Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Täällä joku eläkeläinen osaa kirjoittaa täydellistä suomen kieltä

Vierailija
25.04.2025 |

Miksi nuoret eivät osaa?

Kommentit (27)

Vierailija
1/27 |
25.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

ketä se o

Vierailija
2/27 |
25.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä jos on nuori eläkeläinen?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/27 |
25.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta mikä jugurtti? Pitääkö olla AB?

Vierailija
4/27 |
25.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen täydellistä suomea kirjoittava eläkeläinen. En halua moittia nykynuorisoa, joten en vastaa kysymykseesi. Toivottavasti nuoret ryhtyvät pohtimaan suhdettaan kieleemme, ja ehkäpä jatkossa tällaiset otsikot eivät ole tarpeen.

Vierailija
5/27 |
25.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen täydellistä suomea kirjoittava eläkeläinen. En halua moittia nykynuorisoa, joten en vastaa kysymykseesi. Toivottavasti nuoret ryhtyvät pohtimaan suhdettaan kieleemme, ja ehkäpä jatkossa tällaiset otsikot eivät ole tarpeen.

😂😂😂 Täydellistä.

Vierailija
6/27 |
25.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurin kielitaidon notkahdus taisi iskeä 90-luvun laman aikoihin. Vähennettiinkö silloin äidinkielen tunteja?

Tämän jälkeen koulua käyneet ovat pääsääntöisesti kielitaidottomia, ja trendi on laskeva.

Vierailija
7/27 |
25.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Viimeinen virkkeesi ei valitettavasti ole täydellinen.

Vierailija
8/27 |
25.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kerro mikä virhe siinä on?

Vierailija
9/27 |
25.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minäkin ihmettelen samaa. Onkohan niin, että kritisoijan mielestä "ole tarpeen" on murteellinen/arkinen ilmaisu ja siinä pitäisi lukea "ole tarpeellisia". Viimeinen virke on kuitenkin kieliopillisesti täydellinen sellaisenaan.

T. Itsekin täydellistä suomea kirjoittava eläkeikää lähestyvä toimihenkilö

Vierailija
10/27 |
25.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suurin kielitaidon notkahdus taisi iskeä 90-luvun laman aikoihin. Vähennettiinkö silloin äidinkielen tunteja?

Tämän jälkeen koulua käyneet ovat pääsääntöisesti kielitaidottomia, ja trendi on laskeva.

Kyllä kielitaidottomuus on vasta 2000-luvun ongelma. Me 90-luvulla koulua käyneet saimme vielä varsin pätevää äidinkielen opetusta, eikä meillä ollut älylaitteita, vaan monet lukivat vapaa-ajallaan kirjoja. Se kehittää kielitaitoa toisin kuin somen selaaminen ja pelaaminen.

Vierailija
11/27 |
25.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on kömpelöä kieltä, eikä ja-sanan eteen tarvita pilkkua.

Eri

Vierailija
12/27 |
25.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä jos on nuori e_äkeläinen?

n u o r i   e l ä k e l ä i n e n

k u n n i a k a n s a l a i n e n

h i r t e e n

m u t a v y ö r y

ä m m ä

h y y s ä r i

s u v a k k i

r e f u g e e s

Vierailija
13/27 |
25.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on kömpelöä kieltä, eikä ja-sanan eteen tarvita pilkkua.

Eri

HÖPÖHÖPÖ. 

Ensinnäkään et ole "Eri" ja toiseksi: "Rakenteeltaan kokonaisten päälauseiden välissä käytetään pilkkua, kun niitä yhdistää rinnastuskonjunktio, kuten ja". Kyseisessä tapauksessa päälauseet olivat rakenteeltaan kokonaisia. Menehän oppitunnillesi, ettei meidän täydellistä suomea kirjoittavien tarvitse oikaista sinua uudetaan!

Vierailija
14/27 |
25.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minäkin ihmettelen samaa. Onkohan niin, että kritisoijan mielestä "ole tarpeen" on murteellinen/arkinen ilmaisu ja siinä pitäisi lukea "ole tarpeellisia". Viimeinen virke on kuitenkin kieliopillisesti täydellinen sellaisenaan.

T. Itsekin täydellistä suomea kirjoittava eläkeikää lähestyvä toimihenkilö

Vähän ihmettelen, miten se eläkeläisyys/liki eläkeläisyys takaa sen, että osaa kirjoittaa hyvää suomen kieltä? Itse olen syntynyt 50-luvulla, mutta edelleen teen kielioppivirheitä, vaikka olen pitkälle kouluttautunut.

Vierailija
15/27 |
25.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun ei lueta kirjoja, ei myöskään osata kirjoittaa.

Vierailija
16/27 |
25.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarvitse osata kirjoittaa, kun google lukee ääneen ja kirjoittaa sanelusta. Seuratkaa aikaanne.

t. buumeri.

Vierailija
17/27 |
25.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätä ei saisi sanoa, mutta arvostan koulutettuja eläkeläisiä enemmän kuin kouluttamattomia.

Vierailija
18/27 |
25.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selkokieltä täällä pitäisi kirjoittaa.  Vinoilevatko ihmiset kun eivät ymmärrä mitä joku tarkoittaa tekstillään vai onko luetun ymmärtäminen heikentynyt.

Vierailija
19/27 |
25.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa onhan se ihme ,ota suihin selvää.........

Vierailija
20/27 |
25.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riita pystyssä jälleen. 

Sillä lailla. Tyylipisteet siitä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yksi kahdeksan