Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mistä näkee oman lapsensa henkilöturvatunnuksen?

Vierailija
25.04.2025 |

Kelakortti on (ehkä) kadonnut. Aikaisemmin katsoin hetun aina Opintopolku-palvelusta, jostain syystä lapsen hetu näkyi siellä kätevästi lapsen kulusuoritusten sivulla. Nyt se on muuttunut, ja siellä on pelkkä syntymäaika.

Keksiikö joku jonkun muun kätevän verkkopalvelun, jossa se olisi?

En ole paljoa tavinnut kelakorttia, koska lapsi ei ole pahemmin tarvinnut lääkäriä. 1-vuotiaana oli korvatulehdus, johon sai antibiootit.

Kommentit (45)

Vierailija
21/45 |
25.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tilaat itsellesi virkatodistuksen (siis itsestäsi). Ei ole maksutonta tai kovinkaan kätevää jos tarvitset tietoa heti. Yksi vaihtoehto on kysyä sitä lapseltasi jos et kolmeentoista vuoteen sitä tarvinnut. Kyllä hän tietää oman tunnuksensa.

Tuskinpa tietää itse. Omani ovat soitelleet minulle kyselläkseen tunnusta ja vastaavasti on tehnyt lähes koko luokkakin omien vanhempiensa kanssa, kun ovat joutuneet koulussa kirjautumaan systeemeihin ja on tarvittu tunnusta.

Itse muistan esikoisen tunnuksen, jota on käytetty lasten tunnuksista vähiten. Muiden tunnuksia joutuu vähän hakemaan, kenellä olikaan mikä kirjain lopussa. Kuopuksen tunnuksen tarkistan yleensä aina, kun se on jotenkin hankalin loppuosastaan ja sitä on käytetty paljon verrattuna muihin.

Vierailija
22/45 |
25.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja siis kelakortti on MAHDOLLISESTI hävinnyt. Saattaa myös löytyä, jos vähän etsin. En ole tilannut uutta, koska luultavimmin se on jossainpäin taloa. Ei ole vain tullut etsittyä, kun en ole tarvinnut sitä vuosikausiin. En edes muista koska lapsella on ollut viimeksi joku reseptilääke. Ei ainakaan sinä aikana kun on ollut koulussa, ja on siis nyt menossa yläkouluun.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/45 |
25.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai lapsi jo tuossa iässä on oppinut oman henkilötunnuksensa, vaikka äiti ei sitä muistaisikaan.

Vierailija
24/45 |
25.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soita 112:een ja sano "vammaispua, nyt!" Sieltää tulee vammamobiili auttamaan sinua pikimmiten.

Vierailija
25/45 |
25.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

On tietysti  mahdollista että lapsi tietää sen itse. En ole kysynyt, enkä voikaan nyt kysyä kun on ratsastamassa.

Vierailija
26/45 |
25.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei millään pahalla, mutta miten ei oman lapsen sotua tiedä tai muista?

Olen kehitysvammainen (lievästi) ja minulle on seitsemän lasta, joten hieman vaikea on muistaa niitä kaikkia syntymäaikojakaan ihan tarkasti aina!

ap

Vierailija
27/45 |
25.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Väestörekisteristä. Tai mikä digi- ja väestötietorekisteri se nyt onkaan. Menet katsomaan sieltä omat tietosi. Tiedoissasi on maininta lapsestakin. Tosin en muista ihan varmasti, onko lapsen henkilötunnuskin siellä mainittu, mutta luulisi olevan.

Jos ei löydy, en keksi muuta keinoa kuin kääntyä poliisin puoleen ja kysyä, miten sen saa selville. He ehkä tunnistavat, tekevät jonkun tunnistustestin.

Vierailija
28/45 |
25.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

HENKILÖTUNNUS

Vierailija
29/45 |
25.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen kehitysvammainen (lievästi) ja minulle on seitsemän lasta, joten hieman vaikea on muistaa niitä kaikkia syntymäaikojakaan ihan tarkasti aina!

ap

Tuo en ollut muuten minä. Olen ihan fiksu, mutta laiska ja hajamielinen.

Voit kysyä minulta esimerkiksi lineaarialgebrasta, jos haluat todisteita.

Ja luojan kiitos on vain yksi lapsi.

Vierailija
30/45 |
25.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos kaikille! Löytyikin jo: Suomi.fi > Omat tiedot > Henkilötiedot > Henkilösuhteet

En muista kun en tarvitse sitä melkein koskaan, en muista koska olen viimeksi tarvinnut hetua. Ja aina viime vuosina kun olen tarvinnut, olen copy-pastennut sen opintopolusta.

Jos olen nyt 13 v. selvinnyt opettelematta sitä, selviän varmaan myös seuraavat 5.

Onhan lapsellasi kelakortti 🤔

Vierailija
31/45 |
25.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mä muistan lapseni hetut ja molemmat on yli nelikymppisiä

Vierailija
32/45 |
25.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole koskaan kuullut henkilöturvatunnuksesta, osaisiko joku valistaa mikä kumma se mahtaa olla?

älä leiki tyhmää

Vierailija
33/45 |
25.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä muistan vieläkin lasteni tunnukset, vaikka ovat jo viisikymppisiä. Miksi et ole opetellut niitä?

Vierailija
34/45 |
25.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Harmi lasten puolesta,jos et muista edes toivottaa hyvää syntymäpäivää.

Vierailija
35/45 |
25.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Miksi et ole opetellut niitä?"

Koska ei ole tarvetta suorittaa mitään täydellistä äitiyttä, jossa opetellaan hetut ja neuvolakortit ulkoa ihan vaan periaatteen vuoksi. Yhtä hyvin ne voi katsoa jostain verkkopalvelusta silloin kerran vuodessa kun tarvitsee.

Vierailija
36/45 |
25.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Syntymätodistuksesta, rokotuskortista, kai joskus on jotain lapseen liittyvää paperipostia tai todistusta saanut missä se näkyisi.

Syntymätodistuksessa ei hetua ole. 😅

Neuvolakortissa on.

Se on eri asia. 🤔

Vierailija
37/45 |
25.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kelakortista

Vierailija
38/45 |
25.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hetu-sotu-turvatunnus-mikä lie. En aio opetella. Jos lapsi jää auton alle, niin on isompiakin murheita siinä vaiheessa. Ja kohta se joka tapauksessa hoitaa omat asiansa itse. Eikös ole vaan hyvä asia, jos ei ole tarvinnut asioida lapsen kanssa terveys- tai sosiaalipalveluissa niin paljoa, että olisi ollut kannattavaa opetella hetu ulkoa?

Säännöllisimmin olen tainnut tarvita sitä kerran vuodessa aina juuri tässä loppukeväästä, kun ilmoitan lapsen kuvataidekoulun seuraavalle lukukaudelle. Jostain syystä siinä lomakkeessa on hetu.

Neuvolakorttia ei ole tarvittu 10 vuoteen, mitä veikkaatte onko mulla se tallella, jos kela-korttikin on hävinnyt... :D

Onnettomuustilanteessa se hetu on hyvinkin oleellinen tieto hoidon kannalta. Koskaan ei lapsen kohdalla kannata ajatella että ei ennenkään enkä vastaisuuttakaan ajatellen. 

Vierailija
39/45 |
25.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitos kaikille! Löytyikin jo: Suomi.fi > Omat tiedot > Henkilötiedot > Henkilösuhteet

En muista kun en tarvitse sitä melkein koskaan, en muista koska olen viimeksi tarvinnut hetua. Ja aina viime vuosina kun olen tarvinnut, olen copy-pastennut sen opintopolusta.

Jos olen nyt 13 v. selvinnyt opettelematta sitä, selviän varmaan myös seuraavat 5.

No etsi nyt edes se kelakortti. Sille voi olla vielä tarvetta.

Uuden saa tilattua ilmaiseksi Kelasta, jos on hukassa.

Vierailija
40/45 |
25.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika hurjaa on jos sinulla ei ole tietoa lapsen hetusta eikä kelakortti ole. Mitä jos lapsesi sairastuisi niin hän ei pääse lääkäriin kun kukaan ei tiedä edes lapsen hetua. Luulisi että olisit tuon ikäiselle lapselle jo hakenut pankkikorttia, pankkitunnuksia, passia tms. Kohta hän tarvitsee hetuaan myös kesätyöhakuun, opiskelupaikan hakuun yms. Aika vastuutonta toimintaa ja vielä kehtaat ylpeillä sillä. Mitkäköhän muut lapsen asiat ovat hoitamatta?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi yksi