Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Eikö suomessa pitänyt olla ilmainen terveydenhuolto?

Vierailija
26.04.2025 |

Minä kävin päivystyksessä ja tuli lasku hyvinvointialueelta joka oli 190e. 

Miksi terveydenhuolto on noin kallista meillä suomessa? Rikkaille toki tuo raha ei ole mitään mutta meille tavallisille työläisille tuo on valtavan iso raha. 

Kommentit (269)

Vierailija
181/269 |
27.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä en pysty maksamaan kaikkia lääkkeitäni. Olen velkajärjestelyssä, käyn töissä ja elätän kahta kotona asuvaa täysi-ikäistä lukiolaista. Hain harkinnanvaraista toimeentulotukea, se evättiin. Nuoria ei kaskettu kuluiksi. Siksi reumani on taas aktiivinen.

Täysi-ikäisten nuorten pitää hakea itse omat tuet. Eikö sinulle neuvottu tätä?

Voi hakea käräjäoikeudesta. Vanhemmat ovat velvollisia maksamaan.

Vierailija
182/269 |
27.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terveydenhuolto ei ole "ilmaista". Se on verovaroin kustannettua toimintaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/269 |
27.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Piti mutta Suomen talous ei jaksa kannatella mallia enää.

Toista se oli ennen maahanmuuttoa. Suomi oli vielä 90 -uvulla menestyvä teknologiaosaaja maailmalla ja mm. puolustus tarvike kehityksessä sekä monessa muussa. Vasta kun työttömien somalialaisten ja muiden elintasosurffareiden maahantuonti alkoi, eivät rahat enää ole riittäneet omiin investointeihin tai koulutukseen. 

Nyt enää kannatellaan hukkuvaa systeemiä, jonka poliittisista asioista eivät suomalaiset itse enää 50 vuoden kuluttua vastaa.  

Höpöhöpö...Suomalaiset ikääntyvät ja heitä on enemmän kuin nuoria paikkaamaan kuluja.

+ tänne tulleet !

Huom, ikääntyneet maksavat veroja, mutta paljonko nuo tulijat maksaa, elleivät ole töissä.

Vierailija
184/269 |
27.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

JOSKUS 1960 luvun lopulla tai 1970 alkupuolellahan tuo terveyskeskuslääkäri systeemi tuli ja tuolloin oli 3 markkaa se käyntikerta

Jep. Asuttiin 70-luvulla Helsingissä ja sai terv.keskuksesta lääkärin kotikäynnille. Maksoi 8 mk.

Vierailija
185/269 |
27.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten noin kallis? Yksi lääkärikäyntikö vai otettiinko kokeita?

Jos julkisella käy, kokeet ja kuvaukset eivät maksa erikseen. Ap käynyt tietysti yksitysellä.

Vierailija
186/269 |
27.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alkaa melkein tulla halvemmaksi jo kuolla kuin hakeutua hoitoon. Se toki varmaan on poliitikoiden tähtäimessäkin.

Näin on ja tästä aiheesta kerran täällä kirjoitin, niin joku poistatti kommentin. Nyt on 2,5 v siitä, kun soitin terkkariin. Takaisinsoittoa ei tullut, mutta onneksi olen vielä hengissä, vaikka ko oireet jatkuvat. En jaksanut soitella enää ja rahaa ei olisi yksityiselle.

Vaikka olisi mahd.  käynti yksityisellä, mutta kaikki ne kymmenet tutkimukset, jotka eivät olisi ehkä tarpeenkaan, veisivät minut konkkaan. Onneksi edesmennyt äitini oli "noita" ja hänen opeillaan ole vielä selvinnyt😈

Vierailija
187/269 |
27.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se maksukatti on siis terveydenhuoltokulujen kertymä kalenterivuoden ajalta. Jos esim. yövyt sairaalassa 5 yötä, on se rapiat 300€. Toinen samanlainen, ja päivystysreissu, sen jälkeen on ilmaista. Ei se ilmaista ole, mutta huomattavan edullista Jenkkilään verrattuna. Kotikunta kuitenkin maksaa suurimman osan todellisista kustannuksista, jotka on paljon isommat, kuin se, mitä potilas maksaa.

Ei ole edullista jenkkeihin verrattuna. Jenkeissä sä maksat joka kuukausi vähemmän veroja mitä suomessa. 

Ja enemmän vakuutuksia.  Ja sitä terveydenhoitoa ei saa siellä USAssa muuten.  Rahan puuttuessa sairas jää sairastamaan.  

Vierailija
188/269 |
27.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Päiväkirurginen maksaa tuon 190e. Osastopäivä 60e. Jouduin itse juuri olemaan 3 viikkoa osastolla ja kaksi kertaa kävin päiväkirurgisessa. Heittämällä tuli maksukatto vastaan. Siinä sitten ihmettelin, että miten maksan tuon 700e, kun tällä hetkellä saan 900e kuukaudessa tuloja...

Olet oikeutettu TT-tukeen, kun tulosi ovat noin pienet, edellyttäen ettei omaisuutta ole liiaksi. Laske kelan laskurilla.

Vierailija
189/269 |
27.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onhan se mielenkiintoista että terveydenhoito on muka ilmaista Suomessa. Ja sitten se ei olekaan ilmaista. Ehkä Suomen kannattaisi jo Eu:sta hakea jotain tukea sairaanhoidon kustannuksiin. 

Kyllä se on todellisiin kustannuksiin verrattuna ja itse maksan veroja ihan mielelläni että sillä saan hoitoa lähes ilmaiseksi. Ei taida sinulla olla hajuakaan mitä maksaa todellisuudessa käydä jossain leikkauksessa, yksi sairaalapäivä hoitoineen, ruokineen, lääkkeineen ja hoitotarvikkeineen? Lisäksi kaikki tilat ja laitteisto mitä tarvitaan. Jäisi kyllä koko kansa hoitamatta mikäli kaikki kustannukset pitäisi itse maksaa. Se pieni erittäin varakkaiden määrä kenties siihen pystyisi.

Maksaa se muuallakin jopa enemmän, koska työntekijöillä paremmat palkat ja henki

Joku kirjoitti, että Italiassa olisi ilmaista. Miksi Suomi on joutunut tukemaan Italiaa, kun oma maa on ollut kauan jo paska housussa💩

Vierailija
190/269 |
27.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Valtion yhteen työpaikkaan oli 3000 työnhakijaa. 

Maanmittauslaitokselle yhtä paikkaa haki yli 3000.

Uiku, uiku, niisk, vali vali, yyh yyh, Nyyh Nyyh, 

Vau, jaksoit punkan pohjalta näin pitkästi kirjoittaa! Nyt lepäämään.

Vierailija
191/269 |
27.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole enään varaa siihen..

Kiitos m a a h a n muuton...

Vierailija
192/269 |
27.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onhan se. Alaikäisille, sossun asiakkaille ja vangeille. Sen sijaan tavallinen työssäkäyvä saa varmasti kaivaa kuvettaan.

Tavallisella työssäkäyvällä on työterveyshuolto.

Eihän työterveyshuolto kata nykyään melkein kellään muuta kuin ihan vain minimin. Eikä siihen missään yleensä kuulu esim. röntgenpalvelut, gynekologi, silmälääkäri tai hammaslääkäri. Terveysasemalle pitää mennä, jos sairastuu. 

Melkein kellään? Mistä tämän päätelmän vedit? Toki on työnantajia, jotka tarjoavat vain lakisääteisen työterveyshuollon, mutta ei se mikään yleinen käytäntö ole. 

Minä kävin kyllä kaikki mahd tutkimukset työpaikan kustannuksella. 2 erikoislääkärikäyntiä sai myös. N 500 työntekijää meitä oli. Ennen eläkkeelle lähtöä sai täydellisen terv.tarkastuksen labroineen ja luuntiheysmittauksineen yms. Ei muuten varmaan ollut ainoa tuommoinen työpaikka.

Vierailija
193/269 |
27.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se maksukatti on siis terveydenhuoltokulujen kertymä kalenterivuoden ajalta. Jos esim. yövyt sairaalassa 5 yötä, on se rapiat 300€. Toinen samanlainen, ja päivystysreissu, sen jälkeen on ilmaista. Ei se ilmaista ole, mutta huomattavan edullista Jenkkilään verrattuna. Kotikunta kuitenkin maksaa suurimman osan todellisista kustannuksista, jotka on paljon isommat, kuin se, mitä potilas maksaa.

Paljonko kuukaudessa maksetaan sotealueen maksuja? Sitähän ei kukaan tiedä.

Jenkeissä vakuutusmaksut kuukaudessa alimmillaan 100-150$ joten kukin voi siitä laskea jos veroprosentti olisi pienempi koska ei makseta sotealueamaksua niin jokainen työssäkäyvä pystyy kyllä maksamaan oman vakuutuksen.

Vierailija
194/269 |
27.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ensin keskiluokka maksaa verot ja sitten terveydenhuoltomaksut omasta pussista.

Vierailija
195/269 |
27.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Silti siitä peritään verojen lisäksi myös asiakasmaksu 

Vierailija
196/269 |
27.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä ihmeestä jollekin on tullut kuvitelma ilmaisesta terveydenhoidosta?

Aika tolkuton maksu tuo päivystyskäynnistä on. Yleensä on ollut jotain alle 40€.

Olen itse hyvätuloinen ja töissä julkisella ns hyvinvointialueella. Minua tuo käyntimaksun korotus ei paina, mutta monelle vähemmän ansaitsevalle se on suorastaan järkyttävä.

Ivallisinta korotuksessa on, että se ei yhtään paranna hva:n budjettia, kun valtio vähentää rahoitustaan samassa suhteessa.

Tämä maa on menossa suoraan sinne alimpaan kuumaan paikkaan tämän sote-uudistuksen myötä.

Vierailija
197/269 |
27.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotenkinhan ne hoitajien utopistiset palkankorotukset on katettava.

Vierailija
198/269 |
27.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole edullista jenkkeihin verrattuna. Jenkeissä sä maksat joka kuukausi vähemmän veroja mitä suomessa. 

Ja enemmän vakuutuksia.  Ja sitä terveydenhoitoa ei saa siellä USAssa muuten.  Rahan puuttuessa sairas jää sairastamaan.  

On olemassa hyväntekeväisyysjärjestöja joissa lääkäri ilmeiseksi hoitaa. Lääkäri saa omassa verotuksessa vähentää tämän ilmaistyön.

Vierailija
199/269 |
27.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Piti mutta Suomen talous ei jaksa kannatella mallia enää.

Toista se oli ennen maahanmuuttoa. Suomi oli vielä 90 -uvulla menestyvä teknologiaosaaja maailmalla ja mm. puolustus tarvike kehityksessä sekä monessa muussa. Vasta kun työttömien somalialaisten ja muiden elintasosurffareiden maahantuonti alkoi, eivät rahat enää ole riittäneet omiin investointeihin tai koulutukseen. 

Nyt enää kannatellaan hukkuvaa systeemiä, jonka poliittisista asioista eivät suomalaiset itse enää 50 vuoden kuluttua vastaa.  

Höpöhöpö...Suomalaiset ikääntyvät ja heitä on enemmän kuin nuoria paikkaamaan kuluja.

+ tänne tulleet !

Huom, ikääntyneet maksavat veroja, mutta paljonko nuo tulijat maksaa, elleivät ole töissä

Kun puhutaan huoltosuhteesta, niin silloin kuuluisi huoltosuhteeseen laskea myös nämä negatiiviset ulkoa tuodut ilmiöt 

Vierailija
200/269 |
27.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä ihmeestä jollekin on tullut kuvitelma ilmaisesta terveydenhoidosta?

Aika tolkuton maksu tuo päivystyskäynnistä on. Yleensä on ollut jotain alle 40€.

Olen itse hyvätuloinen ja töissä julkisella ns hyvinvointialueella. Minua tuo käyntimaksun korotus ei paina, mutta monelle vähemmän ansaitsevalle se on suorastaan järkyttävä.

Ivallisinta korotuksessa on, että se ei yhtään paranna hva:n budjettia, kun valtio vähentää rahoitustaan samassa suhteessa.

Tämä maa on menossa suoraan sinne alimpaan kuumaan paikkaan tämän sote-uudistuksen myötä.

Josta kiitos Keskusta ja SDP.