Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi kenelläkään on erillistä kotinettiä kun melkein kaikissa puhelinliittymissä on nykyisin rajaton netti?

Vierailija
25.04.2025 |

Josta sen voi jakaa kotona. Eikö ole turhaa maksaa kahdesta eri liittymästä? 

Kommentit (173)

Vierailija
101/173 |
03.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

1. Monella on talossaan älyteknologiaa jonka haluaa olevan nettiyhteydessä 24/7.

2. Kiinteä netti toimii varmemmin koko ajan suunnilleen sillä nopeudella jolla se on myyty

3. Kiinteän netin vasteajat ovat mobiilinettiä nopeammat ja tasaisemmat. Tällä tosin on merkitystä lähinnä vain nettipelejä pelaaville

4. Kiinteä netti on sun käytössäsi heti ilman että tarvitsee huolehtia siitä että laittaa hotspotin päälle, tarvittaessa puhelimen laturiin, ja odottaa että kauanko esimerkiksi telkkarilla kestää yhdistää

5. Sä voit kotona käyttää puhelintasi vapaasti missä haluat ja mihin haluat ilman että täytyy joka välissä muistaa kiinnittää sitä uudestaan laturiin

6. Jos talossa on useampi asukas niin kuka tahansa heistä voi lähteä ja lähtiessään ottaa puhelimen mukaan ilman että muut joutuvat vaihtamaan nettiyhteydestä toiseen

Enemmän ihmiset tuhlaa siinä että suurella osalla on puhelimessaan tarpeettoman nopea ja kallis nettiyhteys kun siihen että erillinen kiinteä nettiyhteys kotiin olisi tarpeeton.

Vierailija
102/173 |
03.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vuokraan kuuluu nettiyhteys. Luulin kaikilla olevan näin?

Kaikki eivät asu vuokralla

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/173 |
03.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taloyhtiössä on ilmainen netti. Kännykässä vain pre paid netti kun olen muualla kuin kotona. Halvaksi on tullut. Kesäisin kalliimpaa kun mökillä olen pre paidin varassa

Ei se ilmainen ole, se vaan maksetaan vastikkeessa tai vuokrassa

Siis missä se oikein maksetaan? Mulla on 3 asuntoa kalliolaisessa kerrostalossa, joita vuokraan ja käsittääkseni ei sitä nettiä missään vastikkeessa ole mukana. Lisäksi en kyllä peri netistä mitään vuokraakaan. Kaksi asunnoista on airbnb-käytössä ja niihin piti erikseen ostaa nettiliittymät. Vai maksanko muka turhasta?!

Olen siis aikoinaan asunut talossa itse, mutta en sinä aikana, kun siellä on ollut jotenkin netti saatavilla. Ikinä ei ole tiedotettu asiasta sen enempää.

Meillä oli taloyhtiön netti ja kyllä se laskutettiin vastikkeessa. Pitihän se lasku maksaa. Sitten jätettiin se pois ja nyt kaikille on oma nettiyhteys.

Meillä ei ole vastikkeessa eritelty mitään nettiä. 

Vaikka teillä on netti? Mist  olette saaneet ilmaisen netin? Taloyhtiön laskut maksaa omistajat, ja kyllä kulut pitää eritellä tarkasti. 

Ei niitä nyt maksulapuissa ole eritelty siivousta tai jätehuoltoakaan. Taseet on nähtävisdä vuosittain ja  hallitus ja tilintarkastajat huolehtivat kirjanpidon ja hallinnon  oikeellisuudesta.

Meillä on eritelty kaikki ja kaikki saa ne nähtäväksi. Tiedän tarkalleen paljon maksan vaikka jätehuollosta.

Tottakai ne saa nähtäväksi.  Hyvänen ihme sentään! Mutta meillä niitä ei ole eritelty yhtiövastikkeen maksulapussa. Yv ei kuitenkaan noussut kaapelin takia. .melkein samana ollut 20 vuotta.

Mulle tulee joka vuosi lista kuinka paljon maksan mistäkin vastikkeessa. Jäteosuus on tämä, siivouksesta maksan tämän verran ja yhteisestä sähköstä näin paljon jne..  siinä on yhteenveto  koko talon kuluista ja menoista.

Vierailija
104/173 |
03.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taloyhtiössä on ilmainen netti. Kännykässä vain pre paid netti kun olen muualla kuin kotona. Halvaksi on tullut. Kesäisin kalliimpaa kun mökillä olen pre paidin varassa

Siis missä se oikein maksetaan? Mulla on 3 asuntoa kalliolaisessa kerrostalossa, joita vuokraan ja käsittääkseni ei sitä nettiä missään vastikkeessa ole mukana. Lisäksi en kyllä peri netistä mitään vuokraakaan. Kaksi asunnoista on airbnb-käytössä ja niihin piti erikseen ostaa nettiliittymät. Vai maksanko muka turhasta?!

Olen siis aikoinaan asunut talossa itse, mutta en sinä aikana, kun siellä on ollut jotenkin netti saatavilla. Ikinä ei ole tiedotettu asiasta sen enempää.

Meillä oli taloyhtiön netti ja kyllä se laskutettiin vastikkeessa. Pitihän se lasku maksaa. Sitten jätettiin se pois ja nyt kaikille on oma nettiyhteys.

Vaikka teillä on netti? Mist  olette saaneet ilmaisen netin? Taloyhtiön laskut maksaa omistajat, ja kyllä kulut pitää eritellä tarkasti. 

Ei niitä nyt maksulapuissa ole eritelty siivousta tai jätehuoltoakaan. Taseet on nähtävisdä vuosittain ja  hallitus ja tilintarkastajat huolehtivat kirjanpidon ja hallinnon  oikeellisuudesta.

Meillä on eritelty kaikki ja kaikki saa ne nähtäväksi. Tiedän tarkalleen paljon maksan vaikka jätehuollosta.

Tottakai ne saa nähtäväksi.  Hyvänen ihme sentään! Mutta meillä niitä ei ole eritelty yhtiövastikkeen maksulapussa. Yv ei kuitenkaan noussut kaapelin takia. .melkein samana ollut 20 vuotta.

Mulle tulee joka vuosi lista kuinka paljon maksan mistäkin vastikkeessa. Jäteosuus on tämä, siivouksesta maksan tämän verran ja yhteisestä sähköstä näin paljon jne..  siinä on yhteenveto  koko talon kuluista ja menoista.

Siis taselaskelma tuloista ja menoista ja mikä on minun osuus.

Vierailija
105/173 |
03.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No itse kokeilin jakaa nettiä puhelimen toisesta sim-kortista aikaisemmin. Jo kuukauden päästä dual-sim-ominaisuus hajosi puhelimesta, enkä uskaltanut sitten enää jakaa puhelimesta, jos se toinenkin sim-kortinlukija hajoaa, joten ostin siksi mobiilireitittimen. 

Vierailija
106/173 |
03.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

2 pelikonetta, löytyy läppäriä, televisiot ja puhelimia räpelletään samalla jatkuvasti. Kuvitellaan miten kätevää on jakaa nettiä puhelimilla, ei yhtää kuumota akkua 24/7. 

Miksi kuumottaisi, kun pitää virtalähteessä kiinni?

Mulla ainakin kuumenee puhelin siitä vielä enemmän. Toi kuluttaa puhelinta, omani kun on iPhone 16 Pro Max 1T muistilla niin ei viitsi tuollaiseen kuluttaa.

Mun 17 promax jakaa tällä hetkellä 5 eri laitteelle suoraan reitittimeen, eikä ole edes kädenlämpöinen.

Osta parempi puhelin.

Miten siis suoraan reitittimeen? Miten puhelin voi jakaa nettiä reitittimeen? Ootko joku köyhä, jolla ei ole varaa maksaa wifistä erikseen?

En maksa puhelimista ja netistä kun sen nimellisen verotusarvon.

Protip:

Kysy tyhmät kysymykset ensin tekoälyltä enenkuin möläyttelet palstalle.

Protip: Vastaa siihen, mitä sulta kysytään. Eli ootko köyhä, kun ei ole varaa ostaa erillistä nettiä? Ja miten puhelimesta jaetaan verkkoa reitittimeen?! Ja ennen kaikkea, miksi? Luulis puhelimen siitä kuumenevan aika tavalla.

Melko köyhää, kun on ostanut puhelimen joka on niin kallis, ettei uskalla käyttää sitä.

Kyllä se ilmoittaa, että lataus keskeytetään kunnes puhelin on saavuttanut normaalilämpötilan ei tarvi pelätä. Ensi vuonna tulee taas uusi malli ja voit ostaan mun vanhan kunnostettuna. Tosin se on viettänyt paljon aikaa langattomassa laturissa auton lämmityslaitteen puhaltimen ritilässä ylikuumentuneena.

Ei uskalla käyttää puhelinta? Kuka vaja kki käyttää puhelintaan netin jakamiseen? En mä ainakaan. Mä käytän mun puhelinta oikeisiin asioihin, en köyhäilyyn, kun ei ole enää varaa nettiin, kun on ostanut niin kalliin puhelimen! :D

Etkö osaa säätää autosi lämmitystä? On puhelin minullakin auton ritilään kiinnitettynä usein, mutta siitä kohtaa on puhallukset ja lämmitykset käännetty kiinni.

En mä osta niitä puhelimia.

Lähinnä vtuttaa, kun se "uusin ja paras" malli, jossa on muka jotain "vtun tärkeitä ominaisuuksia" tyrkätään käteen väkisin heti kun ilmestyy ja se tietää pankkipaska yms. rumbaa, että kaikki toimii taas normaalisti.

En viitsi laittaa auton lämmitystä kiinni toiselta puolelta yhden puhelimen takia. Pari vuotta ja se on ser-jätettä köyhille.

Vierailija
107/173 |
03.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuuluu yhtiövastikkeeseen

Luuletko, että kaikilla on yhtiövastike, kun ei ole vuokraakaan😅

Vierailija
108/173 |
03.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No toisilla on varaa maksaa kotinetistä, jotta sitä puhelimen nettiä ei tarvitsisi erikseen jakaa joka kerta kun menee koneelle.

Menee kolme sekuntia kun jaan sen yhteyden puhelimelta kotiin tullessa. 

Kolmessa sekunnissa et saa edes puhelinta käteesi.😂

Vierailija
109/173 |
03.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helppo tapa särkeä puhelimen akku.

Vierailija
110/173 |
03.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos sulla olis 3 asuntoa niin ei varman tarttis tämmösiä kysellä vauvapalstalla.

No on, mulla on neljäkin osake.huoneistoa, mutta se neljäs on Lauttasaaressa. Silti en ole saanut vielä vastauksia edes kysymyksiini.

No, kysymällä isännöitsijältä saat parhaan ja oikean vastauksen.

Täältä saat niin monta erilaista vastausta kuin on vastaajaakin, ja on erilaisia käytäntöjä. Se käytäntö mikä on meillä ei vältämättä ole teillä. 

-eri

Vierailija
111/173 |
03.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

2 pelikonetta, löytyy läppäriä, televisiot ja puhelimia räpelletään samalla jatkuvasti. Kuvitellaan miten kätevää on jakaa nettiä puhelimilla, ei yhtää kuumota akkua 24/7. 

Mulla ainakin kuumenee puhelin siitä vielä enemmän. Toi kuluttaa puhelinta, omani kun on iPhone 16 Pro Max 1T muistilla niin ei viitsi tuollaiseen kuluttaa.

Onks toi joku erityisen kallis vai miksi sitä pitää säästellä? 

On. Toi 1 teratavun muistikapasiteetti maksaa, plus ilmestyessään toi oli Applen kallein iPhone siihen asti. Mä maksoin siitä 1799€. 

Uu.. okei, sulle toi on siis paljon rahaa. Ok.

Siis on se puhelimesta. Aika huolestuttavaa, jos toi ei ole sinusta paljon rahaa puhelimesta. Veikkaan, että oon sua paljon varakkaampi, mutta osaan näemmä käsitellä rahaakin sua paremmin.

Itse en pidä ihmistä, joka harrastaa veikkaamista, kovin viisaana.

Vierailija
112/173 |
03.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä, joka vuosi tulee erittelyt, tai ainakin pitäisi tulla. Siksi ei tarvii vastikeessa olla eriteltyina jokaista erikseen  kuin vastikkeen lisäksi vesimaksu.

Mutta, jos on yksityisella vuokralla niin se erittely tulee osakkeen omistajalle ja vuokralaiselle vain kk:n maksukuitti. 

Vuokrayhtiöllä pitäisi myös tulla isannöitsijältä erittelyt tuloista, menoista ja kuluista ja mistä ne kulut/menot muodostuu. 

Vierailija
113/173 |
03.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asutaan niinkin kaukana maaseudulla kuin 40 km Helsingin keskustassa. Ei täällä syrjäseudulla mobiilinetti toimi kunnolla. Parhaimmillaan toimii ihan hyvin, surkeimmillaan ei tapahdu juuri mitään. Ei noita operaattoreita kiinnosta edes Uudenmaan maaseutu. Sen takia otettiin valokuitu heti kun se mahdolliseksi tuli.

Eikä puhelimen netin jakaminen olisi vaihtoehto, vaikka se toimisi. Matkaillaan paljon meidän matkailuautolla ja talo on vuoden mittaan kuukausia tyhjillään. Varashälytin, kosteus- ja lämpöanturit, älyvalot, maalämpöpumppu, ilmalämpöpumput ja ilmanvaihtokone on kaikki netin yli seurattavissa ja hallittavissa. Mukavampi reissata, kun tietää mikä kotona on tilanne. Ja lisäksi maa- ja ilmälämpöpumppujen pörssisähköohjaus tuo säästöä kun pääsevät netistä hakemaan päivän hinnat silloinkin kun me ei olla kotona.

Meillä on mökki keskellä ei mitään, saaressa ja koko ajan telkkaria katsotaan puhelimella jaetulla netillä. Ei ole puhelin hajonnut. Vuosia on näin tehty.

Lastenlapset kun tulevat, niin heillä on joku reititinjuttu, josta maksetaan muutama euro. Heillä in läppärit ja pelaavat koko ajan, niin silloin puhelin hommat ei aina skulaa.

Vierailija
114/173 |
03.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On. Toi 1 teratavun muistikapasiteetti maksaa, plus ilmestyessään toi oli Applen kallein iPhone siihen asti. Mä maksoin siitä 1799€. 

Miksei työnantaja maksa sulle tommosia? Tyhmää maksaa itse.

Vierailija
115/173 |
03.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Isännöitsijä ei tee menojen seurantaa oikein? 

Häh, no ei siellä mitään lämmitystä, jätemaksua yms:kaan ole!! 

Vai onko sellaista, että taloyhtiössä on asennettuna kyllä joku tarvittava kaapeli, mutta ei "taloyhtiönettiä"?

Vai onko taloyhtiönetti AINA eritelty vastikelaskuun, jos sellainen on?

Ei. Se on kuten siivous tai kätehuolto. Jos ae on maksettu kokonaisuudessaan asennukset ja peritty osakkeen omistajilta.

Niin no mä oon osakkeen omistaja, enkä muista että ois peritty. Mutta se asennettiin samalla, kun taloon tehtiin pari miljoonaa maksanut julkisivuremontti, joten en osaa sanoa, onko se siinä mukana vain maksettu. Elin täällä maalla pienten lasten äidin ruuhkavuosia, samalla kun aiemmassa asunnossani Kalliossa tapahtui. Ei tullut käytyä yhtiökokouksissa, jossa remonteista päätettiin. Niinpä en nyt sitten tiedä, onko taloyhtiössä nettiä ja jos on niin miten sen lisänopeuden osto sitten toimii, onko se siksi jotenkin just halvempaa dna:lta, että siellä on olemassa jokin "ilmainen" pohjanopeus? Siis ilmaisella tarkoitan sitä, joka on, vaikka asunto ois tyhjilläänkin.

tehtiin samalla = siis jotain tietoliikenne.yhteyksiä siinä samalla remontoitiin (kai?), mutta en tiedä sen tarkemmin

Minä aina ihmettelen osakkeen omistajia jotka eivät yhtään tiedä mitä taloyhtiössä tapahtuu. Sokkona vain maksellaan kaikkea sitä mitä maksuun tulee. Entä jos isännöintiyhtiö, tilintarkastajat jne toimivat epärehellisesti. Sinä vain onnellisena osakkeen omistajana maksat kaiken sen kummemmin ihmettelemättä ja tietämättä mitä nyt vaikka remppoihin kuuluu.

Vierailija
116/173 |
03.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuuluu yhtiövastikkeeseen

Luuletko, että kaikilla on yhtiövastike, kun ei ole vuokraakaan😅

Kyllä siitä tontistakin jotain maksetaan. Ja on ne kaapelit sille tontillekin vedetty.

Vierailija
117/173 |
03.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä maksan ihan ilomielin muutaman kympin siitä että yhteys ei pätki ja kaikki laitteet on jatkuvassa yhteydessä. Kokeiltiin olla pelkkien puhelinliittymien nettien varassa ja se oli pelkkää säätöä. 

Vierailija
118/173 |
03.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksei työnantaja maksa sulle tommosia? Tyhmää maksaa itse.

Olen eri, mutta meillä etätyö on vapaaehtoista. Toimistolle voi aina tulla töihin eikä tarvitse kotiin ostaa  mitään.

Vierailija
119/173 |
03.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kotinettihän kuuluu vastikkeeseen

Ei todellakaan kuulu kaikkialla vastikkeeseen tai vuokraan.

Vierailija
120/173 |
03.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

1. Monella on talossaan älyteknologiaa jonka haluaa olevan nettiyhteydessä 24/7.

2. Kiinteä netti toimii varmemmin koko ajan suunnilleen sillä nopeudella jolla se on myyty

3. Kiinteän netin vasteajat ovat mobiilinettiä nopeammat ja tasaisemmat. Tällä tosin on merkitystä lähinnä vain nettipelejä pelaaville

4. Kiinteä netti on sun käytössäsi heti ilman että tarvitsee huolehtia siitä että laittaa hotspotin päälle, tarvittaessa puhelimen laturiin, ja odottaa että kauanko esimerkiksi telkkarilla kestää yhdistää

5. Sä voit kotona käyttää puhelintasi vapaasti missä haluat ja mihin haluat ilman että täytyy joka välissä muistaa kiinnittää sitä uudestaan laturiin

6. Jos talossa on useampi asukas niin kuka tahansa heistä voi lähteä ja lähtiessään ottaa puhelimen mukaan ilman että muut joutuvat vaihtamaan nettiyhteydestä toiseen

Enemmän ihmiset tuhlaa siinä että suurella osalla on puhelimessaan tarpeettoman nopea ja kallis nettiyhteys kun siihen että erillinen kiinteä nettiyhteys kotiin olisi tarpeeton.

Jo 10 megan nopeus riittää normaaliin puhelimella selailuun täysin. Operaattorit eivät vain enää myy sellaisia, tai jotkut myyvät mutta niitä ei julkisesti mainosteta. Vaikka me käyttäjät emme voi asiaan vaikuttakaan niin kaikkien olisi erittäin tärkeää tietää, että meille myydään paljon turhaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi viisi