastuin pahasti portaissa ja raahauduin kotiini.

Nyt on luutunut ihan päin vittua koko jalka. Tulen jatkossakin käyttämään tätä syynä että en ole työkykyinen. Jalka on ihan näyttävästi vinossa sääriluun kohdalta.

4kk makasin nälissäni kotona. Jotkut kaverit toi välillä ruokaa. Ambulanssiin ei olisi ollut varaa tai muuhunkaan.

Jalka on nyt siinä kunnossa että menen omatekemällä kepillä tuolla kaduilla. Töihin ei tällä jalalla enää kykene. Sen verran huonoa palvelua saanut 2010-2019, että välitön vastareaktio että en mene. Kärsin mieluummin kännissä kivuista ja nälästä. Selvisin.

Vierailija
267/269 |
29.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joudun käymään erikoissairaanhoidossa säännöllisesti ja lisäksi on kontrolleja ja lääkärin soittoaikoja joka kuussa. Joskus tuntuu että määräävät näitä käyntejä ja soittoja ihan rahastusmielessä.

Mulla kävi päinvastoin. Kun hoitopuheluista tuli maksullisia, loppuivat soitot. Nyt olen täysin omakanta kirjausten varassa ja jos jokin jää siellä epäselväksi, pitää chatin kautta kysellä lisätietoja. 

Mitä taas tulee julkisen terveydenhuollon maksuihin. En valita, vaikka en mikään isopalkkainen olekaan. Pääsin / jouduin kokemaan muutaman ison leikkauksen parin vuoden aikana. Ihan hirvittää ajatella, mitkä olivat niistä yhden, elinsiirtoleikkauksen, kustannukset oikeasti. Olin 9+ tuntia leikkaussalissa ja henkilökuntaa oli yön pimeinä tunteina töissä valtavasti minua hoitamassa. Päälle vielä pari päivää teho-osastolla ja kolmatta viikkoa osastolla. Itse maksoin vain puolikkaat sairaalapäivämaksut kolmelta viikolta, sisältäen sairaaloiden välisen kuljetuksen paaritaksilla. Maksukatto täyttyi juuri ennen leikkausta ja sain omalta sairaanhoitopiiriltä todistuksen esitettäväksi HUS:issa. Sen ansiosta sain heti oikean laskun. 

Tuosta terveydenhuollon maksukatosta pitää muistaa, että se ei ole mikään automaattisesti hintoja alentava juttu. Jokaisen pitää itse seurata maksamiaan terveydenhuollon maksuja ja ilmoittaa katon täyttymisestä omaan hoitolaitokseensa. 

Tätä ei kauhean selkeästi mainosteta, ainakaan Pirhassa. Itse kuulin asiasta muistaakseni elinsiirton esitutkimusten ja -keskusteluiden aikana. Anoppini kuuli asiasta ensimmäisen kerran, kun minä siitä kerroin, ja hän on monisairas terveydenhuollon suurkäyttäjä. Monelta jää varmasti etu hakematta.

Vierailija
268/269 |
30.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap kirjoittelee nyt kovin huolimattomasti asioista ja pelottelee ihmisiä, jotta nämä eivät hakeutuisi hoitoon. 

Hän kirjoittaa käyneensä päivystyksessä. Hän kuitenkin unohtaa kertoa, mitä siellä tehtiin. Tavallinen päivystysmaksu ei ole tuon suuruinen. Nämä maksut löytyvät googlaamalla esim. omien sairaanhoitopiirien sivustoilta. 

Toinen asia; kuka on ap:lle sanonut, että terveydenhuolto olisi Suomessa ilmaista aikuiselle ihmiselle? Miksi ap on uskonut tuollaista puhetta, eikä ole selvittänyt asiaa esim. netistä? 

Ei ole mitään väliä mitä siellä päivystyksessä tehdään, sillä hinta on sama elvytetäänkö tai otetaanko vain labrat.

On sillä väliä. Ap kertoo aivan kuin päivystysmaksu olisi kaikil

Sinä sekoitat kaksi asiaa. Terveyskeskuksen päivystysmaksu on nykyään 28 euron luokkaa. 

Vierailija
269/269 |
30.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin juuri. Terveyskeskuksen päivystysmaksu on 28,20 e. Sairaalan poliklinikalle kun päätyy hinta on 66,70 e. Nämä ovat kaksi eri asiaa.