Miksi aina puhutaan, että miehille ei naisen status, ammatti, koulutus ym merkitse mitään, kun minun kokemukseni mukaan asia on päinvastoin
Eli yritän vielä kerran virittää keskustelua aiheesta joka on ilmeisesti niin arka aihe jollekin, että monesti aloitukseni on poistettu. Kaikkihan me varmaan olemme kuulleet tämän saman vanhan kliseen, että naisille merkitsee miehen status ja miehille naisen ulkonäkö. Tämä ei kyllä minun kokemukseni mukaan pidä ollenkaan paikaansa. Uskallan väittää, että miehille naisen koulutus ja status merkkaa todella paljon, valitettavasti. Jos tämä ei olisi totta, niin miksi en ole ikinä kuullut esim. pariskunnasta, jossa mies on lääkäri ja nainen vaikkapa siivooja. Olen töissä sairaanhoitajana ison kaupungin yliopistollisessa sairaalassa, enkä ole edes mieslääkäri-naissairaanhoitaja pariskuntiin törmännyt oikeastaan koskaan. Tiedän vain yhden parin, jossa mies on lääkäri ja nainen sairaanhoitaja, mutta he ovat kumpikin jo eläkeikäisiä. Hassua, että tiedän taas kaksikin naislääkäriä, jolla on ihan tavallinen duunari puolisona, toisella on putkimies ja toisella rakennusmies, mutta mieslääkärit ovat melkein kaikki naimisissa toisten lääkärien kanssa. On surullista, että miesten mielestä naisen arvo on vain koulutuksessa, eikä nähdä ihmistä sen takana. Myös ei-akateeminen voi olla älykäs ja looginen ihminen. Kokemuksia, ajatuksia aiheesta. Ja tiedän, että saan paljon alapeukkuja.
Kommentit (132)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen nainen ja amiksen käynyt, sekin miesten alalta. Ja useamman kerran on ghostattu tinderissä ym, kun kerron ammattini. Olen kuitenkin fiksu ja ulkoisesti nätti ja hoikka. Ja yleensä ihmiset luulevat että olen esimerkiksi opettaja. Eli kyllä se miehille merkkaa se ammatti. Aina olen seurustellut toisen duunarin kanssa, vaikka minulle on ihan sama mitä mies työkseen tekee. Koulutus ei vielä ole tae älykkyydestä. Ja duunareissa on paljon älykkäitä. Kaikki vaan ei koe sitä uran luontia tärkeimmäksi. Minä tykkään työstäni koska se on monipuolista ja siinä saa liikkua. En jaksaisi missään toimistossa olla joka päivä.
Miesten ala voi merkata enemmän kuin amis.
Mikäs ongelma siinä on?
Eri
Vierailija kirjoitti:
Olen maisteri, enkä menisi uraa tekevän naisen kanssa naimisiin. Kodin pitäisi olla rauhallinen, eikä miehen pitäisi olla burnoutista kärsivän naisen emotionaalinen tamppooni. 🤷🏼
No meillä minä olen maisteri ja mieheni ei. Minun työni on ajoittain todella kuormittavaa. Aikoinaan tätä ei mieheni ymmärtänyt. Hän ilmaisi sen: en minäkään tuo töitäni kotiin. En halua, et sinäkään teet niin (siis sitä, että olin kuormittunut). Tuo on ollut loukkaavinta, mitä hän ikinä on minulle sanonut. Ja olin eron partaalla. Sitten tuli perheeseen todelliset haasteet (lapsi sairastui) ja minä uhrasin urani. Emme eronneet. Mutta siinä yhteydessä hän sanoi kerran joillekin ulkopuomisille, että hän on ollut jopa näin julma. Otin sen anteeksipyyntönä.
Hän kyl tykkää siitä, että olen älykäs ja kouluttaunut. Nuorena se vaan oli myös kova paikka. Ehkä myös itsetunto-ongelma.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen nainen ja amiksen käynyt, sekin miesten alalta. Ja useamman kerran on ghostattu tinderissä ym, kun kerron ammattini. Olen kuitenkin fiksu ja ulkoisesti nätti ja hoikka. Ja yleensä ihmiset luulevat että olen esimerkiksi opettaja. Eli kyllä se miehille merkkaa se ammatti. Aina olen seurustellut toisen duunarin kanssa, vaikka minulle on ihan sama mitä mies työkseen tekee. Koulutus ei vielä ole tae älykkyydestä. Ja duunareissa on paljon älykkäitä. Kaikki vaan ei koe sitä uran luontia tärkeimmäksi. Minä tykkään työstäni koska se on monipuolista ja siinä saa liikkua. En jaksaisi missään toimistossa olla joka päivä.
Miesten ala voi merkata enemmän kuin amis.
Naisille on siis hoettu vuosikaudet, että itsepä hakeudutte sinne naisvaltaisille matalapalkka-aloille. Sitten kun nainen tekee toisin niin "en kyllä tykkää, jotain vikaa siinä täytyy olla".
Ja vaaditaan vielä maksamaan se 50% perheen menoista..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen maisteri, enkä menisi uraa tekevän naisen kanssa naimisiin. Kodin pitäisi olla rauhallinen, eikä miehen pitäisi olla burnoutista kärsivän naisen emotionaalinen tamppooni. 🤷🏼
No meillä minä olen maisteri ja mieheni ei. Minun työni on ajoittain todella kuormittavaa. Aikoinaan tätä ei mieheni ymmärtänyt. Hän ilmaisi sen: en minäkään tuo töitäni kotiin. En halua, et sinäkään teet niin (siis sitä, että olin kuormittunut). Tuo on ollut loukkaavinta, mitä hän ikinä on minulle sanonut. Ja olin eron partaalla. Sitten tuli perheeseen todelliset haasteet (lapsi sairastui) ja minä uhrasin urani. Emme eronneet. Mutta siinä yhteydessä hän sanoi kerran joillekin ulkopuomisille, että hän on ollut jopa näin julma. Otin sen anteeksipyyntönä.
Hän kyl tykkää siitä, että olen älykäs ja kouluttaunut. Nuorena se vaan oli myös kova paikka. Ehkä myös itsetunt
Ullatuuus nainen uhrasi uransa, vaikka oli pidemmälle kouluttautunut ja älykäs. Haaskuun meni nekin koulutukseen käytetyt verorahat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hiukan rumasti sanottu..tiedätkö että.tuleva vaimoai synnyttää lapsesi (vai kuinka monta synnyttänyttä ukkoa tiedät? Eli joudut olemaan emotionaalisesti vakaa mies naisellesi ja tukea häntä. Ei ole naisenkaan ongelma tukea miestä uralla, jos mies ei tee samoin. Ole valmis sitten miehenä maksmaan perheesi viulut, se on hyvin tienaavan miehen melkein ainoa virka. Jos ei ole empatiakykyä ja älyä, sekä komeaa ulkonäköä.
Muuten samaa mieltä, mut yksikään nainen ei tee mitään komealla miehellä, jos nää muut ominaisuudet puuttuvat. Ja sit taas komeudella ei ole mitään merkitystä, jos omaa empatiakykyä ja älyä.
Vierailija kirjoitti:
Olen tekniikan tohtori, eikä minua ole koskaan kiinnostanut sen enempää naisen status. Jonkin verran toki, mutta loppujen lopuksi hyvin vähän.
Mutta jos joku diggaa toisen statuksesta, niin OK. Itse arvostan kyllä ihan muita asioita enemmän.
Tämä se on näissä keskusteluissa usein ongelma, et ihminen kutistetaan ulkoisiin statuksiin. Ulkonäkö, koulutus, työ ja palkka. Se, miksi pariskunnat tulevat toimeen keskenään, riippuu muista tekijöistä. Toki koulutus saattaa korreloida, jossain mielessä. Mut liittyy ehkä enemmän muihin tekijöihin, kuin siihen arvoon tai ammattiin.
Vanhempani olivat perinteinen pari. Isäni DI ja superälykäs (tutkitusti). Äitini kävi keskikoulun. Mutta äitini oli myös todella älykäs ja täten viihtyivät toistensa seurassa todella hyvin. Äitini oli klassinen pianisti ja isäni taas rakasti jazzia. Opettivat toisilleen omat intohimot.
Vierailija kirjoitti:
Minun mieheni on tekniikan tohtori ja itse olen "vain" yhteiskuntatieteiden maisteri, ei ongelmia. Kertaakaan hän ei ole yrittänyt patistella minua tekemään väitöskirjaa.
Nää ovat mielenkiintoisia pareja! Yhteiskuntatiede on melkein humanistista, ja usein (oman kokemuksen mukaan) nää tekniikan ihmelapset eivät kauheasti arvosta. Mut hienoa on, jos on toisin.
Pohjimmiltaan naiset etsivät aina provider miestä 🤗
Vierailija kirjoitti:
Olen mies ja puolisoni on about yhtä koulutettu kuin minä. Olen elämäni aikana tutustunut moniin sekä matalasti että korkeasti koulutettuihin naisiin. Koen, että koulutus on korreloinut merkittävästi sitä, miten olen heidän seurassaan viihtynyt: matalasti koulutetut ovat olleet näköalattomia, impulsiivisia ja elämän monet asiat hakusessa. Korkeasti koulutetut ovat usein olleet niin ylpeitä koulutuksestaan vielä yli 30-vuotiaina, että eivät muusta osaa puhuakaan. Parhaita ovat olleet ja ovat korkeasti / melko korkeasti koulutetut, jotka ovat samalla älykkäitä, hoksaavia ja joilla on elämä hallinnassa.
Ehkä se on merkittävintä, et oli koulutus mikä hyvänsä, se ei määritä ihmistä sen enempää. Perusluonne on kullakin, mikä on. Jos koulutuksella ( tai rahalla ) sitä yrittää kompensoida, pieleen menee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älykkyys periytyy äidiltä. Moni älykäs mies valitsee vaistomaisesti älykkään puolison.
Keskimääräisellä älykkäällä miehellä ei ole kauheasti varaa valita.
Niinkö sinusta? Ilmeisesti tunnen vain kovin viehättäviä älykkäitä miehiä. En usko, että instabimbot kiinnostuisivat heistä, vaan nimenomaan fiksut naiset. Pitkissä liitoissa ovat.
Kaveripiirissä on paljon matematiikan, fysiikan, tietojenkäsittelytieteen ja tekniikan väitöskirjatutkijoita sekä post-docceja eli varsin älykästä porukkaa. Aika vähissä naisjutut ovat olleet paria lukuun ottamatta.
Ehkä aloittaja lähtisi sokkotreffeille? Jotain kaunisya voisi tapahtua 😍
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiedän peräti kolme naislääkäriä, joiden miehet ovat muusikoita.
Minäkin tunnen kaksi. Miehet ovat vieläpä aikamoisia hanttapuleja, mutta talous turvattu, vaikka mainittavaa menestystä muusikkotouhuissa ei ole koskaan ollut.
Veikkaan, että ovat kuitenkin komeita miehiä.
Komeus voi auttaa tutustumisessa, mutta ei pitkissä liitoissa. Jos muuta ei ole.
Jos mies on julkisessa virassa, niin merkitsee. Kaikilla politikoilla esim. on menestyneet kumppanit. Elina Valtonen taitaa olla poikkeus. Yhdessä edustetaan. Se tuo lisäarvoa, kun kumppani on esim. lääkäri.
Miks Salmisen vaimo esim. on upean näköinen japanilainen ja lääkäri ammatiltaan. Siinä on statusarvoa.
Jos mies tekee töitä yksin ja on epäsosiaalinen, niin ei ole väliä. Mutta jos on edustustilaisuuksia jne. niin yliopistokoulutus on välttämätön.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älykkyys periytyy äidiltä. Moni älykäs mies valitsee vaistomaisesti älykkään puolison.
Keskimääräisellä älykkäällä miehellä ei ole kauheasti varaa valita.
Niinkö sinusta? Ilmeisesti tunnen vain kovin viehättäviä älykkäitä miehiä. En usko, että instabimbot kiinnostuisivat heistä, vaan nimenomaan fiksut naiset. Pitkissä liitoissa ovat.
Kaveripiirissä on paljon matematiikan, fysiikan, tietojenkäsittelytieteen ja tekniikan väitöskirjatutkijoita sekä post-docceja eli varsin älykästä porukkaa. Aika vähissä naisjutut ovat olleet paria lukuun ottamatta.
Ei kumppanin ammatilla ole väliä, jos ei ole edustustilaisuuksia. Jos muuten menee jutut yksiin. Ihminen voi olla älykäs, teki mitä vain. Miehet kyllä vertailee (ehkä enemmän kuin naiset) mitä toisten miesten kumppanit tekee työkseen. Laskee miehen arvoa muiden miesten silmissä, jos on kouluttamattoman naisen kanssa. Ellei sitten ole erityisen kaunis.
Olen pitkälle koulutettu mies eikä minulle merkitse naisen koulutus tai työ mitään. Paitsi negatiivisesti jos on of tms.
Täytyy tunnustaa perusduunari miehenä kovin korkeassa asemassa oleva vaimo voisi olla ongelma itsetunnolle varsinkin jos koko vaimon tuttavapiiri olisi samaa tasoa.
Koulutus / sivistys voi olla itsehankittua. Esim. Karita Tykkä on korkeimman tason nainen, vaikkei hänellä ole käsittääkseni koulutusta. On kirjailija, hyvinvointi - ja kuntovalmentaja. Ravitsemustieteilijä.
Sanna Marinkin olisi korkean tason nainen ilman koulutusta. Hillitty, rauhallinen ja hyvin laiha.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naisille on siis hoettu vuosikaudet, että itsepä hakeudutte sinne naisvaltaisille matalapalkka-aloille. Sitten kun nainen tekee toisin niin "en kyllä tykkää, jotain vikaa siinä täytyy olla".
Ja vaaditaan vielä maksamaan se 50% perheen menoista..
Kuka vaatii? Eikös tuo ole naisten oma idea että ollaan tasa-arvoisia ja maksetaan puolet ja puolet. Itse maksan lähes kaiken emmekä ole vaimoani kanssa tasa-arvoisia.
Vierailija kirjoitti:
Täytyy tunnustaa perusduunari miehenä kovin korkeassa asemassa oleva vaimo voisi olla ongelma itsetunnolle varsinkin jos koko vaimon tuttavapiiri olisi samaa tasoa.
Miehisty! Sillä ei ole merkitystä mikä nainen on titteliltään. Olet aina ylemmällä tasolla.