Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Omat kokemukset tukevat tutkimusta : "Huolettoman rellestämisen seuraukset näkyvät jo kolmekymppisenä"

Vierailija
25.04.2025 |

"Nuorena ihminen voi tuntea itsensä kuolemattomaksi, eikä yön yli juopottelu ja ketjupolttaminen välttämättä kauan paina jaloissa.

Runsas alkoholinkäyttö, tupakointi ja vähäinen liikunta näkyy terveydessä viimeistään kolmenkympin puolivälissä. Seuraavina vuosikymmeninä huonojen elintapojen vaikutukset kertautuvat."

https://www.hs.fi/tiede/art-2000011191263.html

Itse laitoin korkin kiinni lopullisesti ja lopetin tupakoinnin siinä 40v tienoilla. Olin henkisesti ja fyysisesti aivan loppu. Se elämä mitä oli eletty piti yksinkertaisesti vain lopettaa. Moni ei nuorena tajua sitäkään asiaa, että alkoholi vie jopa mielenterveyden. Aika harva on kuolematon, tuskin sinäkään olet, kuten en ollut myöskään itse. Pahin virhe on ruveta lääkitsemään itseään alkoholilla, se oli minulle vihoviimeinen virhe. 

Kommentit (43)

Vierailija
21/43 |
25.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onneksi on hyvät geenit, ei tunnu missään. 

Ei se geeneistä johdu vaan siitä että olet nuori.

Kyllä se siinä kostautuu että vanhenet ennenaikaisesti.

Vierailija
22/43 |
25.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ite en ole korkkia koskaan avannut (paitsi muutama lasi jossain harvoissa pakollisissa juhlatilaisuuksissa, nykyään onneksi alkoholittomia tarjolla), tupakka ei ole maistunut ja olen liikkunut säännöllisesti. Nyt reippaasti kolmekymppisenä eivät monia kavereita kiusaavat vaivat paina ollenkaan.  Olen tietty perusterve, siitä täytyy olla kiitollinen myös.

Ei kai nyt reilu kolmekymppisellä vielä lähtökohtaisesti ole mitään vaivoja?! Ei mulla ainakaan ole eikä tuttavapiirissäkään valitella. Toki olen aina pitänyt säännöllisestä ja terveellisestä elämästä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/43 |
25.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onneksi on hyvät geenit, ei tunnu missään. 

Ei se geeneistä johdu vaan siitä että olet nuori.

Kyllä se siinä kostautuu että vanhenet ennenaikaisesti.

Oon jo vanha, ei tunnu missään. Geenit.

Vierailija
24/43 |
25.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se mitä tekee satunnaisesti, vaan se mitä tekee säännöllisesti.

Vierailija
25/43 |
25.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viina ja rööki on oikeasti iso terveysriski, varsinkin yhdessä.

Huomattavasti pienempi paha on joskus polttaa jointti tai ottaa vaikka ekstaasia bileissä. Nykynuoret onneksi ymmärtävät tämän.

Vierailija
26/43 |
25.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Viina ja rööki on oikeasti iso terveysriski, varsinkin yhdessä.

Huomattavasti pienempi paha on joskus polttaa jointti tai ottaa vaikka ekstaasia bileissä. Nykynuoret onneksi ymmärtävät tämän.

Valtion kassa kuitenkin kiittää.

Vierailija
27/43 |
25.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

MInäkin luulin 20-30v että minulla on supergeenit, kyllä ne luulot siitä karisee kun ikää tulee. En uskonut ketään, en kuunnellut ketään, vanhempien ihmisten varoitukset tai neuvot olivat pelkkiä vitsejä joille naurettiin.

Mutta se kuuluu nuoruuteen, kaikki ovat kuolemattomia, joten on turha valistaa ihmisiä kun eivät he kuuntele, en kuunnellut minäkään, ei kuuntelee kukaan muukaan. 

Vierailija
28/43 |
25.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon dokaillut ja bailannut koko nuoruuteni ennenkuin täytin 35 eikä ainakaan vielä tunnu missään. Nykyään vaan kiltisti pajauttelen. 

Vierailija
29/43 |
25.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuorena kuuluu bailaa, ennen kolmeakymmentä onkin syytä alkaa tekemään muutakin.

Vierailija
30/43 |
25.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun mietin tämän oman kylän viina/rööki muija ja miehiä, 95% heistä on kuolleet ennenaikaisesti. Hädintuskin ovat eläneet 60 vuotiaiksi. Näin se vain menee. Joten enpä jaksa kauheasti uskoa johonkin geenihölynpölyyn, ei kannatta liikaa uskotella itselleen olevansa se poikkeus ja ihme. 

Vierailija
31/43 |
25.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osalla vaikuttaa hormonitasapaino tai hormonitasapainon puute. Kummallisilla tavoilla. Synteettinen pilleri ei ole aina pelastus, koska niissäkin haitat, ellei lyhyet kuurit kuukausittain. Hormonihäiritsijät voivat olla hajusteita ja kemikaaleja. Lisäaineita.

Vierailija
32/43 |
25.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

You gotta fight for your right to party, ladies and gent's. 

Vierailija
33/43 |
25.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en ole koskaan onneksi ollut alkoholin tai tupakan perään, huumeista puhumattakaan. Mutta epäterveellinen ruoka ja herkut on se minun kompastuskivi:( Tykkään sokerista liikaa ja sehän ei ole hyväksi iholle eikä terveydelle. 

Vierailija
34/43 |
25.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskon heti. Omilta opiskelijavuosilta muistuu että ne ekojen vuosien rankimmat bilettäjät olivat opintojen loppusuoralle mennessä aika viruneen ja pöhöttyneen näköisiä kaljamahoineen ja väsyneine naamoineen. Ja oma isä joi itsensä hautaan 52-vuotiaana, vaikka varmasti itsekin aloitti vain parilla päivittäisellä kaljalla.

Vierailija
35/43 |
25.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisiko joku postata artikkelin? T: Hesarin tilauksen toivottavasti lopullisesti lopettanut

Vierailija
36/43 |
25.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jokainen tietää nämä kuuluisat tarinat mummoista ja papoista jotka vetivät viinaa litroittain ja röökiä ketjussa, elivät 100 vuotiaaksi. Jokaista tuollaista ihmistä kohden on kymmeniä tuhansia jotka joivat, bilettivät, tupakoivat itsensä ennenaikaiseen hautaan, tai terveys ja pata on niin jumissa että ovat aika nuorena jo melkein vihanneksia.

Näin. Löytyy esimerkkejä ihmisistä, jotka kuntoilevat ja elävät kaikin tavoin mahdollisimman terveellisesti, mutta kuolevat silti nelikymppisenä sydänkohtaukseen. Löytyy myös näitä, jotka juhlivat ja ketjupolttavat läpi elämänsä eläen silti verrattain terveinä yli yhdeksänkymppisiksi.

Yksittäiset tapaukset eivät kuitenkaan poista sitä tosiasiaa, että elämällä terveellisesti ja urheilullisesti parannat merkittävästi todennäköisyyttäsi elää vanhaksi, ja mikä tärkeämpää, toimintakuntoisena loppumetreille asti. Kääntäen: käyttämällä päihteitä eksessiivisesti ja/tai elämällä muuten epäterveellisesti lisäät todennäköisyyttäsi kuolla keskiarvoa nuorempana ja huonokuntoisempana.

Vierailija
37/43 |
29.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jostain oudosta syystä omaan tuttavapiiriin sattunut niin, että ne terveysintoilijat eniten valittaa koko ajan jotain vaivoja, kun taas baarikärpäset ja läskit sohvaperunat sen kun porskuttaa tyytyväisenä.

Ne ei kehtaa kertoo vaivoistaan.

Tai niillä ei vain ole vaivoja.

Vierailija
38/43 |
29.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jostain oudosta syystä omaan tuttavapiiriin sattunut niin, että ne terveysintoilijat eniten valittaa koko ajan jotain vaivoja, kun taas baarikärpäset ja läskit sohvaperunat sen kun porskuttaa tyytyväisenä.

Johtopäätökset lienevät selvät?

Vierailija
39/43 |
29.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri luin että omaan elinikään voi vaikuttaa enintavoillaan niin, että todennäköisyys elää 80v kasvaa. Sen jälkeen kyse on geeneistä, joillain on pitkäikäiset geenit, toisilla ei. Siksi on näitä 100v jotka polttavat tupakkaa, heillä on huippugeenit. Joku muu olisi kuollut jo 65-vuotiaana samoilla elämäntavoilla.

Vierailija
40/43 |
29.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Biletin 18-26-vuotiaana paljon, 30-vuoteen asti kohtalaisesti. Täysin sama havainto kuin tuolla tutkimuksella. Nyt 36-vuotiaana jaksan kyllä urheilla ja liikkua enemmän jopa kuin koskaan, mutta biletyskunto on kadonnut. Krapula tulee pienemmästä ja on henkisesti niin piinallinen, ettei se ole sen arvoinen. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme viisi