Eikö suomessa pitänyt olla ilmainen terveydenhuolto?
Minä kävin päivystyksessä ja tuli lasku hyvinvointialueelta joka oli 190e.
Miksi terveydenhuolto on noin kallista meillä suomessa? Rikkaille toki tuo raha ei ole mitään mutta meille tavallisille työläisille tuo on valtavan iso raha.
Kommentit (269)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Terveydenhuollossa on onneksi maksukatto, joka on tänä vuonna 726€. Sen kertymistä pitää seurata itse ja sen jälkeen terveydenhuolto on pääosin ilmaista.
Kenellä on varaa maksaa tuollaisia summia terveydenhuoltoon?
No mulla on! Tietenkin pummilla ei ole koskaan varaa muuhun kuin kaljaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se maksukatti on siis terveydenhuoltokulujen kertymä kalenterivuoden ajalta. Jos esim. yövyt sairaalassa 5 yötä, on se rapiat 300€. Toinen samanlainen, ja päivystysreissu, sen jälkeen on ilmaista. Ei se ilmaista ole, mutta huomattavan edullista Jenkkilään verrattuna. Kotikunta kuitenkin maksaa suurimman osan todellisista kustannuksista, jotka on paljon isommat, kuin se, mitä potilas maksaa.
Ei ole edullista jenkkeihin verrattuna. Jenkeissä sä maksat joka kuukausi vähemmän veroja mitä suomessa.
Veroilla kustannetaan muutakin.
Jos tarkastellaan pelkkää terveydenhoitoa, niin Jenkkilän systeemi on äärimmäisen tehoton ja hyödyttää ennen muuta vakuutusyhtiöitä. Jos valtion tarkoituksena on edistää niiden bisnestä, niin onhan se hyvä siltä kannalta toki. Mutta jos tarkastellaan, kuinka paljon rahaa menee väestön hoitamiseen ja terveyden ylläpitoon, niin tehoton se on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Terveydenhuollossa on onneksi maksukatto, joka on tänä vuonna 726€. Sen kertymistä pitää seurata itse ja sen jälkeen terveydenhuolto on pääosin ilmaista.
Kenellä on varaa maksaa tuollaisia summia terveydenhuoltoon?
Itsellä tuli maksukatto kerran täyteen kun olin 5 viikkoa sairaalassa. Ihan itse maksoin ja oli 3000€ säästössä. Pitäisi kai jokaisella olla sen verran säästössä että suoriutuu yllättävistä maksuista ettei talous mene heti kuralle. Jos ei ole yhtään säästössä niin työttömäksi jäädessä tulee heti ongelmia esim. asumiskulujen ja muiden pakollisten maksujen kanssa. Ja ihan halpa hinta verrattuna siihen minkälaiset kulut hoidosta todellisuudessa tulee
Suomi ei ole ollut vuosi kausiin mikään hyvinvointivaltio. En ymmärrä miksi tätä vielä toitotetaan. Mieleen tulee lähinnä kehitysmaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se maksukatti on siis terveydenhuoltokulujen kertymä kalenterivuoden ajalta. Jos esim. yövyt sairaalassa 5 yötä, on se rapiat 300€. Toinen samanlainen, ja päivystysreissu, sen jälkeen on ilmaista. Ei se ilmaista ole, mutta huomattavan edullista Jenkkilään verrattuna. Kotikunta kuitenkin maksaa suurimman osan todellisista kustannuksista, jotka on paljon isommat, kuin se, mitä potilas maksaa.
Kun maksukatto on täynnä niin osastohoito sairaalassa maksaa 25 euroa vuorokausi. Ambulanssikyydit ei kuulu maksukattoon.
Ambulanssikyydille ja kelataksille on oma maksukattonsa, 300€/vuosi
Olen pari kertaa joutunut käyttämään ambulanssia eikä kummallakaan kerralla ole mitään laskua tullut
Ambulanssin ja kelataksin omavastuuosuus on 25€, tämä olisi kuulunut periä.
Sitten kun on 12 kertaa noita kyytejä käyttänyt, niin on maksukatto täyttynyt.
Minulla on jo yli 450 tuo kertymä. Poliklinikkamaksuja lähinnä, lääkärin soittoja ja infuusioaikoja seassa. Yksi leikkaus loppuvuonna tulossa vielä, joten odotan että menee rikki tuo katto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole edullista jenkkeihin verrattuna. Jenkeissä sä maksat joka kuukausi vähemmän veroja mitä suomessa.
Totta. Mutta miksi täkäläistä th:a ylipäänsä verrataan aina jenkkeihin. Muitakin vertailukohtia on. Esim. Ranska, Saksa, Tanska.
Onhan se mielenkiintoista että terveydenhoito on muka ilmaista Suomessa. Ja sitten se ei olekaan ilmaista. Ehkä Suomen kannattaisi jo Eu:sta hakea jotain tukea sairaanhoidon kustannuksiin.
Piti mutta Suomen talous ei jaksa kannatella mallia enää.
Toista se oli ennen maahanmuuttoa. Suomi oli vielä 90 -uvulla menestyvä teknologiaosaaja maailmalla ja mm. puolustus tarvike kehityksessä sekä monessa muussa. Vasta kun työttömien somalialaisten ja muiden elintasosurffareiden maahantuonti alkoi, eivät rahat enää ole riittäneet omiin investointeihin tai koulutukseen.
Nyt enää kannatellaan hukkuvaa systeemiä, jonka poliittisista asioista eivät suomalaiset itse enää 50 vuoden kuluttua vastaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun maksukatto on täynnä niin osastohoito sairaalassa maksaa 25 euroa vuorokausi. Ambulanssikyydit ei kuulu maksukattoon.
Ambulanssikyydille ja kelataksille on oma maksukattonsa, 300€/vuosi
Olen pari kertaa joutunut käyttämään ambulanssia eikä kummallakaan kerralla
Ei ainakaan hätätilanteessa ole maksua tullut. Muista kiirettömistä en tiedä. Kelataksista tietysti olen maksanut sen omavastuun kun olen kerran käyttänyt ja sekin ihan lääkärin määräyksestä kun piti pitkältään matkustaa 200 km sairaalasta kotiin.
Vierailija kirjoitti:
Onhan se mielenkiintoista että terveydenhoito on muka ilmaista Suomessa. Ja sitten se ei olekaan ilmaista. Ehkä Suomen kannattaisi jo Eu:sta hakea jotain tukea sairaanhoidon kustannuksiin.
Kyllä se on todellisiin kustannuksiin verrattuna ja itse maksan veroja ihan mielelläni että sillä saan hoitoa lähes ilmaiseksi. Ei taida sinulla olla hajuakaan mitä maksaa todellisuudessa käydä jossain leikkauksessa, yksi sairaalapäivä hoitoineen, ruokineen, lääkkeineen ja hoitotarvikkeineen? Lisäksi kaikki tilat ja laitteisto mitä tarvitaan. Jäisi kyllä koko kansa hoitamatta mikäli kaikki kustannukset pitäisi itse maksaa. Se pieni erittäin varakkaiden määrä kenties siihen pystyisi.
Vierailija kirjoitti:
Pienituloiset voi hakea maksuun kohtuullistamista
Tuo ei sitten koske kaikkia maksuja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se on todellisiin kustannuksiin verrattuna ja itse maksan veroja ihan mielelläni että sillä saan hoitoa lähes ilmaiseksi. Ei taida sinulla olla hajuakaan mitä maksaa todellisuudessa käydä jossain leikkauksessa, yksi sairaalapäivä hoitoineen, ruokineen, lääkkeineen ja hoitotarvikkeineen? Lisäksi kaikki tilat ja laitteisto mitä tarvitaan. Jäisi kyllä koko kansa hoitamatta mikäli kaikki kustannukset pitäisi itse maksaa. Se pieni erittäin varakkaiden määrä kenties siihen pystyisi.
Maksaa se muuallakin jopa enemmän, koska työntekijöillä paremmat palkat ja henkilöstöä enemmän jne. mutta silti hoito on ilmaista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Periaatteessahan terveydenhoito on ilmaista, koska lääkäriaikoja on vaikea saada. Hammaslääkärille aika 3,5 kk päässä ajanvarauksesta.
Ainakin Päijät-Hämeessä maksat lääkärilläkäynnistä, vaikka kohtaat vain sairaanhoitajan. Koska sairaanhoitajan kanssa samassa tiimissä on lääkäri, niin maksu tulee sen mukaan. Vähän sama kuin maksaisit 800 e autonhuollosta vaikka vain vaihdetaan talvirenkaat kesävaihtoehtoon. Koska siellä olisi ollut mahdollisuus jakopään hihnan vaihtoon, niin laskutus on sen mukaan.
Maksu tulee myös siitä, kun puhut minuutinkin puhelimessa lääkärin kanssa. Ärsyttää aika paljon, varsinkin turhat puhelut, joista ei ole mitään hyötyä potilaalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maksaa se muuallakin jopa enemmän, koska työntekijöillä paremmat palkat ja henkilöstöä enemmän jne. mutta silti hoito on ilmaist
Missä kaikki terveydenhoito on ilmaista?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Periaatteessahan terveydenhoito on ilmaista, koska lääkäriaikoja on vaikea saada. Hammaslääkärille aika 3,5 kk päässä ajanvarauksesta.
Ainakin Päijät-Hämeessä maksat lääkärilläkäynnistä, vaikka kohtaat vain sairaanhoitajan. Koska sairaanhoitajan kanssa samassa tiimissä on lääkäri, niin maksu tulee sen mukaan. Vähän sama kuin maksaisit 800 e autonhuollosta vaikka vain vaihdetaan talvirenkaat kesävaihtoehtoon. Koska siellä olisi ollut mahdollisuus jakopään hihnan vaihtoon, niin laskutus on sen mukaan.
Maksu tulee myös siitä, kun puhut minuutinkin puhelimessa lääkärin kanssa. Ärsyttää aika paljon, varsinkin turhat puhelut, joista ei ole mitään hyötyä potilaalle.
Sitten voi sanoa ettei tarvitse soittaa eikä hoidon seurantaa ym. Miksi edes hakeutua terveyskeskukseen? Voi ihan itse hoitaa vaivansa, määrätä lääkkeet ja reseptit. Labrat ja leikkaukset voi myös hoitaa ihan itse. Tein itse ja säästin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jokaisen aikuisen pitäisi itse kustantaa omat terveydenhuoltokulunsa. Ainakaan vanhusten terveydenhuoltoon ei pitäisi yhteisiä rahoja tuhlata.
Muista tuo kun olet vanha!!
Mitä sen muistaminen mitään vaikuttaa? Luuletko että tällöin vaadin maksaa täyden kustannusten mukaisen hinnan terveydenhuollosta? Vai luuletko, että muutan mielipiteeni?
En todellakaan mielipidettäni muuta, enkä kieltäydy rahasta tai alennuksista.
Täytyy sanoa, etten enää edes muista, milloin terveydenhoito olisi ollut aikuiselle ilmaista.
Aina tulee lasku kun käy terveyskeskuksessa, hammaslääkärissä, poliklinikalla tai joutuu vuodeosastolle.
Miten joku edes voi luulla, että tämä olisi ilmaista?
Minulla... Mutta tuo on sentään paljon vähemmän kuin hoidon todelliset kustannukset.