Eikö suomessa pitänyt olla ilmainen terveydenhuolto?
Minä kävin päivystyksessä ja tuli lasku hyvinvointialueelta joka oli 190e.
Miksi terveydenhuolto on noin kallista meillä suomessa? Rikkaille toki tuo raha ei ole mitään mutta meille tavallisille työläisille tuo on valtavan iso raha.
Kommentit (269)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se maksukatti on siis terveydenhuoltokulujen kertymä kalenterivuoden ajalta. Jos esim. yövyt sairaalassa 5 yötä, on se rapiat 300€. Toinen samanlainen, ja päivystysreissu, sen jälkeen on ilmaista. Ei se ilmaista ole, mutta huomattavan edullista Jenkkilään verrattuna. Kotikunta kuitenkin maksaa suurimman osan todellisista kustannuksista, jotka on paljon isommat, kuin se, mitä potilas maksaa.
Ei ole edullista jenkkeihin verrattuna. Jenkeissä sä maksat joka kuukausi vähemmän veroja mitä suomessa.
Ja enemmän vakuutuksia. Ja sitä terveydenhoitoa ei saa siellä USAssa muuten. Rahan puuttuessa sairas jää sairastamaan.
On olemassa hyväntekeväisyysjärjestöja joissa lääkäri ilmeiseksi hoitaa.
Ja Dr Nowzaradan leikkaa ilmaiseksi kun päästät kamerat kotiisi.
Vierailija kirjoitti:
Maksut on todellinen ongelma keskituloisille.
Toimeentulotukeen oikeutetut saa kaikki julkisen terveydenhuollon laskut kuitattua sitä kautta. Ainakin ennen oli niin, että muuten ei tarvinnut olla tmt tarvetta, vaan sitä pystyi hakemaan tilanteessa kun tuli juuri se suuri sairaalalasku... Jos siis muuten pärjää juuri ja juuri ilman.
Hyvissä työpaikoissa on yleensä myös hyvä työterveyshuolto, tosin ei sekään jotain suurempaa sairaalareissua kata. Hyvillä tuloilla tuollainen reilu 700 ei kuitenkaan kaada taloutta...
Mutta entäs keikkatyötä tekevät kaupan kassat tai hoitajat? Siinä kun lapsi joutuu sairaalaan niin on yksinhuoltaja ihmeissään
Semmoinen pieni huomio, että ne ihmiset, jotka saavat sairaudenhoitokulunsa ja lääkkeensä kelan piikkiin, ovat oikeasti köyhiä minimituella eläviä ihmisiä eikä omaisuutta kärsi olla. Luulenpa, että kantasuomalaisia ei tähän joukkoon paljoa kuulu, mutta muualta muuttaneita sitäkin enemmän. Minä ainakin olen mielummin keskituloisten ja maksan kouluni itse kuin niin köyhä suomalainen, että kela tuella eläisin. Kahdesta pahasta se pienempi paha.
Vierailija kirjoitti:
Maksut on todellinen ongelma keskituloisille.
Toimeentulotukeen oikeutetut saa kaikki julkisen terveydenhuollon laskut kuitattua sitä kautta. Ainakin ennen oli niin, että muuten ei tarvinnut olla tmt tarvetta, vaan sitä pystyi hakemaan tilanteessa kun tuli juuri se suuri sairaalalasku... Jos siis muuten pärjää juuri ja juuri ilman.
Hyvissä työpaikoissa on yleensä myös hyvä työterveyshuolto, tosin ei sekään jotain suurempaa sairaalareissua kata. Hyvillä tuloilla tuollainen reilu 700 ei kuitenkaan kaada taloutta...
Mutta entäs keikkatyötä tekevät kaupan kassat tai hoitajat? Siinä kun lapsi joutuu sairaalaan niin on yksinhuoltaja ihmeissään
Työterveyshuolto on monella työpaikalla karsittu ihan minimiin. Kehitys tuli koettua omalla tuöuralla. Kun tuli vatsakipu, jonka takia menin ensin työterveyteen ja tehtiin ultraäänikuvantaminen. Sen jälkeen olikin seuraavat askeleet heti julkisella puolella. Olisi pitänyt mennä suoraan keskussairaalan päivystykseen, niin ehkä sen kivun aiheuttaja olisi leikattu samoin tein, eikä vasta melkein vuoden päästä siitä kun alkuperäinen oire tuli.
Ja maksut tosiaankin on tuota luokkaa, että esim. poliklinikka- tai päivystyskäynti tuon vajaan 70 euroa ja niin edelleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Terveydenhuolto ei ole "ilmaista". Se on verovaroin kustannettua toimintaa.
Ensin keskiluokka maksaa verot ja sitten terveydenhuoltomaksut omasta pussista.
Myös työtön maksaa lääkärit 595 netto kuukaudessa työmarkkinatuella.
Jos puoliso tienaa 2200 brutto - verot ja 2 lasta niin ei saa toimeentulotukea.
1000 euron eläkkeestä ei mene veroa.
https://www.veronmaksajat.fi/tutkimus-ja-tilastot/tuloverot/elakkeensaa…
Työmarkkinatuesta menee vero 20 %
Vierailija kirjoitti:
Jos olet lähihoitaja ja miehesi irtisanotaan niin ette saa toimeentulotukea edes, jos on lapsia.
Teillä on kuitenkin kahdet tulot eli se lähihoitajan liksa ja miehen työttömyyskorvaus. Ihmiset, joilla on kahdet tulot eivät ymmärrä, miten hankalaa on, kun on vain yhdet tulot ja tulee työttömyyttä tai/ja sairautta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joudun käymään erikoissairaanhoidossa säännöllisesti ja lisäksi on kontrolleja ja lääkärin soittoaikoja joka kuussa. Joskus tuntuu että määräävät näitä käyntejä ja soittoja ihan rahastusmielessä.
Minua ärsyttää etenkin tuo lääkärin soitto, etenkin jos soittaa jostain verikokeesta, että ei ihmeellistä, jatketaan samaan malliin. 30€ kiitos.
Olen kieltäytynyt näistä lääkärin soitoista. Kyllä aikuinen ihminen osaa lukea oma kannasta tulokset.
Minulla ei ole v 21 jälkeen mitään merkintöjä kirjautunut Kantaan.
Olen ollut yhteydessä sekä Kannan tukeen, omaan hyvinvointialueeseen yms eikä kukaan osaa/halua korjata
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos olet lähihoitaja ja miehesi irtisanotaan niin ette saa toimeentulotukea edes, jos on lapsia.
Teillä on kuitenkin kahdet tulot eli se lähihoitajan liksa ja miehen työttömyyskorvaus. Ihmiset, joilla on kahdet tulot eivät ymmärrä, miten hankalaa on, kun on vain yhdet tulot ja tulee työttömyyttä tai/ja sairautta.
Aina voi etsiä uuden työpaikan.
Maksukatto pitäisi poistaa ja jokaisen aikuisen hoitokulut otettaisiin aina prosenttiosuutena palkasta, eläkkeestä, osingoista tai omaisuutta realisoitaessa. Kuoleman koittaessa perintö menisi ensin maksamattomille hoitokuluille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Terveydenhuollossa on onneksi maksukatto, joka on tänä vuonna 726€. Sen kertymistä pitää seurata itse ja sen jälkeen terveydenhuolto on pääosin ilmaista.
Kenellä on varaa maksaa tuollaisia summia terveydenhuoltoon?
Jos ei ole varaa, pitää vaan hyväksyä kuolevaisuutensa. Mitä turhaa pitkittää väistämätöntä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Espanjassa espanjalaiset pääsevät ilmaiseksi lääkäriin ja
"Espanjassa saa asumistukea 525 euroa kuukaudessa."
En tiedä, miksi Suomessa aina yritetään valehdella, että muissa maissa ei saa tukia, vaikka SAA.
Paljonko päivähoitopaikka maksaa? Kuinka pitkiä ovat äitiyslomat? Paljonko on paikallinen kansaneläke?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos on yh niin saa korotetut lapsilisät ja elarit mitä perhe ei saa, noiden tilalla on työmarkkinatuki 595 netto ja yksi aikuinen enemmän, joka syö jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Espanjassa espanjalaiset pääsevät ilmaiseksi lääkäriin ja
"Espanjassa saa asumistukea 525 euroa kuukaudessa."
En tiedä, miksi Suomessa aina yritetään valehdella, että muissa maissa ei saa tukia, vaikka SAA.
Paljonko päivähoitopaikka maksaa? Kuinka pitkiä ovat äitiyslomat? Paljonko on paikallinen kansaneläke?
Täältä voi tarkistaa sosiaalietuuksia eri Euroopan maissa
https://employment-social-affairs.ec.europa.eu/policies-and-activities/…
Googlesta löytyy kaikki tiedot mitä haluat
Vierailija kirjoitti:
Mistä ihmeestä jollekin on tullut kuvitelma ilmaisesta terveydenhoidosta?
Aika tolkuton maksu tuo päivystyskäynnistä on. Yleensä on ollut jotain alle 40€.
Johtuisko siitä että poliitikot aina hokee mediassa että Suomessa on ilmainen terveydenhoito?
Oletko ihan lapsi, jos et ole kertaakaan kuullut, vai seuraatko vaan tiktokia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Terveydenhuollossa on onneksi maksukatto, joka on tänä vuonna 726€. Sen kertymistä pitää seurata itse ja sen jälkeen terveydenhuolto on pääosin ilmaista.
Kenellä on varaa maksaa tuollaisia summia terveydenhuoltoon?
Niillä joilla on tarvetta, muutama satanen terveydenhoidosta ei pitäisi olla ongelma kenellekkään. Ihmiset huoltavat autojaan kalliimmalla.
Se auto on huollettava jotta sillä pääsee töihin. Kehäkolmosen ulkopuolella julkiset ei kulje samanlailla, ihmisiä asuu myös haja-asutusalueilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten noin kallis? Yksi lääkärikäyntikö vai otettiinko kokeita?
Jos julkisella käy, kokeet ja kuvaukset eivät maksa erikseen. Ap käynyt tietysti yksitysellä.
Etkö osaa lukea vai etkö ymmärrä lukemaasi?
"Minä kävin päivystyksessä ja tuli lasku hyvinvointialueelta joka oli 190e."
Ne lapset kannattaa hankkia sitten kun on saanut oman talouden järjestykseen. Yhteiskunnan tehtävä ei ole kustantaa kaikille valmista elämää.
Milloin katsotaan että oma talous on järjestyksessä? Sitten kun on vakituinen työpaikka? Eli ei välttämättä koskaan, ja päättäjät itkee alhaisesta syntyvyydestä!
Mistä olet tuon keksinyt. Minun elinaikana ei Suomessa ole koskaan ollut ilmainen terveydenhuolto. Ala-ikäisille on ilmainen, ei muille.
Vierailija kirjoitti:
Niin siis sen jälkeen siitä laskutetaan verokirstua. "Terveydenhuollon" menot ovat valtion budjetista 27 miljardia euroa.
Siellä on se kuuluisa Obama-care. Muutenkin käytäntö vaihtelee huomattavan paljonkin eri osavaltioiden välillä