Työpaikkakiusatut
Hei, millä keinoilla olette selviytyneet henkisesti tilanteesta ilman, että on täytynyt vaihtaa työpaikkaa?
Itsellä nyt ajatuksissa keskittyä etätyöntekoon ja tavatessani kiusaajat kuvittelen heidät lapsiksi, jotta saisin pidettyä itseni rauhallisena.
Kommentit (18)
Kannattaa vaihtaa, kokemuksen syvällä äänellä
Tee etätöitä (jos mahdollista) ja vaan se mitä pyydetään
Jos voit tehdä etänä niin en näe mitään syytä lähteä. Itselläni ei etätyönä onnistu, joten pakko oli lähteä. Nyt olen ollut kohta 4kk työttömänä. Suomi on kiusaajien luvattu maa. Nyt sitten täällä luen päivittäin työttömien haukkumista. 🤷🏻 Menkää itseenne ilkeät ihmiset.
Kannattaa panna vastaan laumaa, yleensä kiusaajat toimivat laumana.
Tekee töitä vaan, tyhmä menettää työpaikkaa tämmöisinä aikoina. Oma pomo on se kiusaaja, mutta minkäs teet, ikää on liikaa työpaikan vaihtamiseen.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa panna vastaan laumaa, yleensä kiusaajat toimivat laumana.
Mitä tarkoitat? Tässä juurikin se, että selkeästi kaksi lyöttäytynyt yhteen. Pieni työyhteisö, joten kolleegat kysyneet tilanteesta, kun aistineet, että outo tunnelma. Pomot/ miehet eivät tietenkään ole tajunneet mitään.
Olen sanonut takaisin samalla mitalla näille öykkäröijille. Lopettavat jossain vaiheessa ja antavat olla rauhassa.
Lopulta sairastuin vakavaan masennukseen, ja olin vuoden sairaslomalla. Tällä välillä irtisanouduin työstäni. Ei siinä mikään muu auttanut. Kävin pitkän terapian läpi selvitäkseni vuosien kauhuista. No, kiusaamista on niin monenlaista ja me ihmiset ollaan erilaisia. Oma psyyke ei vaan kestänyt määräänsä enempää.
Tuota juuri pelkään, että tilanne menee yli ja menetän elämänilon. Menee itselläkin yli, miksi jotkut aikuiset purkavat pahaa oloansa toisiin. Kaikista ei tarvitse pitää, mutta selkeä porukasta poisjättäminen. Naljailu ja työtehtävien korjailu. Tiuskiminen jne.
En ymmärrä.
Pyrin jatkossa etäilemään. Huomaan, että ehdin toipua noiden ihmisten tapaamisesta, kun saan olla välillä kotona.
Olen mahdollisimman vähän tekemisissä kiusaajan kanssa. En puhu hänen kanssaan mistään muusta kuin työasioista ja niistäkin vain pakollisen. Olen sopinut esimiehen kanssa, että kaikki informaatio tulee minulle suoraan eikä kierrä kiusaajan kautta. Eniten häntä tuntuu kiukuttavan se, etten enää lähde mukaan hänen provosointiinsa, mikä on voitto minulle.
"Jos sulla oikeasti on jotain mua vastaan, niin kakaise jo ulos- vai haluatko että käydään pyörähtämässä pihalla"?
"jos taas ei ole niin lopeta jo se widduilu":
Kysy joskus kiusaajan nälvimisestä. "Oletko xxnimixx tosissasi?"
"Mitä tuolla tarkoitat? Kysyn koska kuulostaa lähinnä heikon kiusaajan aivoripulilta."
"Voitko joskus vähän edes miettiä, mitä sieltä ryppyiesestä suustasi pusket ilmoille? Jos et kykena, hanki jo apua itsellesi xxnimixx."
Kaikissa näistä vieno hymy kasvoilla ja katse vaikka vähän kiusaajan hiusrajan yli, jos silmiin katsominen tuntuu vaikealta.
Jos tilanne on kestämätön, vaihda työpaikkaa.
Vierailija kirjoitti:
Olen mahdollisimman vähän tekemisissä kiusaajan kanssa. En puhu hänen kanssaan mistään muusta kuin työasioista ja niistäkin vain pakollisen. Olen sopinut esimiehen kanssa, että kaikki informaatio tulee minulle suoraan eikä kierrä kiusaajan kautta. Eniten häntä tuntuu kiukuttavan se, etten enää lähde mukaan hänen provosointiinsa, mikä on voitto minulle.
Pyrin samaan eli mahd. vähäiseen kontaktiin. Onneksi meillä hyvät etätyömahdollisuudet, muuten hajoaisin kokonaan. En ole puhunut esimiehen kanssa asiasta. Kiusaaja hänen suosikkinsa enkä tiedä, miten ottaisi asian. Saattaisi kääntyä minua vastaan.
Raskasta on kuitenkin. Minun on muutetteva käyttäytymistäni jonkun toisen takia, koska hän ei pidä minusta.
t.ap
Hyvä työnantaja ja minulla jo ikää. Ei niin helppoa vaihtaa. Ei ole edes tässä tilanteessa henkisiä resursseja siihen.
Kiusatuksi joutuminen on oma valinta. Muakin aikanaan pari yritti, mutta kerroin, että nyt saakin työpäivän jälkeen isoa patukkaa suoleen. Siihen loppu se pelleily. Eikä näillä ois mitään ollukaan tehtävissä kun olin isompi ja vahvempi. Heh, ja sanotaan vielä, että fyysisellä voimalla ei nykypäivänä tekis mitään:DD
Mä joudun jostakin syystä joidenkin naisten silmätikuksi. Olen keskivertoa älykkäämpi, mutta vaikutan yksinkertaisia asioita tehdessä hieman yksinkertaiselta alkuun, koska kyselen joidenkin mielestä tyhmiä... Lopulta teen paremmin kuin muut. Luu kurkkuun metodi kiusaajien kanssa on toiminut.
Sanon vaan suoraan kiusaajalle: "Anne, sulla vaikuttaa lähes aina olevan joku ongelma mun suhteen. Luulin, että se menisi ohi, jotrn en sanonut mitään. Nyt kun tätä on jatkunut jo niin kauan, pyydät että lopetat ja haet apua itsellesi. Mun ei tarvitse ottaa vitttumaisuuttasi vastaan enää yhtään. Jos jatkat, joudutaan ottamaan keskusteluun muitakin. Mä olen kiva työni hyvin osaava ihminen. Koita säkin olla tai hae sairaslomaa ongelmiisi."
?